חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

על הקשר שלי לאמנות אקולוגית

מאת: ורדה שילהפיסול10/10/20121040 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

על הקשר שלי לאמנות אקולוגית

המונח אמנות אקולוגית הופיע לראשונה בשנת 1968. ניתן להגדיר אמנות זו כתהליך יצירתי הלוקח בחשבון את הניגוד בין הטבע לתרבות האנושית. זו אמנות ששואפת לרפא את מערכות היחסים בין האדם לטבע.

לאורך ההיסטוריה של האמנות, תמיד שימש הטבע מקור השראה לאמנים, הן כמקור לחיקוי והן כנקודת מוצא אסתטית ורעיונית. ביפן, לדוגמה, התרבות האסתטית כוללת בתוכה הרבה מאוד הקשבה לטבע, ויצירות אמנות כמו גני-אבנים (גני זן) מסודרים בצורות מיוחדות.

בשנות השישים של המאה העשרים, החלו אמנים שונים במערב לעסוק בניגודים שנוצרו לאורך ההיסטוריה בין הטבע לתרבות האדם. העיסוק והחשיבה על בעיות אלה, והמודעות הגוברת לנושאי איכות-סביבה, הביאו להתפתחות גישות אמנותיות חדשות. בשנות השבעים, הפכה האמנות האקולוגית לתנועה בינלאומית. נושאיה ומטרותיה הם הרמוניה בין אדם, תרבות וטבע, והיא שואפת לעשות שימוש חדש בחומרים טבעיים וממוחזרים. היצירות מדגישות את יפי הטבע, אך גם את פגיעותו ואת הצורך לשמור עליו.

קהילת האמנים האקולוגים-סביבתיים מציבה לעצמה מטרות שונות, שהחשובות מביניהן:

1. לפרש את הטבע ואת תהליכיו, ולהגדיר הבעיות איתן צריך להתמודד האדם.

2. לעסוק בכוחות ובחומרים סביבתיים – ליצור אמנות המושפעת ממים, מרוח, מברקים ואפילו מרעידות אדמה, או משתמשת בהם.

3. לבחון מחדש את יחסי האדם והטבע ולהציע דרכים חדשות לקיום משותף.

4. לעסוק בשחזור ושיקום נזקים, בדרך כלל בדרכים אסתטיות.

מבין האמנים המפורסמים בקהילה זו ראוי להזכיר את:

Robert Smithson האמן האמריקאי רוברט סמית'סון שיצר ביוטה בשנות השבעים, את היצירה "מזח ספירלי" בסולט לייק סיטי.

Christo Javacheff כריסטו יאוואצ'ף שעטף חופי-ים ואיים שלמים בחומרים ידידותיים לסביבה, ובכך הפך אותם לאטרקציה והפנה את תשומת-לב העולם לתהליכים הטבעיים המתרחשים בעולמנו.

Alan Sonfist האמן האמריקאי אלן סונפיסט יצר בשנות השבעים יצירות החושפות את התהליכים הטבעיים המתקיימים לאורך זמן, כגון מושבות נמלים ותעלות ארנבים, ובשנות השמונים יצר ליתוגרפיות של אדמה ותהליכים הקשורים בקרקע.

Hans Haacke האמן הגרמני-אמריקאי הנס האק, יצר "מערכות בזמן אמת", בהן הוא שילב חומרים, סגנונות ומילים הלקוחים מניסיון היום-יום ומהטבע. עבודותיו נושאות אופי ביקורתי, ומעבירות מסר אנטי-ממסדי ואנטי-תעשייתי.

יצחק דנציגר האמן הישראלי הידוע, החל לעסוק באמנות אקולוגית בשלבים המאוחרים יותר של יצירתו. ב-1971 השתתף דנציגר בתערוכת "מושג+אינפורמציה" במוזיאון ישראל, ושם יצר "נוף תלוי" - יחידה אקולוגית התלויה על גבי משטח מרחף באוויר. לצידה הוקרנה סדרת שקופיות שהציגה את הרס הנוף בידי האדם - סלילת כבישים, יצירת מחצבות והקמת מפעלים. כהמשך לפרויקט זה יזם דנציגר בתחילת שנות השבעים שיקום ניסיוני של שלוש מחצבות נטושות של מפעלי "נשר" על הר הכרמל.

Andy Goldsworthy האמן הבריטי אנדי גולדסוותרי, הוא אחד האמנים הסביבתיים הנערצים עלי. גולדסוורתי נולד באנגליה בשנת 1956 ועוסק בעיקר בפיסול סביבתי ובצילום. כיום הוא חי ועובד בסקוטלנד.
אני אוהבת את השימוש היפה והחכם שהוא עושה בחומרי טבע, ואת האופי המתכלה של עבודותיו. בצעירותו עבד האמן בחוות חקלאיות, והוא נוהג להשוות את עבודת היצירה האמנותית שלו עם עבודת החקלאי. הוא אומר: "חלק גדול מעבודתי מזכיר איסוף תפוחי אדמה. עליך להיכנס לקצב העבודה" . התיעוד הצילומי של עבודותיו תופס מקום נכבד ביצירה, מכיוון שהעבודות עוברות מעין מחזור חיים: העבודה נוצרת, גדלה ונהרסת עם הזמן.
החומרים בהם משתמש האמן כוללים: פרחים צבעוניים, ענפים, עלים בגוונים שונים, בוץ, אצטרובלים, מקלות, אבנים, חלוקי נחל, גלידי קרח, ועוד. החומרים בהם הוא משתמש הם טבעיים וצורתם אינה ניתנת לשינוי ברך כלל.
מעת לעת יוצר גולדסוורתי גם פסלים מוזמנים, שאופיים קבוע ולא מתכלה. לדוגמה: הוא התבקש ליצור עבודת אמנות לחצר הכניסה למוזיאון האמנות דה-יונג בעיר סן-פרנסיסקו שבקליפורניה. שם העבודה: ."Drawn Stone" היא מתייחסת לרעידות האדמה הרבות באזור סן-פרנסיסקו. העבודה מורכבת מסדק עמוק וגדול במדרכה, שמתפצל לסדקים קטנים יותר, ובהמשך - לאבנים קטנות יותר שמשמשות גם כספסלים.

בחלק מעבודות הקרמיקה שלי, אני מוצאת את עצמי קרובה לעבודותיהם של האמנים האקולוגיים. אני אוהבת לחקות בעבודתי צורות טבעיות כמו אצטרובלים, עלים, אבנים, פירות, ירקות ועוד. לעיתים אני משלבת בתוך החומר פיסות עלים, זרעים וענפים שיוצרים טקסטורה מעניינת בכלי לאחר שהם נשרפים בתנור.

חלק מעבודותיי מפוזרות בגינת ביתי כחיקוי או כתחליף לחומרים טבעיים. לאחרונה ניסיתי ליצור כלי קרמיקה על בסיס עבודת עלים של האמן גולדסוורתי.

לצפיה בעבודות נבחרות

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

Have a colorful day צבעים אמנותיים – ורדה שילה 054-6337139 shilovarda@gmail.com https://www.facebook.com/artisticolors ניתן להתרשם מהעבודות שלי כאן וכאן

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ורדה שילה

מאת: ורדה שילהציור18/11/121064 צפיות
סדנת התחריט בקיבוץ כברי, הוקמה בכדי שתוכל לשמש מקום יצירה לאמני ציור והדפס ומוקד משיכה לקהל שוחר אמנות. בנוסף לחלל העבודה, יש במקום גם שתי גלריות המציגות עבודות של אמנים שעבדו ויצרו בסדנה. מפגשים קבוצתיים, לאורך מספר ימים, מאפשרים לאמנים חובבים כמוני, להכיר את טכניקת התחריט וההדפס וליצור בסדנה באמצעות טכניקה זו.

מאת: ורדה שילהציור05/11/121049 צפיות
השלט "נא לא לגעת" מוכר לנו ממוזיאוני אמנות רבים בעולם. מזהירים אותנו שלא לגעת על מנת שלא נפגע ביצירות היקרות. אם תשאלו על כך אמנים העוסקים בפיסול או בקרמיקה, תגלו שמבחינתם החוויה שאנחנו מפיקים מיצירת האמנות חייבת להתבסס גם על מגע. למה זה כך ואילו יצירות אומנות נועדו לחוש אחר מלבד חוש הראיה?

מאת: ורדה שילהציור01/11/121015 צפיות
"פנים" הם שם כולל לצירוף של מרכיבים רבים: אף, עיניים, גבות, סנטר, לחיים, אוזניים. מסתבר שבמקרה של תפיסת אובייקט מסוים כפנים, יש לנו נטייה ברורה להתייחס ל"יער" לפני שאנחנו מסתכלים על ה"עצים"

מאת: ורדה שילהציור16/10/121495 צפיות
כיצד יצירות אומנות מסבות את תשומת לבנו לפרטים בחיי היום יום שלנו, אשר בדרך כלל אנו לא שמים אליהם לב ומאז, אנו ערים להופעתם בחיינו

מאת: ורדה שילהפיסול03/10/121032 צפיות
כל יצירה אמנותית מגיעה ממעמקים בנפשו של האמן היוצר אותה, הפעם אני מנסה להבין אתת מקור המשיכה שלי ליצירת פסלונים בעלות ראשי ציפור

מאת: ורדה שילהציור27/09/121042 צפיות
הדמויות בציוריו של מודליאני בעלות הצוואר הארוך, שימשו לי השראה למספר ציורים אשר ברובם מופיעה דודתי רקליטה.

מאת: ורדה שילהציור24/09/12980 צפיות
מעשה בהזמנה של שולחן צד מעוטר בשדרת עצים, כמקום מנוחה אחרון לכלב אהוב. ו 4 התובנות שלי מסיפור זה.

מאמרים נוספים בנושא פיסול

מאת: דניאל seoפיסול05/10/162245 צפיות
אנחנו נשאלים כמעט כל יום על ידי לקוחות מרוצים וכאלו שהם פוטנציאלים מה יכול להיות הסיבה שהם יעבדו דווקא אתנו ולא עם חברות אחרות שמתמחות בדיוק כמונו בתחום הפקה של כנסים מקצועיים ואירועים עסקיים שונים.

מאת: דניאל seoפיסול12/06/145737 צפיות
רבים מבין הפועלים בשוק ההון יודעים שקיימת השפעה ישירה בין סביבת המסחר ובין מצב רוחו ומצבו הנפשי של הסוחר או מנהל התיקים לבין ביצוע העולות בשטח ואיכות ביצוע פעולות של מסחר כמו קניה ומכירה בזמן אמת או זמן תגובה מספיק טוב שיסייע להנפיק עבור מנוהל התיק רווחים ועבור בית ההשקעות גיוס לקוחות נוספים וצבירת מוניטין

מאת: צילה קלסנרפיסול13/02/148644 צפיות
כיצד מצליחה אנדרטה עשויה מאבנים להעביר רגשי אהבה וגעגוע לסביבה? זו שאלה שרבים דנים בה, בעת שהם עומדים נפעמים מול עיצוב ייחודי ומרהיב של אנדרטה עשויה כולה מסלעים ומתכת. האנדרטאות המוצבות היום בבתי קברות רבים בישראל, הן הוכחה שבאמצעות יצירתיות וכישרון אפשר להעביר רגשות גם באמצעות סלעים ומתכת.

מאת: גיל שושיפיסול04/12/138344 צפיות
כפי שוודאי הבנתם כבר. במדינת ישראל של 2012 הדרך הכי טובה לישון בשקט כשמדובר על ביטוחי בריאות הוא באמצעות

מאת: גיל שושיפיסול03/12/138399 צפיות
ביטוח תאונות אישות הוא מוצר שאמור לספק לכם הגנה מיטבית בסיטואציות שונות כאלו שעשויות לקרות לכם במהלך

מאת: אהודפיסול02/12/138549 צפיות
כיצד מתבטאים השינויים שחלו בעיצוב מצבות בשנים האחרונות? האם מעצבי מצבות מושפעים ממגמות עיצוב בחו"ל? קשה לענות על השאלות האלה ללא לעשות תחקיר מעמיק מדוע אנחנו יכולים לראות שינויים וחידושים בעיצוב מצבות בארץ בשנים האחרונות, עם זאת, קשה שלא להתרשם מהעיצובים המרשימים הנראים בבתי קברות רבים ברחבי הארץ.

מאת: גיל שושיפיסול30/11/138472 צפיות
חברת שטראוס מים נולדה לאחר שקונצרן שטראוס החליט על רכישת מפעל תמי 4 מידי קיבוץ הלה, השילוב בין הידע הגדול

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica