חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כמה מרוויחים עורכי דין – על שכר טרחה ראוי

שכר הטרחה יקבע באמצעות משא ומתן בין עורך הדין לבין הלקוח. התעריף המומלץ המפורסם על ידי לשכת עורכי הדין איננו מחייב. יחד עם זאת, המחוקק התערב במקרים מסוימים והגביל את גובה שכר הטרחה המשולם לעורך דין.

במה תלויה הכנסתם של עורכי דין בישראל?

עורכי דין בישראל (ראה גם אתר עורכי דין בישראל http://www.lawyersnet.org.il/), כמו בעלי מקצועות חופשיים רבים, חשופים ברובם לכוחות השוק, ולהיצע וביקוש תהיה השפעה מכרעת על הכנסותיהם. מן הסתם אין לגזור גזירה שווה בין עורכי הדין המשרתים במשרות ציבוריות, בפרקליטות למשל או במשרדי הכונס הרשמי, לבין עורכי הדין בשוק הפרטי העובדים במשרד עורכי דין. כמו כן, גם בשוק הפרטי יש להבחין בין עורכי הדין העצמאיים או השותפים במשרד עורכי דין, לבין עורכי הדין השכירים. ברור מאליו כי לעצמאים פוטנציאל השתכרות גבוה יותר, אך מנגד, לשכירים ביטחון תעסוקתי רב יותר.

גובה ההשתכרות של עורכי הדין, להוציא לשם הדיון את עורכי הדין בשירות הציבורי, מושפע ממספר פרמטרים. נעמוד על חלקם.

א. הביקוש לתחום העיסוק המסוים: כמו בכל תחום, הביקוש וההיצע לא פסחו על עולם המשפט. פריחה של תחום עסקי או כלכלי, תביא בהתאם לפריחה בשירות המשפטי שהוא מקבל, ובהתאם לכוחות השוק, לביקוש רב יותר ולשכר גבוה יותר.

צמיחה בבניה ובייזום פרויקטים תביא לעליה בהכנסותיו של משרד עורכי דין העוסק בלווי מיזמי בניה. פריחה בענף ההיי-טק למשל, הביאה שגשוג של ממש לעורכי דין בישראל העוסקים בהיי-טק, בפיננסים, במיסוי בינלאומי ואף קניין רוחני.

ב. המיקום הגיאוגרפי: אין ספק שתעריפי שכר הטרחה במרכז גבוהים מן התעריפים שבפריפריה. בכך אין הדבר שונה מכל סוגי השירות כמעט, שעלותם גבוהה יותר במרכז, ודי להזכיר את גובה דמי השכירות שבמרכז לעומת הפריפריה. כמו כן, יותר הזדמנויות עסקיות מצויות במרכז הארץ, ומכאן יותר אפשרויות להתפתח ולהגדיל את ההכנסה.

ג. שיקולי יוקרה: אלו קיימים מן הסתם גם בעולם המשפט. עורכי דין בישראל המשווקים עצמם כעורכי דין יוקרתיים, ישקיעו יותר בעיצוב ובשיווק תדמית יוקרתית, במיקום, ובעצוב משרד עורכי דין לעילא. עלות זו תתגלגל בסופו של דבר אל הלקוח.

האם לעורכי דין בישראל נקבע תעריף מינימאלי לשכר הטרחה?

חוק לשכת עורכי הדין הסמיך את המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, באישור שר המשפטים, לקבוע כללים לשכר טרחה מינימאלי לפעולות משפטיות שונות. מכוח כך חוקקו כללי לשכת עורכי הדין (התעריף המינימילי המומלץ), התש"ס – 2000.

כללים אלו, כשמם כן הם – המלצה בלבד, והם אינם מחייבים את עורכי הדין. שימושם העיקרי הוא לשם פסיקת הוצאות ושכר טרחה במסגרת פסקי דין בהעדר הגנה שניתנים על ידי בית המשפט, וכפרמטר לשם פסיקת שכר טרחה היכן שהוא מצוי במחלוקת שיפוטית. שכר הטרחה שגובה עורך הדין פתוח למשא ומתן בינו לבין לקוחו כמקובל בכל תחום, כל עוד לא הוגבל בחקיקה.

האם נקבע תעריף מקסימאלי לשכר הטרחה?

מנגד, המחוקק מצא לנכון להגביל את שכר טרחתם של עורכי הדין במקרים מסוימים ולקבוע תעריף מקסימאלי לשכר הטרחה שיגבו עורכי דין בישראל. כך מצא המחוקק לנכון להגביל את שכר טרחתם של כונסי נכסים בהליכי מימוש דירות מגורים בהוצאה לפועל. כמו כן הגביל המחוקק את שכר טרחתם של עורכי דין המטפלים בנזקי גוף לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

לסיכום ניתן לומר שעורכי דין בישראל נהנים מחופש יחסי לדרוש שכר טרחה כטוב בעיניהם, ובהתאם לכוחות השוק ולכוח המיקוח שלהם אל מול הלקוח. משרד עורכי דין איננו כפוף לשכר הטרחה המינימאלי המומלץ איננו מחייב והוא משמש אך ככלי עזר שיפוטי בעיקר. ההגבלות על שכר הטרחה שגובה משרד עורכי דין הן מינימאליות, והמחוקק התערב במקרים נדירים. יהיו שיטענו – נדירים מידי.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד אודי בוזמן

מאת: עו"ד אודי בוזמןדיני אינטרנט20/12/118540 צפיות
כמו בעולם האמיתי, גם לצורך פעולות משפטיות וסכסוכים בעולם הווירטואלי, ניתן ורצוי להצטייד בעורך דין בשר ודם.

מאת: עו"ד אודי בוזמןנזיקין20/12/111192 צפיות
הניתוח הפלסטי הותיר בך צלקת מכוערת, והכלב של השכנים הפיל אותך מהאופניים? יש את מי לתבוע? עורך דין נזיקין מנוסה ישמש לך מורה דרך.

מאת: עו"ד אודי בוזמןדיני ירושה08/12/111128 צפיות
צוואה היא מסמך חשוב מידי על מנת לעשות אותו בלי להתייעץ עם עורך דין צוואות, ולהתנגד לכשרות צוואה זה מסובך מידי כדי לעשות זאת בלעדיו.

מאת: עו"ד אודי בוזמןדיני תעבורה07/12/111314 צפיות
אין לטעות ולהתייחס לעבירות תעבורה כעבירות "קלות". לעיתים עורך דין תעבורה יכול לחלץ אותך מעונש כבד - גם ממאסר בפועל.

מאת: עו"ד אודי בוזמןנזיקין27/10/111391 צפיות
מישהו הוציא את הכביסה המלוכלכת? מכפיש אתכם, מוציא עליכם דיבה או פוגע בפרטיות?. גם אם לא נגרם לכם נזק, אתם זכאים לפיצוי.

מאמרים נוספים בנושא חוק ומשפט - כללי

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/231595 צפיות
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/08/212067 צפיות
https://www.tel-aviv.gov.il/Residents/Construction/DocLib1/%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA%20%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D.pdf

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/06/211922 צפיות
מדיניות אכיפת עבירות תכנון ובניה – הרשות לאכיפה במקרקעין מדיניות אכיפה הינה כלי מרכזי הנתון בתחום האכיפה באמצעותו מבטיח הגוף האוכף למקד את משאביו המוגבלים בעבירות המשמעותיות ביותר ובאופן האפקטיבי ביותר. מיקוד משאבי האכיפה לפי סדרי עדיפות קבועים מראש מאפשר הגברת אפקטיביות האכיפה באמצעות פעילות יזומה, צמצום המשאבים המופנים כלפי עבירות בעלות ערך נמוך יותר, והבטחת השוויון באכיפה. יובהר, כי מדיניות אכיפה היא מסמך המתווה את הדרך אך אינו מסמך מחייב, שלא מאפשר בחינה מחודשת, עדכון וסטייה ממנו במקרים שיש לכך הצדקה.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי28/01/211573 צפיות
על מנת להבין מדוע אדם ניגש על מנת לבצע תרגום של תעודות ומסמכים רשמיים מסוימים צריכים להבין את התהליכים שאותם עוברים אנשים ברחבי העולם כולו.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי15/01/211251 צפיות
מתי נדרש לפעולה של תרגום עבור תעודת לידה?

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי13/12/201797 צפיות
הרשויות ממשיכות בקצב רב בהוצאת צווי הריסה. מאמר שכדאי לקרוא אם ביצעת חריגות בניה , ביקרו או רוצים לבקר בנכס מטעם הפיקוח על הבניה/ הוועדה לתכנון ובניה או שכבר הוזמנת לשימוע או אולי כבר קיבלת צו הריסה. המאמר מיועד לכל העוסקים בתחום. עורכי דין, שמאים, מהנדסים, קבלנים, וועדי בתים, אדריכלים, מפקחי בניה ועוד.

מאת: עופר שלוחוק ומשפט - כללי08/10/201527 צפיות
הסכם מייסדים מוצלח בחברות סטארט אפ

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica