חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תקשורת יישומית למנהלים - ערכו עם העובד תיאום ציפיות מסודר

מאת: אילת צוריניהול30/01/20131648 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ברגע שמנהל מגדיר את אחד מעובדיו כ"עובד עצלן", מתעוררים

שני כשלים תקשורתיים עיקריים, שעליהם אתן את הדעת בפוסט זה: האחד נעוץ בהיבט המילוני-לשוני – ואילו השני טמון בהיבט התקשורתי-ארגוני.

ייחסו חשיבות למילים שיוצאות מפיכם


אתה הוא המילה שלך, למילה יש כוח. כפי שאמר פאבילויס סיירוס במאה ה-1 לפנה"ס: "הדיבור הוא ראי הנשמה. כפי שאדם מדבר, כך היא נשמתו". המילה "עצלן" היא מילה כה דרוגטיבית וכה שלילית, שלא רק שהיא לא תורמת לאפקטיביות של התקשורת וגורעת מכבודו של העובד, אלא שהיא גורעת במידה רבה מכבודו של המנהל המצהיר על כך.

המילה "עצלן" מציגה את נשמתו של המנהל באור שלילי להחריד. אין זה אומר שאין עצלנים בעולמנו, אבל להגדיר עובד כעצלן הוא כישלון ידוע מראש. לא את כל עובדינו אנו בוחרים, וגם אם כן – תמיד יהיו בהם תכונות שנאהב יותר או פחות, והשאלה החשובה ביותר מבחינתו של המנהל היא קודם כל ולפני הכל כיצד להניע את העובד לפעולה?

האם הציפיות שלנו מהעובד ריאליות?

הגדרתו ותיוגו של אדם זה או אחר כעצלן הם בבחינת פרשנות. כידוע לנו, הפרשנות שלנו את התנהגות הסובבים אותנו נעוצה הן בציפיות שלנו מהם והן מאופן ההתקשרות שלנו עמם.

בהקשר הזה ראוי לציין כי המנהל חייב לשאול את עצמו האם הציפיות שלו מהעובד הן ריאליות בהשוואה למטלות הרובצות לפתחו? בעידן הדואר האלקטרוני שבה מלאכת ניהול הזמן בצוות (Task Management) כבר מזמן נגרעה מהמנהל לטובת יישומי הדוא"ל, הרי שלגמרי ייתכן תרחיש שלפיו העובד מקבל הנחיות ישירות מדרגים אחרים, כך שלמעשה אין לו כל פנאי לבצע את המשימות שהוטלו עליו על ידי מנהליו הישירים. במילים אחרות, לא מן הנמנע הוא כי במקרים כאלה ואחרים, אפילו המנהל הישיר של העובד אינו מודע למטלות האקס-טריטוריאליות אלה כלל, ולכן הוא מפרש את קצב ההתקדמות של העובד כאיטי ומתייג את העובד כעצלן.

השקיעו זמן בלהסביר לעובד מה בדיוק חייב להיעשות

מעבר לכך, הגדרת הציפיות קשורה במישרין גם לכך שלעתים קרובות מנהלים פוטרים את עצמם מהסבר על המטלה ואחר כך מתפלאים מדוע היא מתבצעת בעומק רב מדי או בשטחיות רבה מדי. בדיוק מהסיבה הזו תמיד חשוב לתקשר עם העובד ולהסביר לו מהי התוצאה הרצויה, מהי מידת ההתעמקות בה ועל מה ניתן לוותר. מעמדת המנהל קל לשכוח עד כמה רחב משימות מסוימות הן גוזלות משאבי זמן.

כך למשל, לקוח שלי, בנק גדול, התעקש להורות למבקרים להגיש את דוח הביקורת הפנימית ערוך כולו בטבלה. מאחר שהעורך של מעבד התמלילים Word אינו בנוי לטבלאות כה עמוסות (100 עמודים לדוגמה), בילו אנשי המקצוע, המבקרים, שעות במילוי דרישה לכאורה פשוטה זו. כמובן, כשביקשו להסיר את ההוראה רק לטבלאות עצמן נענו בשלילה.

מבחינת התקשורת בין העובד למנהל, הרי שבמקרה המבחן דנן אנו חווים בהעדר קשב מצד ההנהלה לצורכי העובדים, לצד היעדר היכולת להבחין  בין עיקר לטפל. כשהעובד מרגיש כי המומחיות המקצועית שלו נחשבת פחות, וכי עליו לבזבז שעות עבודה יקרות על משימות שנתפסות בעיניו כמיותרות, הרי שלא רק שהמוטיבציה שלו יורדת, כי אם גם היעילות שלו והספקי העבודה. כבר מזמן הוכיחו חוקרים, כי רגשות משפיעים עלינו מאוד ובפרט רגשות שליליים, כמו פגיעה ביוקרה בכבודנו וביוקרתנו המקצועית.

ערכו עם העובד תיאום ציפיות מסודר

היבט שלישי שקשור לפרשנות על עצלנות הוא ההבדל בין הקצב של אנשים. לעתים קרובות, הבדלי המזג בין אדם זה או אחר לרעהו מפורשים בטעות כעצלנות. אני יכולה להעיד על עצמי כבעלת טמפרמנט, שפעמים רבות טעיתי ופירשתי את הקצב (האיטי לדעתי) של האחר כעצלנות. יש לתקשר ולערוך תיאומי ציפיות עם העובד, כדי לוודא את קצב ההתקדמות.

בסדנה לתקשורת שערכתי פעם בתנועה הקיבוצית, הפגינו מנהל ועובדת יחסי חברות טובים. במהלך הסדנה שיתפו השניים כי בעבר, לא היו הדברים כך. בעקבות מיזוג בין מפעלים, החלו המנהל והעובדת לעבוד יחדיו. בתחילה, היה המנהל בטוח כי העובדת היא עצלנית גדולה. לאחר שתקשרו ביניהם את הסוגיה לא פעם ולא פעמיים, התגלה כי קצב ההתקדמות שלה הוא פשוט איטי מאוד. לכן, מעתה והלאה לכל מטלה קבעו ביניהם את מידת ההתעמקות, את לוח הזמנים ואת תכולת העבודה.

בנוסף, אם התברר לעובדת במהלך העבודה כי המטלה ארוכה משחשבה, היא תקשרה גם זאת עם המנהל. חשוב לומר כי גם המנהל מצידו פיתח במשך הזמן סבלנות ואורך רוח כלפי הקצב של העובדת, תוך שהוא מעריך את היסודיות שלה, את הנאמנות שלה ואת היושר שלה – תכונות חשובות לא פחות.

אילת צורי - המכון להדרכה בכתיבה עסקית מפתחת שיטת צורי להדרכה בכתיבה שיווקית,כתיבה עסקית,
כתיבה שיווקית לאינטרנט,כתיבה אינטרנטית,ניהול תוכן לארגונים,תקשורת פנים בארגון,תקשורת ניהולית ועוד..
מגוון סדנאות בנושא. מלקוחותינו המרוצים- סלקום, בזק והראל ביטוח.
לפרטים נוספים: 03-6471355/ 052-3510583

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אילת צורי –  המכון להדרכה בכתיבה עסקית

מפתחת שיטת צורי להדרכה בכתיבה שיווקית ועסקית. מגוון סדנאות בנושא. מלקוחותינו המרוצים- סלקום, בזק והראל ביטוח. לפרטים נוספים:
http://www.ayeletz.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אילת צורי

מאת: אילת צוריהודעות לעיתונות - כללי06/06/131179 צפיות
לפני כחודש עברתי ניתוח שיניים כואב ופולשני, שעד היום כשבוע לאחר מכן, אני מתאוששת ממנו. כשפי פעור, קשה לומר שיכולתי להציג עמדה כלשהי בפני מישהו, בטח לא בפני הרופא שלי, אבל יכולתי לצפות בפעולותיו וללמוד מהן כיצד להכין במהירות ובאפקטיביות פעולה אחרת – במקרה שלי, הצגת עמדה בכתב.

מאת: אילת צוריהודעות לעיתונות - כללי10/04/131172 צפיות
לא ניתן היה להישאר אדישים לידיעה שעלתה לכותרות בתחילת החודש עם חשיפתו של מסמך חוות הדעת של המורים על התלמידים בתיכון רבין בכפר-סבא. המסמך שהוכן בישיבת עבודה פנימית לקראת יציאתה המתוכננת של שכבת יא' אל המסע המסורתי לפולין, נשלח בשוגג על ידי מרכזת המסע אל אחד התלמידים – ומצא משם את דרכו אל חדשות ערוץ 2.

מאת: אילת צוריעסקים - כללי07/03/131056 צפיות
הבחירות לכנסת ה-19 לוו בסיסמאות רבות שהתמקדו בכמיהה ל"פוליטיקה החדשה" ולשינוי, ואכן תוצאותיהן הצביעו על כך שהעם חפץ בשינוי שכזה. 48 חברי כנסת חדשים נכנסו למשכן המחוקקים בשלהי ינואר כאשר מרביתם הגיעו משתי מפלגות – "יש עתיד" בראשותו של יאיר לפיד ומפלגת "הבית היהודי" בראשותו של נפתלי בנט.

מאת: אילת צוריניהול17/02/131531 צפיות
לכנסת ה-19 אשר הושבעה זה מכבר נבחרו 48 חברי כנסת חדשים (!), מתוכם לא פחות מ-26 נשים. מספר שיא זה, בשני אופני הייצוג, הח"כים החדשים או מספר הנשים, דומה באופיו לחילופים המשמעותיים המתבצעים בארגון. אמנם זהותו של המנכ"ל לא השתנתה (נכון לעכשיו), אבל אין ספק שמדובר ברה-ארגון אמיתי בארגון המחוקקים הישראלי. במאמר שלפניכם אתייחס לטיפים העיקריים שאני יכולה לתת לחברי הכנסת החדשים בכל הנוגע להסתגלות מהירה לעבודה לאחר רה-ארגון רציני.

מאת: אילת צוריעסקים - כללי02/01/131914 צפיות
ניתוח מקרה מבחן של תרבות ארגונית ב-CIA הסרט ZERO DARK THIRTY שיצא לאקרנים רק לפני כשבועיים, הפך לאחד מסרטי הפעולה המדוברים של השנה; שכן, זהו הסרט הראשון המתעד את המצוד אחרי רב המחבלים אוסמה בין לאדן שחוסל בתחילת מאי 2011.

מאת: אילת צוריייעוץ עסקי20/12/121660 צפיות
גם הנאום המפויס למדי של יושבת ראש מפלגת "העבודה" שלי יחימוביץ ביום שבו נחשפה רשימת המפלגה לכנסת ה-19 לא יכול היה להסתיר את הקצר בתקשורת שבין יושבת הראש למועמדת שנבחרה למקום ה-5 ברשימה – מרב מיכאלי. התקשורת, כור מחצבתן של שתי העיתונאיות, געשה בעקבות חילוקי הדעות ביניהן, וזאת נוכח ההצלחה הכבירה שקצרה מיכאלי בפריימריז של המפלגה שאליה הצטרפה רק שבועות בודדים לפני מועד הבחירות המקדימות.

מאת: אילת צוריניהול05/12/122336 צפיות
בשלהי חודש אוקטובר פרסמתי פוסט קצר שמבהיר את מהות המושג "תרבות ארגונית" ומבקש להרחיב על החשיבות הטמונה בה. בשבוע שעבר הוספתי והתייחסתי למכלול האמצעים והשיטות המסייעים בהטמעתה של התרבות הארגונית. כעת, הייתי רוצה להרחיב מעט ולתת מספר טיפים מעשיים המתאימים לכל מנהל באשר הוא, בבואו להטמיע את יסודות התקשורת למנהלים , תוך הדגשה על העברת מסרים אפקטיבית בין ההנהלה לעובדים ובין העובדים לבין עצמם.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201487 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201601 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201617 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201338 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201287 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201152 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201044 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica