חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מבוגרים בעלי ADHD - בעבודה

מאת: נעמי גינתאימון לקריירה30/10/20121151 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מבוגרים בעלי  ADHD בעבודה

בשנים האחרונות חלה התפתחות מחקרית משמעותית בתחום לקות הקשב והריכוז (ADHD), ועמה התבררה גם מורכבותה של התסמונת.

התחוור בברור, כי ה- ADHD אינו תופעת-ילדות, החולפת עם השנים; מעריכים כי כ-6% מהמבוגרים – לוקים בתסמונת ,וכי יש לה מקור גנטי ומופע נוירולוגי מובהקים. בקרב מבוגרים – קיים תת-אבחון של התסמונת , ומרבית הבוגרים המצויים כיום בשוק העבודה הישראלי- לא זכו לאבחון ולטיפול מקצועיים מתאימים, בתהליך התבגרותם.

העלייה המספרית בשיעור בעלי ה- ADHD- מיוחסת לא רק למודעות הגוברת ולשכלול יכולת האיתור .סבורים כי אורח החיים המודרני, על קצבו המהיר, שלל הגירויים שמספק , המזון המעובד והחשיפה לחומרים כימיים מזיקים - תורם לעלייה בשכיחות התסמונת באוכלוסייה.(עפ"י דר' ד.גודמן, ביה"ס לרפואה ע"ש הופקינס , ואחרים).

תסמונת ה- ADHD מתבטאת במיוחד בתפקודים האקדמיים, החברתיים, התעסוקתיים  והניהוליים, ואין מבחן אחד שיכול להקיף את כולם.

בעולם העבודה מדגימה התסמונת  התנהגויות אנושיות,  שהמוכרות בהן : פיזור נפש, אי-שקט מוטורי, חוסר ארגון וסדר, טווח סיפוק קצר ונטייה להשתעמם , קושי להתחיל ולסיים משימות ,תגובות אימפולסיביות, חוסר תכנון, דחיינות, , מצבי-רוח קיצוניים שמתחלפים תדיר, קושי במשמעת ועימותים עם גורמי-סמכות  ועוד

במקרים רבים -נוספים לסימפטומים שצוינו – גם קשיים אקדמיים, הנובעים מלקויות-למידה נלוות. (קשיים בקריאה, כתיבה, זיכרון, רכישת שפה זרה, חשבון ועוד).

בנוסף- רוב הלוקים ב- ADHD  לוקים בתסמונת  נוספת, שהשכיחות שבהן : דפרסיה, חרדה, נרקולפסיה (=התקפי שינה בלתי נשלטים).

כאמור, השיפור ביכולת האיתור, וההכרה העכשווית בתסמונת - 'פסחו' על אותם  מבוגרים ,הנושאים אותה משחר ילדותם. חלקם  נשר מביה"ס או שאינו מסוגל לעמוד בתנאי-הסף של המוסדות האקדמיים.

התוצאה : רבים פתחו דימוי-עצמי נמוך, חוסר-אונים נרכש, בעיות הסתגלות, קשיים בפיתוח ושימור מערכות יחסים, התנהלות יום-יומית בעייתית  ואי-מימוש הפוטנציאל התקין שלהם.

השינויים במקצועות ובטיב המשרות בשוק התעסוקה של ימנו - דורשים יותר ישיבה והתמקדות, בסביבת עבודה 'משרדית'  ,ופחות תנועה ודינמיות.

המציאות התעסוקתית הזאת- מאתגרת ומכבידה במיוחד על בעלי ADHD ,שכן היא מנוגדת לטבעם , ומקשה עליהם לבטא את כישוריהם הייחודיים בצורה מיטבית.

מחקרים שעקבו אחר השתלבותם בעבודה של בעלי לקויות למידה ,והפרעות קשב בכללן- מראים כי הם עובדים עפי'ר במשרות בעלות סטטוס ורמת-השתכרות נמוכים-יחסית, עוסקים בעבודה שאינה תואמת את כישוריהם, , מתקדמים פחות מעמיתיהם,  מפוטרים יותר פעמים, ואף מצויים בתקופות אבטלה רבות וממושכות יותר מעמיתיהם. (צדוק-לוויתן  2004)

עפ"י נתונים סטטיסטיים- בוגרים המזוהים עם התסמונת- עוברים ממקום עבודה אחד למשנהו, כ- 5.4 פעמים במהלך 10 שנים. לעומתם- בוגרים שאינם מזוהים אתה- מחליפים רק 3.4 מישרות, במהלך אותה תקופה.

כמו-כן נמצא כי רק 52% מכלל הבוגרים בעלי ADHD – מועסקים, לעומת 72% מועסקים בקרב אלה שאינם סובלים מהלקות.

השימוש בתרופות להתמודדות עם תסמיני ה- ADHD – מתרחב, בשנים האחרונות, גם בקרב המבוגרים. אולם  השפעתה המיטיבה של תרופה- אינה שוללת את הצורך בליווי  פסיכולוגי/אימוני, תוך הקניית ידע ושכלול המיומנויות  האישיות.

ליקויי קשב וריכוז - שאינם גלויים לעין ואינם מוחשיים וחד-משמעיים . בקרב מבוגרים- הם גם אינם נכללים בקריטריונים הרשמיים של "נכויות", המוכרות לצורך קבלת תגמולים מהרשויות הממלכתיות . גם הסובלנות כלפיהם בחברה- עדיין מאד מוגבלת, וההתחשבות מצד המעסיקים- מצומצמת.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

נעמי גינת- מאמנת תעסוקתית מוסמכת ומנוסה

                 חונכת עסקית של יזמים

                 מומחית באימון בעלי ADHD ( הפרעת קשב וריכוז)

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת נעמי גינת

מאת: נעמי גינתאימון לקריירה25/12/121925 צפיות
האימון שואף שהעובד יתייחס לעבודתו כאל הגשמת ייעוד, ויעסוק בה מתוך התלהבות, עניין ומציאת משמעות. כמובן שאין הדבר שולל את רצונו של המתאמן להתפרנס כראוי ולזכות בהכרה... האימון והטיפול מכוונים לקהל יעד שונה. באימון לא מחפשים "אשמים" ואין מקום לתחושת "קורבנות" ותירוצים.

מאת: נעמי גינתעבודה וקריירה - כללי23/11/121147 צפיות
מדוע נוטות נשים פחות לאפיק היזמות העסקית ? מה מאפיין את הנשים הבוחרות בתעסוקה-עצמאית, לעומת הגברים הפונים לאפיק זה ? מדוע מצפות הנשים , בעסק שלהן, לרמות-גידול נמוכות מאלו שמצפים להם הגברים ?? מה מאפיין עסקים בבעלות נשית ??

מאת: נעמי גינתאימון לקריירה08/11/121268 צפיות
נתונים סטטיסטיים עקביים מראים כי בעלי ADHD מתקשים יותר לשרוד במקומות עבודתם לאורך זמן, נוטים יותר מאחרים להיות מפוטרים, ולחוות תקופות של אבטלה. בנוסף- הם עובדים עפי'ר במשרות בעלות סטטוס ורמת-השתכרות נמוכים-יחסית, עוסקים בעבודה שאינה תואמת את כישוריהם, ומתקדמים פחות מעמיתיהם. רבים מבעלי ADHD– נוטים להעדיף תעסוקה עצמאית, על-פני עבודה כשכירים.

מאת: נעמי גינתאימון לקריירה30/10/12968 צפיות
יזמות-עסקית הינה אפיק תעסוקתי המתאים במיוחד לבעלי ADHD (הפרעת קשב וריכוז) המטרה העיקרית באימון תעסוקתי של בעלי ADHD היא להביא אותם לעבוד שלא על מנת לכסות על חולשותיהם , אלא להתמודד מנקודת המוצא של כוחותיהם.. אימון אישי , ע"י מאמן מוסמך המכיר את התסמונת ומאפייניה- ימנע טעויות כואבות ויקרות, ויתרום להתפתחות האישית של היזם ולהצלחת העסק.

מאת: נעמי גינתיזמות עסקית30/10/121159 צפיות
בעלי ADHD נחנו בטמפרמנט ,התלהבות, תקשורתיות , מקוריות ויצירתיות; בצד הקושי לקבל מרות, לציית להוראות, להתמיד ולהתמקד בעשייה שגרתית/משעממת, לתכנן ולעמוד בזמנים . לכן יזמות עשויה בהחלט להיות עבורם דרך להגיע למימוש עצמי מיטבי ; בצד גמישות בזמני העבודה וסיכוי להשתכרות משופרת. זאת במידה שירכשו לעצמם כלים ואמצעים לשיפור התפקוד, יתאימו את הסביבה לצרכיהם, וישכילו לגייס עזרה-מקצועית, מתאימה.

מאמרים נוספים בנושא אימון לקריירה

מאת: ילדונתאימון לקריירה10/06/194051 צפיות
מדוע נדרש להגדיר עבודה לחיילים משוחררים כנושא בפני עצמו, ומה מאפיין את תחום העבודה לחיילים משוחררים?

לגרום ללקוח לומר כן, איך לשתול מחשבה, לגרום ללקוח להסכים, איך יוצרים אמון, איך למכור נכון, איך לשכנע לקוח, קאוצינג, מטפל אישי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד שיטה איך אפשר לגרום למישהו לעשות את מה שרוצים שהוא יעשה, לצורך העניין נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות כן על שאלה מסוימת לדוגמא לשאלה "האם אתה רוצה לקנות את המוצר?" או לדוגמא נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות לא על שאלה מסוימת לדוגמא "האם אתה רוצה לשנות איזה משהו בעסקה?" יכול להיות שרוצים לגרום לו להגיד לא. בקיצור עוד נוסיף ...

יסודות המכירה, ספק או וודאות, יסודות ההשפעה, גם או רק, טיפול בהתנגדויות, אומנות השכנוע, מומלץ, מטפל התנהגותי קוגניטיבי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על אחד מהעקרונות החשובים ביותר בנושא של שכנוע, אם לא אולי אפילו החשוב ביותר שיש או אחד מהחשובים או אולי אפילו החשוב ביותר, זה עיקרון די בסיסי שצריך להבין אותו רצוי להבין אותו ולהשתמש בו החוכמה היא גם להבין אותו וגם לדעת להשתמש בו בזמן אמת בהמון דוגמאות ודרכים. בגדול על מה מבוסס שכנוע על מה מבוססת מכירה, על מה מבוסס להצליח במשא ומתן ...

מאת: אבי כחלוןאימון לקריירה19/08/152836 צפיות
מעבר למקום עבודה חדש ולאזור מגורים חדש בו זמנית אינם החלטה קלה והתהליך דורש תכנון ובדיקה רבים. ארגון טוב ופנייה לחברות מקצועיות לשם עזרא בביצוע התהליך, תסייע לעבור את התקופה בקלות שתיהיה טובה עבור כל המשפחה.

מאת: מגניב אימון לקריירה01/07/152671 צפיות
בשורות הבאות נציג כמה מהאתגרים המורכבים הכרוכים בתהליך גיוס מנהלי מכירות ואנשי מכירות לארגון מסוים. במסגרת הצגה זו נעמוד על הטעויות הנפוצות בתחום, את דינאמיקת המכירות ובאיזה אופן היא משפיעה בצורה מכרעת על טיב הגיוס. ננסה להתמודד עם מספר שאלות כמו למשל מה הסיבה שבגינה לא מעט תהליכי גיוס מפספסים את מטרתם, מה הופך איש מכירות לטוב, מהו הסוג המבוקש והרמה הנדרשת ממנהלי המכירות, אילו תכונות מפתח נדרשות להצלחה מקסימאלית בהתאם לתפקיד שאותו יש לאייש, כיצד להגדיר כשורה את המיומנויות הנחוצות של המועמדים כד

למה לא לאתר את צרכי הלקוח, יצירת כימיה עם הלקוח, למה לא לברר את צרכי הלקוח, תחושת זרות עם לקוח, לקרוא את המחשבות של הלקוח, תחושת קרבה עם לקוח, מאמן עסקי מומלץ, קאוצינג: שלום לכולם, הפעם אני רוצה לדבר על עוד היבט בנושא של בירור צורכי הלקוח, שכנוע לקוחות, מכירה ללקוחות וזה הולך ככה: כפי שכבר הוסבר, כפי שכבר הובן, הלקוח לא רוצה לקנות את המוצר שלך, הוא רוצה לפתור את הבעיה שלו. ואם אתה רוצה למכור ללקוח את המוצר שלך, אתה לא צריך להתמקד בכמה המוצר שלך טוב כמוצר, אלא בכמה הבעיות של הלקוח ...

האם לנסות לשכנע את הלקוח, למכור בלי לנסות למכור, כמה לנסות לשכנע את הלקוח, שכנוע סמוי, להצליח במכירות, שכנוע גלוי, ייעוץ טיפולי, ייעוץ פילוסופי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד אחת מהטעויות של אנשי מכירות ומהגישה של מכירות והעניין הוא, האם בעצם צריך לנסות לשכנע את הלקוח לקנות כן או לא. יש הרבה אנשי מכירות מצליחים בעיניהם לפחות שהם אומרים "אתה יודע איך אני, מה השיטה שלי למכור? אני פשוט לא מנסה למכור, אני מי שאני ואני מוכר, לא מנסה למכור לא רוצה למכור" ויש הרבה אנשי מכירות ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica