חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים

מאת: נדבליקויי למידה26/03/20131229 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים

הפרעת קשב וריכוז עשויה להיות הפרעה מתעתעת. מצד אחד היא נחשבה במשך שנים להפרעה של ילדים; אבל מצד שני מבוגרים רבים סובלים ממנה. מצד אחד, הסימפטומים של ההפרעה עשויים להקשות על הסובלים ממנה לתפקד במסגרות שונות באופן מיטבי; אבל מצד שני, גם אנשים שאינם סובלים מההפרעה עשויים לחוות לעיתים קשיים בקשב ובריכוז. מצד אחד, הפרעת קשב וריכוז נחשבת להפרעה של היפראקטיביות; אבל מצד שני רבים מהסובלים מההפרעה אינם מראים כלל מאפיינים היפראקטיביים.

להסכים שלא להסכים

אחד המאפיינים הברורים של הפרעות קשב וריכוז הוא הצורות הרבות שהן לובשות. בקרב הסובלים מההפרעה יש אנשים שמצליחים לתפקד היטב ללא טיפול ואחרים המתקשים בתפקוד יומיומי. חלק מן הסובלים מההפרעה כלל לא היו מודעים לקיומה עד לגיל מאוחר יחסית, ואחרים אובחנו בגיל צעיר, לעיתים לפני גיל חמש. חלק מהסובלים מההפרעה מצליחים לתפקד היטב בחברה בעוד שאחרים נעשים, עם השנים, דחויים מבחינה חברתית. אפילו בקרב אנשים שעוסקים באבחון ובחקירת מאפייני הפרעות של קשב וריכוז, שוררת אי הסכמה מהותית על הגדרה ברורה של ההפרעה; יחד עם זאת, אין חולק על כך שטיפול מתאים יכול לחולל נפלאות בקרב אנשים שסובלים ממנה.

סוגי ההפרעות

כאמור, בעבר נחשבה הפרעת קשב וריכוז להפרעה שסבלו ממנה ילדים בלבד. המצב כיום השתנה ואחת הטענות המרכזיות שמעלים המומחים היא שמדובר בהפרעה מתמשכת, שמלווה את האדם מילדות ועד זקנה. בין הסימפטומים המרכזיים שעליהם מדווחים אנשים הסובלים מההפרעה קיימים הפרעות קשב, הפרעות ביכולת להתרכז, הפרעה של היפראקטיביות ואימפולסיביות. הסובלים מההפרעה עשויים לסבול מאחת או יותר מהתופעות הללו, ומה שמסבך את התמונה עוד יותר היא הופעותן של בעיות נוספות שמתפתחות עם הזמן. הפרעות קשב וריכוז מלוות פעמים רבות בקשיים בלימודים, בעבודה, ביצירת קשרים חברתיים, ביכולת לפעול על פי קודים חברתיים מקובלים, התפתחות בעיות של דיכאון ועוד.  
(מידע נוסף אודות סוגי הפרעות קשב וריכוז ניתן לקבל בקישור הבא: פורום הפרעות קשב וריכוז)

בעיית קשב וריכוז

לאבחון הפרעות של קשב וריכוז יש כמה מאפיינים. הציר העיקרי שלהן סובב סביב הקושי למיין בין גירויים חשובים לגירויים לא חשובים. מאפיין נוסף הוא נטייה להיות מוסח בקלות רבה. השילוב הזה שבקליטת גירויים חשובים לבין הנטייה להסחת דעת, עשוי להוביל להתפתחות קושי לעמוד בציפיות של מערכת החינוך - בגיל צעיר, ובניהול קריירה - בגיל מאוחר יותר.

היפראקטיביות

מימד נוסף של הפרעת 'שב וריכוז הוא הופעת התנהגות היפראקטיביות. למרות המקום הרב שמימד זה תופס בשיח הציבורי, דווקא הסובלים מהפרעה של היפראקטיביות נמצאים במקום טוב, יחסית. הסיבה לכך היא שהתנהגות היפראקטיבית, שמתבטאת בעיקר בחוסר מנוחה ובצורך מתמיד להיות בתנועה, מפריעה מאוד לסביבה. לכן, לא קשה להבין שהסובלים מהפרעות קשב וריכוז נשלחים לאבחון בגילאים מוקדמים יותר, ולכן גם מטופלים מגיל צעיר יותר.

אימפולסיביות

הפרעה של אימפולסיביות כוללת בתוכה קשיים להקדים חשיבה למעשה. לא מדובר בהתנהגות פזיזה מזדמנת, כי אם במאפיין של התנהגות האדם בכלל. לעומת התנהגות היפראקטיבית, לסובלים מאימפולסיביות לבדה קל יותר, בדרך כלל, ללמוד לשלוט במאפיין זה של התנהגותם.

קשיים רגשיים

התעלמות מהקשיים או, גרוע יותר, הפכית הקשיים הללו למקור להאשמות מצד הסביבה של הסובל מהפרעת קשב, טומנת בחובה זרעי פורענות רבים. בחלק מהמקרים הופך הסובל מההפרעה לבעל אישיות לוחמנית ותוקפנית, שנאבק לזכות בהכרה. במקרים אחרים, מפנים האדם לתוך עצמו את הדרך שבה הביטה בו הסביבה, במשך שנים רבות. כאשר האדם מאשים את עצמו באופן מתמשך, במצב שנכפה עליו (מצב שמאפיין הפרעת קשב לכל סוגיה), הוא עשוי לסבול ולהפוך לבעל נטייה לדיכאון ולייאוש, או "רק" למי שלא מאמין ביכולתו. למותר לציין שגם אם זהו המצב, אף פעם לא מאוחר להתחיל בתהליך של שיקום וקבלת עזרה מהגורמים המקצועיים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

קו לחינוך - פורטל החינוך של ישראל

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת נדב

מאת: נדבנדל"ן04/11/151514 צפיות
מעוניינים שהבניין בו אתם מתגוררים יכנס לפרוייקט חיזוק מבנים? חשוב להעזר בשירותיו של שמאי המתמחה בליווי לתמ"א 38, קיראו מדוע.

מאת: נדבאדריכלות22/09/14999 צפיות
לחברת ייעוץ סביבתי יש הרבה מאוד יתרונות. היתרון המרכזי של חברת ייעוץ סביבתי הוא שהיא יכולה לחסוך לנו הרבה מאוד מאמץ, זמן וכסף. חברת הייעוץ תוכל לטפל בשבילנו בכל האישורים הדרושים ולהבטיח שאכן נקבל אותם. חברת ייעוץ זאת כוללת בתוכה צוות מומחים של מהנדסים.

מאת: נדבבריאות הנפש22/09/141054 צפיות
ניתן לומר, שעלינו כקהילה וכחברה לקבל את נפגעי הנפש לחיקנו. קבלה זו יכולה להיות לפעמים משימה מאתגרת ולא פשוטה, אך השכר שלה הוא רב. כאשר אנחנו מקבלים נפגעי נפש לקהילה שלנו אנחנו מקבלים גם את החלקים החלשים יותר שלנו עצמנו – החלקים שלא נעים לנו להתמודד איתם.

מאת: נדבקורסים וסדנאות10/09/141024 צפיות
ניתן לומר, שהרצאות על חינוך יכולות לסייע לנו במלאכה של חינוך ילדים. הרצאות אלו יאפשרו לנו לגשת לילדים לנו בצורה נעימה יותר. ההרצאות יאפשרו לנו להתקרב לילדים שלנו ולהיות מחנכים והורים חכמים וטובים יותר. הרצאות אלו יסייעו לנו להגיע לכדי תובנות חשובות אודות הקשר שלנו עם הילדים שלנו, תובנות שישמשו אותנו במהלך הקשר המשמעותי שלנו עם הילדים.

מאת: נדברהיטים02/08/142051 צפיות
אז יש לנו עסק. הקמנו אותו במו ידינו ועכשיו לאחר מספר שנים קשות הוא נמצא בתנופה. העסק שלנו מצליח מאוד ואנחנו רוצים להרחיב את היקף הפעילות שלו, לכן החלטנו להעביר אותו למשרדים גדולים יותר במיקום קרוב יותר למרכז הארץ. הובלה של בתי עסק מצריכה דיוק רב ורצינות.

מאת: נדבביטוח - כללי02/08/141631 צפיות
בסופו של דבר החיים שלנו יכולים להיות מעניינים מאוד ומלאי כל טוב, אבל החיים של כולנו גם מגיעים לסופם. בסוף, כולנו מתים ואנחנו צריכים לדאוג למשפחה שלנו ביום שאחרי אנחנו כבר לא נהיה. ביטוח חיים יכול לאפשר לנו לדאוג לבני המשפחה שלנו גם לאחר שאנחנו כבר לא נהיה בין החיים.

מאת: נדבמדעי הטבע - כללי29/06/144782 צפיות
מהי חשיבות הבניה הירוקה בעולם המודרני? כיצד עומדים בתקנות השונות של הבנייה הירוקה? ומהם העקרונות של הבנייה הירוקה?

מאמרים נוספים בנושא ליקויי למידה

מאת: vodplaceליקויי למידה22/03/173628 צפיות
על אבחון קשב וריכוז ומה צריך לעשות כשילד מראה סימנים

מאת: vodplaceליקויי למידה26/05/161860 צפיות
סיפור אישי של רווית ע. על הילד ועל אבחון דידקטי

מאת: לירון תמםליקויי למידה27/12/152160 צפיות
מדוע אבחון פסיכודידקטי נחוץ כל כך? מאמר זה מבקש לענות על כל השאלות בנושא, אתם מוזמנים להיכנס ולקרוא

מאת: Droxitליקויי למידה14/10/152461 צפיות
בישראל, על פי חוק חינוך חובה, נכנס כל ילד למסגרת חינוכית החל מגיל חמש. בתחילה זהו גן - כבר שם נדרש כל ילד לגלות כישורי למידה, התארגנות והסתגלות. בכיתות הנמוכות בבית הספר לומד הילד כי הדרישות ממנו הופכות מורכבות יותר.

מאת: ציפי כץליקויי למידה02/11/143957 צפיות
ללקויות למידה יש השלכות תפקודיות. אולם עיקר התסמינים השליליים נובע דווקא מהשלכות משניות של התופעות, שבסיסן בתסכולים הנובעים מהפער בין ציפיות הסביבה לבין ההתנהגויות של בעלי הלקויות. המאמר מסביר את מהות הפער וגורמיו, ונוגע באפשרויות הטיפול היעיל, שיסייע להתגבר על הקשיים ולמצות את הפוטנציאל הטמון בכל אחד.

מאת: אורי כהןליקויי למידה01/09/143526 צפיות
רבים מתלמידי ישראל כמו גם תלמידים בעולם כולו סובלים מקשיי למידה, קשיים שיכולים להופיע ממספר סיבות וביניהם לקויות למידה שונות. בעבר, ילד שלא היה מצליח להדביק את בני כיתתו בחומר הלימוד היה נשאר בצד ללא טיפול מתאים מה שהיה גורם לו להרגיש דחוי, להורדת הביטחון העצמי שלו, מה שהיה יוצר כדור שלג ובסופו של דבר גם בהמשך חייו הוא היה מרגיש שאינו מספיק אנטלגנטי כבני גילו והדימוי העצמי שלו היה נמוך מאוד. היום על ידי אבחון ליקויי למידה ניתן בשלב מוקדם לזהות את הבעיה ולהתמודד איתה.

מאת: אורי כהןליקויי למידה29/06/144162 צפיות
אבחון TOVA הוא נכון להיום חלק בלתי נפרד מכל מערך אבחונים הבודקים את לקויות הלמידה, מכיוון שהוא נועד לבדוק האם הנבחן סובל מהפרעות קשב וריכוז והאם טיפול תרופתי יכול לשפר את המצב. הסיבה לכך היא שבלא מעט מקרים נמצא כי אבחון לקויות למידה שאינו מתמקד באספקט הנוירולוגי שבוחן את יכולות הקשב והריכוז, לא תמיד מסוגל להצביע בצורה מדויקת על הסיבה לקשיים בלימודים. למעשה, מבדקי טובה עצמם יכולים בלא מעט מקרים לספק את התשובות לשאלה מה גורם לקשיים בלימודים וזה בתורו יכול לקצר את התהליך וגם להוזיל אותו בצורה...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica