חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

על תום לב במשא ומתן שמעת?

תום לב במו"מ בחוזים הוא עקרון משפטי בעל ערך רב.

ישנם אין ספור תקדימים ופסקי דין של בית משפט העליון שהסביר מה זה אומר תום לב במשא ומתן לכריתת הסכם.

במאמרזה, אכתוב על סעיף תום הלב בהסכמי מכר . בהסכם מכר בין אם מוכרים דירה אורוכשים דירה,  קיים סעיף תום הלב שבו המוכר מצהיר כי למיטב ידיעתו איןבדירה פגם ו/או בעיית רטיבות שהוא יודע עליהם והוא מצהיר שהוא גילה לרוכשאת כל הידוע לו לגבי נתוני הדירה ומצבה המשפטי.

דוגמא של סעיף תום הלב בהסכם מכר בד"כ יהיה מנוסח באופן הבא:

"המוכר מצהיר כי למיטב ידיעתו אין בדירה ו/או בבניין פגם או מום נסתרהידועים לו, לרבות בעיות רטיבות ו/או נזילות וככל   הידוע למוכר כל מערכותהדירה מחוברות לדירה , תקינות ופועלות כשורה, כן מצהיר המוכר כי גילהלקונים את כל הידוע לו לגבי נתוני הדירה ומצבה המשפטי והפיזי וכן נתוניסביבת הדירה ו/או הבניין, לרבות מלוא מצבם התכנוני הידועים לו".

למה הכוונה ב"פגם או מום נסתר"?

הכוונה היא לכל פגם או מום שרוכש הדירה לא יכול היה לגלותו בביקור הראשוני בדירה וגם לא השני.

המציאותהיא שהמתווך או הרוכש מגיע פעם או פעמיים לדירה ומתרשם מכיווני האוויר,הריצוף וכיוצ"ב, אך הרוכש לא יכול  לדעת שמאחורי הארון ישנה נזילה רציניתאו שברגע שמפעילים את דוד החשמל והמזגן יחד, צנרת החשמל מקצרת. לכן הסעיףהזה חשוב.

כאשר כותבים בהסכם המכיר סעיף אודות "נתוניהדירה ומצבה המשפטי והפיזי",  הכוונה היא לכך שהרוכש, כאשר הוא רואה אתהדירה אינו כול לדעת או לנחש כי המרפסת המרווחת והיפה,  הורחבה באופן לאחוקי והעירייה כבר הוציאה צו הריסה. כלומר צריך להרוס את המרפסת על פיחוק.  באותו אופן, רוכש סביר גם לא יכול לדעת אודות עיקולים ושעבודים עלהדירה, לדוגמא.

דוגמאות אלו הן סיבות קלאסיות מדוע  מדוע אסור לחתום על זכרון דברים, שכן הסעיף הזה בעניין תום הלב אינו נכתב בד"כ כאשר הצדדים כותבים זכרון דברים ולכן הוא סעיף מאוד חשוב.

הסעיףמפרט  אודות "נתוני סביבת הדירה ו/או הבניין לרבות מלוא מצבם התכנוני?"למה הכוונה? ההתייחסות למונחים אלו בהם בהקשר של פיתוח הסביבתי באזורהבניין, למשל האם הגינה השכונתית תשאר כפי שהיא או שמא תהפוך  לאזור תעשיה.האם ידוע למוכר על הודעות כלשהן מטעם הוועדה המקומית בדבר בקשות לשינויתב"ע וכד'.

לסיכום, לא כדאי  לסמוך על הצהרות אלו ובמקוםזאת לגשת בעצמכם או באמצעות עורך הדין שלכם  אל משרדי הוועדה המקומיתבעירייה ולבצע את הבירורים הדרושים בין היתר לבדוק  האם ישנן תוכניותלשינוי התב"ע באזור הסמוך לדירה אותה אתם רוצים לקנות.

חשוב לבצע את הבדיקות האלו בטרם החתימה על הסכם הרכישה, שכן לאחר מכן, זה עלול לעלות ביוקר.

וזכרו אם אתם בצד של הרוכשים, כדאי לבדוק שסעיף תום הלב אכן נמצא בחוזה!

***האמור לעיל אינו משמש כייעוץ משפטי ואינו בא להחליף ייעוץ משפטי בשום אופן***

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד אודליה שוהם, עוסקת בתחום המשפט האזרחי ומתמחה בדיני החוזים והמקרקעין,

למעלה מעשור מלווה לקוחות לפני רכישת/מכירה דירה, יוצרת הסכמי מכר, מלווה

בעלי עסקים ועוזרת ללקוחותיה לשמור על האינטרסים שלהם ועל השקט הנפשי שלהם,

בעלת ניסיון רב בתחום הליטיגציה ובהופעות בבתי המשפט.

ליצירת קשר:

עו"ד אודליה שוהם טל': 08-9473980

דוא"ל: oshoham.law@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד אודליה שוהם

מאת: עו"ד אודליה שוהםנדל"ן ומקרקעין23/05/131028 צפיות
בעסקת מקרקעין של דירה יד 2, עניין שכיח הוא שהצדדים מסכימים שעורך דין אחד ייצג את שניהם וינהל עבורם את העסקה כדי לחסוך בעלויות הוצאות המשפטיות. לעיתים החסכון בכסף הוא משמעותי ולעיתים נדרשת רמת זהירות אחרת. סעיף 14 לכללי לשכת עורכי הדין (אתיקה מקצועית) התשמ"א 1986, מאפשר לעו"ד לייצג שני צדדים לעסקת מקרקעין כל עוד אין ניגוד אינטרסים ביניהם.

מאת: עו"ד אודליה שוהםנדל"ן ומקרקעין14/04/131057 צפיות
כידוע, לפני כל רכישת דירה מומלץ, רצוי וחובה לערוך בדיקות משפטיות אודות הנכס המבוקש. הבדיקות האלו הן בדיקות המבוצעות על ידי עורך דין, בד"כ עורך דין מקרקעין המנוסה ובקיא בפרקטיקה של עסקאות מכר. אחת מהבדיקות שיש לעשות היא האם חלה על הנכס החובה לתשלום היטל השבחה. זוהי בדיקה מאוד חשובה, שכן מבחינה כלכלית היא יכולה להשפיע על תקציב רכישת הדירה, ועל ההוצאות הכרוכות ברכישת הדירה.

מאת: עו"ד אודליה שוהםנדל"ן ומקרקעין14/04/13887 צפיות
רכישת נכס מסחרי היא השקעה חשובה במאמר זה דוגמא לבדיקות שיש לבצע ופתרונות משפטיים להסכם המכר ברכישת נכס מסחרי.

מאת: עו"ד אודליה שוהםנדל"ן ומקרקעין08/04/13729 צפיות
קניית דירה מקבלן היא עסקה מרגשת ולעיתים חד פעמית. למה כדאי לשים לב לפני שחותמים על הסכם עם הקבלן? הנה 3 נקודות חשובות שיש לשים לב אליהן.

מאמרים נוספים בנושא נדל"ן ומקרקעין

מאת: רוני הכהןנדל"ן ומקרקעין26/10/211691 צפיות
טרם ההקמה יש לדעת כי הקמה של מבנה חייבת להיות בהתאמה מלאה לחוקים.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין24/12/201318 צפיות
בונים לכם מגדל חדש ליד הבית? גיליתם שתוכנית חדשה עתידה לשנות לכם את החיים? מגרש החניה שהתרגלתם לחנות בו עומד להיעלם לטובת בניין חדש? תמיד תוכלו להגיש התנגדות לתוכנית. שכן רוצה להוסיף שטח בניה, מבקש שימוש חורג ? מאמר זה יסביר לכם איך אפשר להתנגד לתוכנית, מה צריך לעשות ולמי צריך לפנות.

מאת: רונית אלפסינדל"ן ומקרקעין22/11/201509 צפיות
רכישת דירה יד שניה או דירה מקבלן? ומה בודקים לפני שרוכשים דירה מקבלן? והאם צריך עו"ד דין מקרקעין או שאפשר שעו"ד של הקבלן ייצג אתכם? כל זא ועוד במאמר שלפניכם.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין01/11/201304 צפיות
קיבלת כתב אישום בדואר רשום בשל בנייה ללא היתר, חריגה מהיתר או תוכנית, שימוש חורג, פיצול דירות. אתם שואלים את עצמכם מה עליכם לעשות. במדריך זה נסביר לכם מה צפוי, שלב אחרי שלב.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין29/09/201589 צפיות
מתכננים לבנות בריכת שחייה ביתית? חשו לדעת למה אתם נכנסים! בשנים האחרונות הופכות הבריכות הפרטיות לפופולריות מאוד בכל רחבי הארץ ואינן עוד נחלתן הבלעדית של בעלי הממון בלבד, לא מעט הודות לטכנולוגיות המתקדמות שקיימות כיום, המוזילות משמעותית את עלויות הבניה וההתקנה. נושא הצורך וההליך בהיתר בניה מורכב וחשוב שיהיה מלווה על ידי המומחה הנכון

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין08/09/20998 צפיות
עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין11/08/20955 צפיות
קיבלת צו הריסה? לא סוף פסוק! בת המשפט נתן לאחרונה כמה החלטות שיתכן ויכולים לסייע לך!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica