חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מה הפיצויים שתקבל אם פגעו לך בפרטיות או הוציאו דיבה רעה עליך?

מאת: עו"ד אודי בוזמןנזיקין27/10/20111392 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שמו הטוב של אדם ושמירה על פרטיותו, הינן זכויות יסוד הניתנות לכל אדם במדינה דמוקרטית ואף מעוגנות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. המחוקק ביקש לתת ביטוי לעקרונות אלו גם במסגרת החקיקה האזרחית.

האם הזכות לפרטיות ולשם טוב מוגנות בחוק?

היום קל הרבה יותר להוציא עלינו דיבה רעה או לגרום לנו לפגיעה בפרטיות. הגורם המשמעותי ביותר לכך הוא התפתחות האמצעים הטכנולוגים והמהירות הרבה בה לשון הרע יכולה להתפרסם, כמו גם הכמות האדירה של האנשים שיכולים להיחשף באחת לדברי בלע והוצאת דיבה כלפינו או כל ביטוי או תמונה פוגעניים.

הזכות שלנו לפרטיות היא זכות יסוד. היא מעוגנת בסעיף 7 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו: "כל אדם זכאי לפרטיות ולצנעת חייו". ניתן לומר כי גם זכותנו לשם טוב מעוגנת בחוק יסוד זה, הקובע בסעיף 2 כי אין לפגוע בכבודו של אדם באשר הוא אדם.

המחוקק אף מעניק לנפגע כלים ממוקדים יותר להגנה מפני פגיעה בפרטיות ולשון הרע. חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה – 1965 מעניק לנפגע תרופות על פרסום דבר שעלול "להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם". חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א – 1981 מעניק לנפגע תרופות בגין פגיעה בפרטיות, אם באמצעות פרסום תמונתו או פרסום פרטים אישיים שלו או לגביו.

יש לציין כי טרם ניתנה תשובה חד משמעית בפסיקה, האם חוקים אלו חלים במלוא היקפם על פרסום באינטרנט - במובן הרחב – כלומר באתרים, בפורומים, באמצעות דואר אלקטרוני או ברשתות חברתיות. אך מגמת הפסיקה היא אכן להכיר ברשת האינטרנט כזירה שגם בה אדם זכאי לשמו הטוב ולפרטיותו, ושבה אדם חשוף להוצאת דיבה.

האם פגיעה בשמי הטוב או פגיעה בפרטיות מזכה בפיצויים?

בטרם נשיב על כך, יש לשאול שתי שאלות מקדמיות:

א. האם הוצאת דיבה מהווה עוולה אזרחית או עבירה פלילית – על פי חוק איסור לשון הרע, הוצאת דיבה יכולה במקרים מסוימים להוות עבירה פלילית שדינה שנת מאסר. לאדם הנפגע נתונה הזכות, היה והמקרה מגיע כדי עבירה פלילית, להגיש בגינו גם קובלנה פלילית פרטית, שאינה מזכה בהכרח בפיצויים גבוהים.

ב. האם הפרסום נעשה בכוונה לפגוע – במידה וכן, יכולה עובדה זו להפוך את הפרסום לעבירה פלילית כאמור, אך גם יכולה לזכות את הנפגע בפיצויים גבוהים יותר. הוראה דומה קיימת גם בחוק הגנת הפרטיות.

ומה הדין אם לא נגרם לי נזק?

יש לזכור כי עוולה אזרחית, באופן כללי, מזכה בפיצויים על הנזקים שנגרמו לנפגע, ודיני הנזיקין דורשים כי הנפגע יוכיח את גובה הנזק שנגרם לו. ישנם מקרים בהם הנזקים יהיו ברורים וגלויים לכאורה לעין, ואף כבדים. ניתן להעלות על הדעת הוצאת דיבה שתביא להפסקת התקשרות עסקית ולהפסדים כבדים. ניתן לתאר אף פגיעה בפרטיות באמצעות חשיפת פרטים אישיים שתביא לאובדן התקשרויות עסקיות. המקרים ברורים פחות שהמדובר בהכפשות לשמן, שאין להן דווקא ביטוי כלכלי והנפגע יתקשה לכמת נזקו.

המחוקק נתן מענה לקושי זה, והתקין גם בחוק איסור לשון הרע וגם בחוק הגנת הפרטיות הוראות "תאומות" המסמיכות את בית המשפט לפסוק פיצויים ללא הוכחת נזק, בגובה 50,000 ₪ (צמודים למדד חודש ספטמבר 1998), והמדובר בסכום לא מבוטל. כמו כן, במידה ויוכיח הנפגע כי אותו פרסום לשון הרע או פגיעה בפרטיות נעשו בכוונה לפגוע, בזדון, מוסמך בית המשפט לפסוק עד סכום כפול מכך, ללא הוכחת נזק.

נדמה אם כן, כי החוק העניק בידי נפגע בעקבות הוצאת דיבה או פגיעה בפרטיות, כלים ותרופות שיהלמו את היות הזכויות לשם טוב ולפרטיות, זכויות יסוד חוקתיות. המחוקק פטר את הנפגע מלהוכיח כי נגרם לו נזק ממוני ובכך נתן ביטוי לעקרונות יסוד אלו.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד אודי בוזמן

מאת: עו"ד אודי בוזמןדיני אינטרנט20/12/118541 צפיות
כמו בעולם האמיתי, גם לצורך פעולות משפטיות וסכסוכים בעולם הווירטואלי, ניתן ורצוי להצטייד בעורך דין בשר ודם.

מאת: עו"ד אודי בוזמןנזיקין20/12/111194 צפיות
הניתוח הפלסטי הותיר בך צלקת מכוערת, והכלב של השכנים הפיל אותך מהאופניים? יש את מי לתבוע? עורך דין נזיקין מנוסה ישמש לך מורה דרך.

מאת: עו"ד אודי בוזמןדיני ירושה08/12/111129 צפיות
צוואה היא מסמך חשוב מידי על מנת לעשות אותו בלי להתייעץ עם עורך דין צוואות, ולהתנגד לכשרות צוואה זה מסובך מידי כדי לעשות זאת בלעדיו.

מאת: עו"ד אודי בוזמןדיני תעבורה07/12/111316 צפיות
אין לטעות ולהתייחס לעבירות תעבורה כעבירות "קלות". לעיתים עורך דין תעבורה יכול לחלץ אותך מעונש כבד - גם ממאסר בפועל.

מאת: עו"ד אודי בוזמןחוק ומשפט - כללי25/10/111786 צפיות
עורך דין טוב יכול להיות עסק יקר. שכר הטרחה נתון למיקוח, וההיצע והביקוש משפיעים על גובהו. ויש גם משמעות לאזור המגורים.

מאמרים נוספים בנושא נזיקין

מאת: עידן שלומןנזיקין29/04/192396 צפיות
אחד החוקים הכי משמעותיים לטובת הצרכן הישראלי הוא חוק שירותי תעופה שחוקק חבר הכנסת אחמד טיבי לפני מספר שנים. חוק זה הוא ללא ספק בשורה מרעננת במסגרת חוקי הגנת הצרכן בישראל ונוגע הן לטיסות מישראל לחוץ לארץ, טסים פנים ארציות בישראל וטיסות ממדינה זרה לישראל, בין אם מדובר בטיסה ישירה או כזאת הכוללת חניית ביניים.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192481 צפיות
אחד התחומים הפעילים ביותר בעולם המשפט הישראלי הוא זה של תביעות נזיקין ותאונות דרכים. הסיבה לכך די פשוטה, והיא כיוון שכולנו עלולים להיקלע לסיטואציה בה אנו נפגעים במזיד או בשוגג ויש מי שניתן לתבוע על מנת שייתן על כך את הדין.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192481 צפיות
שכירים רבים תופסים במחשבתם שהם רשאים לתבוע מקרה של תאונת עבודה או פגיעה מהעבודה רק כאשר מתרחש אירוע נקודתי ספציפי שברור (לפחות עבורם) שהוא זה שגרם להם לנזק גופני. לא כך הדבר וכדאי שתכירו מושג "חדש" יחסית בתביעות של תאונות עבודה – מיקרוטראומה.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192581 צפיות
ההגנה על זכויות העובדים מתרחבת כל הזמן ככל שאנו למדים יותר ויותר על גורמים הפוגעים בעובדים במהלך עבודתם. חלק מפגיעות אלו נחשבות בתור מחלת מקצוע על ידי מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית של משרד הכלכלה, ולעובד שנפגע באופן זה יש זכויות תביעה מול ביטוח לאומי.

מאת: עידן שלומןנזיקין18/02/192321 צפיות
אמצעי המדיה הרבים שזמינים לכל אחד ואחת מאיתנו הביאו בשנים האחרונות לעלייה משמעותית באלימות שעולה בטקסטים רבים שנכתבים בערוצי התקשורת השונים. חלק מאותם תכנים, בין אם במסגרת כתבה, מאמר, פוסט או מסרון הם בבחינת לשון הרע והוצאת דיבה מבחינה חוקית ונכנסים תחת הגדרות חוק לשון הרע במדינת ישראל.

מאת: עידן שלומןנזיקין19/01/193117 צפיות
מגיע לכם פיצוי! כך קובע חוק טיבי שעבר בכנסת לפני מספר שנים, ונועד לתת מענה לציבור הצרכנים שנפגע על ידי חברות תעופה שונות בין אם במקרים של עיכוב בטיסה או ביטול טיסה.

מאת: עידן שלומןנזיקין24/12/182210 צפיות
ביטוח סיעוד הוא אחד הביטוחים החשובים ביותר לכל אחת ואחת במדינה. בין אם רוכשים זאת באמצעות קופת החולים או במסגרת ביטוח פרטי, הרי שביטוח סיעודי אמור לכסות אותנו (ובעיקר את בני ביתנו) במקרה ונקלע למצב סיעודי.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica