חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

דו"ח וינוגרד - אבחנה בן הדרג הממונה לדרג הנבחר

מאת: אבי ירדניצבא וביטחון07/01/20092082 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ועדת וינוגרד לא הייתה ועדה ממלכתית, צריך להבין איך יושבת ועדה ובודקת תהליכי קבלת החלטות, כשלים ואח"כ מגיעה למסקנות. כאשר אין אחראיים למצב אנו מנציחים תרבות שלטון לוקה. ללא אחריות אישית, מיניסטריאלית. חייבת להיות אחריות ציבורית של נושאי תפקידים. אולמרט אמר שהוא חש אחריות כבדה יותר מאחר ופרץ נבחר לשר הביטחון. הוועדה מסכמת כי "הרמטכ"ל כשל בכך שלא היה ערוך ומוכן לאירוע הצפוי..."

הועדה הזכירה את המילה כשל 186 פעם לגבי אולמרט. תמיכת הציבור באולמרט היא פחות מ-3% ולכן כשאין לו לגיטימציה מהציבור אליו להתפטר, כך זה מתנהל בממשל תקין. לא צריך לשאול מה יהיה הלאה, קודם כל שילך אחר כך נדון בחלופות שלו ויש חלופות. כעת אולמרט החצוף הזה רוצה לתת עדות נוספת כי לא הציגו אותו טוב. ופרץ עוד יוצא בטענות שהוא יצא טוב, בנוגע אליו הזכירו את המילה כשל פחות מאשר כל השאר.

נעשה מעשה לא טוב התוצאות נוראיות, מדינות אויב צוחקות אלינו (נסראללה אמר שיזור את פרץ כל חייו כי הוא עזר לו לנצח במלחמה). צריך לאמץ את המילה אחריות אם לא נאמת אותה אנחנו מכוון לתרבות שלטון לוקה, כאשר אין אחריות אישית מיניסטריאלית למקבלי החלטות.

המסקנה הסופית (מתוך דו"ח וינוגרד):

"התמונה העולה ממכלול ההחלטות שיצרו את היציאה למערכה אינה של מתווה שכשל בגלל נסיבות, שלא ניתן היה לדעת אותן מראש - אלא של אוסף החלטות לגבי הפעולות הצבאיות, שלא הצטרפו יחד לתכנית פעולה כוללת ומבוססת היטב בידע, ניסיון, ניתוח, תכנון וראייה אסטרטגית כוללת וארוכת טווח. יתר על כן, ההחלטות לא היו מבוססות על היכרות עם הידע והתובנות הקיימות ביחס לזירה הלבנונית. כל אלה היוו כשל חמור".

מדיניות ציבורית נגזרת מתוך תפיסת עולם מסוימת, תיאוריה מסוימת. גנרלים ככלל תמיד נלחמים במלחמה האחרונה ומתכננים את המלחמה החדשה ע"פ מה שקרה במלחמה האחרונה. היה חוק שגרם להקמת המועצה לביטחון לאומי.

במועצה יש גם אנשים הממונים למועצה גם בגלל שהם לא מסכימים עם התפיסה הרווחת כדי לאתגר את המועצה לחשוב גם אחרת. במלחמת לבנון ה-2 היה חשוב להשתמש במועצת זו כי היא בעלת ידע נרחב ואילו אולמרט ופרץ לא היו בעלי מספיק ידע בתחום הביטחוני ולכן היה חשוב להשתמש במועצה.

 

אבחנה בן הדרג הממונה לדרג הנבחר

הפקידות הבכירה אמורה ליישם מדיניות, הכנסת מחוקקת הרשות המבצעת מבצעת ולא להיפך. הרשות המבצעת היא רשות ממונה. אבל זה תיאורטי כי אמפירית יש מתח בן הדרג הנבחר לדרג הממונה. חלוץ אמר לא ישנתי טוב כשפרץ מונה לשר הביטחון, הרגשתי יותר אחריות אליו. אם הדרג הנבחר  לא מבין טוען הדרג הממונה שאין במי להתייעץ. לדרג הממונה יש מידע, ניסיון ולכן הדרג הנבחר תלוי בו.

חייבת להיות אחריות ציבורית של נושאי תפקידים.

יש מתח מבני בן הדרג המבני לדרג הממונה והמתח הזה לפעמים יוצר מצבים בלתי אפשריים לשני הדרגים. אם הדרג הנבחר לא יודע מה הוא רוצה ומה קורה בשטח האחריות היא על הדרג הממונה. אבל הדרג הממונה פוחד כי האחריות תהיה אליו ולא על מקבלי ההחלטות. הדרג הממונה בדילמה כיצד לפעול. מבחינה תיאורטית אסור לדרג הממונה לקבל החלטות, לדרג הממונה יש קביעות אי אפשר לסלק אותו לעומת זאת הדרג הנבחר כשהוא מפשל אנחנו מעיפים אותו.

מקבל החלטות נבחר שיש לו משהו בראש הוא מבין את החולשה שלו, הוא מבין שלדרג הממונה יש ניסיון שלו אין ואז הדרג הנבחר לוקח יועצים והם מסבירים לו מה לעשות. אם הדרג הנבחר לא לוקח יועצים יש לנו מלחמת לבנון השנייה.

המתח המבני זה בדיוק מה שקרה במלחמה הזו. היה שר ביטחון שנבחר על ידי ראש הממשלה כי אולמרט הבין שאם פרץ שר הביטחון אז הוא אולמרט יהיה זה שבעצם יחליט במציאות.

חלוץ אומר שעם אולמרט היו לו המון פגישות אבל לא עם פרץ, אם פרץ הוא הרגיש לא טוב.

הרמטכ"ל הוא דרג ממונה, הוא בפקידות הבחירה של המנהל הציבורי רק שיש לו מדים. הוא אמור להגן עלינו מפני איום חיצוני. דן חלוץ היה אחראי פיקודית היה לו אחריות מניסטריאלית.

"באחריותו לנושא הלחימה עצמה.. מטפל בדו"ח הסופי" כלומר לא שמענו את הסוף בנוגע לרמטכ"ל. הרמטכ"ל הוא הצלע השלישית בנוגע לקבלת החלטות של מדיניות חוץ מבחינת ביטחון.

לרמטכ"ל לא הייתה תוכנית מגירה מעודכנת, מאושרת ורלוונטית למצב של הסלמה יזומה בזירת לבנון.  הרמטכ"ל לא הרתיע בפני הדרג המדיני על החסר, הוא לא העריך נכון את המצב.

הועדה אומרת שהרמטכ"ל כשל במלחמה זו על מגוון היבטים, על החלטה לצאת לפעולה צבאית חריפה חייבת לקחת בחשבון את הערכות החיזבאללה.

הבחנה בין נבחרי ציבור לפקידות הבכירה:

הפקידות הבכירה - אמורה ליישם מדיניות.

נבחרי הציבור -

הדילמות בין הדרג הממונה לדרג הנבחר:

אם הדרג הנבחר לא יודע מה הוא רוצה ולא מבין מה קורה בשטח (כמו שר הביטחון - פרץ) אז האחריות היא על הדרג הממונה אך הוא פוחד לעשות החלטות כי האחריות תהיה עליו. למשל: מנכ"ל משרד האוצר, כאשר שר האוצר משהה את עצמו האם הוא יעשה החלטות או לא, בעיקרון הוא לא יעשה החלטות כי הוא הדרג ממונה ובדמוקרטיה רק הדרג הנבחר צריך לעשות החלטות.

לדרג המדיני יש מידע, כסף למחקר, הרבה זמן בתפקיד ולכן יודע את העבודה, הדרג הנבחר לוקח יועצים שמסבירים לו ומייעצים לו איך לפעול. למשל: בצבא הקצינים הבכירים היא כמו יועצים לשר (הרמטכ"ל). דן חלוץ (הרמטכ"ל) היה לו אחריות פיקודית (מיניסטריאלית).

המשך מודלים של קבלת החלטות:

החלטות קובעים ע"פ שיקולים פוליטיים, לאולמרט יש 3 יועצים שעוזרים לו לקבל החלטות של מה נכון ומה לא.

•?    אי וודאות: קבלת החלטות בהווה במטרה להשפיע על העתיד מתוך אי ידיעת הגורמים שיפעלו בהמשך: תמיד קיימת אי וודאות לקבלת החלטות מצד שני אנו כראשי ארגונים חייבים לעשות הכל שיהיה לנו מקסימום המידע ושהוא יהיה אמין ככל הניתן.למשל: רה"מ כשאנשי המוסד אומר א', הרמטכ"ל אומר ב' למי להאמין?! לכן חשובה אמינות מוסדית כלומר שבעבר הוא נתן מידע והמידע היה נכון, אנו סומכים עליו שהמידע היה נכון ואמין. יותר מזה דרך אחת להוריד את מידת האי וודאות שחשוב לזכור היא לפתח תרחישים שונים עם סיטואציות שונות. יש להשוות תגובות של האויב וככל שנבדוק יותר משתנים בתרחישים שונים ככה נוריד את רמת האי וודאות לגבי נושא מסוים. בניית תרחישים בתנאי אי וודאות וכיצד אנו מגיבים כמקבלי החלטות בכל תרחיש.

•?    החלטות בתנאי סיכון: למשל: בגין לגבי הכור בעיראק, יש לשקלל במידה מודעת את היתרונות, חסרונות ואת מידת הסיכון באי הצלחה (כנכשלת). יש לקבל החלטות מושכלות ולא אימפולסיביות.

•?    עצי החלטה: כל פעם מוסיפים גורם נוסף ע"מ להבין מה הולך לקרות. יש מס' תרחישים אבל כל תרחיש תלוי בגורמים שונים, כך גדל העץ ומסתעף. צריך לבדוק כל דבר ואם נעבוד כך ע"פ העץ הסיכויים שלנו לעשות טעויות יורדים.

החלטות עבר: החלטות העבר משפיעות על המצב היום שאותו יש לקחת בחשבון כדי להשפיע על העתיד. אם ההחלטות בעבר היו טובות והובילו לביצועים טובות אז יש סיכוי שגם בעתיד ההחלטות יובילו לדברים חיוביים.

•?    עלות שקועה: החלטות שעשינו בעבר, השקענו כספים ומשאבים ואז אנו כמקבלי החלטות אומרים שאנו לא רוצים שההשקעה הזאת תרד לטמיון. זו בעיה כי עם הזמן התנאים משתנים ולפעמים אין ברירה אלא לוותר על המשאבים שהושקעו גם אם זה קשה ויוצר בעיות.

•?    עלות הזדמנותית: (opportunity cost) כאשר אנו עושים החלטה מסוימת, החלטה אחרת לא מתבצעת. בהחלטות הממשלה כאשר הם מוציאים כסף על ביטחון, אין להם כסף לחינוך. בכך הם בעצם אומרים שיותר חשוב ביטחון מאשר חינוך והדבר יוצר פערי חינוך בטווח הארוך.

•?    עלות המידע: מידע עולה כסף, אין מידע חופשי. אם אתה רוצה לדעת מה קורה כל יום אתה חייב אנשים ומכשור שיספקו את המידע. לפעמים מקבלים החלטות שגויות כי לא רוצים לשלם על המידע. מידע שווה כוח וכדי לקבל אותו צריך לשלם. כשהממשלה יושבת אין לה את כל המידע, הינו מצפים שלכל משרד יהיה יחידה לאיסוף מידע ובעיקר מידע אסטרטגי שהיא תוכל לנתח ולהביא לדיוני הממשלה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אבי ירדני

מאת: אבי ירדניתורת המשפט20/07/098708 צפיות
דין המהפך בחררה שייך לתחום המציאה והמתנה, במקרים בהם צד ג לא יכול להשיג חררה אחרת במקום אחר או שהוא יכול להשיגה בהפסד מרובה. נושא זה היה מושא לויכוח נוקב בין רש"י לר"ת. לדעת רש"י דין זה חל גם על מציאה ומתנה ולעומתו ר"ת (בתוס' ד"ה עני המהפך) הוכיח מהסוגיה בב"מ י, א שדין זה חל רק על מכר ומקח, מכיוון שהחיים הם מלחמת קיום מתמדת בין אדם לחברו ומלחמת קיום זו לגיטימית "כל הזריז לקדום ולזכות בה מותר" (רא"ש קידושין נט א סי ב).

מאת: אבי ירדנינזיקין20/07/091519 צפיות
השאלה הראשונה שעומדת להכרעה, היא האם המפגש בין האופניים לטרקטור יוגדר כת"ד? ראשית נבדוק אם המקרה נופל להגדרה הבסיסית, ע"מ שהמקרה יוכר כת"ד, צריך להוכיח שהתקיים מאורע שבו נגרם לראובן ולנהג נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה (ס' 1 לפלת"ד), רק שימוש טבעי לרכב מעצם מהותו וייעודו, ושקשור ברכב במובן הרגיל שלו וע"פ כללי ההגיון והשכל הישר, יכול להיחשב ת"ד (עוזר).

מאת: אבי ירדנינזיקין20/07/092282 צפיות
קש"ס בודק אם יש זיקה מספקת בין האשמת הנתבע לנזק שנגרם, מבחנו, קבוע בס' 64 לפקודת הנזיקין, ולפיו ייחשב נתבע כגורם לנזק אם הוא "הסיבה או 1 הסיבות לנזק". אם התובע יוכיח קש"ס עובדתי ומשפטי, בין התנהגותו המעוולת של הנתבע כלפיו ובין הנזק, ע"פ מאזן ההסתברות, קרי מעל 50 אחוזי סיכוי שהנתבע הגורם לנזק, אזי, יפוצה בגין מלוא הנזק, אך אם יוכיח התנהגות עוולתית, אך לא יוכיח, ע"פ מאזן ההסתברות, קש"ס בין התנהגותו לנזק, לא יפוצה (אבו סעדה). גישת ה"הכול או לא כלום" מעוררת קושי כשאין ודאות באשר לתהליך גרימת הנזק בפ

מאת: אבי ירדניחוק ומנהל20/07/092694 צפיות
שאלות השפיטות וזכות העמידה, אינם מופיעים בחוק אלא מהווים הלכות שיפוטית המבוססות, על ס' 15(ג),(ד) לח"י השפיטה ועל הלכות שהתפתחו מפסדי"ם, הם בבחינת כללי סף מקדמיים שיש לעמוד בהם כדי שבג"צ או ביהמ"ש מנהליים יושיט סעד לעותר, ראשית עלינו להבחין בין שתי הסוגיות: הראשונה היא שאלת זכות העמידה של עותר (שאלת ה"מי"), שבגינה נשאל, האם העותר, מתאים להגיש את העתירה?, סוגיה נפרדת היא שאלת השפיטות (שאלת ה"מה"), שבגינה נשאל, האם ביהמ"ש עשוי לדון לגופו של עניין בסוגיה שלפניו?

מאת: אבי ירדניפלילי20/07/093308 צפיות
הנושא אותו התבקשתי להציג הוא "החזקת רכוש גנוב", יש לומר כי עבירה זו היא חלק מהרכיב ההתנהגותי ביסוד העובדתי של העבירה במשפט הפלילי. נושא זה הינו נושא בעייתי מבחינה משפטית מכיוון שלא ברור מה מעמדו המשפטי של המחזיק ברכוש גנוב, מצד אחד נראה שמעמדו דומה לאדם שגנב את הסחורה עצמה וכי הוא מהווה מעיין שלב נוסף בעבירת הגניבה עצמה, ומנגד נראה כי מעמדו שונה לגמרי כי הרי הוא לא ביצע את האקט של הגנבה.

מאת: אבי ירדנידיני תאגידים16/01/092147 צפיות
בהצעות החוק חשבו להכליל את חובת השוויון. סעיפים אלה הושמטו. אין חובה מפורשת לפעול בשוויון אבל ס' 4 אומר שהממשלה רשאית להחיל את המשפט הציבורי על סוג מסוים של חברות ממשלתיות ומזה אפשר לקרוא הסדר שלילי שכל עוד זה לא קרה המשפט הציבורי אינו חל. הנחה זו מתחזקת כאשר קורים את ס' 2 לחוק החברות הממשלתיות - אלא אם נקבע אחרת דיני התאגידים הרגיל חל על חברה ממשלתית.

מאת: אבי ירדנילימודי דתות14/01/092419 צפיות
מה היתה המגמה שהעמיד רבי יהודה הנשיא בסידור ועריכת המשנה ? א. כינוס ההלכות והדינים וסידורם לפי עניינים כדי שיהיה אפשר להתמצא בקלות . ב. ליצור קודקס של ההלכה העברית שיקבע את ההלכה במחייבת, שלפיה יש לפסוק ולדון. בעיקרון אם מסתכלים ב 6 סדרי המשנה מובאות דעות שונות בנוגע לאותה הלכה, מה שגורם לחשוב שאין רצונו לייצר קודקס, ומצד שני מתוך עיון בכלל מע' ההלכה, ניתן להסיק כי כן כן כוונתו היתה לערוך את המשנה כקודקס משפטי של ההלכה העברית.

מאמרים נוספים בנושא צבא וביטחון

מאת: tiloniצבא וביטחון14/02/221494 צפיות
לצערנו, מיגון חלונות הוא חלק אינטגרלי מהיותינו ישראלים בארץ הזו. מיגון חלונות הוא מה שלא פעם אנחנו פשוט לא יכולים להתפשר עליו. הביטחון שלנו ושל היקרים לנו הוא באמת הדבר החשוב ביותר

מאת: shlomy mutzafiצבא וביטחון22/07/211605 צפיות
המציאות של היום מצריכה מאתנו לקחת אחריות ולהגביר את הביטחון האישי שלנו ושל הסובבים אותנו. מידיי יום אנו שומעים ורואים במהדורות החדשות על עוד קטטה, עוד פריצה לבית עוד אלימות ועוד סיטואציות מאיימות שיכולות בקלות להגיע לסביבתנו הקרובה.

מאת: shlomy צבא וביטחון29/03/181463 צפיות
חוקרים פרטיים לא פועלים רק באזורים מקומיים, חקירות זה תחום שיכול להגיע למספר מדינות בעם מדובר על חקירות נכסים או אנשי ציבור וחשוב לדעת איזה משרד חקירות עשיו להביא עבורכם את התוצאות המשמעותיות

מאת: רוני הכהןצבא וביטחון15/03/171734 צפיות
עד כמה שונה הדיון בנושאים צבאיים ואחרים במסגרת המשפטית הצבאית? קראו את הדברים החשובים הבאים.

מאת: דוד דרומרצבא וביטחון19/03/152512 צפיות
מי – מרכז לזהות המורכב ממוסיקאיות שמפעילות הרכב מוסיקלי, שעוסק בהדרכה בנושאי "זהות יהודית וציונית" בשילוב נגינה של יצירות מוסיקליות מוכרות ומקוריות.

מאת: דוד דרומרצבא וביטחון19/03/152038 צפיות
מי – מרכז לזהות המורכב ממוסיקאיות שמפעילות הרכב מוסיקלי, שעוסק בהדרכה בנושאי "זהות יהודית וציונית" בשילוב נגינה של יצירות מוסיקליות מוכרות ומקוריות.

מאת: sharondan80צבא וביטחון17/02/152529 צפיות
אין אחד שלא מכיר את אנשי החליפות השחורות הצמודים לאיש חשוב עם המבט החתום בעיניים והמיקרופון באוזן. מדובר באנשים אשר תפקידם הוא אבטחת אישים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica