חפש מאמרים:
שלום אורח
11.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

"צמתי קריירה" - בעיני האימון לעומת הטיפול הפסיכולוגי

מאת: נעמי גינתאימון לקריירה25/12/20121929 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

                   "צמתי קריירה"  בעיני האימון לעומת הטיפול הפסיכולוגי  

                                           מעט : נעמי גינת

 

סוציולוגים טוענים כי צפוי שהאדם המערבי המודרני  יחווה לפחות 3-4  תקופות בהן יעמוד

ב"צמתי  קריירה".

מהם "צמתי קריירה" ?

להלן מספר דוגמאות :

 חיילים משוחררים שאמורים לסלול את עתידם באזרחות,

 מי שחווים אי-נחת מתמשך בעבודתם ושואפים לשינוי

 מפוטרים ממקומות עבודה,

 פנסיונרים המעוניינים להמשיך לעבוד ,

 בוגרי אוניברסיטאות שיוצאים לשוק העבודה,

 הורים ששואפים למצוא איזון מספק בין בית ומשפחה לבין קריירה,

 יזמים-עסקיים  ואנשים החותרים להגשמה באמצעות עצמאות תעסוקתית,

אנשים שבחרו במסלול למודים ועבודה בלחץ קרוביהם,  ואינם מרוצים,

 אנשים שחל  שינוי משמעותי בכושר ההשתכרות שלהם (מחלה, תאונה..),

נשים שהיו עקרות בית וגידלו את ילדיהן עד שבגרו,

אנשים שלמקצוע אליו הוכשרו ובו עסקו – אין  יותר דרישה בשוק העבודה,

            ועוד

ב"צומת-קריירה"  נמצא האדם על פרשת דרכים. עליו לקבל החלטה , ובעקבותיה  לממש את כיוון ההתקדמות שבחר. להתנהלותו בצומת זו- תהיינה ההשלכות על העתיד הקרוב והרחוק ,שלו ושל קרוביו,  מבחינות רבות:

השפעה על תחושת המשמעות, ההנאה וההגשמה בחיים,

על הסביבה הפיזית והאנושית בה יימצא ויתפקד,

על סוג וגובה התגמולים להם יזכה בעבודתו,

על רמת היציבות והביטחון  שיוכל להעניק לעצמו ולמשפחתו,

על הסטטוס החברתי שלו ,

 ומכאן-שעל הדימוי העצמי ומידת האושר שלו.

חלק מהאנשים מגיעים ל"צומת קריירה" – שלא מבחירה חופשית ; כמו למשל: בעקבות פיטורין, הגירה, יציאה לגמלאות, תאונה או מחלה. אחרים- מגיעים ל"צומת" מתוך אי-נחת מהקיים בחייהם, ושאיפה לשינוי.

החוקרת איימי וז'סנייבסקי מצאה שאנשים חווים את  עבודתם ב-3 דרכים אפשריות :

1.      כמקור פרנסה

2.      כקריירה

3.      כייעוד

1.      אנשים החווים את עבודתם בעיקר כמקור פרנסה- תופשים אותה בעיקר כ-אילוץ ("צריך", "אין ברירה" "כולם עושים כך" ), .הציפיה העיקרית שלהם מעבודתם- מתייחסת  לגובה השכר, ולא להגשמה עצמית של הפוטנציאל וההעדפות.  הם מחכים בערגה לזמני החופשות ולסופ"ש, וקמים בבקר, מתוך חובה וללא חדווה, לעוד יום של עבודה.

2.      אנשים הרואים בעבודה "קריירה"- מונעים בעיקר ע"י גורמים חיצוניים: סטטוס ויוקרה, קידום, כסף, הישג. הם משקיעים בעבודה זמן ומאמצים, וחותרים בהתמדה לקבלת הערכה מהממונים  ולקידום בהיררכיה האירגונית. אנשים כאלה  יתקשו לשאת את אכזבתם, במידה שלא יזכו לתגמולים ההולמים, לדעתם, את השקעתם ותרומתם לארגון.

3.      אנשים הרואים בעבודתם "ייעוד"  ו"שליחות" –עובדים מתוך התלהבות ושאיפה להגשמה-עצמית. הם שואבים סיפוק רב מעבודתם, ותופשים אותה כזכות ולא ככורח. הם חווים את עבודתם כבחירה מועדפת, והיא מעניקה להם משמעות והנאה מתמשכים, ולא רק הכנסה כספית. שעות העבודה – חולפות להם במהירות, והם אינם חשים "משועממים", "שחוקים" או "מנוצלים".

האימון בתחום התעסוקה והקריירה- הוא תהליך מעצים, של צמיחה והתפתחות. מטרתו- להגיע למימוש השאיפות של המתאמן, ולהגשמה מרבית של יכולותיו .זהו תהליך ממוקד ולא ממושך. האימון מאלץ את המתאמן לקבל החלטות, לקחת אחריות, להעז ולהסתכן. זאת תוך הרחבת המודעות ל"חוזקותיו"  כמו-גם לגורמים המעכבים אותו ;  וערנות להזדמנויות הנקרות בדרכו.

לאימון יש תדמית לא-מחמיאה, בקרב חלקים מן הציבור. יש הרואים בעיסוק – ניסיון שטחי ואופנתי לעסוק בשינוי בחיי הלקוח;  ללא הכשרה מעמיקה ומספקת. הם ספקנים לגבי הסיכוי שלו לבצע תפנית  ולהשיג, ולגבי הימשכות השפעתו של תהליך האימון, לאורך זמן.

 אולם "במבחן המציאות"- יותר ויותר אנשים נעזרים, בהצלחה,  בתהליך אימוני - כדי להכניס שינוי בחייהם, ואף ליצור פריצת דרך של ממש !

רבים האנשים שהולכים לעבודה  מתוך הכרח ומחויבות לפרנסה , לתעסוקה ולסדר-יום. לחלקם- יחסים לא נעימים עם הממונים ו/או עם העמיתים. חלקם חשים שהעבודה אינה מאפשרת ביטוי מלא של יכולותיהם, וכי אין להם שם "אופק" לעתיד משופר. חלק אחר- חש פחות מדי מתוגמל, ביחס להשקעתו ולתרומתו לארגון, ואחרים- חווים מידי יום את המתח שבין תביעות המשרה לצרכי הם וצרכי משפחתם . למרות התסכול והסבל הם אינם  מעיזים לבצע שינוי בחייהם, ונצמדים בפחד ל"איזור הנוחות" שהעבודה מספקת. רבים אף אינם מאמינים שתתכן אפשרות אחרת, שניתן לחוות עוצמתיות, משמעות והגשמה מהנה, בעבודה. הם "הרדימו" את החלומות והתקוות שהיו להם, ואינם מרשים לעצמם אף לקוות ...

שינוי משמעותי בחיים – הוא אתגר מורכב. קשה לעקור הרגלים , גם כשאנו עומדים על הצורך במסלול התנהלות חדש.

קשה  גם לותר על "אזור הנוחות" המוכר והלא מאתגר, להימצא בשלב של עמימות וחוסר וודאות, ולסכן את הקיים.

הטיפול הפסיכולוגי ממוקד בקשיים, במכאובים ובחולי של המטופל ; ומתיימר להביא לתיקון וריפוי שלהם, בתהליך ממושך ויקר. ההנחה היא שאירועים ומערכות יחסים 'מחבלים' בעברו;  משפיעים על ההווה, ועלולים להמשיך ולהשפיע גם על עתידו. באמצעות עיבוד חוויות העבר- נוצרות מודעות ותובנות , המחזקים את זהות המטופל ומאפשרים לו להתמודד בצורה מוצלחת יותר עם העתיד.

בניגוד לטיפול הפסיכולוגי – האימון אינו ממוקד במכאובי ההווה , ולא בהשתלשלות הדברים בעבר.

האימון מתייחס ללקוח כאל אדם בריא ושלם, בעל כוחות ופוטנציאל ,החותר לחיות את חייו כראות עיניו.  עצם ההתמקדות בעתיד הרצוי- מעמיקה את  תחושת התכלית והמשמעות בחיי המתאמן; שהם ממרכיבי האושר החיוניים. ההתקדמות בתהליך האימוני מתבססת על למידה ועשייה : המתאמן מוזמן לפעול ולהתנסות ולא לאמץ עמדה של צופה או פרשן על חייו. הוא לומד תוך כדי יוזמה ועשייה במציאות, בוחן את תוצאות מעשיו, מפיק לקחים, ומכוון את המשך דרכו בהתאם.

המיקוד באימון הוא ב-עתיד הרצוי, ובהשלכותיו על ההווה. המתאמן יוצר לו את תמונת העתיד , גוזר ממנה יעדים ותכנית פעולה , וחותר למימושה, באופן  יזום ומתוכנן.

המאמן מסייע לו להרגיש חופשי לבחור, להניח לחששותיו , לראות בתכנון את התמונה המלאה, ולבצע מהלכים  מחושבים בדרך להצלחה. הלווי של המאמן אינו שיפוטי, והוא נאמן לבחירות של הלקוח. תפקידו: לברר שהבחירה  'מתכתבת' עם ערכיו של הלקוח ומעניקה לו משמעות והנאה, לשמר את ההתלהבות, המוטיבציה והמחויבות של המתאמן לתכנית, לסייע לו ברכישת ידע ומיומנויות נחוצים, לעודד ולהוקיר אותו על ההעזה , היוזמה, המאמצים והתושייה שהוא מפגין בדרך לשינוי .

כל זאת , כאמור, מתוך ההכרה שיצירת מציאות-נבחרת ושינוי הרגלים- הינו תהליך מאתגר, הכרוך בלקיחת אחריות אישית, וויתור על פרדיגמות חשיבה 'תוקעות' ועל הרגלים מושרשים ,בהשקעה בשיפור מיומנויות ;  ובאימוץ דרכי התנהלות חדשות.

.

לסיכום : האימון שואף שהעובד יתייחס לעבודתו כאל הגשמת ייעוד, ויעסוק בה מתוך התלהבות, עניין ומציאת משמעות. כמובן שאין הדבר שולל את רצונו של המתאמן להתפרנס כראוי ולזכות בהכרה...

האימון והטיפול מכוונים לקהל יעד שונה. באימון לא מחפשים  "אשמים" ואין מקום לתחושת "קורבנות" ותירוצים. על-מנת להפיק מתהליך האימון את המיטב – על המתאמן לשתף בכנות, לגלות פתיחות ואומץ, להגביר מודעות וערנות, לתכנן וליזום, להתחייב לעשייה, ולהתמיד בדרך. ההתייחסות לעבר היא לצורך למידה על שאיפותיו של המתאמן ועל הכוחות והפוטנציאל הגלומים בו ובהם ייעזר בקידום מטרותיו.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

נעמי גינת- מאמנת תעסוקתית מוסמכת ומנוסה

                 חונכת עסקית של יזמים

                 מומחית באימון בעלי ADHD ( הפרעת קשב וריכוז)

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת נעמי גינת

מאת: נעמי גינתעבודה וקריירה - כללי23/11/121151 צפיות
מדוע נוטות נשים פחות לאפיק היזמות העסקית ? מה מאפיין את הנשים הבוחרות בתעסוקה-עצמאית, לעומת הגברים הפונים לאפיק זה ? מדוע מצפות הנשים , בעסק שלהן, לרמות-גידול נמוכות מאלו שמצפים להם הגברים ?? מה מאפיין עסקים בבעלות נשית ??

מאת: נעמי גינתאימון לקריירה08/11/121272 צפיות
נתונים סטטיסטיים עקביים מראים כי בעלי ADHD מתקשים יותר לשרוד במקומות עבודתם לאורך זמן, נוטים יותר מאחרים להיות מפוטרים, ולחוות תקופות של אבטלה. בנוסף- הם עובדים עפי'ר במשרות בעלות סטטוס ורמת-השתכרות נמוכים-יחסית, עוסקים בעבודה שאינה תואמת את כישוריהם, ומתקדמים פחות מעמיתיהם. רבים מבעלי ADHD– נוטים להעדיף תעסוקה עצמאית, על-פני עבודה כשכירים.

מאת: נעמי גינתאימון לקריירה30/10/121156 צפיות
מחקרים שעקבו אחר השתלבותם בעבודה של בעלי לקויות למידה ,והפרעות קשב בכללן- מראים כי הם עובדים עפי'ר במשרות בעלות סטטוס ורמת-השתכרות נמוכים-יחסית, עוסקים בעבודה שאינה תואמת את כישוריהם, , מתקדמים פחות מעמיתיהם, מפוטרים יותר פעמים, ואף מצויים בתקופות אבטלה רבות וממושכות יותר מעמיתיהם.

מאת: נעמי גינתאימון לקריירה30/10/12971 צפיות
יזמות-עסקית הינה אפיק תעסוקתי המתאים במיוחד לבעלי ADHD (הפרעת קשב וריכוז) המטרה העיקרית באימון תעסוקתי של בעלי ADHD היא להביא אותם לעבוד שלא על מנת לכסות על חולשותיהם , אלא להתמודד מנקודת המוצא של כוחותיהם.. אימון אישי , ע"י מאמן מוסמך המכיר את התסמונת ומאפייניה- ימנע טעויות כואבות ויקרות, ויתרום להתפתחות האישית של היזם ולהצלחת העסק.

מאת: נעמי גינתיזמות עסקית30/10/121163 צפיות
בעלי ADHD נחנו בטמפרמנט ,התלהבות, תקשורתיות , מקוריות ויצירתיות; בצד הקושי לקבל מרות, לציית להוראות, להתמיד ולהתמקד בעשייה שגרתית/משעממת, לתכנן ולעמוד בזמנים . לכן יזמות עשויה בהחלט להיות עבורם דרך להגיע למימוש עצמי מיטבי ; בצד גמישות בזמני העבודה וסיכוי להשתכרות משופרת. זאת במידה שירכשו לעצמם כלים ואמצעים לשיפור התפקוד, יתאימו את הסביבה לצרכיהם, וישכילו לגייס עזרה-מקצועית, מתאימה.

מאמרים נוספים בנושא אימון לקריירה

מאת: ילדונתאימון לקריירה10/06/194058 צפיות
מדוע נדרש להגדיר עבודה לחיילים משוחררים כנושא בפני עצמו, ומה מאפיין את תחום העבודה לחיילים משוחררים?

לגרום ללקוח לומר כן, איך לשתול מחשבה, לגרום ללקוח להסכים, איך יוצרים אמון, איך למכור נכון, איך לשכנע לקוח, קאוצינג, מטפל אישי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד שיטה איך אפשר לגרום למישהו לעשות את מה שרוצים שהוא יעשה, לצורך העניין נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות כן על שאלה מסוימת לדוגמא לשאלה "האם אתה רוצה לקנות את המוצר?" או לדוגמא נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות לא על שאלה מסוימת לדוגמא "האם אתה רוצה לשנות איזה משהו בעסקה?" יכול להיות שרוצים לגרום לו להגיד לא. בקיצור עוד נוסיף ...

יסודות המכירה, ספק או וודאות, יסודות ההשפעה, גם או רק, טיפול בהתנגדויות, אומנות השכנוע, מומלץ, מטפל התנהגותי קוגניטיבי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על אחד מהעקרונות החשובים ביותר בנושא של שכנוע, אם לא אולי אפילו החשוב ביותר שיש או אחד מהחשובים או אולי אפילו החשוב ביותר, זה עיקרון די בסיסי שצריך להבין אותו רצוי להבין אותו ולהשתמש בו החוכמה היא גם להבין אותו וגם לדעת להשתמש בו בזמן אמת בהמון דוגמאות ודרכים. בגדול על מה מבוסס שכנוע על מה מבוססת מכירה, על מה מבוסס להצליח במשא ומתן ...

מאת: אבי כחלוןאימון לקריירה19/08/152840 צפיות
מעבר למקום עבודה חדש ולאזור מגורים חדש בו זמנית אינם החלטה קלה והתהליך דורש תכנון ובדיקה רבים. ארגון טוב ופנייה לחברות מקצועיות לשם עזרא בביצוע התהליך, תסייע לעבור את התקופה בקלות שתיהיה טובה עבור כל המשפחה.

מאת: מגניב אימון לקריירה01/07/152674 צפיות
בשורות הבאות נציג כמה מהאתגרים המורכבים הכרוכים בתהליך גיוס מנהלי מכירות ואנשי מכירות לארגון מסוים. במסגרת הצגה זו נעמוד על הטעויות הנפוצות בתחום, את דינאמיקת המכירות ובאיזה אופן היא משפיעה בצורה מכרעת על טיב הגיוס. ננסה להתמודד עם מספר שאלות כמו למשל מה הסיבה שבגינה לא מעט תהליכי גיוס מפספסים את מטרתם, מה הופך איש מכירות לטוב, מהו הסוג המבוקש והרמה הנדרשת ממנהלי המכירות, אילו תכונות מפתח נדרשות להצלחה מקסימאלית בהתאם לתפקיד שאותו יש לאייש, כיצד להגדיר כשורה את המיומנויות הנחוצות של המועמדים כד

למה לא לאתר את צרכי הלקוח, יצירת כימיה עם הלקוח, למה לא לברר את צרכי הלקוח, תחושת זרות עם לקוח, לקרוא את המחשבות של הלקוח, תחושת קרבה עם לקוח, מאמן עסקי מומלץ, קאוצינג: שלום לכולם, הפעם אני רוצה לדבר על עוד היבט בנושא של בירור צורכי הלקוח, שכנוע לקוחות, מכירה ללקוחות וזה הולך ככה: כפי שכבר הוסבר, כפי שכבר הובן, הלקוח לא רוצה לקנות את המוצר שלך, הוא רוצה לפתור את הבעיה שלו. ואם אתה רוצה למכור ללקוח את המוצר שלך, אתה לא צריך להתמקד בכמה המוצר שלך טוב כמוצר, אלא בכמה הבעיות של הלקוח ...

האם לנסות לשכנע את הלקוח, למכור בלי לנסות למכור, כמה לנסות לשכנע את הלקוח, שכנוע סמוי, להצליח במכירות, שכנוע גלוי, ייעוץ טיפולי, ייעוץ פילוסופי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד אחת מהטעויות של אנשי מכירות ומהגישה של מכירות והעניין הוא, האם בעצם צריך לנסות לשכנע את הלקוח לקנות כן או לא. יש הרבה אנשי מכירות מצליחים בעיניהם לפחות שהם אומרים "אתה יודע איך אני, מה השיטה שלי למכור? אני פשוט לא מנסה למכור, אני מי שאני ואני מוכר, לא מנסה למכור לא רוצה למכור" ויש הרבה אנשי מכירות ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica