חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

גרפותרפיה וכתיבה תרפויטית

מי מאיתנו לא זוכר את הקטע, בסרט "אלכס חולה האהבה", שבו המורה בעל המבטא הרוסי מאלץ את אלכס התלמיד לכתוב על הלוח כמה פעמים את המשפט "בחורות עירומות זה חולרה...".

עונשי כתיבה כאלו, שאולי אחדים מאיתנו נתקלו בהם בצעירותם, נראים מגוחכים אבל שיטת טיפול חדשה שמתקבצת תחת המונחים "כתיבה תרפויטית" ו"גרפותרפיה", משתמשת היטב ב"עונש" הזה על מנת להצליח לשנות את האדם לכיוונים חיוביים יותר.

נפתח בעובדה שהאישיות שלנו יודעת להתבטא החוצה בכל מיני צורות. היא מתבטאת באופן לא מודע בגוף שלנו (בכפות הרגליים, הידיים, האישונים, הלשון, באופי התנוחה, צורת ההליכה וכ"ו), היא גם מתבטאת בצורת הדיבור, בצורת האכילה שלנו ובעצם בכל דבר שאנחנו עושים. היא כמובן מתבטאת גם באופן הכתיבה ובכתב היד שלנו. הקשר בין האישיות לאופני הביטוי שלה הוכח מדעית כדו-כיווני. מחקרים רבים בתחום הפסיכולוגיה מוכיחים שאנחנו מסוגלים לשנות את האישיות על ידי שינוי הדברים החיצוניים שבהם היא מתבטאת.

בשנים האחרונות עולה המודעות לשיטות טיפול אלטרנטיביות משיטת הטיפול המסורתית של שיחות פסיכותרפיה יקרות ומתמשכות עם פסיכולוג. בין השיטות החדשות (שכבר נחשבת ישנה) ניתן למשל למנות את שיטת האימון האישי (Coaching).

גישה טיפולית אחרת חדשה ולא כל כך ידועה עדיין נקראת Inverseism והיא מתמקדת בשינוי אופני הביטוי של האישיות על מנת לשנות תכונות ספציפיות באישיות המטופל. אותו עיקרון 'היפוך' מתרחש גם בכתב היד. אין כמעט עוררין בדבר העובדה שכתב היד ואופן הכתיבה מבטא את אישיות האדם אבל האם שינוי כתב היד בכוונה או תרגילי כתיבה מסוימים כמו גרפותרפיה, שנעשים לאורך זמן, יכולים להשפיע על האישיות?

הגרפותרפיה היא גישה טיפולית שבה מלמדים את האדם לשנות את חתימתו ואת כתב ידו על מנת להשפיע באופן עקיף על תת המודע שלו ואז לגרום לשינוי באישיותו. הגרפותרפיה יעילה לצורך החלשת תכונה "רעה" או/ו חיזוק תכונה "טובה" אצל המטופל. הגרפותרפיה יכולה להיות שימושית גם בטיפול זוגי, שבו בודקים אילו תכונות אישיות מתנגשות אצל שני בני הזוג ואז "משפרים" תכונות אלו כך שתיווצר התאמה טובה יותר ביניהם.

לחץ כאן לקניית הספר "לכתוב את עצמך מחדש"- ללמוד לטפל בעצמך ובאחרים בעזרת הגרפותרפיה

הכתיבהתרפיה או הכתיבה התרפויטית שמכילה בתוכה את הגרפותרפיה, היא שם כללי לטכניקות ריפוי בעזרת כתיבה ותרגילי כתיבה. הרעיון הוא שכתיבה כשלעצמה, בכל מיני מניפולציות, היא סוג של תרפיה (כמו למשל כתיבת שירים, יומן חיים או בלוג). הכתיבה התרפויטית מתרגלת את האדם לכתוב על נושאים טעונים באופן מסוים, כמו לדוגמה טראומות, כך שהתת-מודע שלו יעבד אותם בצורה נכונה.

בכתיבה התרפויטית המילים יכולות להיכתב בכל מיני צורות ואופנים תוך ניצול מגוון האפשרויות שמעניק לנו הדף והעט, הכל בהתאם ליעד הטיפול הספציפי.

טכניקה טיפולית ששוכללה על-ידי ואשר משתמשת בכך היא הגרפותרפיה המרחבית שבה כתיבת מילה או משפט מסוים, בתוך מרחב הדף, פעמיים רבות (כמו למשל- "הביטחון העצמי שלי גובר ומתחזק") משתחלת, בהכוונה הנכונה, לתוך תת-המודע, כמו מנטרה במדיטציה (מכאן אולי אפשר להבין את היעילות בעונש הבית-ספרי הנודע לכתוב שורות של משפטים חינוכיים).

הגרפותרפיה המרחבית משלבת במרחב הדף, לא רק מילים ומשפטים, אלא גם ציורים וסירטוטים על מנת להחדיר את המסר הנכון אל התת-מודע באופן אפקטיבי ועמיד לאורך זמן.

טכניקת טיפול אחרת שבה משתמשת הכתיבה התרפויטית היא כתיבת סיפורים תרפויטים שמצליחים להציג זויות ראיה הסתגלותיות יותר למצבים טראומטיים או לפחדים אצל האדם. טכניקה זו מנצלת את תכונת המוח ליצור עלילה מהחויות שהאדם עובר ולהתמקד בנקודות המבט בעלילה אשר מאפשרות לאדם להסתגל טוב יותר למציאות החיצונית.

כתיבת מכתבים שלא על מנת לשולחם היא שיטת טיפול בכתיבה שפותחה בעיקר על-ידי צמד הפסיכולוגים האוסטרליים מייקל וייט ודיוויד אפסטון וחוללה ממש מהפכה בתחום הפסיכולוגיה הקלינית המקצועית. שיטה זו מאפשרת לכותב להחצין את בעיתו על פי דגם סיפורי אחר מהדגם המקורי שבו סופרה.

תרגולי הגרפותרפיה והכתיבה התרפויטית נהנים מיתרון נוסף שהוא יתרון הדיסקרטיות. הטיפול כולו יכול להיעשות בצורה דיסקרטית ובאופן מקוון בלי שהמטפל והמטופל רואים אחד את השני.

יתרון זה מתאפשר בזכות יכולתו של המטפל  לאבחן את האדם לפי כתב ידו מרחוק, לתרגל אותו באמצעות האימייל או הדואר ולהבחין בשינויים המתרחשים באופיו כפי שהם משתקפים בניתוחי כתב היד.

זכויות מאמר זה שמורות לעופר בן חורין,

לחץ כאן לקניית הספר "לכתוב את עצמך מחדש"- ללמוד לטפל בעצמך ובאחרים בעזרת הגרפותרפיה

 





 
     
     
     
   
   
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עופר בן חורין-לכתוב את עצמך מחדש

הגרפותרפיה (טיפול בכתב) והכתיבה הטיפולית (טיפול בכתיבה) יכולים להיות לעזר רב בטיפול במחלות שונות כמו למשל מחלת הסרטן, מחלת הפרקינסון ומחלת האלצהיימר. שימוש בטכניקות הכתיבה הטיפולית, בין השאר בכתיבה מרחבית, בכתיבת סיפורים ואפילו בכתיבת ספר באופן מונחה יכולים לעזור פלאיים בהתמודדות עם המחלה ובדרך לריפויה.

מאת: עופר בן חורין-לכתוב את עצמך מחדשספרות29/09/111446 צפיות
טראומה או משבר הם מצבים אפשריים בחיינו. לא רבים יודעים שניתן להתמודד עם מצבים אלו בעזרת הכתיבה הטיפולית. מאמר זה מציג את טכניקות הטיפול בטראומה באמצעות הכתיבה ומסביר כיצד הן מצליחות להקל על תפקודו של חווה הטראומה או המשבר בצורה ניכרת.

מאמרים נוספים בנושא גרפולוגיה

מאת: יובל בן בסטגרפולוגיה06/10/143323 צפיות
הלהיט שכובש את ערבי הבידור בארץ ! ערב גרפולוגי לחברה שבו נצחק, נשתף, נעצים, נחבר דרך כתב היד. החברה יצאו עם ידע חדש ופרקטי וטעם של עוד בדיוק כמו הפעם הראשונה שמתנשאים במשהו שלו מכירים.

מאת: יובל בן בסטגרפולוגיה05/08/143557 צפיות
קבלו רעיון פשוט כיצד לערוך פעילות כיף לעובדים. מזמינים גרפולוג לערב צוות. כל עובד מקבל 3 דפים חלקים מגלגל והופך לכדור. השלישי שמצליח לג'אנגל למשך 5 שניות מקבל אבחון גרפולוגי ראשוני של כתב היד.

מאת: יובל בן בסטגרפולוגיה12/06/144626 צפיות
מכירה מישהי שלא אוהבת לגלות על עצמה דברים ?חברת יוקו פיתחה את התערובת הכימית להחלקה יפנית. הזמנת גרפולוג לערב גיבוש הינה פעילות מתאימה לעשירון העליון מסביון ועד לעשירון התחתון מרמת אביב ג

למרות שישי לנו את הנטיה להגיב של כתבים כגברי או נשי למעשה לא ניתן לראות את מינו של הכותב. כתב היד משקף לנו את השילוב של הזהות החיצונית שלנו עם זו הפנימית. הכתב משקף, בין היתר, את האנימה והאנימוס, כלומר – את החלק הגברי שבאישה והיחס שלה אליו ואת החלק הנשי אצל הגבר והיחס שלו אליו.

איכות קו כתיבה היא אלמנט חשוב בתורת הגרפולוגיה ואותו לא ניתן ללמוד או לזייף. הגר וולטר היה גרפולוג צרפתי אשר הוציא ב-1938 ספר בשם "הגרפולוגיה של הקו". בספר זה הוא פיתח שיטה ייחודית אשר מתבססת על ארבעה סימנים של קו הכתיבה. סימנים אלו מייצגים את טמפרמנט האדם, את הליבידו שלו ואת אופן הליכתו אל מטרות.

תיאוריית האישיות של רנה לה-סן כוללת שמונה טיפוסים. מאמר זה מסכם את המושגים הבסיסיים של התיאוריה, את הטיפוסים ואת המאפיינים הגרפולוגיים של כל טיפוס.

מאת: יובל בן בסטגרפולוגיה29/07/128917 צפיות
גרפולוג ליום הערכות המשלב תכנים מעולם עבודת צוות והנחיית קבוצות הינו פתרון מצוין. מי שעוקבת אחרי הישרדות יכולה לשים לב שבמועצת השבט מצלמים את כתב היד והשם שכל אחד/ת בחר/ה להדיח.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica