נקודה

בפיניין

בוויד-ג'יילס

אזור

שריר

פעולות

התוויות

B10

tianzhu

tienchu

על קו-השיער, 1.3 קון לטרלית לאמצע

גבול שריר-הטרפז (Trapezius)

פיזור רוח, גירוש קור, הרגעת גידים, ניקוי ראש, ניקוי ראייה

 

בעיות בצוואר (cervical spondylopathy), צוואר נוקשה (stiff neck), כאבים בעצב (Neuralgia) הצווארי (Nervus occipitalis major, greater occipital nerve  ), כאבים בכתף ובגב.

דלקת-פי-הלוע (faucitis), חסמים באף.כאבי ראש, ורטיגו.

חפש מאמרים:
שלום אורח
10.05.2024
 
   
נקודה

בפיניין

בוויד-ג'יילס

אזור כללי

B6

chengguang

chengkuang

החלק העליון

GB 18

chengling

chengling

החלק העליון

GV24

shenting

shenting

המצח, גבוה, קו האמצע

B1

jingming

chingming

מדיאלית לעין

B2

zanzhu

tsanchu

 

S2

sibai

szupai

אינפריורית לעין

GV17

naohu

naohu

מאחור, קו האמצע, גובה האוזניים

מאמרים בקטגוריות של:

נקודה

בפיניין

בוויד-ג'יילס

אזור כללי

TW19

luxi, lu xi

luhsi

הראש, מאחורי האוזן

   
 
בפיניין

בוויד-ג'יילס

אזור כללי

S45

lidui, li dui

litui

כף-הרגל, האצבע השנייה

SP1

yinbai, yin bai

yinpai

כף-הרגל, הבוהן

B67

zhiyin, zhi yin

chihyin

כף-הרגל, בזרת

GB44

zuqiaoyin, zu qiao yin

tsuchiaoyin

כף-הרגל, האצבע הרביעית

LV1

dadun, da dun,

tatun

כף-הרגל, הבוהן

L5

chize

chihtse

גומת-המרפק

P3

quze

chutse

גומת-המרפק

H9

shaochong, shao chong

shaochung

כף-היד, הזרת

SI1

shaoze, shao ze,

shaotse

כף-היד, הזרת

P9

zhongchong, zhong chong

chungchung

כף-היד, האמה

TW1

guanchong, guan chong

kuanchung

כף-היד, הקמיצה

LI1

shangyang, shang yang

shangyang

כף-היד, האצבע

L11

shaoshang, shao shang

shaoshang

אגודל

EX-UE9, M-UE22, A22

baxie, baixie

pahsieh

כף-היד

EX-UE 10, M-UE9, A9

sifeng

szufeng

כף-היד

EX-UE 11, M-UE1, A1

shixuan

shihhsuan

כף-היד

GV23

shangxing, shang xing

shanghsing

הראש, החלק העליון בקו האמצע

GV24

shenting, shen ting

shenting

הראש, מעל המצח בקו האמצע

GV25

suliao, su liao

suliao

האף

GV28

yinjiao, yin jiao

yinchiao

בפה, מתחת לשפה העליונה

TW18

qimai, qi mai

chihmo

הראש, מאחורי האוזן

EX-HN6, M-HN10, Z10

erjian

erhchien

אוזן

EX-HN12-13, M-HN20a-b, Z20a-b

yinjin & yuye

chinchin & yuyeh

לשון

EX-HN5, M-HN9, Z9

taiyang

taiyang

פנים

כוסות רוח והקזת דם מאמר ח' - מיקום/אדם דובז'ינסקי

כוסות רוח והקזת דם מאמר ח' - מיקום/אדם דובז'ינסקי

תקציר:

תקציר:

זהו המאמר השביעי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם, והשני לעסוק בצד הקליני.  המאמר סוקר סוגיות לגבי מיקומי הכוסות.

בין היתר הוא עוסק בגישות העקרוניות לסוגיה - לרבות גישה קיצונית שאינה מייחסת חשיבות למיקום הכוסות אלא לעצם הצבתן, במאפייני נקודות מותרות ואסורות, וכמובן בפירוט נקודות ספציפיות.

נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

 

מיקום

Location

כללי

General

§ 1.             מייד נדבר על מקום העמדת הכוסות.  במאמר אחר, המלצנו למטפל הבלתי מוסמך לקבל "מרשם כוסות רוח" ממומחה, וגם זו דרך מצוינת לדעת היכן כדאי להציב את כוסות הרוח.  כאן ניתן התוויות כלליות - המלצות על נקודות שונות [‎§ 12 מתחת ואילך].

ההמלצות דלמטה יכול שיהיו רלוונטיות ביתר שאת, כאשר מדובר בכוסות עם מגנטים.  המגנטים עשויים ללחוץ ממש על נקודות ספציפיות, ולדמות דיקור.  בזה האופן, הלכות האקופונקטורה השונות הופכות להיות רלוונטיות גם לטיפול בכוסות רוח.

נושא מיקום הכוסות על הגוף, זוכה להתעסקות רבה.  לאור הכתיבה הענפה והגישות הרבות אין להתפלא, כי אותה נקודה עצמה מהווה, לפי גרסה אחת מקום מומלץ להעמדת כוסות, ולפי גרסה הפוכה מקום אסור.  וישנה גם גישה שונה לגמרי משתיהן גם יחד, ועל פיה אין בכלל מקומות מומלצים או אסורים.

§ 2.           מציאת המקום הנכון להצבת כוסות הרוח, הנה לטעמנו האומנות העיקרית בשיטת הטיפול דנן, ובעצם בכל טיפול בו קיימת חשיבות למיקום פעולת המטפל על גופו של המטופל.  כיצד יודע המטפל היכן להניח את הכוס?  מטפל מיומן אינו זקוק לזמן או למחשבה רבים, וניסיונו עומד לימינו.  המטפל המתחיל עלול להתקשות מעט באיתור המקום.  במאמר הנוכחי, נטפל בסוגיה חשובה זו, ונסביר כיצד מוצאים נקודות טיפול.  את המקומות הספציפיים השונים נפרט בהמשך [‎§ 12 מתחת ואילך].

הגישות העקרוניות

The Fundamental Approaches

גישת המקומות הקבועים

The Fixed Points Approach

§ 3.           שלוש גישות עקרוניות עולות, מתפיסת שאלת המיקום.  על פי גישה ראשונה, קיימים מקומות קבועים להנחת הכוסות.  מטפלים בכוסות רוח שהם גם אקופונקטוריסטים, יטו לגישה זו.

גישת האיתור ע"פ חוש

The Location by Sense Approach

§ 4.           גישת הביניים טוענת, כי המטפל עצמו, בעזרת חושיו, צריך למצוא נקודות להניח עליהן את הכוסות, ואין נקודות קבועות מראש.  הידיעה העקרונית באיזה מקום בגוף ראוי לתת כוסות רוח, אינה מספיקה, ממש כפי שמציאת מקום על מפת דרכים אינה משולה לאיתורו בשטח.  הניווט על הגוף אינו פשוט כפי שהוא עשוי להיראות.  יתר על כן:  גופנו משתנה ללא הרף;  ניתן להמשיל זאת לשינויים תכופים החלים בשטח בנוי, כגון כבישים וכיווני הנסיעה בהם.  אכן, הגישה שמתאימה מלכתחילה בין סימפטומים לבין נקודות טיפול, עלולה להיות בעייתית.  בקביעה מוקדמת של מקומות טיפול, חוטאות הן רפואת המערב והן רפואת המזרח [ר' אנדו טאוֹ שיאצוּ – מהפכה ברפואת המזרח (2007) 24, 30;  על הבעייתיות שבמיפוי וברלוונטיות שלו:  אנדו 90]. 

לאור האמור לעיל, אנו ממליצים למטפל להשקיע בלימוד איתור עצמי של המקומות בעייתיים.  אחרי מציאתם, יש לשים עליהם את הדגש בטיפול.  לא נוכל ללמד כאן את תורת האיתור העצמי, אך נשמח לתת עצה מועילה:  אם מטרת הטיפול היא להקל על שרירים כואבים ותפוסים, יוכל המטפל למשש את האזור עד למציאת נקודה מוצקה, המורגשת כקשר של מיתרים [אנדו 25].  על נקודה זו יש להניח כוס. 

גישה אזורית

The Areal Approach

§ 5.           העמדה ההפוכה לגישה הראשונה (ואולי גם לשנייה), תדבר על אזורים כלליים של טיפול, בלי לדקדק במיקום מדויק.  לכן, אם למטופל כואבת הבטן, אזי כל האזור שאינפריורית לטבור ולטראלית לו, ופעמים רבות גם סופריורית לו, בא בחשבון וזוכה לטיפול.  לטעמנו, זו הגישה ההוליסטית במובן הרחב של המלה, אם כי היא מתובלת בקורטוב של חובבנות.  הקצנה של הגישה האזורית, היא אמירה שאין כלל משמעות למיקום, ומה שחשוב הוא עצם גרימת שטף הדם.  טענה זו מזכירה את הטענה לגבי אקופונקטורה, לפיה חשובה הדקירה עצמה ולא מיקומה.

הנחיות כלליות

Guidelines

כללי

General

§ 6.           הגישות המערבית והמזרחית לעניין מיקום הכוסות על הגוף, ממחישות את המחלוקת המתמדת ביניהן, לגבי קביעה מראש של דרכי פעולה רפואיות.  על פי הרפואה המזרחית, אין אזורים טובים מאחרים באופן קטגורי, והכול הולך לפי המטופל האינדיבידואלי.  על פי הרפואה האירופאית המסורתית, יונחו הכוסות על הצד הפוסטריורי של הגוף, ולעתים גם בצדדים.  למען האמת, חלק הארי של האוכלוסייה לא נהג להעמיד כוסות, אלא על הגב (וגם בו, לא על העצמות - כולל לא על הסקאפולה).  תהא אשר לא תהא גישתך, דאג לסמן על מפותיך נקודות אשר לשיטתך הן מחוץ לתחום, למען תזכרן;  הניסיון מוכיח כי אנו נוטים לשכוח נקודות אסורות!  למטפל המתחיל וגם למנוסה, היינו ממליצים לעיין במפה של האזור המיועד לטיפול, לפני תחילתו.  לכל מטפל קיימים אזורים, שאינו מרבה לעסוק בהם, והנקודות האסורות שם מועדות במיוחד לשכחה.

שרירים

Muscles

§ 7.           הקלאסיקה קובעת, כי כוסות רוח יועמדו באזורים בשרניים (הכוונה כמובן לשרירים משורטטים ולא חלקים);  השיטה המצומצמת מדברת על שרירים גדולים בלבד.

מאפייני נקודות אסורות

Characteristics of Forbidden Points

רפואה אירופאית מסורתית

Traditional European Medicine

§ 8.           הרפואה האירופאית מרבה לשרטט אזורים אסורים להעמדת כוסות.  אמרנו כבר, כי אין הנחת כוסות אלא מעל שרירים.  אין מטפלים באזורים גידיים.  גם לא באזורים בהם העצמות נראות ומורגשות היטב, ובייחוד כאשר הן בולטות [ע' תמיר גוף האדם – אנטומיה, פיזיולוגיה ופתולוגיה (2005) 301];  על כן, אין עבודה ישירה על הפרקים.

רפואה סינית

Chinese Medicine

§ 9.           מיתוסים ואגדות רבים, סופרו על נקודות מסתוריות שיש בהן כדי לפגוע ואף להרוג [פ' לואיס אמנויות הקרב של המזרח הרחוק (1988) 39].  קיימת תורת לחימה שלמה, בשם דים מאק (dim mac).  בין הסיפורים שהתרוצצו על סיבת מותו של ברוס לי, נמצא מקום נכבד לתיאוריה בדבר מותו עקב מכה באחת הנקודות הללו [לואיס 49].  מספר סרטים ידועים עוסקים בנושא;  בין החדשים:  "נשיקת הדרקון" (Kiss of the Dragon) ו"להרוג את ביל 2" (II Kill Bill).

ואכן, על פי רפואת המזרח, קיימות נקודות אסורות לדיקור [אנדו 35] (forbidden points, contraindicated points).  באזורים אלה, ניזהר עם הטיפול בכוסות רוח.  לעניין נקודות אסורות לדיקור לנשים בהריון, ראה בנפרד, והוא האמור לגבי נקודות אסורות לדיקור לחולי לב.  בהמשך נביא רשימות של נקודות שאסורות כליל לדיקור, בכל אזור גוף.

נקודות הקזה ונקודות אסורות להקזה

Points of Bloodletting & Forbidden Points for Bloodletting

מומלצות

Recommended

§ 10.        להלן נקודות הקזה ידועות ברפואה הסינית.  נקודות אלה אמנם אינן נמצאות באזורי הנחת בכוסות רוח, אך נזכירן בכל זאת.  סיבת אי הימצאותן של נקודות אלה על מפת הטיפול בכוסות רוח, היא הנטייה לנקז מקצות המרידיאנים.  חשיבותן של נקודות הקצה, קשורה לחוק בסיסי ברפואה הסינית, ולפיו החלקים הדיסטאליים של הגפיים משמעותיים יותר, ביחס למרכז הגוף.  עושרם של חלקים אלה מתבטא בכמות ובאיכות כאחד – הנקודות גם צפופות יותר וגם אפקטיביות יותר [Chinese Acupuncture and Massage:  A Concise Annotation (J. Songhe & L. Xinfa ed., 2004) 152].

נקודה

טבלה 1 – נקודות הקזה

אסורה

Forbidden

§ 11.        קיימת גם נקודה, שאסורה לניקוז:

טבלה 2 – נקודה אסורה לניקוז

נקודת TW19 משמשת באומנויות לחימה [ראה הטכסט ליד ההפניה להערה 4 מעל].  מכה חזקה עלולה להרוג, ומכה חלשה יותר תעלף אדם [Erle Montaigue's Dim-Mak Point Locations [URL:http://www.taiji-bg.com/articles/wushu/w12.pdf] (31.01.08)].

האזורים השונים

The Different Areas

הראש

The Head

§ 12.        הראש אינו אזור שנוהגים להעמיד בו כוסות רוח.  אולי נעיר, כי מטפלים במזרח הרחוק, מניחים כוס על הצ'קרה השישית, היא צ'קרת העין השלישית (בהודית ????? (ajna)).  נקודה בין־עינית זו מכונה אצל הסינים בשם yin tang.

באזור הראש, אסורות לדיקור או למוקסיבציה הנקודות האלה:

טבלה 3 – הראש - נקודות אסורות (בכלל)

העורף והצוואר

The Nape & the Neck

§ 13.        כותב צלזוס,

Si vero etiam vehementius dolor crevit, admovendae cervicibus cucurbitulae sunt, sic ut cutis incidatur; eadem aut ferramentis aut sinapi adurenda.

ציטוט שפות אחרות 1 – צלזוס (טיפול בעורף)

ובתרגום חופשי:  אם הכאב יגבר אף יותר, יש להצמיד כוסות לעורף אחרי חיתוכו;  או שיש לשרוף הנקודה עם מצרב, או עם חרדל [Celsus, De Medicina, Liber IV, §5.6].

§ 14.        כאשר אתה מניח כוסות על העורף, הזהר את המטופל כי עלולים להישאר עליו סימנים בולטים סופריורית לקו החולצה.  הנה נקודה מומלצת על העורף:

טבלה 4 – העורף והצוואר – נקודות מומלצות

את הנקודה הבאה, אסור לדקור:

נקודה

בפיניין

בוויד-ג'יילס

אזור כללי

TW16

tianyou

tienyu

החלק הלטרלי של העורף

טבלה 5 – העורף והצוואר - נקודה אסורה לדיקור (בכלל)

הכתפיים והידיים

The Shoulders & the Hands

§ 15.        נמליץ על הנקודות הבאות, תוך זכירת התוויות הנגד לגבי GB21 – הריון ומחלות לב:

נקודה

בפיניין

בוויד-ג'יילס

מיקום

השריר

פעולות

התוויה

GB21

jianjing, jian jing

chienching

הנקודה הגבוהה ביותר על הכתף

 

הטרפז (Trapezius)

הפצת (spread) צ'י-כבד תקוע, הוצאת (remove) ליחה

כאבי גב וכתף.

דלקת-שד (Mastitis).

LI15

jianyu

chienyu

הנקודה האנטריורית מבין השתיים שמופיעות, כאשר הידיים פשוטות לצדדים ומקבילות לרצפה

 

הדלתא (Deltoid)

חיסול (eliminate) רוח, השקטת (soothe) מפרקים (בייחוד הכתף)

דלקת סב-עורקית (Periarthritis) של הכתף

TW14

jianliao

chienliao

פוסטרו-אינפריורית לשיא-הכתף  (Acromion), 1 קון פוסטריורית ל- LI15

הדלתא (Deltoid)

טיפול במפרק-הכתף

מחלות בכתף ובצד החיצוני של היד

טבלה 6 – הכתפיים והידיים – נקודות דיקור רלוונטיות

לעומת זאת, אסור לדקור בנקודה הבאה הבאות:

נקודה

בפיניין

בוויד-ג'יילס

אזור כללי

EX-UE1, M-UE46

zhoujian

chouchien

מרפק

טבלה 7 – הידיים וצדי הגוף - נקודות אסורות (בכלל)

החזה והבטן

The Chest & the Belly

§ 16.        המחמירים יימנעו כליל מלהניח כוסות רוח על בית החזה (אצל גברים ונשים כאחד).  לגישה זו אין מקום, לטעמנו.  די להימנע מהנחת הכוסות על כל אזור הלב [תמיר 301];  תזכורת אנטומית:  הלב ממוקם במרכז ולא בצד שמאל כפי שנהוג לחשוב, ונוטה רק מעט שמאלה בקצהו.  אין לשים כוסות על הפטמות [תמיר 301], ואצל נשים – על השדיים בכלל.  הנקודות האסורות לדיקור הנן:

נקודה

בפיניין

בוויד-ג'יילס

אזור כללי

CV15

jiuwei

chiuwei

החזה, מרכז

CV17

tanzhong, shanzhong

Shanchung

החזה, מרכז

S17

ruzhong, ru zhong

juchung

חזה, בפטמה

CV8

shenque, shen que, qizhong

shenchueh, chichung

הטבור

EX-CA4, M-CA23

sanjiaojiu, san jiao jiu

sanchiaochiu?

בטן, הטבור ולידו

K11

henggu

hengku

באזור השופכה

LV12

jimai

chimo

האגן, מקדימה

טבלה 8 – החזה והבטן - נקודות אסורות (בכלל)

הגב

The Back

כללי

General

§ 17.        אין מקום טיפוסי מהגב, להנחת כוסות רוח.  הגב שימש באופן טבעי כמשטח הנפוץ ביותר, בהיותו גדול וישר יחסית.  וכמובן נזקק במיוחד...  אך לא כל הגב נתון בקונצנזוס.  המחלוקת היא לגבי העמדת כוסות מעל השכמות [‎§ 18 מתחת], מעל הכליות [‎§ 19 מתחת] ומעל עמוד השדרה [‎§ 20 מתחת].

על נקודות השו ראה בנפרד.  הנקודות B11 – B19 והנקודות B41 – B48, קרי הנקודות שבין החוליה T1 לבין החוליה T10, נמצאות מעל הריאות [Chinese Acupuncture and Massage:  A Concise Annotation (J. Songhe & L. Xinfa ed., 2004) 194].

הנה הנקודות המומלצות על הגו, מלמעלה למטה:

חוליה

נקודה

בפיניין

בוויד-ג'יילס

אזור

שריר

פעולות

התוויות

T2

B11

dazhu

tachu

1.5 קון לטרלית לשקע האינפריורי לזיז-הקוצי (spinous process) של T1

הטרפז (Trapezius)

פיזור רוח, ניקוי חום חיצוני, שחרור זרימה של תעלות ה-taiyang בגב העליון, הרגעת גידים

כאבים בכתף ובגב, כאבים באזור עצם-השכם (Scapula), בעיות בצוואר (cervical spondylopathy), צוואר נוקשה (stiff neck).

דלקת-פי-הלוע (faucitis), שיעול, חום, אסתמה.

כאב ראש, מחלת-הנפילה (אפילפסיה).

T3

B12

fengmen

fengmen

1.5 קון לטרלית לשקע האינפריורי לזיז-הקוצי (spinous process) של T2

הטרפז (Trapezius)

פיזור רוח, ניקוי חיצון, פישוט והסדרת צ'י-ריאות, שינוי ליחה

כאבים בכתף ובגב, בעיות בצוואר (cervical spondylopathy).

דלקת-הסמפונות (ברונכיט), דלקת-ריאות, שעלת (whooping cough, Pertussis), הצטננות, חום.

סִרְפֶּדֶת (חרלת) (nettle rash, Urticaria).

 

B41

 

 

 

 

 

 

T4

B13

feishu

feishu

1.5 קון לטרלית לשקע האינפריורי לזיז-הקוצי (spinous process) של T3

הטרפז (Trapezius)

נקודת-השו של הריאות.

הסדרת צ'י-ריאות, ניקוי חום מהריאות (חום שי וקסו), איזון יִינג ודם, הפסקת שיעול

בעיות במערכת-הנשימה, שיעול, ברונכיט, אסתמה,

יריקת-דם (גניחת-דם) (Hemoptysis, spitting blood).

כאבי גב.

סִרְפֶּדֶת (חרלת) (nettle rash, Urticaria).

T5

SI11

tianzhong, tianzong

tientsung

במרכז עצם-השכם (Scapula)

הטרפז (Trapezius)

טיפול באזור השכם

דלקות בכתף ובגב, דלקת-שד (Mastitis), אסתמה

 

 

B43

 

 

 

 

 

 

T6

B15

xinshu

hsinshu

1.5 קון לטרלית לשקע האינפריורי לזיז-הקוצי (spinous process) של T5

הטרפז (Trapezius)

נקודת-השו של הלב.

 

מחלות לב וכלי-דם (cardiovascular), כאבי עצבים בין צלעיים (intercostals neuralgia)

טבלה 9 – הגב – נקודות מומלצות

השכמות וביניהן

The Shoulder Blades & Between Them

§ 18.        השכמות (scapula, shoulder blades) הן דוגמא קלאסית לקוטביות הגישות.  על פי רבים וטובים, השכמות  הן מקום מומלץ להנחת כוסות רוח, במקרה של הצטננות.  ראינו בטבלה שלעיל, נקודות מומלצות שנמצאות על השכמות. לעומת זאת, על פי חומרת התורה האירופאית, אין זה רצוי לטפל בסקאפולות. 

הזכרנו כבר את המלה הארמית כוסילתא [אדם דובז'ינסקי "כוסות רוח והקזת דם מאמר ד' - הכוס"], שהיא כלי האומן (כוס רוח או אזמל הקזה).  למלה זו משמעות נוספת, והיא האזור הבין כתפי או הבין שכמתי (interscapilium) [י' נוימן, א' שפירא וש' מרג'ייה המדריך השלם לרפואה סינית (2006) 136].  באוגריתית, ככל הנראה, פירוש המלה כסל הוא גב.  אולי כפל המשמעות אינו מקרי, באשר אזור השכמות והגב בכלל היה זה שטופל.  כֶּסֶל (iliacus) או בארמית כִּסְלָא, הוא שריר באזור האגן [א' אבן-שושן המלון החדש (1991, כרך ב – י-ס) 555];  יש גם עצם בשם זה (ilium, iliac bone).  בהנחה שלמלים אלה גיזרון (אטימולוגיה) משותף עם המלה כוסילתא, מותר להעלות ספקולציה ולפיה אזור הכסל היה מושא טיפול.

מעל הכליות

Above the Kidneys

§ 19.        הכליה הימנית היא בגובה חולייתי של T12 – L4, הכליה השמאלית היא בגובה T11 – L3 .  הנקודות B48 – B51  (מצד ימין גם B52) נמצאות מעל הכליות;  הנקודות B19 – B20 נמצאות על הגבול המדיאלי של הכליות.  במערב קיים חשש מסורתי מטיפול בכוסות רוח באזור שמעל הכליות.  אך הצבת כוסות רוח שם, מחוללת נפלאות.  היא מחזקת את הכליות, וטובה במיוחד לנשים.  ניתן להתרשם מהלחות הגבוהה בתוך כוסות, שהוצבו מעל הכליות, בעוד אחרות באזורים סמוכים נותרו יבשות.  ברפואה הסינית, מיוחסת חשיבות רבה לנקודה BL23 (shen-shu), הקרובה לכליות אך לא נמצאת ממש מעליהן.

מעל עמוד השדרה

Above the Spine

§ 20.        ברפואה הסינית המסורתית, מניחים כוסות על עמוד השדרה וגם מוליכים עליו כוסות.  לדעתנו, אין לפסול קטגורית את עמוד השדרה, או לפחות לא את כולו.  על החוליות התחתונות, מצטמצם מאד החשש מגרימת נזק.  עצם העצה (עצם צולב, Sacrum) והשטח שאינפריורי לה, הנם מקום אסטרטגי, המסייע להשיג הקלה רבה בכאביו של מטופל.  חוליה C7 אף היא צריכה להיות מועמדת לטיפול.

אזורים אסורים לדיקור בגב

Areas Forbidden to Puncture in the Back

§ 21.        בגב נקודות רבות למדי, שאסור לדוקרן, ובראשן:

נקודה

בפיניין

בוויד-ג'יילס

אזור כללי

GV11

shendao

shentao

למעלה, קו-האמצע

B49

yishe

sishe

מעל הכליה

טבלה 10 – הגב - נקודות אסורות (בכלל)

הרגליים והעכוז

The Legs & the Posterior

כללי

General

§ 22.        הרגליים, ובעיקר צדן האנטריורי והחלקים הדיסטאליים לברכיים, אינן נהנות ממודעות של מטפלים בכוסות רוח.

הירך והעכוז

Thigh and But

§ 23.        הירך האנטריורית – מרידיאן הקיבה  בצדה האנטריורי (קדמי) של הירך (thigh) נמצאות כמה נקודות של מרידיאן הקיבה (ST31-34).  מרידיאן הקיבה קשור קשר הדוק למרידיאן הטחול, מה גם שמדובר בבני זוג אשר ביניהם יחסי חוץ־פנים (בהתאמה).  הנה פירוט הנקודות על הירך האנטריורית:

נקודה

בפיניין

בוויד-ג'יילס

אזור

שריר

פעולות

התוויות

S31

biguan

pikuan

בגובה הקצה האינפריורי של שק-האשכים

בין שרירים

הוצאת  (removes) חסמים מהתעלה

בעיות שונות ברגל, בלט דיסק מותני בינחולייתי (protrusion of the lumbar intervertebral disc)

S32

futu

futu

6 קון מעל הפינה הלטרו-סופריורית של פיקת-הברך (patella)

הירך הישר (straight muscle of thigh, Rectus femoris)

הוצאת  (removes) חסמים מהתעלה, סילוק (expel) רוח-חום

בעיות שונות ברגל, בלט דיסק מותני בינחולייתי (protrusion of the lumbar intervertebral disc), בקע (hernia)

S34

liangqiu

liangchiu

2 קון מעל הפינה הלטרו-סופריורית של פיקת-הברך

בין שרירים

איזון הקיבה

בעיות בקיבה, שלשול (diarrhea), בעיות בברכיים

טבלה 11 – הירך האנטריורית – נקודות מומלצות

§ 24.        הירך הלטרלית – מרידיאן כיס המרה  על צדם הלטרלי (חיצוני) של הירך והעכוז נמצאות כמה נקודות של מרידיאן כיס המרה.  מרידיאן כיס המרה קשור קשר הדוק למרידיאן הכבד, מה גם שמדובר בבני זוג אשר ביניהם יחסי חוץ־פנים (בהתאמה).   הנה פירוט הנקודות על הירך והעכוז הלאטרליים:

נקודה

בפיניין

בוויד-ג'יילס

אזור

שריר

פעולות

התוויות

GB30

huantiao

huantiao

ישבן, כארבעה קון מעל הצד הלטרלי של הקפל

העכוז הגדול (Gluteus Maximus)

הטבה עם גב תחתון ורגליים, פיזור (dispel) רוח-לחות

נשית (Sciatica), בלט דיסק מותני בינחולייתי (protrusion of the lumbar intervertebral disc), בעיות במפרק הירך (hip joint)

GB31

fengshi

fengshih

קו-האמצע של הצד הלטרלי של הירך, 7 קון מעל קפל-מפרק-הברך (transverse popliteal crease).  מקום מגע האמה כאשר עומדים דום.

הרצועה החלצית-שוקתית/הרצועה המתנית-שוקתית (iliotibial tract, iliotibial band ITB) ומתחתיה השריר הנרחב הצדי (Vastus lateralis)

פיזור (dispel) רוח, הרגעת גידים, חיזוק גב תחתון וברכיים, הסדרת צ'י ודם

נשית (Sciatica), בלט דיסק מותני בינחולייתי (protrusion of the lumbar intervertebral disc), דלקת-פרקים של הברך (knee arthritis)

GB33

xiyangguan

shangyangkuan

בשקע סופריורית לעילית-העלי (epicondyle), 3 קון סופריורית ל-GB34

הצד הפוסטריורי של הרצועה החלצית-שוקתית/הרצועה המתנית-שוקתית (iliotibial tract, iliotibial band ITB)

פיזור (dispel) רוח-קור, השקטת גידים, הקלה על כאב

נשית (Sciatica), דלקת-פרקים של הברך (knee arthritis), נפיחות (swelling) בברך וברגליים

טבלה 12 – הירך והעכוז הלטרליים – נקודות מומלצות

§ 25.        הירך הפוסטריורית – מרידיאן שלפוחית-השתן  בצדה הפוסטריורי (אחורי) של הירך נמצאות כמה נקודות של מרידיאן שלפוחית השתן.  מרידיאן שלפוחית השתן קשור קשר הדוק למרידיאן הכליות, מה גם שמדובר בבני זוג אשר ביניהם יחסי חוץ־פנים (בהתאמה).  הנה פירוט הנקודות על הירך הפוסטריורית:

השוק

The Leg

§ 26.        השוק הלטרלית – מרידיאן כיס המרה  קיימת נקודה רלוונטית אחת, חשובה מאד, על השוק החיצונית:

נקודה

בפיניין

בוויד-ג'יילס

אזור

שריר

פעולות

התוויות

GB34

yanglingquan

yanglingchuan

החלק האנטרו-אינפריורי של ראשיש (Capitulum) השוקית (Fibula)

השוקיתי הארוך (Musculus fibularis longus)

חיזוק גידים ועצמות, הטבה עם כבד וכיס-מרה, איזון כבד, ניקוי חום מכיס-מרה, ניקוי לחות-חום, חיסול לחות ושינוי ליחה, חיסול ליחת-אש מהקיבה

דלקת-פרקים של הברך (knee Arthritis), כאבי ברכיים, נפיחות.

דלקת סב-עורקית (Periarthritis) של הכתף, בלט דיסק מותני בינחולייתי (protrusion of the lumbar intervertebral disc).

צהבת, דלקת כיס המרה (Cholecystitis), אבני-מרה (Cholelithiasis).

טבלה 13 – השוק הלטרלית – נקודה מומלצת

§ 27.        השוק הפוסטריורית – מרידיאן שלפוחיתהשתן הנחת כוסות על הצד הפוסטריורי (אחורי) של השוק, סופריורית לעקב, כואבת במיוחד במהלך הטיפול ועלולה להשאיר תחושה לא נעימה גם ימים אחריו, ושומה על המטפל לקחת זאת בחשבון.  הנקודה BL57 (chengshan), שנמצאת בחלק התחתון של שריר הסובך ("שריר התאומים") (gastrocnemius muscle) / שריר הסוליה (soleus muscle), נמצאת ליד צומת שריר־גיד, ולכן יש לידה קולטנים מסוג גופיפי גולגי (Golgi tendon organs).  הנקודה BL60 (kunlun) שמעל הקרסול, נמצאת באזור גידי (גיד אכילס, באנגלית Achilles tendon, calcaneal tendon, בלטינית Tendo Calcaneus, Tendocalcaneous), ולכן יש לידה קולטנים מסוג גופיפי פאצ'יני Pacinian corpuscles (PC).  המכנו־רצפטורים המוזכרים, הופכים את האזורים לרגישים למגע.

הנקודה האסורה לדיקור בשוק:

נקודה

בפיניין

בוויד-ג'יילס

אזור כללי

B56

chengjin

chengchin

באמצע

טבלה 14 – השוק – נקודה אסורה (בכלל)

 

נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

 



מקור המאמר: Academics – ספריית המאמרים של ישראל

הדפסת המאמר   |     שלח לחבר    |    פרסם את המאמר באתרך    |     הוסף למועדפים
                         
אודות כותב המאמר:

אדם דובז'ינסקי

             

מאמרים נוספים מאת אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה28/06/111364 צפיות
כוסות רוח והקזת דם מאמר ז' - הטיפול/אדם דובז'ינסקי תקציר: זהו המאמר השביעי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם, והראשון לעסוק בצד הקליני. המאמר סוקר סוגיות לגבי מהלך הטיפול גופו. המאמר עוסק בין היתר בהכנת המטופל, בטכניקות תפעול הצבת כוסות הרוח וההקזה - כמו גם בטכניקות כגון הנעת הכוסות - תוך מתן דגש על הוראות בטיחות ובהדרכת המטופל בסיומו של הטיפול. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה28/06/111556 צפיות
כוסות רוח והקזת דם מאמר ו' - הציוד והסביבה/אדם דובז'ינסקי תקציר: זהו המאמר השישי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם, במסגרת מאמרי המבוא. המאמר סוקר סוגיות לגבי הכנת הציוד והסביבה ותחזוקתם. המאמר עוסק בין היתר בשמן המשמש לאיטום, באמצעי הגנה, בטיחות ועזרה ראשונה ובדרכים לניקוי הכוס ולתחזוקתה - לרבות ניקוי וחיטוי. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה28/06/111255 צפיות
זהו המאמר החמישי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם, במסגרת מאמרי המבוא. המאמר סוקר סוגיות לגבי הפן הפיזיוכימי של הטיפול. המאמר עוסק בין היתר בסילוק האוויר מהכוס, בתיאוריה הקינטית של הגז באופן כללי, במונחים ובהנוסחאות – כוח, אנרגיה, לחץ, עומס, זמן, שטח, ובפעולת הכוס על העור. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה26/06/111862 צפיות
זהו המאמר הרביעי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם - עוד מאמר מבוא, הסוקר סוגיות לגבי הכוס גופא. מובא בין היתר מידע היסטורי ולשוני לגבי הכוסות וכן החומרים מהם הן מיוצרות - מידע בעל חשיבות משנית (לפחות לכאורה) מהבחינה הפרקטית , וכן מובאות עצות פרקטיות לגבי בחירת כוסות. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה25/06/114976 צפיות
זהו המאמר השלישי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם - עוד מאמר מבוא, הסוקר סוגיות בשאלה מתי להשתמש בטכניקות אלה ומתי לא, בלי להיכנס לפרטים קליניים. מתוארים בין היתר ההתוויות הנפוצות כגון מחלות החורף וכאבי הגב, כמו גם שימושים אזוטריים. וחשוב יותר - מצוינים המקרים הקלאסיים ל*אי* טיפול מפאת מצב כללי או ספציפי של החולה. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה25/06/111549 צפיות
זהו המאמר השני בנושא כוסות הרוח והקזת הדם - עוד מאמר מבוא, הסוקר סוגיות לגבי המטפל והמטופל, בלי להיכנס לפרטים קליניים. מתוארים בין היתר סוגי המטפלים ומאפייניהם, ההכשרה הנדרשת למטפל, וההכשרות הניתנות בארץ, וכן - לגבי המטופל - חשיבות האבחנה המוקדמת והגישות העקרוניות לאבחנה בין מקרים. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה25/06/111840 צפיות
זהו המאמר הראשון בנושא כוסות הרוח והקזת הדם - מאמר מבוא, הסוקר את השיטה, בלי להיכנס לפרטים קליניים. מתוארים בין היתר היסטוריה עתיקה ועתיקה פחות, מופעים בתרבות הישראלית והכללית, יתרונות וחסרונות, ההבדל בין סוגים עיקריים של טיפולים. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאמרים נוספים בנושא רפואה משלימה

מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה01/06/213926 צפיות
עיסוי אבנים חמות נחשב לאחד העיסויים הפופולאריים והמשובחים ביותר רק המחשבה על אבנים חמות על הגוף עושה חשק אדיר לקבל עיסוי מפנק ומשחרר דרך נפלאה לשחרר את השרירים התפוסים,לפרוק את המתח,לשפר את זרימת הדם,הרחבת טווח התנועה של השרירים ואם קיבלתם עיסוי שובר מתנה כמתנת יום הולדת אז בכלל ההנאה כפולה.


מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה11/12/201551 צפיות
פרחי יסמין הנקטפים משחררים שמן אתרי במשך מספר ימים לאחר שנקטפו ולכן משאירים אותם על בדים הספוגים בשמן זית עד לספיגת ל הבושם.לאחר מכן מרחיקים את שמן הזית בעזרת כוהל בצורה שמותיר רק את ניחוח היסמין .

מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה29/08/201462 צפיות
טיפול בדלקת פרקים אם המטופל מגיע בתחילת הופעת הכאבים ייתכן ריפוי מלא אבל אם יגיע בשלבים מאוחרים כאשר הוא סובל תקפה ארוכה לא בטוח שאפשר לבטל את כל הנזק שנגרם. ישנה חשיבות גדולה להגעה בתחילת הדלקת או לא

מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה30/07/201349 צפיות
עיסוי רפואי מתמקד בבעיות כרוניות,בעיות אורטפדיות,כאבים הפוגעים בתפקוד השוטף והינו עיסוי שיקומי לאיברי הגוף. עיסוי רפואי אינו עיסוי עדין,להיפך הוא הנכון הוא עיסוי אינטיסיבי,עמוק וחודרני שמטרתו שיפור בתפקוד בעיות שחלקם נובעות מהזנחה.

מאת: nirרפואה משלימה23/08/191643 צפיות
בעקבות ההמלצה שלא לתת תרופות נגד צינון לילדים מתחת לגיל שש, מה בכל זאת ניתן לעשות להקל על התופעה השכיחה

מאת: נטלי הרוש רפואה משלימה29/11/181647 צפיות
הבחירה הטובה ביותר של האדם תתבטא בתוצאותיה של אותה הבחירה. אם הבחירה הייתה נכונה תוכלו לדעת זאת רק כאשר תראו תוצאות. הטיפולים הבריאותיים השונים שמציעה הרפואה הקונבנציונלית בעלי המון צדדים. על מנת להשיב את הגוף לאיזון, לחזקו, להאיץ טיפול והחלמה מומלץ לשלב טיפול משלים.

     

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica