קשיי למידה דורשים אבחון דידקטי
כאשר ילד עולה לגן חובה או לכיתה א', ההורים מצפים לראות אותו חוזר מאושר בכל יום, לומד ומתקדם. אמנם, אנו צופים קשיים מידי פעם, שכן הלמידה איננה דבר פשוט, אך בסופו של דבר רוב התלמידים מגשימים את התקווה הזו, ולומדים בשמחה ובקלות יחסית. אולם, ישנם ילדים אשר אינם זוכים לחוויה הפשוטה הזו. הם חוזרים הביתה עצובים משהו, לא מצליחים לעקוב אחרי הנעשה בכיתה, לא מכינים שיעורי בית וכדומה. כל אלו יכולים לקרות בגלל קשיי למידה שונים, מסוגים רבים שקיימים. ניתן לסייע לילדים אלו ללמוד באופן חווייתי כמו כל בני גילם, אלא שכדי לעשות זאת, יש לזהות בדיוק מהי הבעיה הלימודית שהם סובלים ממנה. את האבחנה הזו ניתן לערוך בעזרת האבחונים השונים.
אבחון דידקטי
אבחון דידקטי הוא אבחון אשר נערך במשך שעה עד שעתיים, על ידי מאבחנת מוסמכת, שהיא ברוב המקרים גם מורה להוראה מתקנת, אשר הוסמכה לערוך אבחונים. אבחון דידקטי מיועד לגילוי של קשיים לימודיים שונים, כמו לקויות למידה, קשיי הבנה וכדומה. לצורך כך, כאשר עורכים אבחון דידקטי, בודקים את כל יכולות הלמידה החשובות להתקדמות הלימודית, כמו למשל היגיון, תפיסה חזותית, שיכרון חזותי ושמיעתי, הבנת רצף, חציית קו אמצע, התארגנות במרחב, זיהוי ושיום של חפצים, שליפה של רשימות (לדוגמא: רשימה של חיות) ועוד מיומנויות נדרשות אחרות. בגיל מבוגר יותר בודקים גם היכרות עם האותיות, קריאה, פעולות חשבוניות בסיסיות וכדומה.
אבחון פסיכודידקטי
אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון ארוך ומקיף הרבה יותר. אבחון פסיכודידקטי אורך כארבע עד חמש שעות, והוא נערך על ידי פסיכולוג. בשל אורכו של האבחון, פעמים רבות מחלקים אותו לשני מפגשים, על מנת שלא להקשות על הילד. אבחון פסיכודידקטי כולל לא רק אבחון לימודי, אלא גם אבחון של צדדים פסיכולוגיים, רגשיים ונפשיים. באמצעות אבחון פסיכודידקטי ניתן לזהות קשיי קשב וריכוז מסוגים שונים, קשיים על רקע רגשי ועוד, ולהתאים לילד סיוע מתאים. לרוב, הילד מופנה לאבחון פסיכודידקטי כאשר ישנו רושם שהוא סובל מבעיה רחבה ולא נקודתית, או שיש סיבה כלשהי לחשוד שמדובר בבעיה בעלת רקע רגשי.
תפקידו של הפסיכולוג באבחון
פסיכולוג אשר עורך אבחונים, צריך לדעת לא רק לבחון באופן יבש, אלא לדובב את הילד, על מנת להשיג ממנו מידע רחב על תחושותיו, רגשותיו ומהלך חייו. פסיכולוג טוב יצליח לגרום לילד להרגיש בנוח בזמן האבחון, דבר חשוב מאד, מפני שכאשר הילד מסוגר, נבוך או חושש, קשה הרבה יותר לאבחן את מצבו הכללי, מפני שיתכן שתשובות מסוימות שלו נובעות רק מן המבוכה שבה הוא שרוי, ולחילופין, הוא עלול להסתיר בקפדנות בעיות, קשיים או דאגות בגלל החשש מן הפסיכולוג. לכן כאשר פונים לאבחון פסיכודידקטי, חשוב לברר ולדאוג שאת האבחון יבצע פסיכולוג מקצועי ובעל גישה טובה לילדים.