חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

על מקומן של אמונה ותקווה בתפיסת העובד הסוציאלי

 

אמונה ותקווה הן שני גורמים מניעים רבי עוצמה. האמונה ביכולת שלי לשנות כאדם וכאיש מקצוע, לעשות הבדלבחיי ובחיי אנשים אחרים, להביא ליצירת שינוי משמעותי הינה גורם שמביא אנשים רבים לתחום הטיפול.התקווה שיכול להיות אחרת, שהקשיים שאנו עוברים וחווים אינם גזרת גורל, אלא יש לכל אחד את היכולת לחיות חיים מלאים ומאושרים יוצרת מוטיבציה אדירה להשקיע ולהתאמץ. אם אני מאמינה שאני יכולה לחיות חיים אחרים, טובים יותר,זה יעורר בי את הרצון לפעול ולעשות -  אם אין תקווה, אין בעבור מה להתאמץ.אלה היו תפיסות שתמיד האמנתי בהן ואף נתתי להן ביטוי כמרצה ובמפגשים מקצועיים ואישיים. תפיסות אלה הלכו והתחדדו עם השנים והתחזקו במהלך התפתחותי האישית. כיום ברור לי יותר ויותר עד כמה חשובה האמונה והתקווה בעצמי, במה שאני עושה ובלקוח.ממקום זה, פגישה עם איש מקצוע ותיק, מקצועי ואנושי מעלה ומדגישה את האפשרויות שחשיבה מסוג זה מביאה עמה. למרות התחושה שלי שתפיסה זו הולכת ומתפשטת, נראה לי שהיא עדיין איננה התפיסה המקצועית השלטת.

לפני כשבועיים פגשתי מנהל בשרות טיפולי שהוא חבר בוועדת היגוי שבה הייתי שותפה. בתשובה להתעניינותי סיפר לי שהעובדים הוותיקים שעבדו אצלו בשרות פרשו והגיעו עובדים חדשים, וכידוע מה שמאפיין עובדים המסיימים את לימודיהם הינו הרצון "להציל את העולם" וצריכים להוריד אותם לקרקע אל עולם המציאות.  זהו, לדעתו, תפקיד ההדרכה: לחבר אותם למציאות וללמדם לפעול בה. דבריו מאפיינים ומשקפים את התפיסה המקצועית השלטת שאינה תומכת בפנטזיות וברעיונות "לא מציאותיים". תפיסה זו חלה לא רק על אנשי מקצוע, אלא גם על מטופלים:  לא להיות מנותקים מהמציאות, לרדת לקרקע. החשיבות הרבה שאנו נותנים למציאות כמשהו אמיתי וקשיח תוך כדי רמיסה של האמונה והתקווה של האדם כשייכות לעולם הציפיות ולא לעולם האמיתי אינה מתיישבת עם אמונותיי ותפיסותיי. אינני רוצה להיכנס לפולמוס על מה היא מציאות, אין ספק שכל אחד רואה וחווה אותה בצורה שונה, שמציבה סימני שאלה רבים על אמיתותה של המציאות.

כמאמנת הרגשתי שהאמונה שלי ביכולת לשנות הינה גורם מוטיבציוני ממדרגה ראשונה.  ראיתי ברצון לבחון את האמונה התקווה בהתאם למציאות רצון לגונן על העובד, למנוע ממנו עגמת נפש ואכזבה, אך התוצאה של תהליך כזה הוא קיצוץ כנפיו של העובד החדש. המטרה היא ללמד אותו לא לחשוב בגדול, לא לעוף גבוה מדי, שמא יתרסק, אלא להתאים את עצמו למערכת, לחשיבה שלה כדי שלא ייפגע.          

אותו מפגש עם מנהל השרות היה רגע מכונן עבורי. תמיד שאלתי את עצמי מה קורה לאותם אנשי מקצוע כגון: עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ורופאים הלומדים את המקצוע כדי להציל את העולם, במפגש עם המציאות הקשה, חוסר התנאים, חוסר הזמן ועוד חסרים אחרים.  כיצד הם מתמודדים עם הפער הגדול בין החלום למציאות. והשאלה הנשאלת הינה איך לעזור להם להקטין את הפער בין החלום למציאות, אך לא להרוג להם את החלומות ולא לקצץ את הכנפיים.

החלומות, האמונה הרצון לשנות את העולם הם מוטיבציה אדירה לאנשים שזה הכוח המניע אותם, הם לא באו רק כדי להתפרנס, אלא להביא משהו לעולם .לא אחת שאלתי את עצמי מה קורה לאותם עובדים חדורי אמונה ביכולות שראיתי במקומות העבודה השונים, לאן הם נעלמו כל כך מהר וכיצד הופיעו במקומם אנשים שחוקים וחסרי חיים . הרצון להפוך למציאותיים את העובדים ואת המטופלים, מוציא את הנשמה והרוח מתוך האנשים.

לא מזמן צפיתי בראיון בטלוויזיה עם אדם שנפצע וכתוצאה מהתאונה הולך עם קביים. בתהליך השיקום הודיע שהוא רוצה להיות אח, בהתאם למציאות נראה שאח לא יוכל להיות. אך אם היו בודקים איתו מה מניע אותו להיות אח, אולי זה הרצון לרפא, אולי יש דרכים אחרות לרפא אנשים שאחת מהן הייתה מתאימה לו. אותו אדם שהיה בשיקום אמר שעובדת השיקום שלו הייתה מאושרת כשהסכים לרדת מ"חלומו" ובלשון מקצועית הפסיק להתכחש למצבו והשלים עם המציאות .

בהתאם למציאות האובייקטיבית המטפלת צדקה, אך האם אי אפשר לגשר ולהתאים את המציאות לחלום, לא לקצץ את הכנפיים אלא למצוא מסלול תעופה אחר? נראה שאותם מטפלים שמקצצים להם את הכנפיים במעבר בין הלימודים לעבודה בשדה ומלמדים אותם להיות מציאותיים ממשיכים באותה דרך עם מטופליהם.החדרת התפיסה האימונית כפרדיגמה המקצועית תתחבר לאדם, לצרכיו ולחזונו, לא תכתיב לו את האג'נדה שלועל אחרים, תתייחס בכבוד ובהערכה לרצון של האדם גם אם הוא נראה מופרך במבט ראשון, תסייע למתאמן לממש את חלומו ולא תמהר לפסול את החלום, מאחר ואינו נראה מציאותי. לפעמים רק צריך להגביה עוף על מנת לראות יותר אפשרויות .

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת פנינה מילוא

מאת: פנינה מילואגיל הזהב31/07/111194 צפיות
תהליך הפרישה מהעבודה ידוע בספרות המקצועית כאירוע המפר את האיזון במערכת הזוגית ובמערכת המשפחתית.כל מי שחווה תהליך של פיטורין, פרישה מוקדמת, ואפילו פרישה במועד , יוכל להעיד על כך .

מאת: פנינה מילואאימון אישי24/07/111347 צפיות
בעשור האחרון הולך האימון ומתפשט בכל תחומי החיים והעיסוקים המקצועיים.האימון מבוסס על התערבות מקצועית ממוקדת לטווח קצר ,מאמינה בכוחו ובידע של הלקוח לפעול למען עצמו ,אינה מתמקדת בעבר אלא בעתיד. ההתייחסו

מאת: פנינה מילואאימון עסקי24/07/111406 צפיות
אחת השאלות המעסיקות אותנו הינה כיצד יכולה מחלקה לשירותים חברתיים, ברשות מקומית קטנה להטביע את חותמה ולהיות משמעותית ורלוונטית במקום בו היא פועלת? המאפיינים הבולטים במחלקות קטנות הינם : 1) כוח אדם

מאת: פנינה מילואאימון לקריירה24/07/111410 צפיות
שחיקה מקצועית הינה תופעה ידועה, מוכרת ומדוברת במקומות עבודה. תופעה הפוגעת בעובד ומשפיעה גם על מקום העבודה. מפליא הדבר שממעטים לעסוק בה בעסק הזעיר, למרות שסביר להניח שבעל העסק הזעיר הנושא על גבו אחריות

מאת: פנינה מילואאימון עסקי24/07/111389 צפיות
ההחלטה לפרוש מהעבודה הינה החלטה קשה, כשלעובד מוצעת הצעת פרישה הוא מתלבט לא אחת, לפעמים העובד חיכה להצעה זה המקרה הקל, לפעמים הוא בהלם ואפילו פגוע הוא לא ציפה לזה. מרבית העובדים שוקלים כדאי או לא כדאי

מאת: פנינה מילואאימון לאיכות חיים24/07/111224 צפיות
אחת התופעות המאפיינות את החיים המודרניים הינה אובדן האיזון.הרצון להצטיין ולהצליח בכל תחומי החיים,להשקיע ולהגיע לתוצאות בבית בעבודה במשפחה ובעצמנו.אולם למרבה הצער ביממה יש רק 24 שעות.טרם נמצאה השיטה להאריך את שעות היממה,גם אם נלך לישון שעה מאוחר יותר ונקום שעה מוקדם יותר,איך לצאת מהמרוץ המטורף לשמור על איזון ושפיות....

מאת: פנינה מילואאימון אישי24/07/111351 צפיות
תחושה של תקיעות היא אחת התחושות הלא נוחות להמצא בה.תחושה זו יכולה להתרחש בכל תחום בחיינו.השאיפה היא לזרום,מאחר וזרימה הינה התהליך הטבעי של החיים.איך אפשר להפוך את אותה תחושה של חוסר נוחות למנוף לשינוי והתפתחות....על כך ועוד בהמשך

מאמרים נוספים בנושא אימון לאיכות חיים

מאת: בנימין קלינגראימון לאיכות חיים30/08/213835 צפיות
קנסות מינהליים עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: דרור אטריאימון לאיכות חיים23/01/193182 צפיות
הבנק מסרב למשכנתא? הלכתם לבנקים ולא מצליחים לקבל משכנתא? אני האיש שלכם! צריכים מומחה שייכנס לתוך הנעליים שלכם וישיג עבורכם משכנתא? שמי מרטין בוקסדורף ובעשר השנים האחרונות- אני משיג משכנתאות בנקאיות עבור אנשים שלא מצליחים לקבל משכנתא בכוחות עצמם.

מאת: דרור אטריאימון לאיכות חיים16/02/173586 צפיות
אחת הקושיות הגדולות בתורה ובדת היהודית היא שצריך להודות לשם, על כל דבר שקורה לך בין אם זה טוב או רע. כלומר הכול מגיע לאדם מהקדוש ברוך הוא וצריך להודות על זה בכל מקרה. אז המצב הזה הוא משהו שצריך להוסיף עליו שאם יש דברים מטופשים שאתה הכנסת את עצמך אליהם, אז אף אחד לא אשם לך אלא רק אתה אשם ואף אחד לא גרם לך.

מאת: shmolikאימון לאיכות חיים27/04/162775 צפיות
המאמר ילמד כיצד לנצל את הזמן לטובה ולשפר את ההישגים בצורה הטובה ביותר בהתחשב בזמן.

מאת: shmolikאימון לאיכות חיים27/04/162632 צפיות
המאמר ילמד כיצד לנצל את הזמן לטובה ולשפר את ההישגים בצורה הטובה ביותר בהתחשב בזמן.

מאת: ברסלב מאיראימון לאיכות חיים16/02/163532 צפיות
אמרו חכמינו (שם) כל שהקב"ה חפץ בו, מדכאו ביסורין ! נשמע הזוי ? אם אוהבים אותי למה מכאיבים ומייסרים אותי ? פה צריך אמונה שכל זה להמתיק מעלי דינים ולהבין שזה כדי שאני יחפש דרכים חדשות ויפשפש במעשי וכדי שאני ישתנה לטובה, וכדי שאני יבוא נקי מעוון לחיי עולם הבא - הרי שילמתי עליהם כפרת עוונות בייסורים שסבלתי פה בעולם הזה תמשיכו לקרוא תראו מאמרי חז"ל נפלאים ומחזקים לקבל את הייסורים באהבה לחחים טובים ומאושרים).

קשה להצליח, קל להצליח, להצליח להיכשל, מה רע בלהצליח, להצליח בקושי, מה טוב בלא להצליח, מאמן אישי, קואצינג מומלץ: עכשיו אני רוצה לשאול את השאלה הבאה מה רע יכול לצאת לבן אדם מזה שהוא מצליח במשהו אז אני או מציג איזו מטרה, אז אני מניח שהתשובה הקלאסית תהיה שאם זה עושה לו טוב אז הוא תלוי בזה נכון? ש: יש גם את זה. אליעד: יפה אז איזה עוד היבט נגיד יש? ש: שהוא איבד את העניין. אליעד: איבד את העניין ואיזה עוד היבט יש? אז אני רוצה לתת היבט ספציפי אוקי, כשבן אדם מצליח במשהו או נגיד שיש משהו ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica