חפש מאמרים:
שלום אורח
10.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כוסות רוח והקזת דם מאמר ב' - הצדדים לטיפול/אדם דובז'ינסקי

כללי

General

§ 1.           פתח דבר, יש לעסוק בשני הצדדים לטיפול – המטפל והמטופל.  בשני אלה וביחסים ביניהם, טמון המפתח להצלחת הטיפול, כל טיפול.  נדבר כאן רק על הדברים המייחדים את שיטת כוסות הרוח, ונזניח את רוב התורה – הרלוונטי גם לשיטות אחרות של טיפול ורפואה.

המטפל

The Therapist

סוגים ושמות

Kinds & Names

§ 2.           שלושה סוגים של מטפלים היו ועודם:  האחד הוא הרופא, השני הוא המטפל שאמנם אינו רופא אך פרנסתו (ולו החלקית) מהטיפול בכוסות רוח, והשלישי הוא המטפל המשפחתי שאינו מתפרנס מעבודתו זו.  למין השני נייחד את עיקר דיבורנו.  המטפל בכוסות רוח נקרא בימים עברו גלב, מַקִּיז, אוּמָן או גרע (באנגלית cupper).  אנו היינו מציעים את השם "מקיז רוח".  כדי להיות מטפל בכוסות רוח, לא דרושה אלא הכשרה בסיסית.

ידע ומעמד

Knowledge & Status

§ 3.           חלק הארי של המטפלים לדורותיהם, היו הדיוטות.  כותב הסופר י"ל פרץ (י"ל פרץ "בתולה נישׂאת (מזכרונות אשה)" במשכנות עוני - תמונות):

וקרני דאומנא מציג תמיד ה"בחור" ולא הרופא בעצמו, ואבי שואל, אם אובה ללכת ולקרוא לו.

המטפלים באמצעות תורות שנחשבות כיום לרפואה משלימה, נמצאו פעמים רבות במעמד רם ביחס לרופאים אחרים.  ממעמד כזה נהנו למשל המעסים בסין, בזמן שושלת Sui (Chinese Acupuncture and Massage:  A Concise Annotation (J. Songhe & L. Xinfa ed., 2004) 143).  לאו הכי הגלבים.  מעמדם של אלה בקרב הקהילייה הרפואית היה נמוך, וגם בסולם החברתי לא עמדו במקום גבוה במיוחד, לפחות באירופה.

מאפייני המטפל המודרני

Characteristics of the Modern Therapist

§ 4.           כיום, נדירים הם המטפלים אך ורק בכוסות רוח.  כוסות הרוח משולבות עם שיטות אחרות של הרפואה המשלימה.  המטפל הממוצע במערב, ובכללו ישראל, עוסק באופן כללי ברפואה סינית או בעיסוי, למשל.  הדברים אמורים במטפלים בשכר.  קיימים עדיין כמובן מטפלים משפחתיים, המעניקים טיפולי חינם למשפחה ולקרובים, במקרה הצורך;  הכשרתם של אלה, בדרך כלל בניגוד למטפלים בשכר, אף היא משפחתית.

לימוד

Study

הצורך בהכשרה

The Need for Qualification

§ 5.           חרף עובדות אלה ואולי דווקא בגללן, מומלץ מאד ללמוד את הנושא בהרחבה, גם בהיבט העיוני וגם בהיבט המעשי.  גוף הידע הוא גדול מאד.  קיימת אמונה רווחת, שלפיה כוסות הרוח יכולות רק להועיל.  ובכן, דעתנו היא, שאין לך אמצעי רפואה שיכול רק לסייע.  כלי יעיל עלול גם להזיק.  הנזקים הטריוויאליים ביותר הם כוויה כתוצאה מחום יתר, או פצע שנגרם מהנחת הכוסות למשך זמן רב מדי ביחס ללחץ המופעל על העור.  עלול להיגרם נזק מהנחת כוסות באזורים אסורים, או על אנשים שאין מצבם מתאים לטיפול.  להזכיר, כי שבועת היפוקראטס (Hippocratic oath) כוללת את עיקרון העל של אי גרימת נזק.

§ 6.           קיימים יתרונות ניכרים לכך שהמטפל יהיה מוכשר ומנוסה בשיטות טיפול אחרות, גם ללא קשר לעובדה שהטיפול המשולב עשוי להיות יעיל יותר.

תכנים

Contents

עיוניים

§ 7.           באופן מיטבי, יכיר המטפל בכוסות רוח את כל נושאיהם של מאמרינו לעומק – עם דגש על התוויות נגד, היגיינה ובטיחות, אך לא רק אותם.  עליו להשתלם כמובן באנטומיה, בפיזיולוגיה ובפתולוגיה.  כדאי שיכיר גם תורות כגון עיסוי ורפואה סינית.  עד מהרה ייווכח לדעת, כי הכרה טובה של אזורים ונקודות ושל הקשר בינם לבין סיוע במצבי חולי וכאב, היא חיונית לשם טיפול יעיל.  גם התוויות הנגד יהיו ברורות יותר:  בעל רקע ברפואה סינית, יימנע מלהניח כוסות על כתפיה של אישה בהריון (בנקודה GB21), אפילו אם זו ההתוויה האזורית הקלאסית למקרה של שרירים מקומיים תפוסים.

פרקטיים

§ 8.           בסדנאות המתקיימות בארץ, זוכים התלמידים לתרגול קצר בלבד.  בדרך כלל מדובר בהעמדת כוסות על אדם אחד, מספר פעמים לכל היותר.  תרגול זה רחוק מלהיות מספיק.  יש להבהיר לתלמידים, כי עליהם להימנע מטיפול באנשים זרים (קל וחומר לקוחות) לפני תקופת תרגול ארוכה על עצמם ועל בני משפחתם וחבריהם – שהובהר להם כי מדובר בתרגול לשם רכישת ניסיון.  אפשר לבצע תרגול עצמי על הירכיים האנטריוריות, בישיבה.  וגם לגבי טיפול באחרים נעיר, כי מתלמד מוטב שיבצע טיפול ברגליים בלבד, באשר אלה רגישות פחות לטעויות (ר' אנדו טאוֹ שיאצוּ – מהפכה ברפואת המזרח (2007) 98).

§ 9.           היינו מבקשים להתייחס כאן לסוגיה כואבת, לעתים תרתי משמע, והיא תרגול מעשי של הנחת כוסות זכוכית בשיטה המקובלת.  דעתנו המפורשת היא, שיש לבצע תרגול בסדר הבא:  ראשית יש לתרגל רק את תנועות הידיים, ללא הכוסות וללא המלקחיים או המקל.  אחר כך, יש לתרגל תנועות עם כוסות ועם מלקחיים, אך ללא אש.  שלב שלישי יהיה תרגול עם אש, אך בלי מטופל על מיטת הטיפולים.  רק בסוף אפשר לתרגל עם אש ועם מטופל כאחד.

מקורות

Resources

§ 10.        מהם המקורות הכתובים והחזותיים, מהם אפשר ללמוד על כוסות הרוח?  רשת האינטרנט מלאה בחומרים מחומרים שונים על אודות כוסות הרוח, וגם סרטונים יש למכביר.  קיימים כמובן גם ספרים ומאמרים רבים, וכן קלטות DVD.  חלקם עוסק אך ורק בכוסות רוח, אך רובם עוסק בנושאים כלליים יותר כגון רפואה סינית, אקופונקטורה וכדומה.  לְרבות מִערכות־כוסות־הרוח הנמכרות, מצורפים מדריכים בצורת חוברות או תקליטורי וידאו, ובהם עצות מועילות ואף הדרכה קלינית של ממש.  גם בעברית ניתן למצוא ספרים, כגון ספריו של אילן הורוביץ, העוסקים בין היתר בכוסות רוח.  ספר אחד של אילן הורוביץ נתייחד כולו לנושא זה, אך קשה מאד להשיגו.

לימודים בארץ

Studies in Israel

אופי והיקף  

§ 11.        התפיסה העקרונית של המלמדים, אם מותר להכליל, הנה שכוסות הרוח אינן אלא חלק משיטות אחרות.  כל מלמד רואה בכוסות הרוח חלק מהשיטה עליה הוא אמון, ואין התייחסות לכוסות הרוח כאל תורה כשלעצמה.

למרבה הצער, אין בארץ לימודים מסודרים של השיטה.  התורה היא בעיקר תורה שבעל פה, ונלמדת על רגל אחת.

גם במוסדות הלימוד מקנים את התורה, אך אין מסלול לימודים שלם של השיטה.  קיימים רק קורסים כלליים ומצומצמים ביותר (לסטודנטים או לציבור הרחב).  יוצא שגם הסטודנט החרוץ ביותר במכללה הטובה ביותר (ונזכיר שלבושתנו לית בארץ לימודים אקדמאיים של רפואה משלימה), לא נחשף ליותר מאשר כמה שעות לימוד בנושא.

מקום

§ 12.        שלושה סוגים של לימודי כוסות רוח קיימים בארץ.  סוג הלימודים הראשון הוא אצל מטפלים פרטיים, דרך סדנאות, שיעורים פרטיים וחוגי העשרה.

סוג הלימודים השני הוא במכללות לרפואה משלימה, כחלק מהלימודים הנרחבים.  מי שמבקש ללמוד סדנה אד הוק במכללה, ייתקל בקושי כפול:  ראשית, מכללות רבות אינן ששות לצרף לסדנאות תלמידים מן החוץ;  הסירוב ללמד סדנה בודדת נובע משיקולים שונים, ואולי מוצדקים בחלקם - כגון החשש לעיסוק רשלני, שעלול להיקשר לשמו של המוסד.  שנית, קשה לדעת מראש מתי תיערך סדנה כזו, שאין לה מועדים קבועים;  קיימת נטייה לקיים את הסדנאות הללו באביב (חודש אפריל לערך).

סוג הלימודים השלישי הוא במוסדות הלימוד, אך במסגרת נפרדת של לימודי העשרה.  קיימים מוסדות, המעבירים סדנאות בכוסות רוח במסגרת קורסי העשרה קצרים. 

בחירה

§ 13.        חלק מהמטפלים ומהמוסדות מעניק תעודת השתתפות, המוכרת לצורכי ביטוח.   פשיטא, שרצוי ללמוד אצל מורה מלומד ומנוסה כאחד.  בשל חוסר הסדר בתחום הרפואה המשלימה בישראל, קשה לבור את המוץ מהתבן;  גם סממנים כגון הכרה על ידי איגודים, אינם תמיד האינדיקציה הטובה ביותר.

סיכומו של דבר, אין לך בארץ אלא סדנאות קצרות ביותר, בלתי סדירות, וגם מציאתן (ועוד באיכות גבוהה) אינה מלאכה קלה.  האפשרויות מצטמצמות מאד, אם מבקשים ללמוד שלא באזור המרכז, ובייחוד בדרום.

המטופל

The Patient

אבחון מקדים וידיעת הסיבה לתסמינים

Diagnosis before Treatment & Knowing the Reason for the Symptoms

§ 14.        קיים יתרון ולעתים הכרח, שהמטופל יאובחן בצורה יסודית על ידי רופא ו/או על ידי מטפל מוסמך, לפני תחילת הטיפול.  מטפל מוסמך, על פי רוב, הוא מי שסיים לימודים סדורים של ארבע שנים לפחות במכללה או באוניברסיטה, בתחום הטיפול האלטרנטיבי.

כלל הברזל הוא, שיש לדעת מה סיבת התסמינים אשר בגינם הגיע המטופל להתרפא.  הכלל חיוניותו כפולה:  בלעדיו הטיפול עלול שלא להועיל, ואף להזיק.  לא להועיל מה פירושו?  המטופל עלול, לשם המשל, להתלונן על כאבי גב, אך סבלו בעצם נגרם מכאבים במערכת העיכול אשר מקרינים לגב;  במקרה כזה טיפול גבי לא יסייע במידה הדרושה.  רופא ו/או מטפל מוסמך יכול, בייחוד אם הוא מכיר את הטיפול בכוסות רוח, להמליץ על אסטרטגיית טיפול, וכך נוסיף ליעילות.  להזיק מה פירושו?  הרופא או המטפל המוסמך, יכול לתת גם התוויות נגד, וכך נוסיף לבטיחות ונמנע גרימת נזק.  דוגמא:  הוראה שלא להניח באזור מסוים, בשל רגישות מיוחדת הקיימת בו.

אינדיבידואליזם

Individualism

הגישות העקרוניות

The Primary Approaches

§ 15.        אחת הביקורות הקשות ביותר הניתכות חדשות לבקרים על הרפואה הקונבנציונאלית, היא ההתייחסות למטופל כאל עוד מקרה.  לתופעה זו השלכות גם בהיבט הרפואי, במובן המצומצם של הביטוי.  הרפואה המערבית נוהגת לפי סטטיסטיקות, קרי באופן המוני ולא בהתייחסות פרטנית.  לאמור, אותם סימפטומים יביאו ברגיל לאותו ניסיון ריפוי.  לעומתה, רפואת המזרח חוקרת לעומק את המקרה הקונקרטי שבפניה, ושמה לב לא רק לסימפטומים שהביאו את המטופל לבקש עזרה.  לא באנו להכריע בין הגישות, גם לא לבקר את הרפואה המערבית.  לכל שיטה יתרונות משלה.

יישומן של הגישות בפועל

The Application of the Approaches in Practice

§ 16.        מהפרשים אלה נולדו הבדלים גדולים ומשמעותיים, בין הטיפול בכוסות רוח לפי שיטות מזרחיות, לבין טיפול אירופאי (כולל מזרח אירופאי) מסורתי באמצעותן.  על פי המודל המערבי הגס, אותו טיפול בדיוק טוב לכל סוגי המחלות ולרפואה מונעת.  הסינים לעומת זאת, מקפידים לכוון את הטיפול על פי משתנים רבים.  נדגיש שוב, כי לא באנו כאן להתנגד לשיטה המערבית, אלא רק להציג את השוני בין הגישות.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אדם דובז'ינסקי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה29/06/119616 צפיות
כוסות רוח והקזת דם מאמר ח' - מיקום/אדם דובז'ינסקי תקציר: תקציר: זהו המאמר השמיני בנושא כוסות הרוח והקזת הדם, והשני לעסוק בצד הקליני. המאמר סוקר סוגיות לגבי מיקומי הכוסות. בין היתר הוא עוסק בגישות העקרוניות לסוגיה - לרבות גישה קיצונית שאינה מייחסת חשיבות למיקום הכוסות אלא לעצם הצבתן, במאפייני נקודות מותרות ואסורות, וכמובן בפירוט נקודות ספציפיות. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה28/06/111364 צפיות
כוסות רוח והקזת דם מאמר ז' - הטיפול/אדם דובז'ינסקי תקציר: זהו המאמר השביעי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם, והראשון לעסוק בצד הקליני. המאמר סוקר סוגיות לגבי מהלך הטיפול גופו. המאמר עוסק בין היתר בהכנת המטופל, בטכניקות תפעול הצבת כוסות הרוח וההקזה - כמו גם בטכניקות כגון הנעת הכוסות - תוך מתן דגש על הוראות בטיחות ובהדרכת המטופל בסיומו של הטיפול. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה28/06/111556 צפיות
כוסות רוח והקזת דם מאמר ו' - הציוד והסביבה/אדם דובז'ינסקי תקציר: זהו המאמר השישי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם, במסגרת מאמרי המבוא. המאמר סוקר סוגיות לגבי הכנת הציוד והסביבה ותחזוקתם. המאמר עוסק בין היתר בשמן המשמש לאיטום, באמצעי הגנה, בטיחות ועזרה ראשונה ובדרכים לניקוי הכוס ולתחזוקתה - לרבות ניקוי וחיטוי. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה28/06/111255 צפיות
זהו המאמר החמישי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם, במסגרת מאמרי המבוא. המאמר סוקר סוגיות לגבי הפן הפיזיוכימי של הטיפול. המאמר עוסק בין היתר בסילוק האוויר מהכוס, בתיאוריה הקינטית של הגז באופן כללי, במונחים ובהנוסחאות – כוח, אנרגיה, לחץ, עומס, זמן, שטח, ובפעולת הכוס על העור. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה26/06/111862 צפיות
זהו המאמר הרביעי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם - עוד מאמר מבוא, הסוקר סוגיות לגבי הכוס גופא. מובא בין היתר מידע היסטורי ולשוני לגבי הכוסות וכן החומרים מהם הן מיוצרות - מידע בעל חשיבות משנית (לפחות לכאורה) מהבחינה הפרקטית , וכן מובאות עצות פרקטיות לגבי בחירת כוסות. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה25/06/114977 צפיות
זהו המאמר השלישי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם - עוד מאמר מבוא, הסוקר סוגיות בשאלה מתי להשתמש בטכניקות אלה ומתי לא, בלי להיכנס לפרטים קליניים. מתוארים בין היתר ההתוויות הנפוצות כגון מחלות החורף וכאבי הגב, כמו גם שימושים אזוטריים. וחשוב יותר - מצוינים המקרים הקלאסיים ל*אי* טיפול מפאת מצב כללי או ספציפי של החולה. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה25/06/111840 צפיות
זהו המאמר הראשון בנושא כוסות הרוח והקזת הדם - מאמר מבוא, הסוקר את השיטה, בלי להיכנס לפרטים קליניים. מתוארים בין היתר היסטוריה עתיקה ועתיקה פחות, מופעים בתרבות הישראלית והכללית, יתרונות וחסרונות, ההבדל בין סוגים עיקריים של טיפולים. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאמרים נוספים בנושא רפואה משלימה

מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה01/06/213926 צפיות
עיסוי אבנים חמות נחשב לאחד העיסויים הפופולאריים והמשובחים ביותר רק המחשבה על אבנים חמות על הגוף עושה חשק אדיר לקבל עיסוי מפנק ומשחרר דרך נפלאה לשחרר את השרירים התפוסים,לפרוק את המתח,לשפר את זרימת הדם,הרחבת טווח התנועה של השרירים ואם קיבלתם עיסוי שובר מתנה כמתנת יום הולדת אז בכלל ההנאה כפולה.


מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה11/12/201551 צפיות
פרחי יסמין הנקטפים משחררים שמן אתרי במשך מספר ימים לאחר שנקטפו ולכן משאירים אותם על בדים הספוגים בשמן זית עד לספיגת ל הבושם.לאחר מכן מרחיקים את שמן הזית בעזרת כוהל בצורה שמותיר רק את ניחוח היסמין .

מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה29/08/201462 צפיות
טיפול בדלקת פרקים אם המטופל מגיע בתחילת הופעת הכאבים ייתכן ריפוי מלא אבל אם יגיע בשלבים מאוחרים כאשר הוא סובל תקפה ארוכה לא בטוח שאפשר לבטל את כל הנזק שנגרם. ישנה חשיבות גדולה להגעה בתחילת הדלקת או לא

מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה30/07/201349 צפיות
עיסוי רפואי מתמקד בבעיות כרוניות,בעיות אורטפדיות,כאבים הפוגעים בתפקוד השוטף והינו עיסוי שיקומי לאיברי הגוף. עיסוי רפואי אינו עיסוי עדין,להיפך הוא הנכון הוא עיסוי אינטיסיבי,עמוק וחודרני שמטרתו שיפור בתפקוד בעיות שחלקם נובעות מהזנחה.

מאת: nirרפואה משלימה23/08/191643 צפיות
בעקבות ההמלצה שלא לתת תרופות נגד צינון לילדים מתחת לגיל שש, מה בכל זאת ניתן לעשות להקל על התופעה השכיחה

מאת: נטלי הרוש רפואה משלימה29/11/181647 צפיות
הבחירה הטובה ביותר של האדם תתבטא בתוצאותיה של אותה הבחירה. אם הבחירה הייתה נכונה תוכלו לדעת זאת רק כאשר תראו תוצאות. הטיפולים הבריאותיים השונים שמציעה הרפואה הקונבנציונלית בעלי המון צדדים. על מנת להשיב את הגוף לאיזון, לחזקו, להאיץ טיפול והחלמה מומלץ לשלב טיפול משלים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica