חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מודל "עץ החיים" - רחל פוגל

מאת: רחל פוגלבריאות הנפש04/11/20121372 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק
בקיץ 2007, התקיים בנורבגיה כנס בינלאומי שעסק בטיפול הנרטיבי. בהרצאת הפתיחה  הופיעה פסיכולוגית מזימבבואה, הגב' נאזאלו נקובה, שריגשה בדבריה את מאות הנוכחים בתיאור העבודה הקולקטיבית עם ילדים  שחוו טראומות קשות ברחבי אפריקה. ניסיונות רבים ליישום המודל במקומות שונים ברחבי העולם, העידו על כך שלכלי טיפולי זה יש יכולת להשפיע בזמן קצר על תחושת הביטחון ויכולת ההתמודדות של ילדים. אני רוצה לשתף אתכם בתמצית מהרעיונות במודל זה. רחל פוגל

מהו מודל "עץ החיים"?

"עץ החיים" הנו למעשה מודל המסייע בתהליך העבודה קבוצתית עם ילדים שחוו טראומה. המודל נוצר ופותח באפריקה על-ידי הפסיכולוגית נאזאלו נקובה בהשראה ובשיתוף עם מייקל ווייט ודיוויד דנבורומאוסטרליה. נקובה פיתחה את המודל בעבודתה בקייטנות טיפוליות לילדים שחוו טראומות קשות. נקובה סיפרה שהיא חשה צורך בפיתוח המודל לאחר שגילתה כי המפגשים בהם שוחחו המדריכים עם הילדים על הטראומה אותה חווו, היו קשים ביותר לילדים ועוררו מצוקה גם בקרב המדריכים. בעקבות התסכול והשחיקה שחוותה, פנתה למייקל ווייט שהחל בפיתוח הרעיון שבהמשך, בעזרת צוות מרכז דלוויץ' באדלייד-אוסטרליה, פותח למודל גלובלי שיושם ברחבי העולם.

למודל ארבעה חלקים:

1. עץ החיים.

2. יער החיים.

3. סערות החיים.

4. חגיגת החיים.

בשלב הראשון כל אחד מהילדים מצייר את "עץ החיים" שלו

בחלק הראשון הילדים מתבקשים לצייר את עץ החיים שלהם על כל חלקיו. כל חלק מסמל מרכיבים שונים בחייו של הילד:

א. השורשים מסמלים את ההיסטוריה של המשפחה המורחבת ומשפחת המוצא.

ב. הקרקעמסמלת את המקום בו הילד חי בהווה וחלק מהפעולות בהן הוא עסוק בחיי היומיום.

ג. הגזע מייצג את כישוריהם ויכולותיהם של הילדים.

ד. הענפים מייצגים את התקוות, החלומות, המשאלות, והכוונים אליהם רוצים הילדים שחייהם יובילו אותם.

ה. העלים מייצגים את מקומם של האנשים החשובים בחיי הילד, אנשים שהוא מחבב, מעריך ואוהב.

ו.  הפירות מייצגים את המתנות שהילד קיבל מאנשים. (אין הכוונה למתנות קונקרטיות אלא מתנות של תמיכה, אכפתיות, ידע, חינוך, עידוד וכיוצא באלה.)

באמצעות ציור העץ מוזמנים הילדים לחשיבה והרהור על חייהם בדרכים המאפשרות להם לזהות ולהכליל את הידיעות, המיומנויות והתקוות  שלהם לגבי החיים.

בשלב השני הילדים משתפים זה את זה

בחלק השני שנקרא "יער החיים", הילדים מוזמנים להצטרף יחדיו ולחלוק זה עם זה את עושר חייהם, חלומותיהם, המיומנויות שלהם ועוד. בשלב הזה מתבקשים הילדים לתלות את ציורי העצים שלהם על הקיר, וכך מתקבל יער שלם המורכב מעצי החיים של כולם.

לאחר מכן, ניתנת לילדים האפשרות להתייחס לכישורים וליכולות שהם רואים אצל חבריהם ולכתוב תגובות של תמיכה ועידוד על פתקים אשר מודבקים על העצים השונים. בדרך זו ניתנת לילדים ההזדמנות להכיר בכישורים של חבריהם. גם המנחה מגיב בדרך דומה לפרטים שהיו משמעותיים עבורו.

השלב השני מאפשר להכיר בתקוות, בכישורים, ביכולות ובכישרונות של הילדים. כמו כן, נוצרת הזדמנות להיות מקושרים מחדש לאנשים שהיו חשובים לילדים בעבר ובהווה אשר משמעותם עבור הילד רבה. תהליך זה נעשה תוך שימוש במילים ובביטויים של הילדים עצמם, דבר אשר נותן עדיפות לסיפורים, לפרשנויות ולרגשות שלהם.

בשלב השלישי מדברים הילדים על הטראומות אותן הם חווו

החלק השלישי אשר נקרא "סערות החיים", מאפשר לילדים לחשוב על הבעיות והאתגרים בחייהם אשר נוצרו בהשפעת האירועים הטראומטיים. שלב זה נעשה באופן בטוח המאפשר לילדים לחשוב על המיומנויות ועל הידע שיש להם, היכולים לעזור להם בהתמודדות עם האתגרים הללו.

מה שמאפשר לילדים לדבר על הסכנות והאתגרים בחייהם בתחושה של בטחון יחסי היא העבודה שנעשתה בשלבים הקודמים אשר סייעה לילדים להבין שיש להם איים של בטחון שעליהם הם יכולים לעמוד. כמו כן, העבודה שנעשתה בשני השלבים הקודמים אפשרה להם להבין שהם אינם מוגדרים על ידי הבעיות והקשיים, אלא יש בהם חלקים מתמודדים, חלקים של יופי ועוצמה. זה כמובן מאפשר להם להתייחס לקשיים מזווית אחרת, לא כנשלטים על ידי הבעיות אלא כבעלי השפעה עליהן. הם לומדים שלא כל אישיותם נשלטת על-ידי הבעיות, אלא שחלקים גדולים משוחררים מהן ויש להם כישורים טובים ותכונות יפות שלא הוכנעו על-ידי הבעיות.

אחת התוצאות של דרך עבודה זו עליה מדווחת נאזאלו נקובה היא שהיא אפשרה לילדים לדבר על הבעיותבשפה מחצינה, כך שהבעיות מתוארות כמשהו אשר נמצא מחוץ להם, יש יחסים שונים בין הילדים לבין הבעיות והם כבר לא מרגישים כנועים ומובסים על ידי הבעיות. הדבר מאפשר לתחושות התקווה להפוך להיות חלק מהסיפור של הילדים. נקובה דווחה על רמות אנרגיה אצל הילדים, המדריכים והמטפלים שהיו שונות באופן ברור מההתנסויות הקודמות לטיפול.

דווח זה של התייחסות לבעיות כמשהו אשר נמצא מחוץ לילדים ולא בתוכם, מיוחס גם לדרך עבודה נוספת של הגישה הנרטיבית המבוססת על הרעיון של "החצנה".השיחות המחצינות מאפשרות את הפיכת הבעיה לאובייקט המטרה בטיפול, וזאת במקום דרכי עבודה אשר הופכות את האנשים למטרת הטיפול. באופן זה מתאפשר לאנשים לחוות זהות שנפרדת מן הבעיה. כך שהבעיה ולא האדם, הופכת למטרת הטיפול. בתוך ההקשר של שיחות מחצינות, הבעיה מפסיקה לייצג את ה"אמת" אודות הזהויות של אנשים, והאפשרויות לפתרון מוצלח של הבעיה, הופכות לנגישות ונראות לעים.

בחלק זה בו משוחחים עם הילדים על סכנות החיים, מכירים בכך שיש סכנות רבות, אבל מדגישים שהסכנות אינן באשמתם של הילדים. גם הדגשה זו נעשית בדרך של שיחה.

בהמשך, מתייחסים להשפעת הבעיות והסכנות על חיי הילדים. השיחה על כך נעשית גם היא בשפה מחצינה המתייחסת לבעיות כנמצאות מחוץ לילדים אך יש להן השפעה עליהם בתחומים רבים, כמו על רגשותיהם, מחשבותיהם, חייהם היומיומיים, מערכות היחסים שלהם, הזהות שלהם ועוד.

הפיכת הילדים לחלק פעיל בשיחה מעצימה אותם

לאחר מכן, ניתן להתייחס לתגובות הילדים להשפעות הבעיות. השיחה על כך מאפשרת לילדים לחוש את עצמם כנמצאים במקום בו הם חשים יכולת ותחושת מסוגלות. תחושות אלה שונות מאוד מתחושת הקורבנות שאפיינה את תחושותיהם קודם לכן. במקום לחוש פסיביות, ייאוש וחוסר יכולת, השאלות על תגובות הילדים להשפעות הבעיות מאפשרות לחוש שליטה במצב, תחושה של מסוגלות לפעול וחיבור לידע משמעותי אודות עצמם.

נוסף לכך, החיבור לידע משמעותי של הילדים אודות עצמם שונה מדרכי הטיפול המסורתיות בהן המטפל כמומחה אומר לילדים מה לעשות. דרך זו מאפשרת להם להיות פעילים במתן עזרה לעצמם ולאחרים. כלומר,ניתנת הכרה לכך שילדים יודעים. זה שונה מאוד מתפיסות הדוגלות בכך שצריך לעזור לילדים דרך מתן עצות או הדרכה. התחושה לילד ש"אני יכול לעשות משהו" ולהתחלק בידע עם ילדים אחרים, מאוד מעצימה.

חלק זה, אם כך, מאפשר שני דברים: 1. נותן הכרה לכך שקיימות סכנות בחייהם ואפשרות לבדוק אותן. ו-2. מאפשר להם לדבר על הכישורים והידע של ילדים לגבי האופן בו ניתן לטפל בסכנות ובמכשולים בחייהם.

בהמשך, הילדים נשאלים האם תמיד יש סכנות בחיי ילדים והאם תמיד יש סערות? השימוש במטפורה של סערות והשיחה על כך מאפשרת להכיר שיש זמנים שאנו משוחררים מסערות ולשוחח על מה הם עושים באותם זמנים בחייהם בהם הם משוחררים מסכנות. הילדים יכולים לחוות שהחיים אינם רוויי בעיות ויש זמנים של שחרור, שמחה ומרחב להנאה ואפשרויות חדשות.

השיחה מסתימת בשאלה "איך הצלחתם לשמור על התקוות והערכים לאורך תקופה קשה כל כך? אילו פעולות נקטתם על-מנת לשמר את מה שחשוב לכם, את מה שיקר לכם?"

בצורה כזו מתאפשר סיום שאינו מתאפיין בקשיים, כי אם בהכרה בכך שהחיים אינם כל הזמן מלאי סערות.

החלק הרביעי והאחרון בעבודה זו נקרא "חגיגת החיים"

הלמידה שהושגה בתהליך העבודה שתואר לעיל מזמינה לחגוג את החיים, את הסיפור האחר, את הכישורים, התקוות הידע החדש וכל מה שנלמד בחוויה זו.

כחלק מחגיגה זו, המנחים מכינים תעודות לכל ילד, הכוללות התייחסות לכישורים ולכוחות של הילד,לתקוותיו, לאנשים המיוחדים בחייו אותם הוא מוקיר ורוצה לזכור במהלך חייו ולכל דבר חיובי אחר שהילד זיהה בעצמו במהלך התהליך הקבוצתי. התעודה משמשת כתזכורת לגבי כל התהליך והידע החדש ומאפשר לילדים לתלות אותו בחדריהם להיזכר בדרך אותה עברו בכל עת שיחפצו בכך ולזכור שיש תקווה לעתיד.

החגיגה כוללת לרוב גם שיר הכולל את החוויה אותה עברו הילדים בקבוצה. השיר מאפשר להיזכר בחוויה המעצימה. לחגיגה מוזמנים אנשים היקרים לילדים לפי בחירתם ושאיתם הם רוצים לחגוג את הידע החדש אודות עצמם.

רחל פוגל – פסיכולוגית חינוכית מומחית.
פסיכולוגית רחל פוגל בעלת תואר MA בפסיכולוגיה חינוכית אוניברסיטת
בר אילן מטפלת ומדריכה בתחום המשפחתי והזוגי.
מתמקדת בגישת הטיפול הנרטיבי.
טל. נייד: 054-4768892

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

רחל פוגל - פסיכולוגית חינוכית מומחית. בעלת תואר MA בפסיכולוגיה חינוכית אוניברסיטת בר אילן מטפלת ומדריכה בתחום המשפחתי והזוגי. מתמקדת בגישת הטיפול הנרטיבי. טל. נייד:054-4768892      
אתר הבית: http://rachelfogel.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רחל פוגל

מאת: רחל פוגלחברה ומדינה - כללי14/07/131611 צפיות
בחלק הקודם שבו עסקנו במטפורה הנרטיבית הקדשתי את מרבית הפוסט להסבר על מהותם של הסיפורים הדומיננטיים. בפוסט שלפניכם אדון בהשפעתם של הסיפורים הללו ובהקשר החברתי שלהם – תוך שימת דגש על מקרי מבחן מעשיים.

מאת: רחל פוגלבריאות ורפואה כללי05/07/131322 צפיות
הטיפול הנרטיבי הוא גישה טיפולית הנמנית על קבוצת הגישות הפוסט סטרוקטוראליות. ברבות השנים נבנה ופותח הטיפול הנרטיבי על-ידי מייקל ווייט מאוסטרליה ודייוויד אפסטון מניו זילנד.

מאת: רחל פוגלהודעות לעיתונות - כללי05/06/131268 צפיות
זה מכבר פנתה אלי מטופלת שלי לשעבר וסיפרה על כך שהיא ובעלה חושבים שהם זקוקים לטיפול זוגי בגלל בעיות זוגיות ומיניות שהם נתקלים בהם לאחרונה. היא אמרה: "את ודאי יודעת כמה השיחות איתך היו משמעותיות עבורי, והייתי מאוד רוצה שגם הטיפול הזוגי יהיה אצלך. כך תהיה לי תחושה של בטחון ומוכרות, אבל אני חושבת שלבעלי יהיה מאוד קשה להיות מטופל ע"י אישה…את יודעת איך הגברים התימניים…זה לא לכבוד שלהם לדבר על ענייני מין וזוגיות עם אישה אחרת…אני יותר גמישה, ומכיוון שהטיפול מאוד חשוב לי, אני מוכנה להתגמש בשבילו.

מאת: רחל פוגלחברה ומדינה - כללי28/02/131734 צפיות
בפוסט שלפניכם הייתי רוצה להמשיך ולדון בנושא תוך שימת דגש על פרקטיקות השימוש בעדים החיצוניים לאור מושג טקס ההגדרה אשר נטבע על ידי האנתרופולוגית ברברה מיירהוף.

מאת: רחל פוגלרפואה20/02/131417 צפיות
בטיפול הנרטיבי עד חיצוני הוא קהל המוזמן לשיחה הטיפולית, דהיינו, גורם שלישי המוזמן להקשיב לסיפורים המועדפים ולזהויות המועדפות של האדם המתייעץ עם המטפל.

מאת: רחל פוגלבריאות ורפואה כללי05/02/133849 צפיות
אבות הגישה הנרטיבית לטיפול, מייקל ווייט ודייוויד אפסטון כתבו רבות על אמצעים סיפוריים למטרות טיפוליות. שניהם דיברו במקומות שונים על כך שמכתבים טיפוליים קשורים באופן הדוק לטיפול נרטיבי. אפסטון בספרו Playful Approaches to Serious Problems (אותו כתב בשיתוף עם פרימן ולובוביץ) מתאר את הרציונל למכתבים טיפוליים:

מאת: רחל פוגלמשפחה וזוגיות - כללי08/01/131167 צפיות
כפי שכתבתי במאמר הקודם שלי על סיפורים מועדפים, כאשר מטפל נרטיבי מקשיב לסיפורים המובאים לטיפול הוא יכול לשמוע מפי המטופלים אודות אירועים התואמים לסיפור הבעיה ואירועים הסותרים או חורגים מסיפור הבעיה המרכזי.

מאמרים נוספים בנושא בריאות הנפש

מאת: moraleבריאות הנפש24/07/181845 צפיות
לא אחת, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו ליד אנשים שחווים התקף חרדה. זה יכול להיות בן או בת משפחה, חבר קרוב או אפילו אדם זר. אנחנו נדע לזהות התקף כזה, במספר צורות, בין אם זה בגלל שהם נמצאים במצב של "שיתוק", כלומר הם לא זזים ולא אומרים מילה, הרבה פעמים הנשימה שלהם תהיה מואצת, יש מקרים בהם נרגיש שהם רועדים ולא מגיבים למרות שברור לנו שהם בהכרה מלאה, נושמים ואין שום בעיה פיזיולוגית שאמורה למנוע מהם להגיב.

מאת: ברסלב מאירבריאות הנפש07/11/171699 צפיות
פדיון נפש - מי צריך לעשות? ומה צריך לעשות? ומי לא ראוי לעשות? דבר טבעי שכל אחד מאיתנו חפץ בחיי חרות הצלחה ומנוחת הנפש, אך מה היא החירות האמיתית ומה היא מנוחת הנפש? פדיון נפש הוא המתקת הדינים כעין רעונן נהיגה כדי להמתיק נקודות רעות של עבירות תנועה... כנסו תבינו.

מאת: אלעד רימובריאות הנפש27/09/161605 צפיות
נשים רבות חוות תופעות רגשיות ופיזיות לאחר לידה הקשורות בשינויים ההורמונליים ובשינוי הסטטוס. לרוב תופעות אלה חולפות מעצמן בתוך מספר שבועות, אך לפעמים הבעיה מתפתחת ומעמיקה לכדי דיכאון אחרי לידה.

הלקוח תמיד צודק, איך לגרום ללקוח להרגיש טוב, מה נכון לענות, איך לא לצאת צודק, איך למכור יותר, טיפול בהתנגדויות לקוח, אימון אישי לחיים, מאמן עסקי: וכאן אבאר, כי איש מכירות טוב, יש לו מראש תשובה טובה לכל התנגדות אפשרית של הלקוח. תשובה כל כך טובה, שמסבירה ללקוח, למה עליו לקנות את המוצר הזה, דווקא בגלל הסיבה שבגללה הלקוח חושב שהוא לא אמור לקנות את המוצר, וכמו שהסברתי את זה במקום אחר. יחד עם זאת, יש לציין ולהסביר, כי לא משנה כמה אתה כאיש מכירות, חושב שאתה חכם / צודק / יודע מה טוב ...

איך לא לדפוק את הלקוח, מוסריות בתהליך מכירה, איך למכור מוצר גרוע, להאמין במוצר, לא מאמין במוצר, איך למכור מוצר יקר, תמיכה נפשית, אימון עסקי: וכאן אבאר, נקודת מבט שחשוב לאיש מכירות לדעת אותה, והיא נקודת המבט על עד כמה הלקוח צריך / רוצה את המוצר שאתה מוכר לו. כי כל מיני סוגים של לקוחות. לדוגמא יש לקוח שרוצה את מה שאתה מוכר לו, ויש לקוח שצריך את מה שאתה מוכר לו, ויש לקוח, שאומר שהוא רוצה, אבל הוא לא צריך וכולי. והעניין הוא, שיש אנשי מכירות שמנסים להיות "מוסריים", והם מרגישים רע ...

טיפול זוגי אחרי בגידה, האם לסלוח על בגידה, מתי לסלוח על בגידה, בעיות בזוגיות, התמודדות עם בגידה, להתגבר על בגידה, מאמן אישי ועסקי, טיפול הוליסטי: עכשיו נגיד בן אדם שבגדו בו אוקי והוא סולח על זה שבגדו בו מה זה אומר, אתה הבנת הייתה נגיד אשתך נגיד בגדה בך ואתה סולח לה על זה מה זה משדר לה? ש: מה זה משדר לה? אליעד: כן חולשה חוזקה. ש: תלוי עד כמה היא מצטערת. אליעד: מה הקשר היא לא מצטערת מה הקשר עכשיו? ש: זה משדר חולשה אם היא לא מצטערת. אליעד: לא חייב מחויב טוב זאת התשובה שלך? ש: לא ...

איך לשכוח מישהו, איך למחוק געגוע, איך לא לפחד מבגידה, איך למחוק זיכרון אהבה, nlp, איך לא לאהוב, מאמן אישי מומלץ, מטפל התנהגותי קוגניטיבי: וכאן אבאר נוסחא, איך לחזק אהבה וקשר רגשי של מישהו למשהו, ואיך להחליש אהבה וקשר רגשי של מישהו למשהו. וממילא גם בצורה הזאת ניתן להשפיע על התלות הרגשית של אותו האדם, בדבר שאותו הוא אוהב. ואסביר גם איך יוצרים התניה בתת מודע, איך יוצרים עוגנים, איך שותלים מחשבות, איך לשכוח אקס, איך לא ליצור תלות רגשית, איך לגרום למישהו להתאהב או לא להתאהב בך, איך ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica