חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

רכישת נכס מסחרי - תכנון או מזל?

רכישת נכס מסחרי-תכנון או מזל?

רכישת נכס מסחרי היא סוג של השקעה נדל"נית שמשקיעים רבים אוהבים להתנסות בה שכן לרב זו עסקה מאוד מתגמלת.

אולם כמו בכל השקעה, יש לשים לב ולערוך בדיקות מתאימות שההשקעה היא בטוחה בכל הקשור להיבט המשפטי. אמרת רכישת נכס אמרת בעלות ורישום זכויות. למעשה זו הנקודה הכי חשובה לא לפני הידיעה שבסופו של דבר ההשקעה תניב פירותיה.

קל יהיה להמחיש זאת בדוגמא שתתאר כדאי לבצע נכון את הבדיקות וכיצד ניתן לפתור באמצעות ייעוץ מקצועי, מכשולים בדרך:

קומת משרדים גדולה הוצעה למכירה באחד מהמגדלים המבוקשים בעיר. הקומה הושכרה לחברת רכב מאוד גדולה.

בעל המקום, הציע למכירה את הנכס. לאחר מו"מ על המחיר נסגרה עסקה והרוכש,פנה אל עורך דינו שיערוך את ההסכם לא לפני שקיבל הוראה מפורשת שלא לחתום על הסכם זכרון דברים.

הבדיקה המשפטית של הנכס העלתה כי הנכס כלל לא רשום על שמו של המוכר אלא קיימת על שמו רק הערת אזהרה. מבירור עם המוכר עלה כי הוא רכש את הנכס לא מזמן, וכי הזכויות טרם נרשמו על שמו.

הסיבה לאי הרישום בטאבונעוצה בכך שעל הנכס קיימים חובות של מאות אלפי ₪ בגין חובות לעירייה על תשלומי ארנונה ומים. כאשר החוב הזה קיים לא ניתן לקבל אישור מהעירייה לרישום בטאבו.אישור עירייה לטאבו הוא מסמך שחובה להמציא ללשכת רישום מקרקעין כחלק מרישום העברת הבעלות.

המוכר ניסה להרגיע את הרוכשאולם הרוכש לא הסתפק בכך ודרש שכל ההסכמות יעלו על הכתב. עוד בטרם נכתב ההסכם, המשיך עורך דינו של הרוכשבבדיקות המשפטיות. אחת מהן היאברשות המקומית, וכן במחלקת תכנון ובנייה.

בדיקה זו העלתה כי הבניין נבנה בשנת 1979 וכי אין נגד הבניין צו הריסה או איסור על איכלוס. בבדיקה בוועדה המקומית התברר כי אין היטל השבחה שחל על הנכס.

במצב דברים זה, השאלה הנשאלת היא אלה הוראות ישלכלול בהסכם המכר כדי להגן על הרוכש מהתקשרות בעסקה שבה המוכר הוא לא בעל הנכס ?

1. חובה לוודא כי קיים הסכם מכר בין המוכר לבין מי שמכר לו את הנכס.

2. יש לוודא כי כל החובות חוץ מהחוב לעירייה שולמו.

לאחר שנבדקו שני התנאים הנ"ל ובהתאם למצב המתואר לעיל יש להכליל בהסכם המכר את הסעיפים הבאים:

סעיף הקובע כי מתוך כספי התמורה, סכום החוב לעירייה יוחזק בנאמנות אצל עורך דינו של הרוכשעד לתשלום מלוא החובות על הנכס והעברת הזכויות על שם המוכר בפועל.

סעיף "תנאי מתלה" המקנה לרוכשאת האפשרות לבטל את הסכם המכרבאם הבעלות בקומת המשרדים לא תעבור למוכר תוך זמן קצוב.

במקרה הזה, הרוכש הסתמך על לקיחת משכנתא על הנכס כדי לקבל מימון לעסקה, אולם הבנק לא ממש התרשם מהעובדה שהנכס עדיין לא רשום על שמו של המוכר ולפיכך ביקש בטוחה נוספת. יש לקחת נקודה זו בחשבון כאשר מתכננים את נושא המימון ברכישת נכס מסחרי.

עתה, משיש מימון בטוח לעסקה וצעדי הזהירות הנדרשים ננקטו, ניתן לקבוע מועד חתימה על הסכם מכר. ואולם, בטרם החתימה, ביקש יועצו המשפטי של הרוכשלעיין בחוזה השכירות של חברת הרכב אשר שוכרת את קומת המשרדים. התברר, כי לחברת הרכבנותרה רק שנה אחת בלבד לשכירות הקומה. הרוכש פנהלשמאי מקרקעין ידוע וקיבלהערכה של שווי הנכס ודמי השכירות הראויים בקומה. התברר, כי בתקופה זו, ניתן לדרוש דמי שכירות שעולים על השכירות הנוכחית ב – 20% !

רק לאחר בחינת כל ההיבטים ומתן פתרון לכל אלו נחתםחוזה המכר, קומת המשרדים נמכרה,העסקה הושלמה, הבעלות נרשמה לבסוף על שמו של הרוכשחברת הרכב האריכה את חוזה השכירות.

לסיכום: לרכוש נכס מסחרי זה לא מזל, זה תכנון נכון ובחירה של אנשי מקצוע מתאימים שעוזרים לעשות זאת השקעה מוצלחת.

***הבהרה: האמור לעיל אינו משמש כייעוץ משפטי ו/או בא להחליף ייעוץ משפטי ויש להתייעץ עם עו"ד לפני כל פעולה משפטית****


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד אודליה שוהם, עוסקת בתחום המשפט האזרחי ומתמחה בדיני החוזים והמקרקעין,

למעלה מעשור מלווה לקוחות לפני רכישת/מכירה דירה, יוצרת הסכמי מכר, מלווה

בעלי עסקים ועוזרת ללקוחותיה לשמור על האינטרסים שלהם ועל השקט הנפשי שלהם,

בעלת ניסיון רב בתחום הליטיגציה ובהופעות בבתי המשפט.

ליצירת קשר:

עו"ד אודליה שוהם טל': 08-9473980

דוא"ל: oshoham.law@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד אודליה שוהם

מאת: עו"ד אודליה שוהםנדל"ן ומקרקעין23/05/131028 צפיות
בעסקת מקרקעין של דירה יד 2, עניין שכיח הוא שהצדדים מסכימים שעורך דין אחד ייצג את שניהם וינהל עבורם את העסקה כדי לחסוך בעלויות הוצאות המשפטיות. לעיתים החסכון בכסף הוא משמעותי ולעיתים נדרשת רמת זהירות אחרת. סעיף 14 לכללי לשכת עורכי הדין (אתיקה מקצועית) התשמ"א 1986, מאפשר לעו"ד לייצג שני צדדים לעסקת מקרקעין כל עוד אין ניגוד אינטרסים ביניהם.

מאת: עו"ד אודליה שוהםנדל"ן ומקרקעין14/04/131057 צפיות
כידוע, לפני כל רכישת דירה מומלץ, רצוי וחובה לערוך בדיקות משפטיות אודות הנכס המבוקש. הבדיקות האלו הן בדיקות המבוצעות על ידי עורך דין, בד"כ עורך דין מקרקעין המנוסה ובקיא בפרקטיקה של עסקאות מכר. אחת מהבדיקות שיש לעשות היא האם חלה על הנכס החובה לתשלום היטל השבחה. זוהי בדיקה מאוד חשובה, שכן מבחינה כלכלית היא יכולה להשפיע על תקציב רכישת הדירה, ועל ההוצאות הכרוכות ברכישת הדירה.

מאת: עו"ד אודליה שוהםנדל"ן ומקרקעין14/04/13887 צפיות
המאמר מסביר על סעיף תום הלב בהסכם מכר לרכישת דירה ולחשיבות של זכרון דברים. מה זה אומר תום לב במשא ומתן לפני רכישת דירה? מה אם יש נזילה לדוגמא והמוכר לא מגלה לכם? האם יש לו חובה כזו? איך זה בא לידי ביטוי בהסכם?

מאת: עו"ד אודליה שוהםנדל"ן ומקרקעין08/04/13731 צפיות
קניית דירה מקבלן היא עסקה מרגשת ולעיתים חד פעמית. למה כדאי לשים לב לפני שחותמים על הסכם עם הקבלן? הנה 3 נקודות חשובות שיש לשים לב אליהן.

מאמרים נוספים בנושא נדל"ן ומקרקעין

מאת: רוני הכהןנדל"ן ומקרקעין26/10/211695 צפיות
טרם ההקמה יש לדעת כי הקמה של מבנה חייבת להיות בהתאמה מלאה לחוקים.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין24/12/201320 צפיות
בונים לכם מגדל חדש ליד הבית? גיליתם שתוכנית חדשה עתידה לשנות לכם את החיים? מגרש החניה שהתרגלתם לחנות בו עומד להיעלם לטובת בניין חדש? תמיד תוכלו להגיש התנגדות לתוכנית. שכן רוצה להוסיף שטח בניה, מבקש שימוש חורג ? מאמר זה יסביר לכם איך אפשר להתנגד לתוכנית, מה צריך לעשות ולמי צריך לפנות.

מאת: רונית אלפסינדל"ן ומקרקעין22/11/201511 צפיות
רכישת דירה יד שניה או דירה מקבלן? ומה בודקים לפני שרוכשים דירה מקבלן? והאם צריך עו"ד דין מקרקעין או שאפשר שעו"ד של הקבלן ייצג אתכם? כל זא ועוד במאמר שלפניכם.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין01/11/201308 צפיות
קיבלת כתב אישום בדואר רשום בשל בנייה ללא היתר, חריגה מהיתר או תוכנית, שימוש חורג, פיצול דירות. אתם שואלים את עצמכם מה עליכם לעשות. במדריך זה נסביר לכם מה צפוי, שלב אחרי שלב.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין29/09/201593 צפיות
מתכננים לבנות בריכת שחייה ביתית? חשו לדעת למה אתם נכנסים! בשנים האחרונות הופכות הבריכות הפרטיות לפופולריות מאוד בכל רחבי הארץ ואינן עוד נחלתן הבלעדית של בעלי הממון בלבד, לא מעט הודות לטכנולוגיות המתקדמות שקיימות כיום, המוזילות משמעותית את עלויות הבניה וההתקנה. נושא הצורך וההליך בהיתר בניה מורכב וחשוב שיהיה מלווה על ידי המומחה הנכון

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין08/09/201002 צפיות
עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין11/08/20959 צפיות
קיבלת צו הריסה? לא סוף פסוק! בת המשפט נתן לאחרונה כמה החלטות שיתכן ויכולים לסייע לך!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica