חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

קשר סיבתי ובעיית העמימות הראייתית - בדיקת הזיקה והשלכות על דיני הנזיקין

מאת: אבי ירדנינזיקין20/07/20092279 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

קש"ס בודק אם יש זיקה מספקת בין האשמת הנתבע לנזק שנגרם, מבחנו, קבוע בס' 64 לפקודת הנזיקין, ולפיו ייחשב נתבע כגורם לנזק אם הוא "הסיבה או 1 הסיבות לנזק". אם התובע יוכיח קש"ס עובדתי ומשפטי, בין התנהגותו המעוולת של הנתבע כלפיו ובין הנזק, ע"פ מאזן ההסתברות, קרי מעל 50 אחוזי סיכוי שהנתבע הגורם לנזק, אזי, יפוצה בגין מלוא הנזק, אך אם יוכיח התנהגות עוולתית, אך לא יוכיח, ע"פ מאזן ההסתברות, קש"ס בין התנהגותו לנזק, לא יפוצה (אבו סעדה). גישת ה"הכול או לא כלום" מעוררת קושי כשאין ודאות באשר לתהליך גרימת הנזק בפועל, במקרים אלו, לא ניתן להוכיח סיכוי העולה על 50% שהנתבע גרם בפועל לנזק.

מקרים שבהם אי ודאות בזיהוי הגורם העובדתי לנזק, מכונים סיבתיות עמומה, כשהקושי הוא שלא ניתן להוכיח קש"ס עובדתי ע"פ מבחן האלמלא. בשנים האחרונות, נהפכה ההלכה דה-יורה, כשבכמה הקשרים שללה הפסיקה גישה של "הכל או לא כלום", והעדיפה פיצוי חלקי בדרך הסתברותית או אומדנא, בכך העליון, מנסה למנוע החוסר צדק שנגרם לתובעים בפסיקות ישנות כמו פינס וארוגי, בהם, התובע  "נפל בין הכסאות", כיוון, שלא ניתן לחייב את הנתבעים ביחס ישיר לחומרת הנזק שגרמו (פורת).

את הניצנים הראשונים לשינוי הגישה  בסוגיית הסיבתיות ראינו בדעת המיעוט של שטרסברג כהן בכהן, שגרסה שבנסיבות העניין, בו משמשים 3 גורמים אפשריים ש1 מהם עוולתי, ניתן לאמץ שיעור זה של סיכון ולקבוע שהמשיבה אחראית להגדלת הסיכון המערער ללקות בשיתוק ב30%. בשערי צדק, הבהיר העליון שדוקטרינת "אובדן סיכויי החלמה" עשויה בנסיבות מתאימות לשמש 1 מהכלים העומדים בהתמודדות עם בעיית העמימות הראייתית, כשיש אי ודאות לגבי נסיבות המקרה או הגורמים לנזק והתובע מתקשה להוכיח את יסודות העוולה. 

בכרמל הוקצנה ההלכה, כשהעליון קבע שאין עוד מקום להכל או לא כלום בהוכחת קש"ס, נאור גרסה, שדימום יכול "על דרך העקרון", לגרום לנזק ממנו סובלת עדן, אמנם לא הוכח כך, אך העליון סבר שיש לחייב את הנתבעים לשאת באחריות, גם אם בשיעור מופחת  כדי למנוע הטלת אחריות בדרך ה"הכול או לא כלום" העלולה להביא לאי צדק. נקבע, שבמצבים שבהם מדובר בגורם הידוע כמסוגל תיאורטית לגרום לנזק, שעל הנתבע לצפותו, אך לא ניתן להוכיח מה היה תהליך הגרימה בפועל, אפשר להסתפק בקש"ס הסתברותי לנזק שייקבע ע"פ ראיות סטטיסטיות או בדרך האומדן, כרמל, מהווה חידוש בדיני הנזיקין שבא להיטיב עם הניזוק, הוא הראשון שמממש בפועל את האפשרות התיאורטית להטיל אחריות בגין פגיעה בסיכוי, במקרים שבהם המעוול גרם להגברת הסיכון לנזק, בכך דעת המיעוט בסוגיית הסיבתיות העמומה ביהונתן כהן, הפכה להלכת רוב גם במרגליות וברקוביץ.

יש לומר עם זאת, שההכרה בדוקטרינת הגברת הסיכון עקב סיבתיות עמומה, לא פוטרת את התובע מהוכחת רכיבי העוולה,  קרי, ראיות מדעיות באמצעות חוות דעת רפואיות בתחום הרלבנטי למשפט, להוכיח את הקש"ס או להוכיח על דרך השלילה שלא ניתן להוכיח ע"פ מאזן ההסתברויות את הקש"ס הסיבתי עקב הסיבתיות העמומה. זה יכול להשפיע מאוד על תקשורת ויחסי ציבור עימם אנו מתמודדים

מקרי אחריות קיבוצית הם מקרים בהן יש קבוצת אנשים קטנה שאנו יודעים ש1 מהם גרם נזק לניזוק, אולם אין אנו יודעים מי זה שגרם את הנזק. תחת הכלל הרגיל של מאזן עודף הסתברויות, לא נוכל לגזור אחריות על הנזק, ובכל זאת בארה"ב מצאו פתרונות מרחיקי לכת, המטילים אחריות במצבים אלו, וזאת עקב הרצון למנוע מצב בו נמנע מהתובע מלהשיג פיצוי מנתבעים שרשלנותם הוכחה, אפילו כשלא הוכח הקש"ס בין מעשי הנתבע וקרות הנזק.

בסידנל פותחה דוקטרינת ה"אחריות על בסיס פלח שוק" (שהתבססה על סמרס), שם הוחלט, שלא ניתן להוכיח, מי מיצרני התרופה הרבים, ייצר את הגלולה הספציפית בה השתמשה התובעת, ולכן  החליט ביהמ"ש לחייב את כל החברות שייצרו את התרופה האמורה, וכל חברה חויבה בסכום ע"פ חלקה היחסי בשוק התרופות, דוקטרינה זו באה לידי ביטוי גם בהסכם גירושין בשנים האחרונות

הרציונל לדוקטרינה הוא העדפתה של תובעת חפה מאשם מאשר נתבעות רשלניות (פורת), ביהמ"ש בעצם יצר קבוצה שפעלה בשוק ספציפי והטיל עליה את האחריות לנזק, כשהיצרנים במקרה זה נכנסו לתחום הסיכון (Risk Pool) כשלמעשה נכנסו לענף התרופות דנן. הפסיקות בחיימוביץ וסידנל, הבאות להיטיב עם הניזוק, עומדות בסתירה לנורמות המשפטיות המקובלות במ"י ושנקבעו בפסיקה (פינס), הכלל במ"י הוא שאחריות בנזיקין מבוססת על אשם אישי, ולכן, אין מקום להטלת אחריות קיבוצית, קרי, לא יעלה על הדעת, שבימ"ש יחייב את כל הנתבעים בפיצוי, אפילו חלקי, לתובע, בהעדר ראיה למעורבותם, ולכן, ההלכות דנן עומדת בסתירה ברורה לפסיקה שנתקבלה במ"י,

עם זאת בשנים האחרונות היו פסיקות שהגמישו את הדרישה להוכיח סיבתיות עובדתית ע"פ מאזן ההסתברויות, בעמיר, קבעה נתניהו שייתכן וצריך לרכך את הדרישה להוכיח אשם אישי כתנאי להטלת אחריות נזיקית, במקרים מיוחדים במינם שבהם ברור שהתובע ניזוק מהתנהגות עוולתית, ולא ידוע מי המעוול, אך ידועה קבוצת האנשים עליה נמנה (פורת).

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אבי ירדני

מאת: אבי ירדניתורת המשפט20/07/098707 צפיות
דין המהפך בחררה שייך לתחום המציאה והמתנה, במקרים בהם צד ג לא יכול להשיג חררה אחרת במקום אחר או שהוא יכול להשיגה בהפסד מרובה. נושא זה היה מושא לויכוח נוקב בין רש"י לר"ת. לדעת רש"י דין זה חל גם על מציאה ומתנה ולעומתו ר"ת (בתוס' ד"ה עני המהפך) הוכיח מהסוגיה בב"מ י, א שדין זה חל רק על מכר ומקח, מכיוון שהחיים הם מלחמת קיום מתמדת בין אדם לחברו ומלחמת קיום זו לגיטימית "כל הזריז לקדום ולזכות בה מותר" (רא"ש קידושין נט א סי ב).

מאת: אבי ירדנינזיקין20/07/091517 צפיות
השאלה הראשונה שעומדת להכרעה, היא האם המפגש בין האופניים לטרקטור יוגדר כת"ד? ראשית נבדוק אם המקרה נופל להגדרה הבסיסית, ע"מ שהמקרה יוכר כת"ד, צריך להוכיח שהתקיים מאורע שבו נגרם לראובן ולנהג נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה (ס' 1 לפלת"ד), רק שימוש טבעי לרכב מעצם מהותו וייעודו, ושקשור ברכב במובן הרגיל שלו וע"פ כללי ההגיון והשכל הישר, יכול להיחשב ת"ד (עוזר).

מאת: אבי ירדניחוק ומנהל20/07/092692 צפיות
שאלות השפיטות וזכות העמידה, אינם מופיעים בחוק אלא מהווים הלכות שיפוטית המבוססות, על ס' 15(ג),(ד) לח"י השפיטה ועל הלכות שהתפתחו מפסדי"ם, הם בבחינת כללי סף מקדמיים שיש לעמוד בהם כדי שבג"צ או ביהמ"ש מנהליים יושיט סעד לעותר, ראשית עלינו להבחין בין שתי הסוגיות: הראשונה היא שאלת זכות העמידה של עותר (שאלת ה"מי"), שבגינה נשאל, האם העותר, מתאים להגיש את העתירה?, סוגיה נפרדת היא שאלת השפיטות (שאלת ה"מה"), שבגינה נשאל, האם ביהמ"ש עשוי לדון לגופו של עניין בסוגיה שלפניו?

מאת: אבי ירדניפלילי20/07/093303 צפיות
הנושא אותו התבקשתי להציג הוא "החזקת רכוש גנוב", יש לומר כי עבירה זו היא חלק מהרכיב ההתנהגותי ביסוד העובדתי של העבירה במשפט הפלילי. נושא זה הינו נושא בעייתי מבחינה משפטית מכיוון שלא ברור מה מעמדו המשפטי של המחזיק ברכוש גנוב, מצד אחד נראה שמעמדו דומה לאדם שגנב את הסחורה עצמה וכי הוא מהווה מעיין שלב נוסף בעבירת הגניבה עצמה, ומנגד נראה כי מעמדו שונה לגמרי כי הרי הוא לא ביצע את האקט של הגנבה.

מאת: אבי ירדנידיני תאגידים16/01/092146 צפיות
בהצעות החוק חשבו להכליל את חובת השוויון. סעיפים אלה הושמטו. אין חובה מפורשת לפעול בשוויון אבל ס' 4 אומר שהממשלה רשאית להחיל את המשפט הציבורי על סוג מסוים של חברות ממשלתיות ומזה אפשר לקרוא הסדר שלילי שכל עוד זה לא קרה המשפט הציבורי אינו חל. הנחה זו מתחזקת כאשר קורים את ס' 2 לחוק החברות הממשלתיות - אלא אם נקבע אחרת דיני התאגידים הרגיל חל על חברה ממשלתית.

מאת: אבי ירדנילימודי דתות14/01/092417 צפיות
מה היתה המגמה שהעמיד רבי יהודה הנשיא בסידור ועריכת המשנה ? א. כינוס ההלכות והדינים וסידורם לפי עניינים כדי שיהיה אפשר להתמצא בקלות . ב. ליצור קודקס של ההלכה העברית שיקבע את ההלכה במחייבת, שלפיה יש לפסוק ולדון. בעיקרון אם מסתכלים ב 6 סדרי המשנה מובאות דעות שונות בנוגע לאותה הלכה, מה שגורם לחשוב שאין רצונו לייצר קודקס, ומצד שני מתוך עיון בכלל מע' ההלכה, ניתן להסיק כי כן כן כוונתו היתה לערוך את המשנה כקודקס משפטי של ההלכה העברית.

מאת: אבי ירדנידיני חוזים09/01/092137 צפיות
אינטרס ההשבה (Restitution) - אינטרס של אי עשיית עושר ולא במשפט הוא אינטרס שלא ייתכן שמישהו ייעשה בקנייני תועלת מבלי רשותי. מדובר בערך קנייני שהוא ערך בר הגנה. במקרה זה ישנו גם חוק שלם במערכת המשפט הישראלית - חוק עשיית עושר ולא במשפט. סעיף 1 בחוק זה אומר שאם אדם עשה תועלת על חשבון זולתו (נכס/שירות/טובת הנאה) - שישיב למזכה את הזכייה. במקרה של סיפור זה, הערך הוא השכרה של יומיים.

מאמרים נוספים בנושא נזיקין

מאת: עידן שלומןנזיקין29/04/192389 צפיות
אחד החוקים הכי משמעותיים לטובת הצרכן הישראלי הוא חוק שירותי תעופה שחוקק חבר הכנסת אחמד טיבי לפני מספר שנים. חוק זה הוא ללא ספק בשורה מרעננת במסגרת חוקי הגנת הצרכן בישראל ונוגע הן לטיסות מישראל לחוץ לארץ, טסים פנים ארציות בישראל וטיסות ממדינה זרה לישראל, בין אם מדובר בטיסה ישירה או כזאת הכוללת חניית ביניים.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192476 צפיות
אחד התחומים הפעילים ביותר בעולם המשפט הישראלי הוא זה של תביעות נזיקין ותאונות דרכים. הסיבה לכך די פשוטה, והיא כיוון שכולנו עלולים להיקלע לסיטואציה בה אנו נפגעים במזיד או בשוגג ויש מי שניתן לתבוע על מנת שייתן על כך את הדין.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192476 צפיות
שכירים רבים תופסים במחשבתם שהם רשאים לתבוע מקרה של תאונת עבודה או פגיעה מהעבודה רק כאשר מתרחש אירוע נקודתי ספציפי שברור (לפחות עבורם) שהוא זה שגרם להם לנזק גופני. לא כך הדבר וכדאי שתכירו מושג "חדש" יחסית בתביעות של תאונות עבודה – מיקרוטראומה.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192576 צפיות
ההגנה על זכויות העובדים מתרחבת כל הזמן ככל שאנו למדים יותר ויותר על גורמים הפוגעים בעובדים במהלך עבודתם. חלק מפגיעות אלו נחשבות בתור מחלת מקצוע על ידי מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית של משרד הכלכלה, ולעובד שנפגע באופן זה יש זכויות תביעה מול ביטוח לאומי.

מאת: עידן שלומןנזיקין18/02/192317 צפיות
אמצעי המדיה הרבים שזמינים לכל אחד ואחת מאיתנו הביאו בשנים האחרונות לעלייה משמעותית באלימות שעולה בטקסטים רבים שנכתבים בערוצי התקשורת השונים. חלק מאותם תכנים, בין אם במסגרת כתבה, מאמר, פוסט או מסרון הם בבחינת לשון הרע והוצאת דיבה מבחינה חוקית ונכנסים תחת הגדרות חוק לשון הרע במדינת ישראל.

מאת: עידן שלומןנזיקין19/01/193113 צפיות
מגיע לכם פיצוי! כך קובע חוק טיבי שעבר בכנסת לפני מספר שנים, ונועד לתת מענה לציבור הצרכנים שנפגע על ידי חברות תעופה שונות בין אם במקרים של עיכוב בטיסה או ביטול טיסה.

מאת: עידן שלומןנזיקין24/12/182207 צפיות
ביטוח סיעוד הוא אחד הביטוחים החשובים ביותר לכל אחת ואחת במדינה. בין אם רוכשים זאת באמצעות קופת החולים או במסגרת ביטוח פרטי, הרי שביטוח סיעודי אמור לכסות אותנו (ובעיקר את בני ביתנו) במקרה ונקלע למצב סיעודי.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica