חפש מאמרים:
שלום אורח
20.11.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תקשורת בינאישית - שימור מול שינוי

מאת: אילת צוריניהול05/12/20121613 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק
בשלהי חודש אוקטובר פרסמתי פוסט קצר שמבהיר את מהות המושג "תרבות ארגונית" ומבקש להרחיב על החשיבות הטמונה בה. בשבוע שעבר הוספתי והתייחסתי למכלול האמצעים והשיטות המסייעים בהטמעתה של התרבות הארגונית. כעת, הייתי רוצה להרחיב מעט ולתת מספר טיפים מעשיים המתאימים לכל מנהל באשר הוא, בבואו להטמיע את יסודות התקשורת למנהלים
, תוך הדגשה על העברת מסרים אפקטיבית בין ההנהלה לעובדים ובין העובדים לבין עצמם. אילת צורי

אני מאמינה כי התנהלות הארגון בעת משבר היא בבחינת סמן המשקף את ערכי התרבות הארגונית ואת הטמעתם וגם מנבא אותה בעתיד. אם ברצונך לחולל שינוי וללמוד ממשברים, אתם מוזמנים להקדיש מספר דקות למבחן העצמי הבא, גם אם  גם אם אין בחברתך תהליך מובנה של לימוד לקחים.

לגשר על הפער בין הרצוי למצוי

ראשית, עליך לשאול את עצמך מהן הנורמות שלפיהן פעלה ההנהלה הבכירה של הארגון בעת המשבר ? קיימת חשיבות גדולה מאוד למתן הדוגמה האישית, ואם ההנהלה הבכירה לא הפנימה בעצמה את היסודות, הרי שלא ניתן לצפות מכלל העובדים לעשות כן.

ברור ונהיר הוא שיש להפנות את אותה שאלה גם בנוגע להתנהלות העובדיםולגשר מהר ככל הניתן על הפער בין הרצוי למצוי (אם קיים פער שכזה). באופן טבעי, אחד החסמים המשמעותיים ביותר שעלולים להפריע לתהליך הטמעת התרבות הארגונית הוא ממד התקשורת הארגונית, בעיקר משתי בחינות עיקריות: ערוצים ומסרים. אם נתייחס לערוצים, האם בשעת המשבר חששו העובדים לדבר זה עם זה ?  האם פנו באופן טבעי למנהל שלהם בעת המשבר, או שהעדיפו לפנות לגורם אחר. המענה על שאלה זו נותן תמונה אמיתית של ערוצי התקשורת האמיתיים שלך כמנהל עם העובדים.

אם התשובה היא שלילית, עליך לפתוח את הערוצים עם העובדים ולעודד את זמינותך ונגישותך אליהם. נגישות זו שלערוצי התקשורת הפנים-ארגונית חשובה במעלה ההיררכיה וכמובן גם לרוחבה – עם עמיתים. עליך ליצור ערוץ תקשורת בלתי אמצעי עם העובדים ולמסד אותו. לא לבטל פגישות אישיות עם עובדים, גם לא בזמני לחץ. לעתים קרובות, שיתוף הפעולה בין העובדים או בין העובדים לדרג ההנהלה הבכיר והעברת מסרים בינהם הם בסופו של דבר המפתח להתחלת פתרון המשבר. אם אתה דוגל בתקשורת פתוחה עם עובדיך, התחל לבצע זאת. שנאמר: "נאה דורש, נאה מקיים" (חז"ל, מסכת חגיגה דף י"ד עמוד ב).

שימור מול שינוי

בנוסף, עליך לשאול את עצמך כמנהל: אילו ערכים חיוביים שלא חשבתי שקיימים בחברה התגלו במהלך הטיפול במשבר ? ערכים כאלה יכולים להיות שיתוף פעולה בין חברי צוות, התגייסות כלל-יחידתית, ערבות הדדית בין עובדים מסוימים ומעורבות גדולה יותר בנעשה דווקא מצד אנשים שנראו בתחילה כמופנמים וסגורים יותר.

את הערכים החיוביים שהתגלו כתוצאה מהתהליך עליך לשמר ולטפח. קודם כול, עליך להכריז עליהם בפני העובדים וליידע אותם אודותיהם ולפרגן לנוגעים בדבר בגלוי. ההנכחה התקשורתית של ערכים אלה, גם אם נעשתה באופן צנוע ובקטן, יכולה לחולל נפלאות. לדוגמה, אם התגלה כי בין עובדי הארגון לבין עצמם מתנהל קשר טוב ורציף, ראוי לעודד אותו באמצעות ארגון של פעילויות גיבוש ופנאי בהשתתפותם.

בה בעת, על המנהל לבחון את הערכים הטובים פחות שהתגלו בעת המשבר ולנסות לשנותם. אחת הדוגמאות הנפוצות ביותר בהקשר זה היא הנטייה של עובדים אלה ואחרים להבליט את עצמם על חשבון חבריהם; מתוך הנחה כי אם יתבלטו, יזכו לקידום מקצועי. פעמים רבות, יוזמה מסוג זה היא ברוכה, אך ראוי לתת את הדעת על כך שלא תהפוך מיוזמה ראויה  לאגואיזם טהור שפוגע בתפקוד הארגוני – שכן, קו דק למדי מפריד בין שני היבטיםאלה.

לבסוף, גם כמנהל הארגון, גם כמנהל אחר בו, אם הוכיח המשבר  כי העובדים חוששים לפנות למנהל הישיר שלהם מסיבה כלשהי, יש למסד נוהל תקשורת פנים-ארגונית שבוייפגשו המנהלים לשיחות אישיות עם עובדיהם שבועי מידי שבוע  או לכל הפחות מידי חודש (תלוי בגודל היחידה). גם לפגישה פיסית, כאילו אקראית, בין ההנהלה לבין העובדים יש משמעות למרבה הפלא. מצב שבו ההנהלה הבכירה ישבה בקומה אחת, ואילו כל העובדים ישבו בקומה אחרת, כשלא מתקיים כל קשר יומיומי ביניהם, יוצר ניכור אינהרנטי בארגון.  גם מצב זה נשמע לכם מוכר וכאילו טבעי – הגיע הזמן לחולל שינוי ולשפר את הזמינות ואת הנגישות של המנהלים לעובדים.

המענה על השאלות הללו יכול להיות מעניין ביותר. אני מזמינה אתכם לשתף חוויות מהניסיון האישי שלכם במשלוח מכתב ישיר לכתובת האימייל שלי: ayelet@ayeletz.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אילת צורי –  המכון להדרכה בכתיבה עסקית

מפתחת שיטת צורי להדרכה בכתיבה שיווקית ועסקית. מגוון סדנאות בנושא. מלקוחותינו המרוצים- סלקום, בזק והראל ביטוח. לפרטים נוספים:
http://www.ayeletz.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אילת צורי

מאת: אילת צוריהודעות לעיתונות - כללי06/06/13680 צפיות
לפני כחודש עברתי ניתוח שיניים כואב ופולשני, שעד היום כשבוע לאחר מכן, אני מתאוששת ממנו. כשפי פעור, קשה לומר שיכולתי להציג עמדה כלשהי בפני מישהו, בטח לא בפני הרופא שלי, אבל יכולתי לצפות בפעולותיו וללמוד מהן כיצד להכין במהירות ובאפקטיביות פעולה אחרת – במקרה שלי, הצגת עמדה בכתב.

מאת: אילת צוריהודעות לעיתונות - כללי10/04/13597 צפיות
לא ניתן היה להישאר אדישים לידיעה שעלתה לכותרות בתחילת החודש עם חשיפתו של מסמך חוות הדעת של המורים על התלמידים בתיכון רבין בכפר-סבא. המסמך שהוכן בישיבת עבודה פנימית לקראת יציאתה המתוכננת של שכבת יא' אל המסע המסורתי לפולין, נשלח בשוגג על ידי מרכזת המסע אל אחד התלמידים – ומצא משם את דרכו אל חדשות ערוץ 2.

מאת: אילת צוריעסקים - כללי07/03/13688 צפיות
הבחירות לכנסת ה-19 לוו בסיסמאות רבות שהתמקדו בכמיהה ל"פוליטיקה החדשה" ולשינוי, ואכן תוצאותיהן הצביעו על כך שהעם חפץ בשינוי שכזה. 48 חברי כנסת חדשים נכנסו למשכן המחוקקים בשלהי ינואר כאשר מרביתם הגיעו משתי מפלגות – "יש עתיד" בראשותו של יאיר לפיד ומפלגת "הבית היהודי" בראשותו של נפתלי בנט.

מאת: אילת צוריניהול17/02/131121 צפיות
לכנסת ה-19 אשר הושבעה זה מכבר נבחרו 48 חברי כנסת חדשים (!), מתוכם לא פחות מ-26 נשים. מספר שיא זה, בשני אופני הייצוג, הח"כים החדשים או מספר הנשים, דומה באופיו לחילופים המשמעותיים המתבצעים בארגון. אמנם זהותו של המנכ"ל לא השתנתה (נכון לעכשיו), אבל אין ספק שמדובר ברה-ארגון אמיתי בארגון המחוקקים הישראלי. במאמר שלפניכם אתייחס לטיפים העיקריים שאני יכולה לתת לחברי הכנסת החדשים בכל הנוגע להסתגלות מהירה לעבודה לאחר רה-ארגון רציני.

מאת: אילת צוריניהול30/01/131213 צפיות
שני כשלים תקשורתיים עיקריים, שעליהם אתן את הדעת בפוסט זה: האחד נעוץ בהיבט המילוני-לשוני – ואילו השני טמון בהיבט התקשורתי-ארגוני.

מאת: אילת צוריעסקים - כללי02/01/131188 צפיות
ניתוח מקרה מבחן של תרבות ארגונית ב-CIA הסרט ZERO DARK THIRTY שיצא לאקרנים רק לפני כשבועיים, הפך לאחד מסרטי הפעולה המדוברים של השנה; שכן, זהו הסרט הראשון המתעד את המצוד אחרי רב המחבלים אוסמה בין לאדן שחוסל בתחילת מאי 2011.

מאת: אילת צוריייעוץ עסקי20/12/121189 צפיות
גם הנאום המפויס למדי של יושבת ראש מפלגת "העבודה" שלי יחימוביץ ביום שבו נחשפה רשימת המפלגה לכנסת ה-19 לא יכול היה להסתיר את הקצר בתקשורת שבין יושבת הראש למועמדת שנבחרה למקום ה-5 ברשימה – מרב מיכאלי. התקשורת, כור מחצבתן של שתי העיתונאיות, געשה בעקבות חילוקי הדעות ביניהן, וזאת נוכח ההצלחה הכבירה שקצרה מיכאלי בפריימריז של המפלגה שאליה הצטרפה רק שבועות בודדים לפני מועד הבחירות המקדימות.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: נינה כהןניהול14/08/171005 צפיות
קרוב למיליארד איש כבר עושים שימוש באינטרנט על בסיס קבוע, אם באמצעות המחשב הנייד, המחשב הנייח, הטאבלט או טלפון החכם

מאת: נינה כהןניהול14/08/17722 צפיות
ישנם עסקים רבים בישראל שנתונים לתחרות קשה במיוחד עסקי המסעדנות, כאשר קיימות המון מסעדות בכל מיני סגנונות ברחבי הארץ.

מאת: נינה כהןניהול25/07/17620 צפיות
העולם העסקי, טומן בחובו עסקים רבים מכל מיני סוגים. ישנם בעלי עסקים שאינם מסוגלים לשרוד בשנה השנתיים הראשונות לקיומם

מאת: שלום כהןניהול06/11/16699 צפיות
ניהול עסק הוא מטלה לא פשוטה ומי שהתנסה בכך או שיש לו עסק בפועל יודע את זה. צריך לנהל בראש ובראשונה את העובדים, צריך לנהל את המלאי, צריך לנהל את הספקים, לעקוב אחר הנהלת החשבונות ולבצע עוד מטלות רבות אחרות

מאת: עוזי פלגניהול18/07/16774 צפיות
בכל עסק מקרטע וכושל מתקיים תמהיל כישלונות במינונים שונים האחראים למצבו של העסק. כפי שנכתב לא מעט פעמים, הכישלון לא יתום, יש לו גורם אחראי ברור ומובהק. במאמר נחדד נקודה זו.

מאת: SEOMANניהול31/05/16882 צפיות
איך תוכלו לגשת ללקוחות שלכם בצורה הטובה ביותר? כיצד באמצעות מוצרי פרסום ניתן להשיג יותר לקוחות

מאת: SEOMANניהול25/05/16812 צפיות
כיצד מוצרי הפרסום הפשוטים משפיעים על הלקוחות הקיימים של החברה ואיך ניתן למנף את כלל השיווק באמצעות מוצרי פרסום.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica