חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מדוע יש לקבל ייצוג משפטי עצמאי בעסקת מקרקעין

בעסקת מקרקעין של דירה יד 2, עניין שכיח הוא שהצדדים מסכימים שעורך דין אחד ייצג את שניהם וינהל עבורם את העסקה כדי לחסוך בעלויות הוצאות המשפטיות.

לעיתים החסכון בכסף הוא משמעותי ולעיתים נדרשת רמת זהירות אחרת. סעיף 14 לכללי לשכת עורכי הדין (אתיקה מקצועית) התשמ"א 1986,מאפשר לעו"ד לייצג שני צדדים לעסקת מקרקעין כל עוד אין ניגוד אינטרסים ביניהם.

באופן טבעי לעסקת מקרקעין, כמו בכל עסקה אחרת כאשר יש שני צדדים, הרי ברור שיש אינטרסים שונים. לכל צד יש עמדה וכל צד רוצה לקבל יותר. רק מהטעם הזה, שכל צד רוצה לקבל יותר ישנו אינטרס מנוגד.

מתי אין אינטרסים מנוגדים? כאשר הצדדים מסכימים על כל התנאים לרבות המחיר, תנאי התשלום, תנאי הפינוי ומסירת החזקה, מבלי שיש תנאים אחרים המוסיפים או הגורמים לצדדים לקיים התחייבויות נוספות אשר בלעדיהן אותן תנאים מוסכמים לא יתקיימו.

הנה דוגמא לאינטרסים מנוגדים: פנו אלי השבוע זוג רוכשים אשר התעניין ברכישת דירת יד 2 במחיר מאוד אטרקטיבי ואפילו קצת מעורר חשד. הזוג הזה מאוד רצה את הדירה ואפשר היה להבין מדוע. אולם בדיקה מעמיקה שערכתי, כחלק מבדיקות משפטיות מקדמיות שעלי לבצע, עלה שבדירה בנוי חדר נוסף בגינה הגדולה והרחבה, ללא היתר בנייה. הזוג הזה הציע שאייצג את המוכר. הרי ברור שיש כאן ניגוד אינטרסים בין הצדדים שכן על מנת להכשיר את החדר ולהכשיר את הדירה למכירה, על המוכר לשאת בעלויות הוצאת ההיתר כדין ואם לא יעשה כן עליו לשלם פיצויי כלשהו לקונים. המוכר התנגד והנה ניגוד אינטרסים מובהק עוד בטרם החלה להכתב טיוטת הסכם.

במקרה הזה שאל אותי אותי הלקוח אם לחתום על זכרון דברים עד שיגיעו להסכמה על הסכם המכר, אולם מאחר והסכם דברים הוא חוזה מחייב בעל תוקף התנגדתי שיחתום על מסמך שכזה.

לאחרונה (פסק הדין מיום 8.4.2013) הועלה עניין הייצוג המשפטי ע"י עו"ד בעסקת מקרקעין בפסיקת בית המשפט כאשר בית המשפט פסק באופן ברור כי :

"נסיבות התביעה מהוות לקח ברור וחד לכל עו"ד המסכים לייצג את שניהצדדים באותו עניין בהסכם מכר מקרקעין. כמו כן, לכל צד לעסקת נדל"ןללמוד מנסיבות המקרה אודות החשיבות לייצוג משפטי עצמאי לכל צד"כתב השופט שאול שטרק בת"ק 21824-11-12.

במקרה זה, שני הצדדים חתמו על הסכם למכירת דירה הרשומה אצל חברה משכנת. כאשר הגיע עת התשלום האחרון, אשר היה מותנה בהמצאת אישור על העדר חובות לועד הבית, סרבה המוכרת לספק אישור זה מאחר ולטענתה לא היה ועד בית מסודר ולכן אין היא חבה לו דבר, והרוכשת סירבה לשלם את יתרת התשלום. רק לאחר דין ודברים ואין ספור איומים לתביעות שילמה המוכרת את החוב והרוכשת את יתרת התמורה, אולם המוכרת לא הסתפקה בכך והגישה תביעה נגד הרוכשת.

עורך הדין שייצג את שתיהן היה מנוע לסייע למי מהצדדים כי חובת הנאמנות היא כלפי שני הצדדים והוא אינו רשאי להעיד בבית משפט כנגד אחד הצדדים.

לדברי השופט, מאחר שעוה"ד ייצג את שני הצדדים, לא היתה בידו היכולת לייצג את עמדת הקונה מול ההפרה המקורית של המוכרת, אשר סירבה לשלם את החוב לוועד הבית. למרבה הצער נוצר מצב, בו שתיהן לא שמעו לעצתו, וממנו נמנעההיכולת לנקוט בפעולה כדי למזער את הנזקים.

לסיכום,המקרה הנ"ל בא ללמד שאם אתה לפני מכירת דירה או רכישת דירה, חשוב מאוד שתקבל ייצוג משפטי עצמאיכדי שהעסקה לא תעלה לך ביוקר בסופו של דבר.

***אין האמור לעיל לשמש כייעוץ משפטי ו/או חוו"ד משפטית ואין להסתמך עליו ככזה מבלי לקבל ייעוץ משפטי מעו"ד"**

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד אודליה שוהם, עוסקת בתחום המשפט האזרחי ומתמחה בדיני החוזים והמקרקעין,

למעלה מעשור מלווה לקוחות לפני רכישת/מכירה דירה, יוצרת הסכמי מכר, מלווה

בעלי עסקים ועוזרת ללקוחותיה לשמור על האינטרסים שלהם ועל השקט הנפשי שלהם,

בעלת ניסיון רב בתחום הליטיגציה ובהופעות בבתי המשפט.

ליצירת קשר:

עו"ד אודליה שוהם טל': 08-9473980

דוא"ל: oshoham.law@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד אודליה שוהם

מאת: עו"ד אודליה שוהםנדל"ן ומקרקעין14/04/131056 צפיות
כידוע, לפני כל רכישת דירה מומלץ, רצוי וחובה לערוך בדיקות משפטיות אודות הנכס המבוקש. הבדיקות האלו הן בדיקות המבוצעות על ידי עורך דין, בד"כ עורך דין מקרקעין המנוסה ובקיא בפרקטיקה של עסקאות מכר. אחת מהבדיקות שיש לעשות היא האם חלה על הנכס החובה לתשלום היטל השבחה. זוהי בדיקה מאוד חשובה, שכן מבחינה כלכלית היא יכולה להשפיע על תקציב רכישת הדירה, ועל ההוצאות הכרוכות ברכישת הדירה.

מאת: עו"ד אודליה שוהםנדל"ן ומקרקעין14/04/13885 צפיות
המאמר מסביר על סעיף תום הלב בהסכם מכר לרכישת דירה ולחשיבות של זכרון דברים. מה זה אומר תום לב במשא ומתן לפני רכישת דירה? מה אם יש נזילה לדוגמא והמוכר לא מגלה לכם? האם יש לו חובה כזו? איך זה בא לידי ביטוי בהסכם?

מאת: עו"ד אודליה שוהםנדל"ן ומקרקעין14/04/13887 צפיות
רכישת נכס מסחרי היא השקעה חשובה במאמר זה דוגמא לבדיקות שיש לבצע ופתרונות משפטיים להסכם המכר ברכישת נכס מסחרי.

מאת: עו"ד אודליה שוהםנדל"ן ומקרקעין08/04/13729 צפיות
קניית דירה מקבלן היא עסקה מרגשת ולעיתים חד פעמית. למה כדאי לשים לב לפני שחותמים על הסכם עם הקבלן? הנה 3 נקודות חשובות שיש לשים לב אליהן.

מאמרים נוספים בנושא נדל"ן ומקרקעין

מאת: רוני הכהןנדל"ן ומקרקעין26/10/211691 צפיות
טרם ההקמה יש לדעת כי הקמה של מבנה חייבת להיות בהתאמה מלאה לחוקים.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין24/12/201317 צפיות
בונים לכם מגדל חדש ליד הבית? גיליתם שתוכנית חדשה עתידה לשנות לכם את החיים? מגרש החניה שהתרגלתם לחנות בו עומד להיעלם לטובת בניין חדש? תמיד תוכלו להגיש התנגדות לתוכנית. שכן רוצה להוסיף שטח בניה, מבקש שימוש חורג ? מאמר זה יסביר לכם איך אפשר להתנגד לתוכנית, מה צריך לעשות ולמי צריך לפנות.

מאת: רונית אלפסינדל"ן ומקרקעין22/11/201508 צפיות
רכישת דירה יד שניה או דירה מקבלן? ומה בודקים לפני שרוכשים דירה מקבלן? והאם צריך עו"ד דין מקרקעין או שאפשר שעו"ד של הקבלן ייצג אתכם? כל זא ועוד במאמר שלפניכם.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין01/11/201303 צפיות
קיבלת כתב אישום בדואר רשום בשל בנייה ללא היתר, חריגה מהיתר או תוכנית, שימוש חורג, פיצול דירות. אתם שואלים את עצמכם מה עליכם לעשות. במדריך זה נסביר לכם מה צפוי, שלב אחרי שלב.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין29/09/201588 צפיות
מתכננים לבנות בריכת שחייה ביתית? חשו לדעת למה אתם נכנסים! בשנים האחרונות הופכות הבריכות הפרטיות לפופולריות מאוד בכל רחבי הארץ ואינן עוד נחלתן הבלעדית של בעלי הממון בלבד, לא מעט הודות לטכנולוגיות המתקדמות שקיימות כיום, המוזילות משמעותית את עלויות הבניה וההתקנה. נושא הצורך וההליך בהיתר בניה מורכב וחשוב שיהיה מלווה על ידי המומחה הנכון

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין08/09/20998 צפיות
עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין11/08/20954 צפיות
קיבלת צו הריסה? לא סוף פסוק! בת המשפט נתן לאחרונה כמה החלטות שיתכן ויכולים לסייע לך!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica