חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

טיפים והמלצות שכדאי לקבל ממשרד עורך דין נזיקין

מאת: עו"ד אודי בוזמןנזיקין20/12/20111192 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עורך דין נזיקין עוסק בתביעות לפיצוי על נזקים שנגרמו לאדם – בגוף, בנפש וברכוש. יחד עם זאת, לא כל תביעה בגין נזק היא בהכרח תביעה נזיקית. לאור מורכבות הנושא, הדינים ונטלי ההוכחה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין נזיקין מנוסה.

מהי תביעה נזיקית?

המוציא מחברו – עליו הראיה. זהו הכלל המשפטי המנחה מקדמת דנן, לפיו על תובע לעמוד בנטל הראיה להוכחת טענותיו. עקרון, פסיקת פיצויים נגד מי שהזיק לאדם, גם אם הנזק נראה לעין, איננה בהכרח מלאכה פשוטה. על כן, לעיתים המחוקק ובתי המשפט שינו את מאזן הכוחות. לעיתים פטור התובע מהוכחת הנזק (למשל בפסיקת פיצויים על לשון הרע או פגיעה בפרטיות), או במקרים אחרים, יועבר נטל הראיה אל הנתבע, להוכיח כי לא התרשל (למשל בתביעות על פי חוק האחריות למוצרים פגומים, התש"ם – 1980).

זאת ועוד. לעיתים נזק יכול לגרור הליכים נוספים לתביעת נזיקין, כמו למשל תביעה ביטוחית, במקרה שהמזיק מבוטח בפוליסת ביטוח אחריות מקצועית או פוליסה המכסה על נזקי צד ג'. בליבה של תביעת ביטוח מצויה הפוליסה ושאלת תחולתה על המקרה, בניגוד לתביעה נזיקית שעיקרה הוכחת הנזק ואחריותו של המזיק לכאורה. במקרה של תאונת דרכים שמוכרת אף כתאונת עבודה, ניתן ורצוי לפעול במסלול נוסף, והוא תביעה נגד המוסד לביטוח הלאומי לקבלת קצבה ו/או קביעת שיעורי נכות.

מה על עורך דין נזיקין לעשות כדי להצליח בתביעה?

בניגוד לתביעה ביטוחית או חוזית, הוכחת תביעה נזיקית משמעותה התגברות על מספר מכשולים.

• הוכחת הנזק ושיעורו. עורך דין נזיקין מנוסה יצטייד מבעוד מועד בחוות דעת של מומחה – רפואי או מקצועי – על מנת לאמוד את הנזק. כאשר שיעור הנזק נקבע על ידי ועדה רפואית (כמו למשל בתביעות נגד קצין התגמולים במקרים של נזק שנגרם בעת השירות הצבאי, או בתביעות נגד המוסד לביטוח לאומי), עורך דין נזיקין מנוסה ינחה את לקוחו לגבי מהות ההליך, וכיצד לשפר את סיכוייו – ואין הכוונה לניסיון להערים על הועדה או להתחזות, כי אם על דרך וכללי עבודתה, כמו גם על זכויות הניזוק בהופיעו מולה.

תחשיב גובה הנזק היא מומחיות בפני עצמה ומבטאת את יכולותיו של עורך דין נזיקין. נזק יש להעריך ולכמת, וקיימים מספר ראשי נזק. נזקים עבור תיקונים או שיפוצים במקרה של נזק רכוש, או שיפוי על הוצאות רפואיות במקרה של נזקי גוף – את אלו קל יחסית לכמת בכסף. מקרה אחר הוא נזקים עתידיים או מיוחדים, כמו עגמת נפש, כאב וסבל, או אובדן כושר עבודה ושנות חיים – לגביהם נדרשת מומחיות של עורך דין נזיקין מנוסה.

• רשלנות. על התובע להוכיח כי אדם או תאגיד אחר בנסיבות העניין ובנעלי הנתבע, היה נוהג אחרת, וכי כך היה נוהג אדם או תאגיד סביר. כמו כן עליו להוכיח כי המזיק הספציפי חב בחובת זהירות (קונקרטית) כלפי הניזוק, מכוח דין או חוזה למשל (מציל בבריכה חב בחובת זהירות למתרחצים מכוח העסקתו, על פי חוזה, כמציל).

 עוד עליו להוכיח חובת זהירות מושגית, והמדובר בשאלה מעין-ערכית לפתחו של בית המשפט, קרי, האם ראוי להכיר באחריות מזיקים מסוגו של המזיק בענייננו, כשאלת מדיניות. על עורך דין נזיקין מנוסה לדעת כי את בית המשפט מנחים בין השאר אף שיקולי מדיניות בשאלת הטלת האחריות, אשר תשפיע על כמות התביעות המוגשות בתחום, על עלות פוליסות הביטוח המקצועי, על זהירות יתר ואי-המרצה ליטול סיכונים וכו'.

לעיתים יש קושי ממשי בהוכחת רשלנות, והדין בא לעזרת התובע. למשל הכלל המשפטי הידוע בשם "הדבר מדבר עצמו". בעד אם נופלת מכולה על פועל נמל למשל, חזקה על המעסיק שהיתה התרשלות מצידו, שכן מכולות אינן אמורות לצנוח ארצה על עובדים, ולכן עליו נטל ההוכחה כי לא התרשל. דוגמא אחרת היא נזק גוף ממוצר – אריזתו חדה ואדם סובל מחתך עמוק.

במקרה רגיל היה על הניזוק להוכיח כי ניתן היה לתכנן ולייצר את האריזה כך שתהא יותר בטיחותית, ולשם כך היה נדרש, הלכה למעשה, לתכנן פס ייצור. בא המחוקק וקבע בחוק האחריות למוצרים פגומים, התש"ם – 1980, כי במקרה כזה, נטל הראיה על היצרן כי לא התרשל.

על עורכי דין בישראל לדעת כי אל מול כללים שנועדו להיטיב עם התובע, קיימים כללים שנועדו להיטיב עם הנתבע, כמו מושג האשם התורם. בית המשפט יכול לקבוע כי לניזוק היה חלק בנזק שנגרם לו, חרף אחריותו של המזיק. לעיתים אף יקבע כי האשם התורם של הניזוק מגיע לשיעור של 100%, והוא לא יזכה לפיצוי.

• הקשר הסיבתי. על התובע להוכיח קשר סיבתי בין ההתרשלות של המזיק לבין הנזק. לעיתים יקבע כי רופא למשל, אמנם התרשל, אך הנזק היה נגרם, או לא נגרם, בהתעלם מרשלנות הרופא. בעקרון במקרה כזה, חרף הרשלנות, לא יפסקו פיצויים.

ננשכתי על ידי כלב – מה עורך דין נזיקין ימליץ לי לעשות?

המחוקק ייחד את סעיף 41 לפקודת הנזיקין [נוסח חדש] לנשיכות כלבים. נקבע כי הבעלים של הכלב חייב בפיצויים אף אם לא התרשל. נזכור עוד כי גם אם אדם נבהל מהכלב ונופל, עדיין יכול להיגרם לו נזק, פיסי ו/או נפשי, אף אם לא ננשך. לפיכך במקרה של נזק מכלב יש להיוועץ עם עורך דין נזיקין מנוסה. ישנה גם חשיבות לשאלה אם לבעלים של הכלב יש פוליסת ביטוח, ואז ניתן לתבוע פיצויים אף מהמבטח.

יחד עם זאת, החוק מונה 3 הגנות לטובת המזיק: אם הניזוק התגרה בכלב, אם תקף את בעל הכלב או משפחתו, או אם הסיג את גבול המקרקעין של הבעלים. מגמת בתי המשפט היא לפרש הגנות אלו בצמצום. לאחרונה נקבע למשל כי ליטוף הכלב מעבר לגדר על ידי הניזוק, איננה משום הסגת גבול.

ניתן לסכם ולומר כי בכל מקרה נזק יש להיוועץ עם משרד עורכי דין מנוסה המתמחה בנזיקין. גם משום מורכבות הדינים ונטלי ההוכחה, גם מן הטעם שישנם מקרים שהנזק יקבע על יד ועדה רפואית, וגם משום המורכבות של הוכחת עילת הרשלנות וגובה הנזק. כאמור ישנה אף משמעות לקיומה של פוליסת ביטוח, בגינה יתברר המקרה בפרמטרים אחרים ובהקשר לתנאי פוליסת הביטוח.

 



תגיות המאמר: עורך דין נזיקין


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד אודי בוזמן

מאת: עו"ד אודי בוזמןדיני אינטרנט20/12/118540 צפיות
כמו בעולם האמיתי, גם לצורך פעולות משפטיות וסכסוכים בעולם הווירטואלי, ניתן ורצוי להצטייד בעורך דין בשר ודם.

מאת: עו"ד אודי בוזמןדיני ירושה08/12/111128 צפיות
צוואה היא מסמך חשוב מידי על מנת לעשות אותו בלי להתייעץ עם עורך דין צוואות, ולהתנגד לכשרות צוואה זה מסובך מידי כדי לעשות זאת בלעדיו.

מאת: עו"ד אודי בוזמןדיני תעבורה07/12/111315 צפיות
אין לטעות ולהתייחס לעבירות תעבורה כעבירות "קלות". לעיתים עורך דין תעבורה יכול לחלץ אותך מעונש כבד - גם ממאסר בפועל.

מאת: עו"ד אודי בוזמןנזיקין27/10/111392 צפיות
מישהו הוציא את הכביסה המלוכלכת? מכפיש אתכם, מוציא עליכם דיבה או פוגע בפרטיות?. גם אם לא נגרם לכם נזק, אתם זכאים לפיצוי.

מאת: עו"ד אודי בוזמןחוק ומשפט - כללי25/10/111785 צפיות
עורך דין טוב יכול להיות עסק יקר. שכר הטרחה נתון למיקוח, וההיצע והביקוש משפיעים על גובהו. ויש גם משמעות לאזור המגורים.

מאמרים נוספים בנושא נזיקין

מאת: עידן שלומןנזיקין29/04/192394 צפיות
אחד החוקים הכי משמעותיים לטובת הצרכן הישראלי הוא חוק שירותי תעופה שחוקק חבר הכנסת אחמד טיבי לפני מספר שנים. חוק זה הוא ללא ספק בשורה מרעננת במסגרת חוקי הגנת הצרכן בישראל ונוגע הן לטיסות מישראל לחוץ לארץ, טסים פנים ארציות בישראל וטיסות ממדינה זרה לישראל, בין אם מדובר בטיסה ישירה או כזאת הכוללת חניית ביניים.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192480 צפיות
אחד התחומים הפעילים ביותר בעולם המשפט הישראלי הוא זה של תביעות נזיקין ותאונות דרכים. הסיבה לכך די פשוטה, והיא כיוון שכולנו עלולים להיקלע לסיטואציה בה אנו נפגעים במזיד או בשוגג ויש מי שניתן לתבוע על מנת שייתן על כך את הדין.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192480 צפיות
שכירים רבים תופסים במחשבתם שהם רשאים לתבוע מקרה של תאונת עבודה או פגיעה מהעבודה רק כאשר מתרחש אירוע נקודתי ספציפי שברור (לפחות עבורם) שהוא זה שגרם להם לנזק גופני. לא כך הדבר וכדאי שתכירו מושג "חדש" יחסית בתביעות של תאונות עבודה – מיקרוטראומה.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192579 צפיות
ההגנה על זכויות העובדים מתרחבת כל הזמן ככל שאנו למדים יותר ויותר על גורמים הפוגעים בעובדים במהלך עבודתם. חלק מפגיעות אלו נחשבות בתור מחלת מקצוע על ידי מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית של משרד הכלכלה, ולעובד שנפגע באופן זה יש זכויות תביעה מול ביטוח לאומי.

מאת: עידן שלומןנזיקין18/02/192321 צפיות
אמצעי המדיה הרבים שזמינים לכל אחד ואחת מאיתנו הביאו בשנים האחרונות לעלייה משמעותית באלימות שעולה בטקסטים רבים שנכתבים בערוצי התקשורת השונים. חלק מאותם תכנים, בין אם במסגרת כתבה, מאמר, פוסט או מסרון הם בבחינת לשון הרע והוצאת דיבה מבחינה חוקית ונכנסים תחת הגדרות חוק לשון הרע במדינת ישראל.

מאת: עידן שלומןנזיקין19/01/193117 צפיות
מגיע לכם פיצוי! כך קובע חוק טיבי שעבר בכנסת לפני מספר שנים, ונועד לתת מענה לציבור הצרכנים שנפגע על ידי חברות תעופה שונות בין אם במקרים של עיכוב בטיסה או ביטול טיסה.

מאת: עידן שלומןנזיקין24/12/182210 צפיות
ביטוח סיעוד הוא אחד הביטוחים החשובים ביותר לכל אחת ואחת במדינה. בין אם רוכשים זאת באמצעות קופת החולים או במסגרת ביטוח פרטי, הרי שביטוח סיעודי אמור לכסות אותנו (ובעיקר את בני ביתנו) במקרה ונקלע למצב סיעודי.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica