חפש מאמרים:
שלום אורח
10.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כוסות רוח והקזת דם מאמר ה' - הפן הפיזיו־כימי/אדם דובז'ינסקי

כוסות רוח והקזת דם מאמר ה' - הפן הפיזיו־כימי/אדם דובז'ינסקי

תקציר:

זהו המאמר החמישי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם, במסגרת מאמרי המבוא.  המאמר סוקר סוגיות לגבי הפן הפיזיוכימי של הטיפול.  המאמר עוסק בין היתר בסילוק האוויר מהכוס, בתיאוריה הקינטית של הגז באופן כללי, במונחים ובהנוסחאות – כוח, אנרגיה, לחץ, עומס, זמן, שטח, ובפעולת הכוס על העור.

נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

הפן הפיזיו־כימי – הואקום, השגתו ותוצאתו

The Physiochemical Aspect – The Vacuum, Achieving it & its Result

הדרך – סילוק אוויר

The Way – Pulling Air

§ 1. היות שהלחץ של גז קשור קשר הפוך לנפח וקשר ישר למספר המולקולות הנמצאות באותו נפח, הרי שהוצאת מולקולות תוך שמירה על הנפח, פירושה הפחתת לחץ [B. Kudriawcew W Nieustannym Ruchu – O Stanach Skupienia Materii (Warszawa, 1957) 52].  השיטה הנפוצה ביותר לאורך ההיסטוריה לדקומפרסיה, היא ככל הנראה האש (fire cupping, בגרמנית Feuer-Schr?pfen, Feuerschr?pfen).  האש קשורה למספר הליכים רפואיים מסורתיים, כגון המוקסיבציה.  זו היא דרך האחת לסילוק האוויר - הדרך הכימית.  דרך שנייה היא הדרך הפיזית - באמצעות עבודה.

האפקט הפיזיו־כימי והשגתו - התיאוריה הקינטית של הגז

The Physio-Chemical Effect & Achieving It-  The Kinetic Theory of the Gases

החלקיקים

The Molecules

§ 2. כל השיטות כולן מכוונות ליצירת רֵיקוּת חלקית - ריק חלקי (partial vacuum) וחלש (low vacuum, rough vacuum, coarse vacuum);  זו היא התוצאה - אך כיצד היא מושגת?  להבנת אופן פעולת כוסות הרוח, ניזכר במודל שיסד Daniel Bernoulli (שוויץ) לגבי הקינטיקה של הגזים.  לפיו, בכל גז, כולל האוויר שמסביבנו, קיימת תנועה מתמדת ואקראית של חלקיקים קטנטנים.  החלקיקים מתנגשים האחד בשני (וכן בדופן המיכל – במידה שהם נתונים בתוכו) [ע' רוזן מכניקה ניוטונית (מהדורה שלישית, התשס"א, כרך ב) 133;  Kudriawcew 51].  צפיפותם - כלומר מספרם ליחידת נפח, ומהירותם (ממנה נתעלם), הן אשר קובעות את מידת הלחץ [Kudriawcew 52].  ככל שהחלקיקים רבים יותר לנפח נתון, כך מספר ההתנגשויות שלהם אחד בשני (ובדופן, אם הגז נתון בתוך מיכל) גבוה יותר. 

פעפוע

Diffusion

§ 3. תנועתם המתמדת של החלקיקים קשורה לחוק השני של התרמודינאמיקה [על החוק השני של התרמודינאמיקה:  רוזן 145], הקובע שאי הסדר (entropy) דינו תמיד לגדול.  הסיכוי שהחלקיקים יסתדרו בצפיפות ולא יתפזרו, הוא אפסי.  נטיית המערכת היא להשוות לחצים, כלומר להפנות חלקיקים מאזור דחוס (בו החלקיקים רבים, ומרבים להתנגש) לאזור דליל (בו החלקיקים מועטים, וממעטים להתנגש).  מכאן התופעה המוכרת של נטיית גז הנמצא במיכל (או בלון, למשל), ולחצו גבוה מהלחץ הכללי בחדר, לדלוף החוצה אם נמצא לו פתח.  תופעה זו נקראת פעפוע (דיפוזיה).  עתה אנו מבינים, מדוע אחרי האיכול, יש להצמיד את הכוס במהירות לעור – זו נטיית העולם לכאוס שאשמה בחיפזון ההכרחי...  ומאידך, בנימה פילוסופית, אפשר לומר שהכאוס דווקא עוזר לבריאות, בכך שמדעיקרא הוא מאפשר את הטיפול בכוסות רוח.

התנגשות בדפנות מיכל

Collision with Container's Walls

§ 4. הדחיסה היא פעולה מחממת [Kudriawcew 52 - 53], ואילו הקְלִישָׁה מקררת את הגז.  דפנות המיכל פוגשות את החלקיקים הנעים משני צידיהן.  בתוך המיכל, מתנגשים החלקיקים בדופן הפנימית ומפעילים עליה כוח [רוזן 133 - 139].  כל התנגשות כשלעצמה היא זניחה בעוצמתה, אך תכיפות הפגיעוֹת בדופן יוצרת עליה לחץ בלתי מבוטל;  כל התנגשות היא רגעית ונקודתית, אך הריבוי והפיזור מניבים לחץ אחיד וקבוע (בכל מקום על פני הדופן, ובכל זמן) [S. Chapman, T.G. Cowling & D. Burnett The Mathematical Theory of Non-uniform Gases - An Account of the Kinetic Theory of Viscosity, Thermal Conduction and Diffusion in Gases (Cambridge, 3rd ed., 1990) 32].  מחוץ למיכל, מופעל כוח לכיוון הנגדי.  שני הכוחות יכולים להיות שווים, אך לא חייבים.

כאשר אנו מוציאים אוויר מכוס הרוח, קרי מוציאים חלקיקים, אנו מפחיתים את הלחץ בתוכה, כך שנוצר לחץ שלילי ביחס ללחץ במרחב שמחוצה לה.  גז בלחץ יחסי גבוה, יוצר לחץ על דפנות המיכל בו הוא נתון, לאמור דוחף אותן החוצה;  גז בלחץ יחסי נמוך, יוצר "לחץ שלילי" על הדפנות, לאמור מושך אותן פנימה.  הדבר נובע מההבדל בין ההתנגשויות בדופן החיצונית, לבין ההתנגשויות בדופן הפנימית.  במקרה שלנו, אחת הדפנות העור.  היות שדופן זו היא אלסטית, היא מתקפלת פנימה.

§ 5. כדי לינוק את העור אל תוך הכוס, סגי בלחץ מעט נמוך מהלחץ האטמוספרי (atmospheric pressure);  זה שווה  ±100 kPa בגובה פני הים (MSLP), השקול לאטמוספרה אחת (1 atm, standard atmospheric pressure, one standard atmosphere) לערך.  להבהיר:  הלחץ המוחלט (absolute pressure) בכוס הוא הלחץ האטמוספרי פחות הלחץ היחסי (gauge pressure), ולכן הפרשי הלחץ שווים ללחץ האטמוספרי מינוס הלחץ המוחלט שבכוס.  ציינּו כי יש להפחית – ולא להוסיף - את הלחץ היחסי, באשר מדובר בתת לחץ (negative gauge pressure, negative compression), לאמור בערך שלילי.  אלמלא הייתה הכוס חזקה, הייתה היא עצמה מתעקמת או נשברת כלפי פנים, כפי שקורה בבקבוקי פלסטיק;  במקום זה, היא מושכת את העור.

בעתיד, אפשר שיהיה למטפל חיווי חיצוני, מה הלחץ שבתוך הכוס.  יתר על כן, אולי המטפל יוכל להחליט מראש איזה לחץ הוא רוצה בכוס, ויזין את הנתונים.  כוסות אוטומטיות יידעו כמה לחץ לשחרר, ומתי, בהתאם לנתונים שהוזנו, בהתאם לתגובות עור המטופל ובהתאם לתגובות גוף אחרות.  כל האופציות הללו בהחלט אפשריות, בהנחה – שלדעתנו יש לה מקום ועוד איך – כי יהיה צורך ושימוש בכוסות רוח בעתיד.

שימוש בואקום, במובנו הרחב, ברפואה, הנו נרחב ביותר ורחוק מלהיות ייחודי לכוסות רוח.  ראה למשל שימוש במזרקים - תת עוריים או אחרים. דוגמא קרובה לכוס רוח, היא שולפן ריק המשמש ללידת ואקום (obstetric cupping glass).  שימוש דומה נוסף, שנוי במחלוקת, הוא משאבה להוצאת ארס.

עומס – פקטורים ואינדיקציות

Load – Factors & Indications

§ 6. נסקור כמה משוואות פיזיקאליות, ובהמשך נראה כיצד ליישמן לצרכינו.  כפי שאפשר להיווכח, נוסחה ג' נוצרת מהצבה של נוסחה א' בנוסחה ב'.  נוסחה ד' היא גרסה שונה של נוסחה א'.  נוסחה ו' היא הצבה של נוסחה ד' בנוסחה ה'.

מספר נוסחה

הנוסחה

פירוש

א'

הכוח (Force) שווה ללחץ (Pressure) כפול השטח (Area)

ב'

האנרגיה (Energy)/המתקף (Impulse)/העבודה/המומנטום שווה לכוח (Force) כפול הזמן (Time)

ג'

האנרגיה (Energy)/המתקף (Impulse)/העבודה/המומנטום שווה ללחץ Pressure) כפול השטח (Area) כפול הזמן (Time)

ד'

הלחץ (Pressure) שווה לכוח (Force) חלקי השטח (Area) [רוזן 129]

ה'

העומס (Load) שווה ללחץ (Pressure) כפול הזמן (Time)

ו'

העומס (Load) שווה לכוח (Force) חלקי השטח (Area) כפול הזמן (Time)

כוח

Force

§ 7. בהפשטה נאמר כך:  הכוח (F), במקרה של כוס פלסטיק, הוא הכוח שהפעלת כדי להוציא ממנה את האוויר.  את הכוח של כל כוס, קובעת כמות האוויר שרוקנו ממנה - מספר השאיבות ואורכן אם מדובר בכוס פלסטיק.    הכוח שמפעילה הכוס אחרי הרמת העור, שווה לכוחות המושכים אותו מטה (לא נטפל בהם כשלעצמם);  התמדת העור בקימורו, מעיד על שוויון-הכוחות (F=0?).

לחץ

Pressure

§ 8. אך מנוסחה א' (כמו גם מנוסחה ב') אפשר להסיק, כי תת הלחץ (הכוח המופעל על כל סנטימטר מרובע) (p) בכוס הקטנה שהופעל עליה אותו תת לחץ כמו על כוס גדולה, נמוך יותר (בערך מוחלט - גבוה יותר).  בפועל, בכוס פלסטיק, משיכה אחת באקדח (במשאבה) עלולה ליצור לחץ קטן (בערך מוחלט - גדול) בהרבה כאשר מדובר בכוס קטנה, מאשר ארבע או חמש משיכות מכוס גדולה.  תת הלחץ (p), ולא הכוח (F), הוא הנתון הרלוונטי לצורך חישוב זמן הטיפול.

אנרגיה/מתקף

Implementation of the Theory

§ 9. על עוצמתו של הטיפול (E) משפיעים משך הזמן שבו הכוסות מונחות (t), כוח משיכתה של כל אחת מהן ומספר הכוסות (F).  מנוסחה ב' (כמו גם מנוסחה א') נמצאנו למדים, כי לכוס קטנה כוח מועט יותר, בהנחה שתת הלחץ בה זהה לתת הלחץ בכוס גדולה, ביחס ישר לקוטנה (A).

עומס

Load

§ 10.        שני הנתונים – לחץ וזמן, נמצאים משני צדי המתרס הטיפולי, לאמור העלאת אחד מהם צריכה בהכרח להפחית את השני.  אכן, הנוסחה האחרונה היא החשובה ביותר.  משך הטיפול, על פי התורה המערבית, הוא קצר – 10 – 20 דקות, ואף פחות במקרים המתאימים.  על פי תורת המזרח, לעומת זאת, טיפול יכול להימשך הרבה מעל חצי שעה.

הפן הביו־מכאני - הפעולה על העור

The Bio Mechanical Side - the Action on the Skin

§ 11.        תכונה מכאנית (mechanical property) של חומרים, היא תכונה הרלוונטית לעומס המופעל עליהם.  עומס יכול להתבטא במתיחה (משיכה), בגזירה, בלחיצה, בכיפוף (פיתול).  התכונה המכאנית הרלוונטית של העור, היא האלסטיות.  מידת האלסטיות היא המידה שבה החומר חוזר לצורתו המקורית, אחרי שהופעל עליו עומס.  האלסטיות משתנה לפי גיל [על עורם של מבוגרים, ראה אדם דובז'ינסקי "כוסות רוח והקזת דם מאמר ב' - הצדדים לטיפול"], מין, אזור בגוף ועוד.  על התוויות הנגד הקשורות לעור ובהן אלסטיות, ראה אדם דובז'ינסקי "כוסות רוח והקזת דם מאמר ג' - התוויות, שימושים והתוויות נגד".

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אדם דובז'ינסקי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה29/06/119613 צפיות
כוסות רוח והקזת דם מאמר ח' - מיקום/אדם דובז'ינסקי תקציר: תקציר: זהו המאמר השמיני בנושא כוסות הרוח והקזת הדם, והשני לעסוק בצד הקליני. המאמר סוקר סוגיות לגבי מיקומי הכוסות. בין היתר הוא עוסק בגישות העקרוניות לסוגיה - לרבות גישה קיצונית שאינה מייחסת חשיבות למיקום הכוסות אלא לעצם הצבתן, במאפייני נקודות מותרות ואסורות, וכמובן בפירוט נקודות ספציפיות. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה28/06/111364 צפיות
כוסות רוח והקזת דם מאמר ז' - הטיפול/אדם דובז'ינסקי תקציר: זהו המאמר השביעי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם, והראשון לעסוק בצד הקליני. המאמר סוקר סוגיות לגבי מהלך הטיפול גופו. המאמר עוסק בין היתר בהכנת המטופל, בטכניקות תפעול הצבת כוסות הרוח וההקזה - כמו גם בטכניקות כגון הנעת הכוסות - תוך מתן דגש על הוראות בטיחות ובהדרכת המטופל בסיומו של הטיפול. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה28/06/111556 צפיות
כוסות רוח והקזת דם מאמר ו' - הציוד והסביבה/אדם דובז'ינסקי תקציר: זהו המאמר השישי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם, במסגרת מאמרי המבוא. המאמר סוקר סוגיות לגבי הכנת הציוד והסביבה ותחזוקתם. המאמר עוסק בין היתר בשמן המשמש לאיטום, באמצעי הגנה, בטיחות ועזרה ראשונה ובדרכים לניקוי הכוס ולתחזוקתה - לרבות ניקוי וחיטוי. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה26/06/111862 צפיות
זהו המאמר הרביעי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם - עוד מאמר מבוא, הסוקר סוגיות לגבי הכוס גופא. מובא בין היתר מידע היסטורי ולשוני לגבי הכוסות וכן החומרים מהם הן מיוצרות - מידע בעל חשיבות משנית (לפחות לכאורה) מהבחינה הפרקטית , וכן מובאות עצות פרקטיות לגבי בחירת כוסות. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה25/06/114974 צפיות
זהו המאמר השלישי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם - עוד מאמר מבוא, הסוקר סוגיות בשאלה מתי להשתמש בטכניקות אלה ומתי לא, בלי להיכנס לפרטים קליניים. מתוארים בין היתר ההתוויות הנפוצות כגון מחלות החורף וכאבי הגב, כמו גם שימושים אזוטריים. וחשוב יותר - מצוינים המקרים הקלאסיים ל*אי* טיפול מפאת מצב כללי או ספציפי של החולה. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה25/06/111549 צפיות
זהו המאמר השני בנושא כוסות הרוח והקזת הדם - עוד מאמר מבוא, הסוקר סוגיות לגבי המטפל והמטופל, בלי להיכנס לפרטים קליניים. מתוארים בין היתר סוגי המטפלים ומאפייניהם, ההכשרה הנדרשת למטפל, וההכשרות הניתנות בארץ, וכן - לגבי המטופל - חשיבות האבחנה המוקדמת והגישות העקרוניות לאבחנה בין מקרים. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה25/06/111839 צפיות
זהו המאמר הראשון בנושא כוסות הרוח והקזת הדם - מאמר מבוא, הסוקר את השיטה, בלי להיכנס לפרטים קליניים. מתוארים בין היתר היסטוריה עתיקה ועתיקה פחות, מופעים בתרבות הישראלית והכללית, יתרונות וחסרונות, ההבדל בין סוגים עיקריים של טיפולים. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאמרים נוספים בנושא רפואה משלימה

מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה01/06/213924 צפיות
עיסוי אבנים חמות נחשב לאחד העיסויים הפופולאריים והמשובחים ביותר רק המחשבה על אבנים חמות על הגוף עושה חשק אדיר לקבל עיסוי מפנק ומשחרר דרך נפלאה לשחרר את השרירים התפוסים,לפרוק את המתח,לשפר את זרימת הדם,הרחבת טווח התנועה של השרירים ואם קיבלתם עיסוי שובר מתנה כמתנת יום הולדת אז בכלל ההנאה כפולה.


מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה11/12/201551 צפיות
פרחי יסמין הנקטפים משחררים שמן אתרי במשך מספר ימים לאחר שנקטפו ולכן משאירים אותם על בדים הספוגים בשמן זית עד לספיגת ל הבושם.לאחר מכן מרחיקים את שמן הזית בעזרת כוהל בצורה שמותיר רק את ניחוח היסמין .

מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה29/08/201462 צפיות
טיפול בדלקת פרקים אם המטופל מגיע בתחילת הופעת הכאבים ייתכן ריפוי מלא אבל אם יגיע בשלבים מאוחרים כאשר הוא סובל תקפה ארוכה לא בטוח שאפשר לבטל את כל הנזק שנגרם. ישנה חשיבות גדולה להגעה בתחילת הדלקת או לא

מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה30/07/201349 צפיות
עיסוי רפואי מתמקד בבעיות כרוניות,בעיות אורטפדיות,כאבים הפוגעים בתפקוד השוטף והינו עיסוי שיקומי לאיברי הגוף. עיסוי רפואי אינו עיסוי עדין,להיפך הוא הנכון הוא עיסוי אינטיסיבי,עמוק וחודרני שמטרתו שיפור בתפקוד בעיות שחלקם נובעות מהזנחה.

מאת: nirרפואה משלימה23/08/191642 צפיות
בעקבות ההמלצה שלא לתת תרופות נגד צינון לילדים מתחת לגיל שש, מה בכל זאת ניתן לעשות להקל על התופעה השכיחה

מאת: נטלי הרוש רפואה משלימה29/11/181647 צפיות
הבחירה הטובה ביותר של האדם תתבטא בתוצאותיה של אותה הבחירה. אם הבחירה הייתה נכונה תוכלו לדעת זאת רק כאשר תראו תוצאות. הטיפולים הבריאותיים השונים שמציעה הרפואה הקונבנציונלית בעלי המון צדדים. על מנת להשיב את הגוף לאיזון, לחזקו, להאיץ טיפול והחלמה מומלץ לשלב טיפול משלים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica