זיהוי ליקויי למידה
אין הורה שאינו מזדהה עם תחושת המועקה המתעוררת כאשר מסתמן שבנו או ביתו מתקשים בלימודיהם. חשוב מאד שלא ליפול למלכודת שהפחד טומן לנו בנושא זה, יש לזכור שהכל בסדר ושעל-ידי זיהוי נכון נוכל לעזור לילדנו להתמודד עם האתגר הניצב בפניו ואף להתעלות על אחרים.
אבחון דידקטי
אבחון דידקטי הינו הכלי הראשוני ביותר לזיהוי ומיפוי הלקות הספציפית ממנו סובל הנבדק. אבחון דידקטי נערך על ידי פסיכולוג או אנשי מקצוע מתחום ההוראה המתקנת. במהלך אבחון דידקטי יעריך פסיכולוג את הגורם ללקות וכן את דרגת חומרתו. בתום אבחון דידקטי יוכל המאבחן לסווג בצורה ברורה ומדויקת מהי הנקודה שבה צריך לעזור לנבדק. כלי זה מאשר קבלת עזרה ותמיכה ממשרד החינוך ומהווה צעד הכרחי בדרך לקבלת הקלות בבחינות הבגרות. יש להדגיש שאבחון דידקטי מתאים אך ורק למי שקשייו נובעים מלקות קוגניטיבית בלבד ולא למי שסובל מבעיות בעלות אוריינטציה רגשית או אינטלקטואלית.
אבחון פסיכודידקטי
אבחון פסיכודידקטי הינו אבחון המשלב את כל האלמנטים של האבחון הדידקטי יחד עם אבחון פסיכולוג המשלים את התמונה בהיבט הנפשי ורגשי של הנבדק. כאשר הקושי של הנבדק מתבטא בנקודות נוספת מלבד בלימודיו כגון בהשתלבות חברתית או בדפוסי התנהגות חריגים אזי יש סיבה להאמין שאנו עדים לנדבך נוסף על-גבי לקות הלמידה הבסיסית. אבחון פסיכודידקטי נערך על-ידי פסיכולוג מומחה ולעיתים בשיתוף עם מאבחן דידקטי. כלי זה מעניק לנו יכולת לזהות מה מקור הבעיה אצל הנבדק ומהם הצרכים המדויקים להם הוא נדרש על-מנת לטפל בצורה היעילה והממוקדת ביותר בבעיותיו. למרות העלויות הלא מעטות הכרוכות באבחון פסיכודידקטי יש לזכור שבהעדר אבחנה מדויקת לא נוכל לעזור ולקדם את הסובל מלקות הלמידה.