חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כדאי להכיר - היטל השבחה, מה זה?

כידוע, לפני כל רכישת דירה מומלץ, רצוי וחובה לערוך בדיקות משפטיות אודות הנכס המבוקש. הבדיקות האלו הן בדיקות המבוצעות על ידי עורך דין, בד"כ עורך דין מקרקעין המנוסה ובקיא בפרקטיקה של עסקאות מכר.

אחת מהבדיקות שיש לעשות היא האם חלה על הנכס החובה לתשלום היטל השבחה. זוהי בדיקה מאוד חשובה, שכן מבחינה כלכלית היא יכולה להשפיע על תקציב רכישת הדירה, ועל ההוצאות הכרוכות ברכישת הדירה.

לכן, כדי להבין מה זה היטל השבחה יש לומר מס' מילים על המונח "תוכנית בניין עיר" או בקיצור תב"ע.

תב"ע נקבעת על ידי הרשות המקומית בה ממוקם הנכס ובדרך כלל מטרת לייעד את הקרקע למטרות שונות.

באם קיים לנכס מסויים תב"ע הרי שעל פי התוכניית ייקבע גודל המבנה שמותר להקים על אותה קרקע, מספר הקומות, סוג הגג, מרחק המבנה מגבולות הקרקע וכיו"ב.

ולכן בטרם החלטת על רכישת דירה או בית בין אם בבניין או בין אם בית פרטי, עליך לבדוק במחלקת ההנדסה ברשות המקומית מהן התוכניות החלות על המבנה או הקרקע בה אתה מתעניין.

בבדיקה חשובה זו ניתן לגלות אם קיימות זכויות בניה נוספות או שמה המבנה מיצה את כולן. ההבדלים בין בית פרטי ישן שמיצה את זכויות הבניה לבית בית פרטי אחר שניתן להרסו ולבנות במקומו בניין רב קומות, הם גדולים ומשמעותיים. .

לכן, אם ישנה תוכנית בנין עיר בתוקף על הנכס אותו אתה מעוניין לרכוש והרשות המקומית החליטה לבצע שינוי כלשהו שיש בו כדי להעלות את שווי הקרקע בשל כך, יהיה על המוכר לשלם במועד הבקשה לאישור המכירה לשלם היטל השבחה.

בעניין הסכום אותו תבקש העיריה לגבות בגין היטל השבחה כדי לציין שאפשר להתווכח עליו באמצעות שמאי מקרקעין אשר יוכל לסייע במקרה זה.

בדרך כלל, כדי לשום את הנכס בגינו נדרש היטל השבחה, בהתאם לבקשה בעל הקרקע, הרשות המקומית מוציאה שמאי מטעמה לשטח כדי שיקבע את גובהו, ואז דורשת מבעל הקרקע שביקש את השומה לשלם את הסכום שנדרש על ידי הרשות בתוך 30 יום מן המועד שהומצאה לו השומה או לערער עליה, כאמור באמצעות שמאי מקרקעין.

כאשר זה קורה, חובה על בעל הקרקע לשלם את סכום היטל ההשבחה שאינו שנוי במחלוקת ורק אז יכול הוא להתווכח ולהתדיין על יתרת הסכום. אם השמאי מטעמו של בעל הקרקע אינו מצליח לשכנע את השמאי מטעם העיריה, נהוג לפנות לשמאי אחר שיכריע ויחליט מי מהשמאים צודק וזאת כדי לקבוע את גובה היטל ההשבחה שעל בעל הקרקע לשלם.

לכן, החובה בהיטל השבחה, לא ידועה למי שמתעניין לרכוש דירה, והסכום לעיתים יכול להגיע לאלפי ש"ח כך שבעת משא ומתן על דירה, הנה סיבה מספיק טובה מדוע לא כדאי לחתום על זכרון דברים לפני חתימה על הסכם מכר,שכן החובה בהיטל השבחה אינה ידועה במועד חתימה על זכרון דברים, והיה והיא קיימת, זה עניין שבהחלט מהווה שיקול נוסף בכדאיות העסקה.

 


***הבהרה: אין באמור לעיל לשמש ייעוץ משפטי ו/או חו"ד משפטית ואין בא להחליף ייעוץ משפטי ו/או חוו"ד משפטית***

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד אודליה שוהם, עוסקת בתחום המשפט האזרחי ומתמחה בדיני החוזים והמקרקעין,

למעלה מעשור מלווה לקוחות לפני רכישת/מכירה דירה, יוצרת הסכמי מכר, מלווה

בעלי עסקים ועוזרת ללקוחותיה לשמור על האינטרסים שלהם ועל השקט הנפשי שלהם,

בעלת ניסיון רב בתחום הליטיגציה ובהופעות בבתי המשפט.

ליצירת קשר:

עו"ד אודליה שוהם טל': 08-9473980

דוא"ל: oshoham.law@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד אודליה שוהם

מאת: עו"ד אודליה שוהםנדל"ן ומקרקעין23/05/131028 צפיות
בעסקת מקרקעין של דירה יד 2, עניין שכיח הוא שהצדדים מסכימים שעורך דין אחד ייצג את שניהם וינהל עבורם את העסקה כדי לחסוך בעלויות הוצאות המשפטיות. לעיתים החסכון בכסף הוא משמעותי ולעיתים נדרשת רמת זהירות אחרת. סעיף 14 לכללי לשכת עורכי הדין (אתיקה מקצועית) התשמ"א 1986, מאפשר לעו"ד לייצג שני צדדים לעסקת מקרקעין כל עוד אין ניגוד אינטרסים ביניהם.

מאת: עו"ד אודליה שוהםנדל"ן ומקרקעין14/04/13885 צפיות
המאמר מסביר על סעיף תום הלב בהסכם מכר לרכישת דירה ולחשיבות של זכרון דברים. מה זה אומר תום לב במשא ומתן לפני רכישת דירה? מה אם יש נזילה לדוגמא והמוכר לא מגלה לכם? האם יש לו חובה כזו? איך זה בא לידי ביטוי בהסכם?

מאת: עו"ד אודליה שוהםנדל"ן ומקרקעין14/04/13887 צפיות
רכישת נכס מסחרי היא השקעה חשובה במאמר זה דוגמא לבדיקות שיש לבצע ופתרונות משפטיים להסכם המכר ברכישת נכס מסחרי.

מאת: עו"ד אודליה שוהםנדל"ן ומקרקעין08/04/13729 צפיות
קניית דירה מקבלן היא עסקה מרגשת ולעיתים חד פעמית. למה כדאי לשים לב לפני שחותמים על הסכם עם הקבלן? הנה 3 נקודות חשובות שיש לשים לב אליהן.

מאמרים נוספים בנושא נדל"ן ומקרקעין

מאת: רוני הכהןנדל"ן ומקרקעין26/10/211691 צפיות
טרם ההקמה יש לדעת כי הקמה של מבנה חייבת להיות בהתאמה מלאה לחוקים.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין24/12/201317 צפיות
בונים לכם מגדל חדש ליד הבית? גיליתם שתוכנית חדשה עתידה לשנות לכם את החיים? מגרש החניה שהתרגלתם לחנות בו עומד להיעלם לטובת בניין חדש? תמיד תוכלו להגיש התנגדות לתוכנית. שכן רוצה להוסיף שטח בניה, מבקש שימוש חורג ? מאמר זה יסביר לכם איך אפשר להתנגד לתוכנית, מה צריך לעשות ולמי צריך לפנות.

מאת: רונית אלפסינדל"ן ומקרקעין22/11/201509 צפיות
רכישת דירה יד שניה או דירה מקבלן? ומה בודקים לפני שרוכשים דירה מקבלן? והאם צריך עו"ד דין מקרקעין או שאפשר שעו"ד של הקבלן ייצג אתכם? כל זא ועוד במאמר שלפניכם.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין01/11/201304 צפיות
קיבלת כתב אישום בדואר רשום בשל בנייה ללא היתר, חריגה מהיתר או תוכנית, שימוש חורג, פיצול דירות. אתם שואלים את עצמכם מה עליכם לעשות. במדריך זה נסביר לכם מה צפוי, שלב אחרי שלב.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין29/09/201588 צפיות
מתכננים לבנות בריכת שחייה ביתית? חשו לדעת למה אתם נכנסים! בשנים האחרונות הופכות הבריכות הפרטיות לפופולריות מאוד בכל רחבי הארץ ואינן עוד נחלתן הבלעדית של בעלי הממון בלבד, לא מעט הודות לטכנולוגיות המתקדמות שקיימות כיום, המוזילות משמעותית את עלויות הבניה וההתקנה. נושא הצורך וההליך בהיתר בניה מורכב וחשוב שיהיה מלווה על ידי המומחה הנכון

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין08/09/20998 צפיות
עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין11/08/20954 צפיות
קיבלת צו הריסה? לא סוף פסוק! בת המשפט נתן לאחרונה כמה החלטות שיתכן ויכולים לסייע לך!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica