חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ניירות ערך

מאת: מנחם דפנותמסחר יומי03/12/20091334 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ניירות ערך

את המושג ניירות ערך מכירים כולם, אך לא רבים יודעים מהו באמת פירושו. ניירות ערך, כפי ששמם מרמז, הינם ניירות בעלי ערך כספי מסוים אולם כמובן שאין בכך בכדי למצות את ההגדרה, שהרי אם כן אז גם שטרות כסף הינם ניירות ערך. יש אמנם ויכוח על ההגדרה המדויקת של ניירות ערך, אולם נוכל להסתפק בהגדרה כי ניירות ערך הינם מניות, כתבי אופציה, אגרות חוב וניירות ערך מסחריים. ניירות ערך נסחרים בבורסה, שהיא זירת המסחר בה מחליפים ידיים נכסים פיננסיים שונים מהמוכרים לקונים, ולכל נייר ערך מאפיינים משלו.

סוגי ניירות ערך

כפי שהגדרנו לעיל, ישנם 4 סוגים עיקריים של ניירות ערך-

  1. מניות-מניות הן למעשה תעודותהמעידות על יחידות בעלות בחברה כלשהי. המחזיק במניה של חברה מסוימת הוא למעשה בעלים של החלק היחסי בחברה וככזה הוא זכאילתשלום של דיבידנדים, לזכות הצבעה באסיפההכללית של בעלי המניות ולקבלת חלקו היחסי בנכסי החברה במקרה של פירוק. אדם,או גוף מסחרי, המחזיק למעלה מ-5% ממניותיה של חברה מוגדר כבעל עניין בחברה ואדם המחזיק ביותר מ-50% ממניותיה של חברה מוגדר כבעלהשליטה בה. מכירה של מניות יכולה להתבצע גםבאופן פרטי, אולם כאשר מדובר על הנפקת מניות לציבור הדבר נעשה באמצעות הבורסה לניירות ערך.
  2. כתביאופציה- כתבי אופציה הם למעשה התחייבות של כותבהאופציה למכירת מניה במחיר קבוע מראש ובמועד מסוים המהווה את מועד פקיעת האופציה. המרת כתב האופציה למניה נקראת"מימוש" והיא כדאית אם במועד פקיעת האופציה מחירהמניה גבוה מהמחיר הקבוע בכתב האופציה. כתבי אופציה אינם מקנים את הזכויות שמקנות מניות מאחר והמחזיקים בהם אינם בעלים של החברה.
  3. אגרותחוב- אגרות חוב, ובקיצור-אג"ח, הן ניירות הערך הנפוצים בעולם ומשמעות רכישת אגרת חוב היא מתן הלוואה לגוף המנפיק את אותה אגרת (ממשלה, חברה וכד').הריבית הנקובה המצוינת באג"ח היא הריבית אותהמשלם מנפיק האיגרת לרוכש האיגרת, ובמועד הפקיעה משלם מנפיק האג"ח את תשלום הריבית האחרון וכן את תשלום הקרן. ישנם סוגיםרבים של אג"ח והם שונים האחד מהשני בהצמדה,בגובה הריבית ובגוף המנפיק.
  4. ניירותערך מסחריים - נייר ערך מסחרי עובד עלאותו רעיון של אג"ח, אך הוא מונפק על ידי תאגידים בלבד ומועד הפירעון שלו הוא בטווח הקצר, בין שבוע לשנה מיום ההלוואה.ניירות ערך מסחריים מאפשרים כלי יעיל לתאגידיםלגיוס הלוואות לזמן קצר וגם הם נסחרים בבורסה.

הבורסה – זירת המסחר בניירות ערך

הבורסה לניירות ערך היא למעשה זירה בה נפגשים קונים ומוכרים של ניירות ערך וסוחרים בהם בהתאם לכללים קבועים. זהו השוק בו סוחרים בניירות ערך ומכשירים פיננסיים, וניירות הערך הנסחרים בבורסה כוללים מניות, כתבי אופציה, אגרות חוב וניירות ערך נוספים. המסחר בבורסה מתבצע באמצעות חברי הבורסה בלבד, הוא ממומן מעמלות ומפוקח על ידי הרשות לניירות ערך, שהיא גוף התקינה הרשמי בישראל בכל הקשור לניירות ערך.

חברות המנפיקות מניות בבורסה נקראות חברות ציבוריות, מאחר והציבור למעשה חופשי לרכוש יחידות בעלות בהן, ועל ידי כך לקבל בהן החלטות וליהנות מרווחיהן. הפעילות של מסחר במניות בבורסה מתקיימת בשני שווקים-

שוק ההנפקות / השוק הראשוני – השוק בו מתקיים גיוס הון של חברות באמצעות הנפקת חלק ממניותיהן לציבור.
שוק המסחר / השוק המשני – השוק בו מתקיים סחר בניירות ערך של חברות ציבוריות, אשר כבר הנפיקו חלק ממניותיהן בבורסה.

 



תגיות המאמר: ניירות ערך, נייר ערך


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מנחם דפנות

מאת: מנחם דפנותתעודות סל03/12/098681 צפיות
מניה היא אחד המושגים הבסיסיים ביותר בשוק ההון, וסביר להניח כי גם אם אינכם מבינים דבר וחצי דבר בכל הקשור לבורסה ולהשקעות אתם עדיין נתקלים בה על בסיס יומיומי. אם אתם רוצים לדעת יותר על מניות ועל שוק ההון ללא ספק הגעתם למקום הנכון- הדקו חגורות, שבו בנוח בכסא והתכוננו להכיר עולם מופלא שבו כל אחד יכול לקנות ולמכור בעלות על חברות שונות, לסחור בניירות ערך שונים, לבנות אסטרטגיה להשקעות ולהרוויח או להפסיד כסף רב.

מאת: מנחם דפנותמט"ח03/12/091606 צפיות
טח, הקיצור המקובל למונח "מטבע חוץ", הוא אחד המונחים השגורים בפיו של כל כלכלן, בנקאי או משקיע. המשמעות של מטבע חוץ היא מטבע של מדינה אחרת אשר מקובל במסחר הבינלאומי ומסחר במטבע חוץ, או עסקת מטח, משמעותם החלפת מטבע מסוג אחד במטבע מסוג אחר בערך כספי זהה. המסחר מתבצע תמיד בין צמד מטבעות המכונה "קרוס", כאשר מטבע אחד הוא המטבע המוביל, או מטבע הבסיס, והמטבע השני הוא המטבע המובל, או המטבע העוקב.

מאת: מנחם דפנותהשקעות03/12/091315 צפיות
אם יש לכם סכום כסף פנוי להשקעה, גם אם לא גדול מדי, ישנן אופציות רבות להשקעה העומדות בפניכם- החל ממניות, אופציות ואגרות חוב וכלה בפיקדונות, קרנות ומק"מ. המסחר בכל אחד מאפיקי ההשקעות הללו, הנקראים גם מכשירים פיננסיים, טומן בחובו סיכונים שונים ואפשרויות רווח שונות, וכמעט בלתי אפשרי עבור המשקיע הפרטי והבודד להכיר את כולם בצורה טובה. מסיבה זו, משקיעים פרטיים רבים בוחרים להתמקד במכשירי השקעה מסוימים, כמו מניות, מט"ח או אופציות, ואילו אחרים בוחרים בניהול תיק השקעות חיצוני באמצעות בית השקעות.

מאת: מנחם דפנותבורסת ת"א03/12/091294 צפיות
את החינוך הכלכלי של אזרחי ישראל, או של אזרחי העולם המערבי בכלל, ניתן לחלק ל-2 אסכולות מרכזיות- זו שעל פיה התעסקות בכסף היא דבר מלוכלך, כסף צריך לבוא רק מעבודה והבורסה ושוק ההון הם מקום להרפתקנים ולמהמרים בלבד, והאסכולה השנייה שעל פיה הבנה כלכלית היא חיונית בעולמינו היום, כסף צריך לבוא גם מעבודה אך גם מהשקעות נבונות, ולכן הבנה גדולה יותר בשוק ההון ובפיננסים יכולה לסייע לכל אחד להבין טוב יותר כיצד פועל העולם בו הוא חי וכיצד להתנהל כלכלית בצורה נכונה.

מאמרים נוספים בנושא מסחר יומי

מאת: שלום כהןמסחר יומי13/07/161647 צפיות
רבים מאמינים כי מסחר בבורסה מבוסס על מזל בלבד, ממש כמו מילוי של טופס לוטו. עם זאת, במציאות המצב שונה בתכלית. למעשה, לפני שסוחרים בבורסה חשוב מאוד

מאת: שלום כהןמסחר יומי11/07/161457 צפיות
כיום, בעקבות התפתחות האינטרנט והטכנולוגיה, התחום של מסחר בבורסה השתנה באופן משמעותי וניכר. כיום, מסחר במניות ומסחר בבורסה בארץ ובעולם הפך להיות קל יותר מאי פעם, ואת רוב הפעולות ניתן לבצע באופן עצמאי...

מאת: שלום כהןמסחר יומי11/07/161490 צפיות
בעבר, כמעט ולא הייתה אפשרות לבצע מסחר עצמאי בבורסה, וזאת כיוון שלא הייתה נגישות למסחר והוא היה צריך להתבצע פיזית ממקומות מסוימים. עם זאת, כיום המצב שונה בתכלית. עקב התפתחות הטכנולוגיה ורשת האינטרנט, כיום ניתן לבצע...

מאת: avivroyמסחר יומי03/09/152466 צפיות
תחום האופציות הבינאריות הפך למרכזי בעולם המסחר הישראלי בשנים האחרונות. הגם שמדובר בתחום הנחשב לפשוט יותר מאשר תחומים מקבילים אחרים, הוא מציע מגוון רחב מאד של אפשרויות השקעה ומסחר

מאת: מסחר בינלאומימסחר יומי08/06/151660 צפיות
רבות דובר על שוק ההון, זהו שוק גדול ובו אפשרויות השקעה רבות וכמו כן שחקנים רבים המשתתפים בו. לדוגמה בתי השקעות, בנקים, חברות ביטוח, משקיעי פורקס ואפילו אתה שקורא כרגע שורות אלו.

מאת: רן טוביהמסחר יומי29/12/141783 צפיות
למה אינך זוכה עם הניתוח הטכני להצלחה שהובטחה לך מהמרצים שלך למסחר בשוק ההון? מדוע גם כשאתה מומחה ומיומן בניתוח - עדיין אתה חווה הרבה כישלונות? אז הנה עבורך חומר למחשבה...

מאת: רן טוביהמסחר יומי22/12/141643 צפיות
האם השימוש באוסילאטורים ואינדיקאטורים בביצוע עסקאותיך יביאו לך יתרון ויניבו עבורך הצלחה, או שמא דווקא כשתסתמך עליהם במסחר... כישלון - לשם הם יובילו אותך?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica