חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

התמודדות משפטית עם לשון הרע

מה עושים במקרה שמפרסמים עלינו לשון הרע? אילו תביעות משפטיות מאפשר חוק איסור לשון הרע להגיש נגד מפרסם לשון הרע? ואילו סעדים ניתן לקבל בגין לשון הרע שפורסמה עלינו? במאמר זה נסקור ב"קליפת אגוז" את הגדרת לשון הרע לפי "חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה -1965" ונשיב על שאלות אלו.

"לשון הרע" – מהי?

סע' 1 לחוק לשון הרע מגדיר לשון הרע כדבר שפרסומו עלול:

1. השפלה- להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצד.

2. ביזיון- לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסים לו, או בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו.

3. פגיעה- לפגוע באדם במשרתו, אם משרה ציבורית ואם משרה אחרת, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו.

הפסיקה קבעה שהמבחן לשאלה האם ביטוי מסוים נופל תחת חוק לשון הרע, הוא אובייקטיבי לפי אמות המידה של "אדם סביר", ולא סובייקטיבי לפי הרגשת הנפגע.

מיהו "אדם"? הסעיף מגדיר הן אדם פרטי והן תאגיד כ"אדם".

מהו "פרסום"? סעיף 2 לחוק איסור לשון הרע קובע, שפרסום יכול להתבצע בין בעל פה ובין בכתב או בדפוס, לרבות: ציור, דמות, תנועה, צליל וכל אמצעי אחר. כדי שיפול בגדרי חוק לשון הרע עליו לעמוד במספר תנאים:

1. אם הוא בעל-פה, עליו:

א. להיות מיועד לאדם אחר שאיננו הנפגע.

ב. להגיע אל אותו אדם אליו הוא היה מיועד, או אל כל אדם אחר שאיננו הנפגע.

2. אם הוא בכתב: על אותו כתב להיות, לפי הנסיבות, בעל פוטנציאל להגיע לאדם כלשהו שאיננו הנפגע.

יצוין, כי לפי סעיף 5 לחוק לשון הרע, ניתן לפתוח בהליכים פליליים נגד מי שמפרסם לשון הרע על מת, במידה ובן-זוגו של המת או אחד מילדיו, נכדיו, הוריו, אחיו או אחיותיו, ביקשו זאת.

אילו תביעות משפטיות מאפשר חוק לשון הרע להגיש בגין פרסום לשון הרע?

חוק איסור לשון הרע מאפשר שלושה דרכים להתמודדות משפטית בגין פרסום לשון הרע:

1. תביעה פלילית- סע' 6 לחוק איסור לשון הרע קובע, כי במידה והלשון הרע פורסמה בכוונה לפגוע ופרסומה היה לשני בני אדם לפחות, למעט הנפגע, היא תוגדר כעבירה פלילית שדינה מאסר שנה אחת.

2. תביעת נזיקין אזרחית- סע' 7 לחוק איסור לשון הרע קובע, כי "פרסום לשון הרע לאדם או יותר זולת הנפגע - תהא עוולה אזרחית". דהיינו: הנפגע יוכל לתבוע את הפוגע בתביעת נזיקין בגין הלשון הרע שפורסמה עליו, ויהיה עליו להוכיח שיסודות העוולה התקיימו כמו בתביעת נזיקין רגילה.

3. קובלנה פלילית- סע' 8 לחוק לשון הרע מאפשר למי שפורסמה עליו לשון הרע להגיש קובלנה פלילית נגד המפרסם. קובלנה הינה תביעה פלילית פרטית המוגשת באופן עצמאי, ולא דרך המדינה כמו בהליך פלילי רגיל.

אילו סעדים משפטיים מאפשר חוק לשון הרע לקבל למי שפורסמה עליו לשון הרע?

ישנם שלושה סוגי סעדים שניתן לקבל לפי חוק לשון הרע:

1. פיצויים- במידה והנפגע יצליח להוכיח בתביעת נזיקין שיסודות העבירה התקיימו, הוא יהיה זכאי לפיצויים לפי הערכת הנזק שנגרם לו בגין פרסום הדברים עליו.

2. פיצוים סטטוטוריים- בגין הרשעה בעוולת לשון הרע, בין במשפט אזרחי ובין במשפט פלילי, רשאי בית המשפט לפסוק לנפגע פיצויים עד לגובה של 50,000 ₪ ללא הוכחת נזק. ובמקרה של תביעה אזרחית שהוכח בה שהפרסום היה בכוונה לפגוע – עד ל- 100,000 ₪.

3. צווים- בנוסף לאמור לעיל, רשאי בית המשפט לצוות על איסור הפצה של עותקי הפרסום או החרמתם, וכן על פרסום תיקון או הכחשה של הפרסום. 

סיכום

חוק איסור לשון הרע מאפשר דרכים מגוונות וסעדים מגוונים להתמודדות משפטית עם פרסום לשון הרע. אז אל תתנו שישפילו, יבזו או יפגעו בכם!

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אלחנן דרייפוס

מאת: אלחנן דרייפוסתרגום משפטי10/01/121222 צפיות
מחפש מידע על תרגום מסמכים מעברית לאנגלית? הגעת למאמר הנכון! מאמר זה סוקר היכן ניתן לתרגם מסמכים מעברית לאנגלית, אצל מי כדאי לעשות כן וכמה זה עולה?

מאת: אלחנן דרייפוסתרגום משפטי09/01/121236 צפיות
זקוק לתרגום מאנגלית לעברית? מעוניין בהכוונה בעניין? הגעת למאמר הנכון! במאמר זה תמצא את כל המידע הבסיסי שצריך לדעת על תרגום מאמרים מאנגלית לעברית.

מאת: אלחנן דרייפוסתרגום משפטי09/01/121106 צפיות
זקוק לתרגום למסמך משפטי? הגעת למאמר הנכון! במאמר זה תמצא את כל המידע הבסיסי הנצרך על תרגום משפטי – מי זקוק לו? אילו סוגי טקסטים זקוקים לתרגום כזה?

מאת: אלחנן דרייפוספלילי27/12/112207 צפיות
מעוניין לדעת על עישון סמים בקרב בני נוער? הגעת למאמר הנכון! מאמר זה סוקר את היקף השימוש בחשיש בקרב בני נוער בארץ ביחס לעולם, ומה יחס רשויות החוק לתופעה זו.

מאת: אלחנן דרייפוספלילי26/12/111185 צפיות
קיים לגביך רישום פלילי? חושש מההשלכות של רישום פלילי? הגעת למאמר הנכון! כנס למאמר זה וקרא על הרישום הפלילי והשלכותיו, ומה ניתן לעשות כדי להביא למחיקתו.

מאת: אלחנן דרייפוספלילי26/12/111147 צפיות
מעוניין לקבל פרטים על עבירת תקיפת שוטר? מאמר זה פורס בפניך את המידע הבסיסי בנושא. מהי עבירת תקיפת שוטר, מה רף הענישה בעבירה זו, וכיצד יכול עו"ד פלילי לסייע בעבירה זו?

מאמרים נוספים בנושא חוק ומשפט - כללי

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/231592 צפיות
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/08/212067 צפיות
https://www.tel-aviv.gov.il/Residents/Construction/DocLib1/%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA%20%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D.pdf

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/06/211922 צפיות
מדיניות אכיפת עבירות תכנון ובניה – הרשות לאכיפה במקרקעין מדיניות אכיפה הינה כלי מרכזי הנתון בתחום האכיפה באמצעותו מבטיח הגוף האוכף למקד את משאביו המוגבלים בעבירות המשמעותיות ביותר ובאופן האפקטיבי ביותר. מיקוד משאבי האכיפה לפי סדרי עדיפות קבועים מראש מאפשר הגברת אפקטיביות האכיפה באמצעות פעילות יזומה, צמצום המשאבים המופנים כלפי עבירות בעלות ערך נמוך יותר, והבטחת השוויון באכיפה. יובהר, כי מדיניות אכיפה היא מסמך המתווה את הדרך אך אינו מסמך מחייב, שלא מאפשר בחינה מחודשת, עדכון וסטייה ממנו במקרים שיש לכך הצדקה.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי28/01/211571 צפיות
על מנת להבין מדוע אדם ניגש על מנת לבצע תרגום של תעודות ומסמכים רשמיים מסוימים צריכים להבין את התהליכים שאותם עוברים אנשים ברחבי העולם כולו.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי15/01/211250 צפיות
מתי נדרש לפעולה של תרגום עבור תעודת לידה?

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי13/12/201796 צפיות
הרשויות ממשיכות בקצב רב בהוצאת צווי הריסה. מאמר שכדאי לקרוא אם ביצעת חריגות בניה , ביקרו או רוצים לבקר בנכס מטעם הפיקוח על הבניה/ הוועדה לתכנון ובניה או שכבר הוזמנת לשימוע או אולי כבר קיבלת צו הריסה. המאמר מיועד לכל העוסקים בתחום. עורכי דין, שמאים, מהנדסים, קבלנים, וועדי בתים, אדריכלים, מפקחי בניה ועוד.

מאת: עופר שלוחוק ומשפט - כללי08/10/201525 צפיות
הסכם מייסדים מוצלח בחברות סטארט אפ

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica