חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

בין תפסח לתפסח: תפסח כמעבר לגאולה, תפסח כמעבר לגלות

מאת: ד"ר אורנה ליברמןיהדות09/07/2014909 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שם העיר תפסח נקרא פעמיים במקרא. בפעם הראשונה מופיעה העיר כסמל לשגשוג ושלום וממחישה את נצחון ערכי הבריאה על התוהו  -  שלמה הרחיב את תחומי ממלכתו השלווה מתפסח ועד עזה (מלכים א, ה:ד-ה). בפעם השנייה, להפך, מופיעה העיר כסמל לחורבן וכהמחשה קיצונית במיוחד להשתלטות תאוות רצח וענישה - מנחם בן גדי הרס את תפסח וסביבותיה, הרג את כל תושביה וביקע את בטן כל נשותיה ההרות כנקמה על כך שהעיר לא פתחה לו את שעריה (מלכים ב, טו:טז).  שלמה ומנחם הלכו בכיוונים הפוכים. מעשיו של זה האחרון מנוגדים בתכלית הניגוד למסר הבריאה שעניינה מעבר מאכזריות ורוע לחסד וטוב. איך התחילה הבריאה?

 

יְהוָה אֱלֹהֵי צְבָאוֹת, מִי כָמוֹךָ חסִין, יָהּ [מי כמוך חזק, יה]! וֶאֱמוּנָתְךָ - סְבִיבוֹתֶיךָ [ואמיתותך נמצאת סביבך/כל מה שמסביבך מעיד על חזקך]. אַתָּה מוֹשֵׁל בְּגֵאוּת הַיָּם, בְּשׂוֹא גַלָּיו, אַתָּה תְשַׁבְּחֵם [כאשר יתנשאו גליו, אתה משקיטם]. אַתָּה דִכִּאתָ כֶחָלָל רָהַב [אתה קרעת את מפלצת הים לגזרים כמו הייתה גווייה],  בִּזְרוֹעַ עֻזְּךָ פִּזַּרְתָּ אוֹיְבֶיךָ. לְךָ שָׁמַיִם, אַף לְךָ אָרֶץ,  תֵּבֵל וּמְלֹאָהּ, אַתָּה יְסַדְתָּם. צָפוֹן וְיָמִין, אַתָּה בְרָאתָם, תָּבוֹר וְחֶרְמוֹן, בְּשִׁמְךָ יְרַנֵּנוּ. לְךָ זְרוֹעַ עִם גְּבוּרָה,  תָּעֹז יָדְךָ, תָּרוּם יְמִינֶךָ. (תהילים פט:ט-יד)

 

מֵכִין הָרִים בְּכֹחוֹ, נֶאְזָר בִּגְבוּרָה [מקבע הרים בכוחו, חוגר גבורה]. מַשְׁבִּיחַ שְׁאוֹן יַמִּים, שְׁאוֹן גַּלֵּיהֶם, וַהמוֹן לְאֻמִּים [משקיט שאון ימים, שאון גליהם, ושאון גויים]. (שם סה:ז-ח)

 

בפסוקים אלה נשמעים הדיו של סיפור בריאה אלים שבמהלכו הכריע האל הבורא את אויבו, ים התוהו המורד שהתנגד לבריאה, והנמיך את גליו המתגבהים. שִׁבַּח (פיעל) ו-הִשְׁבִּיחַ (הפעיל) משמעותם, בלשון המקרא, היא שִׁכֵּךְ, הִשְׁקִיט. השימוש בפעלים אלה רומז לשינוי מהותי שעבר הים המתרהב, שאחרי שטעם מזרוע עוזו של אלוהים, הבין את חוסר התוחלת שבהתקוממותו (לשני שלבי הבריאה, בכוח ובנועם, ראו: מגערה, דרך רגיעה, לערגה). בין קצף, השתוללות, חמת טירוף וזעם לבין רגיעה והכרת ערך החיים, השלום והשלווה, בחר הים באפשרות השנייה. שבח כולל שח: שחיחות הגלים מסמלת את המעבר המבורך מרהב לענווה. הים השביח את אופיו, הפך את עורו ונהייה למשבחו של האל הבורא – הַמְּשַׁבֵּחַ מִשְׁתַּבֵּחַ. וזה, הבורא, מחזיר לו באהבה, רוך וליטופים.

 

הפועל שבח בערבית פירושו שחה (שימו לב לקרבתו ל-שכב – שבח ו-שכב הם כמו אנגרמות). השוחה צולח את הים מחוף אל חוף, מסף אל סף, מלטף את המים בידיו וברגליו, מחליקם, מתאחד ומתמזג אתם בהרמוניה תוך שגופו חורץ אותם בתלם מעברו, כרקיע, מחלק אותם לשני חלקים, מזה ומזה – הַמַּחְלִיק הוא הַמְּחַלֵּק. בשיח ובשחוק נברא העולם, ולפי גרסה נוספת זו - בשחייה. אך לפני שהחליק הבורא בידיו על המים שקיבלו את עולו באהבה וערגה, נאלץ להכות בהם בעוז זרועותיו, בצד זה ובצד זה, על ימין ועל שמאל, כדי להכניע את התנשאותם. על שלב ראשון זה בבריאה ניתן ללמוד מנבואת ישעיהו על השפלת מואב:

 

וְאָמַר עם ישראל בַּיּוֹם הַהוּא: הִנֵּה אֱלֹהֵינוּ, זֶה קִוִּינוּ לוֹ וְיוֹשִׁיעֵנוּ, זֶה יְהוָה קִוִּינוּ לוֹ, נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בִּישׁוּעָתוֹ.  כִּי תָנוּחַ יַד יְהוָה בָּהָר הַזֶּה, וְנָדוֹשׁ מוֹאָב תַּחְתָּיו, כְּהִדּוּשׁ מַתְבֵּן במי  מַדְמֵנָה [ה' יניח את ידו על ההר הזה, לברכו ולהבטיח את שלומו, אך מואב יירמס, במקום בו הוא שוכן/תחת ידו הכבדה של אלוהים, כמו תבן מעורב בזבל מימי].  וּפֵרַשׂ יָדָיו בְּקִרְבּוֹ, כַּאשֶׁר יְפָרֵשׂ הַשֹּׂחֶה לִשְׂחוֹת, וְהִשְׁפִּיל גַּאוָתוֹ, עִם אָרְבּוֹת יָדָיו [ה' יפרוש ידיו, בתוך בור הדומן שבו יירמס מואב, כשוחה הפורש ידיו כדי לשחות, וישפיל את גאוותו של מואב באברות ידיו].  וּמִבְצַר מִשְׂגַּב חוֹמֹתֶיךָ הֵשַׁח, הִשְׁפִּיל, הִגִּיעַ לָאָרֶץ, עַד עָפָר [את מבצר חומותיך הגבוהות ינמיך ה', יוריד, יפיל  לארץ ויהרוס אותו עד עפר] . (ישעיהו כה:ט-יב, אין המקום להרחיב כאן לא בפירוט פירושי הביטוי אָרְבּוֹת יָדָיו השנוי במחלוקת ולא בעניין זהות השוחה שיש המפרשים אותו לא כדימוי לאלוהים המכה כי אם, להפך, כדימוי למואב הפורש ידיים כדי להתגונן ממכותיו)

 

גורל מואב מוצג כמנוגד לגורל ישראל. אלוהים מניח ידו האחת על ציון כדי להגן עליה ולרומם אותה – כִּי תָנוּחַ יַד יְהוָה בָּהָר הַזֶּה, הר ציון הוא כאן סמל לבריאה, ובידו השנייה הוא מפיל והורס את מואב – וְנָדוֹשׁ מוֹאָב תַּחְתָּיו, מואב מייצג את כל אויבי ישראל שהם סמל לתוהו. השמדת הרע ותקומת הטוב מתחוללות, לפי דימוי זה, בעת ובעונה אחת.

 

בפסוק הבא מופיע דימוי חדש המציג את מואב כנתון בצבת שתי ידיו של הבורא, שחיין כל יכול. בעוד שבדימוי הקודם יד אחת של אלוהים מושיעה את ציון וידו השנייה משמידה את מואב, בדימוי זה עסוקות שתי ידיו בהריסת זה האחרון:

 

וּפֵרַשׂ יָדָיו בְּקִרְבּוֹ, כַּאשֶׁר יְפָרֵשׂ הַשֹּׂחֶה לִשְׂחוֹת, וְהִשְׁפִּיל גַּאוָתוֹ, (...).(ישעיהו כה:יא)

 

אלוהים יפרוש את ידיו בקרב מואב, בלב לבו של הרע, בתוך המים המעופשים שבהם נתון האויב, וימתחן, מימין ומשמאל, עד קצה גבולות ממלכת מואב הגאה על מבצריה הגבוהים. כשם שאין בכוח המים להתנגד לשוחה המכה בהם בעוזו הרב, בימינו ובשמאלו, החוצה אותם בקלות מרובה, מפלחם, משטחם, מהאמצע לקצוות, כך לא יוכל מואב להתנגד לכוח האל שיהרוס ויכתוש את כל עריו וחומותיו. כשם שהכניע האל והשפיל את גליו המתנשאים של הים הקדמוני, כך יפיל את גאוות חומותיו של מואב המתנשא. שאון לאומים כשאון הים: מואב, כשאר אויבי ה' וציון, אינו אלא התגלמות ים התוהו הראשוני שזקף שוב ראשו וחזר לסורו במרד חסר סיכוי. הדמיון הלשוני והרעיוני בין תיאור מאבק הבורא בים לבין תיאור מאבקו במואב אינו מותיר שום מקום לספק בדבר הקשר בין הים והלאום. על הים נאמר:

 

אַתָּה מוֹשֵׁל בְּגֵאוּת הַיָּם, בְּשׂוֹא גַלָּיו, אַתָּה תְשַׁבְּחֵם. (תהילים פט:י)

נֹטֶה שָׁמַיִם לְבַדּוֹ וְדוֹרֵךְ עַל בָּמֳתֵי יָם. (...). אֱלוֹהַּ לֹא יָשִׁיב אַפּוֹ, תַּחְתָּו שָׁחחוּ עֹזְרֵי רָהַב. (אִיּוֹב ט:ח, יג)

על מואב נאמר:

 

כִּי תָנוּחַ יַד יְהוָה בָּהָר הַזֶּה וְנָדוֹשׁ מוֹאָב תַּחְתָּיו כְּהִדּוּשׁ מַתְבֵּן במי מַדְמֵנָה. וּפֵרַשׂ [ה'] יָדָיו בְּקִרְבּוֹ [של מואב], כַּאשֶׁר יְפָרֵשׂ הַשֹּׂחֶה לִשְׂחוֹת, וְהִשְׁפִּיל גַּאוָתוֹ, עִם אָרְבּוֹת יָדָיו.  וּמִבְצַר מִשְׂגַּב חוֹמֹתֶיךָ הֵשַׁח, הִשְׁפִּיל, הִגִּיעַ לָאָרֶץ, עַד עָפָר. (ישעיהו כה:י-יב)

 

נצחון אלוהים העתידי ביום ההוא על יהירות אויבו מואב יחזור, ככל יתר המאבקים המתוארים במקרא, על נצחונו בעבר, בראשית הימים, על רהבו של ים התוהו. אחרית הימים תחזור לראשיתם, אל המיתוס המכונן של הנמכת גלי הים, דיכוי גאותו-גאוותו, בשני שלבים, תחילה בעוז ולאחר מכן בנועם.

 

להברה שח המצויה בשרשים שבח ו-שחה מקבילה קרובתה סח המצויה בשורש פסח (הפועל שבח, לפי מילונו של אבן שושן, הינו קרוב ל-פָּסָהוּ באכדית). לגרסת הבריאה בשחייה מצטרפת גרסת הבריאה בפסיחה. משמעותו של הפועל פסח במקורו היא רחבה ביותר, מ-פסח במובן המקובל עלינו כיום של נִמְנַע מלעבור ועד פסח במובן ההופכי של בחר לעבור, פסע. בשורש פסח נמצא פס, רצועה צרה אשר, מצד אחד, עשויה להיעלם, לעבור מפס לאפס, ומצד אחר, עשויה לגדול, לִפְשׂוֹת ולהתפשט, ומכאן קשת המשמעויות הרחבה של השורש. מוכרת וידועה משמעות הפועל פסח בסיפור יציאת מצרים בו הוא חוזר מספר פעמים במשמעות של עָבַר לְיַד בְּלִי שֶׁנִּכְנַס, נִמְנַע מִלִּנְגֹּעַ, דִּלֵּג עַל, הִתְעַלֵּם:

 

וְהָיָה הַדָּם לָכֶם לְאֹת  עַל הַבָּתִּים אשֶׁר אַתֶּם שָׁם, וְרָאִיתִי אֶת הַדָּם, וּפָסַחְתִּי עלֵכֶם, וְלֹא יִהְיֶה בָכֶם נֶגֶף לְמַשְׁחִית, בְּהַכֹּתִי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם. (שמות יב:יג)

 

וְעָבַר יְהוָה  לִנְגֹּף אֶת מִצְרַיִם, וְרָאָה אֶת הַדָּם עַל הַמַּשְׁקוֹף וְעַל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת, וּפָסַח יְהוָה עַל הַפֶּתַח, וְלֹא יִתֵּן הַמַּשְׁחִית לָבֹא אֶל-בָּתֵּיכֶם לִנְגֹּף. (שם שם:כג)

 

וְהָיָה כִּי יֹאמְרוּ אלֵיכֶם בְּנֵיכֶם: מָה הָעבֹדָה הַזֹּאת  לָכֶם?  וַאמַרְתֶּם: זֶבַח פֶּסַח הוּא לַיהוָה, אשֶׁר פָּסַח עַל בָּתֵּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם, בְּנָגְפּוֹ אֶת-מִצְרַיִם, וְאֶת בָּתֵּינוּ הִצִּיל. (שם שם:כז)

 

אך למשמעות זו של הפועל,  לֹא עָבַר, מצטרפת משמעות ניגודית, פחות ידועה, עָבַר גַּם עָבַר (המצוינת בערכים פָּסַח ו-תִּפְסַח במילונו של וילהלם גזניוס). הוכחה לכך נמצאת בשם העיר תִּפְסַח שפירושו הוא מַעבָר, וליתר דיוק, מַעבָר בְּמַיִם. תפסח הייתה בימי המקרא עיר גדולה, מבוצרת ועשירה, על גדתו המערבית של נהר הפרת (סמוך לחאלב בסוריה של ימינו ויש המזהים אותה עם תָּפְּסוּהוּ הבבלית, ליד כרכמיש), שהייתה ממוקמת על דרך מסחרית חשובה שקישרה בין מזרח למערב. ּבמקום זה, הודות לעיקול של נהר הפרת, פנייה מדרום למזרח, היה מעבר של מים רדודים אשר אפשרו חצייה רגלית של הנהר. למעבר ליד תפסח, תַּפְסַכּוּס בלעז,  הייתה חשיבות אסטרטגית גדולה בעת העתיקה וצבאות רבים חצו אותו כדי לפלוש למסופוטמיה. החציות הידועות ביותר הן זו של כורש מלך פרס וזו של אלכסנדר מוקדון. על חייליו של כורש נאמר שהם חצו את הנהר כשהמים מגיעים להם עד החזה. צבאו של אלכסנדר חצה את הנהר על גשר (ויש אומרים שני גשרים) שכבר היה שם, לפי גרסה אחת, או שנבנה באופן מיוחד, לפי גרסה אחרת. ערים מעטירות, שחבו את שגשוגן הכלכלי והתרבותי לשליטתן על מעברות מים ודרכי מעבר, נחשבו בעיני אנשי תקופת המקרא כמקומות קדושים אשר סימלו את מרכז העולם ובריאתו.

 

תפסח על גדות הפרת נזכרת במקרא כעיר גבול בקצה הצפוני של ממלכת שלמה:

 

כִּי הוּא רֹדֶה בְּכָל עֵבֶר הַנָּהָר, מִתִּפְסַח וְעַד עַזָּה, בְּכָל מַלְכֵי עֵבֶר הַנָּהָר, וְשָׁלוֹם הָיָה לוֹ מִכָּל עבָרָיו, מִסָּבִיב. וַיֵּשֶׁב יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל לָבֶטַח, אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ, מִדָּן וְעַד בְּאֵר שָׁבַע, כֹּל יְמֵי שְׁלֹמֹה. (מלכים א, ה:ד-ה)

 

לפי הפירוש הרווח ביותר לביטוי זה, מִתִּפְסַח וְעַד עַזָּה, שלמה משל מתפסח בצפון עד עזה בדרום, מקצה אל קצה. פירוש הפוך ממקם את תפסח לא רחוק מעזה, בהתאם לשיטת החשיבה המעגלית. לפי פירוש זה, שתי הערים לא מציינות כאן את קצות הממלכה על קו ישר אלא מהוות שתי נקודות צמודות זו לזו על מעגל, המגדירות את מרחק מלוא היקפו, את שני קצותיו (ראו: ד"ר יהשוע מנחם רוזנברג, מהדו עד כוש, על חשיבה מעגלית וחשיבה קווית).

 

תפסח היא קצה, תפסח היא גם אמצע. העובר-חוצה-צולח-פוסח את הנהר, מעבר אחד לעבר שני, הריהו חותך אותו באמצעו, פוסח-פוסע, מסף אל סף. המעבר בתפסח, כמו מעברות הירדן (יהושוע ב:ז), מעבר יבוק (בראשית לב:כב), מעבר מכמש (שמואל א, יד:ד-ה), כמו כל המעברים הנזכרים בתנ"ך, ימיים, במקורם, ויבשתיים, בהרחבת משמעות, הוא בעל משמעות סמלית חשובה ועיקרית מאין כמוה. בתפסח היו המים רדודים, נמוכים, מֵי אָפְסָיִם (יחזקאל מז:ג, מים המגיעים עד לקרסוליים). מעבר זה מסמל את צומת הדרכים הראשונית שהאל הבורא סלל בקרב התוהו ובוהו ושממנה התפצלו ויצאו דרכים ונתיבות לכל כיווני העולם:

 

הַנּוֹתֵן בַּיָּם דָּרֶךְ וּבְמַיִם עַזִּים נְתִיבָה. (ישעיהו מג:טז)

 

רדודה, נמוכה, הייתה נקודת האמצע, בתווך, שהושטחה ביד הבורא כאשר בא לבצע את המעבר מתוהו לבריאה. אבן השתייה, בין שמים לארץ, טבור היקום, היא המקום, בתוך התהום, בו נגעה יד הבורא בראשונה, כאשר רקעה ורדדה, הידקה וצררה, פחסה ופחתה (פסח/פחס/פחת) את גלי הים הגאים. הגאות-גאווה הונמכה-הושפלה וכך אופשר כינון העולם ושגשוגו, החל מלב הטומאה בו הגיעה גבהות-עזות המים לשיאה שהפך ללב הקדושה בו נצררו בצרור החיים. כך נאמר לא והוגבל שלטון ממלכת התוהו והאפס (אפס/פסח), כך נאמר כן ונפתח חסד הבריאה (פסח/פתח).

 

אז, שם, וגם עתה, כאן. מעבר המים הרדודים מסמל לא רק את מקום התחלת הבריאה החד פעמי, בזמן ההוא, בבראשית, שם, אלא גם את החזרה הבלתי פוסקת של הצליחה-פסיחה-פסיעה, בזמן הזה, עתה, פה, במשך חייו של אדם הן כפרט והן כחלק מכלל.

 

כִּי הוּא רֹדֶה בְּכָל עֵבֶר הַנָּהָר, מִתִּפְסַח וְעַד עַזָּה, בְּכָל מַלְכֵי עֵבֶר הַנָּהָר, וְשָׁלוֹם הָיָה לוֹ מִכָּל עבָרָיו, מִסָּבִיב. וַיֵּשֶׁב יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל לָבֶטַח, אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ, מִדָּן וְעַד בְּאֵר שָׁבַע, כֹּל יְמֵי שְׁלֹמֹה. (מלכים א, ה:ד-ה)

 

בפסוקים אלה מצטיירת דמותו של שלמה, המושל מתפסח, על גדות הפרת, ועד עזה, לחוף הים התיכון, כחופפת לזו של המלך האידיאלי המשיחי, המשורטט בחלקו השני של מזמור פט:

וְשַׂמְתִּי בַיָּם יָדוֹ וּבַנְּהָרוֹת יְמִינוֹ. הוּא יִקְרָאֵנִי: אָבִי אָתָּה, אֵלִי, וְצוּר יְשׁוּעָתִי. אַף אָנִי, בְּכוֹר אֶתְּנֵהוּ, עֶלְיוֹן לְמַלְכֵי אָרֶץ. (תהילים פט:כו-כח)

 

מהצלבת שני הפסוקים המצוטטים לעיל, מצטייר דימוי של שלמה המלך אשר ימינו אוחזת בנהר הפרת ויובליו ושמאלו אוחזת בים התיכון, דימוי דומה לזה של האל הבורא שימינו מעמידה את המים מעל לרקיע – את השמים ושמאלו מקבעת את המים שמתחת לו - את הארץ:

 

אַף יָדִי יָסְדָה אֶרֶץ וִימִינִי טִפְּחָה שָׁמָיִם, קֹרֵא אנִי אלֵיהֶם, יַעַמְדוּ יַחְדָּו. (ישעיהו מח:יג)

 

תפסח ועזה, צפון ודרום, מסמלות שמים וארץ, מעלה ומטה. דימוי ידי המלך, בכורו של אלוהים, המרחיבות את שלטונו המבורך, המביאות שלום וביטחון, העתק ידי האל הבורא הקובעות שמים וארץ, משלים את דימוי ידיו המכות, המשחיתות, ההורסות את התוהו המסומל על ידי מואב.

 

שלמה הלך בדרכי האל וחיקה אותו וכך זכה בתקופת שיא שטפח מתקופת המשיח התגלה בה. זו המסקנה שניתן להסיק מהשבח הסמוי שמשבח מזמור פט את שלמה. שלמה מוצג כמלך אשר הרחיק את הטומאה והרחיב את תחומי הקדושה, מירושלים והלאה, עד גבולות ממלכתו. נחזור ללילה שלפני יציאת מצרים שבו קיבלו העברים צו להסתגר בבתיהם:

 

וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לְכָל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אלֵהֶם:  מִשְׁכוּ וּקְחוּ לָכֶם צֹאן לְמִשְׁפְּחֹתֵיכֶם, וְשַׁחטוּ הַפָּסַח, וּלְקַחְתֶּם אגֻדַּת אֵזוֹב וּטְבַלְתֶּם בַּדָּם אשֶׁר בַּסַּף, וְהִגַּעְתֶּם אֶל הַמַּשְׁקוֹף וְאֶל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת מִן הַדָּם אשֶׁר בַּסָּף, וְאַתֶּם לֹא תֵצְאוּ אִישׁ מִפֶּתַח בֵּיתוֹ עַד בֹּקֶר.  וְעָבַר יְהוָה לִנְגֹּף אֶת מִצְרַיִם, וְרָאָה אֶת הַדָּם עַל ַמַּשְׁקוֹף וְעַל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת, וּפָסַח יְהוָה עַל הַפֶּתַח וְלֹא יִתֵּן הַמַּשְׁחִית לָבֹא אֶל בָּתֵּיכֶם לִנְגֹּף. (שמות יב:כא-כג)

 

בתי העברים הסגורים בלילה, אטומים לכניסת המשחית, יצרו איים של קדושה בלב הטומאה מסביב, מבודלים ממנה בידול מוחלט, כשכל בית ובית משכפל את אי הקדושה הראשון בלב ים הטומאה הקמאי, כשכל בית ובית הוא כמקדש בזעיר אנפין,  כשפתחו - המשקוף ושתי המזוזות, עליהם נמרח דם הקרבן, הוא כמזבח. מנקודות טוהר אלה יצאו יוצאי מצרים בדרכם לצליחת ים סוף, עוד מעבר מסף אל סף. שלמה, בונה בית המקדש, המשיך את הפצת הקדושה, אך בסוף חייו, כידוע, מידרדרת המלוכה גם מבחוץ – אדום וארם קמים עליה כשטן וגם מפנים – הממלכה המאוחדת תתפלג בקרוב ליהודה וישראל  (מלכים א, יא).

 

תהליך ההתפוררות מגיע לשיאו בימיה האחרונים של ממלכת ישראל לפני כיבושה בידי אשור, ובקונטקסט מדיני מעורער זה, נזכרת העיר תפסח בפעם השנייה במקרא. בין מלכי ישראל האחרונים, כמסופר בפרק טו במלכים ב', נמצא זכריה בן ירבעם אשר מולך שישה חודשים. שלום בן יביש קושר עליו קשר, רוצח אותו קבל עם ועולה לשלטון במקומו. שלום בן יביש מולך רק חודש אחד וגם הוא נרצח על ידי מנחם בן גדי התופס את מקומו. פסוק טז מוסר מידע על ביצוע מעשה אכזריות קשה ביותר בידי מנחם בן גדי אשר צר על תפסח וכובש אותה, וכעונש על שלא פתחה לו שעריה ונכנעה לו, ולמען יראו וייראו כל אלה שחשבו לא לציית לו ולא לקבלו כמלך, הורס אותה ואת סביבותיה – כל האיזור בינה לבין תרצה,  הורג את כל אוכלוסייתה ומרטש את בטן נשותיה ההרות:

 

אָז יַכֶּה מְנַחֵם אֶת תִּפְסַח וְאֶת כָּל אשֶׁר בָּהּ וְאֶת גְּבוּלֶיהָ, מִתִּרְצָה, כִּי לֹא פָתַח, וַיַּךְ, אֵת כָּל הֶהָרוֹתֶיהָ בִּקֵּעַ.  (מלכים ב, טו:טז)

על זהותה של העיר תפסח קיימות שוב שתי סברות. לפי הסברה הראשונה, הרווחת ביותר, הכוונה לעיר שכנה לעיר תרצה, ויש קוראים אף תפסח כ-תפוח, עיר באיזור, בגבול אפרים ומנשה (יהושוע יז:ז-ח). לפי גרסה זו, מנחם בן גדי נלחם בתפסח  בזמן שיצא לכבוש את שומרון. לפי הסברה השנייה, הכוונה היא לעיר בקצה גבולה של ממלכת שלמה עליה דיברנו, על גדות הפרת (מלכים א, ה:ד-ה), עיר מרוחקת מאוד מהבירה שומרון, וזהו כאן אזכורה השני במקרא. חוקר התנ"ך הגרמני יוהאן פרידריך קרל קייל, התומך בסברה זו,  מסביר שזכריה התעתד לנצל את חולשת אשור הרגעית כדי להמשיך את כיבושי אביו ירבעם בן יואש שהחזיר למלכותו, לפי הכתוב במלכים ב, יד:כח, את דמשק וחמת, ולמטרה זו ריכז צבא, בראשות מנחם בן גדי, בעיר תרצה. אך לפני שיצא הצבא, הגיעה השמועה לתרצה בדבר רצח המלך זכריה בידי שלום בן יביש שתפס את כסאו, ואז יצא שר הצבא מנחם בן גדי לשומרון, הרג את הקושר וחזר לתרצה שממנה יצא מייד למסע הכיבושים עליו הוחלט קודם לכן. יושבי תפסח לא רצו להכיר בו כמלך וסגרו את שעריה בפניו ואז לכד אותה בכוח וביצע את המעשה הברברי של ביקוע בטן הנשים ההרות.

 

הפירושים הרווחים ביותר, דהיינו שתפסח המוזכרת ביחס למלכות שלמה היא העיר הארמית בקצה ממלכתו בעוד שתפסח שנהרסה ותושביה נרצחו בידי מנחם בן גדי היא עיר ישראלית הסמוכה לבירה שומרון, מבליטים את הניגוד בין תקופת שלמה לתקופת מנחם בן גדי באמצעות השם הזהה. תפסח לתפסח כטוב לרע, כבריאה לתוהו. תפסח, עיר זרה, גבולית, חייה בשלווה כמו עיר עברית במרכז בעוד שתפסח, עיר ישראלית, במרכז, משמשת זירה למעשים מחרידים בין אחים, המאפיינים ממלכות אליליות, והנמצאים בניגוד מוחלט לערכי ישראל.

 

המקרא מוסר לנו שמנהג ביקוע הנשים ההרות בערים כבושות היה נהוג בקרב מלכי ארם, עמון ואשור (מלכים ב, ח:יב; עמוס א:יג; הושע יד:א) אך מנחם בן גדי הוא המלך העברי היחיד שלו מיוחס המעשה הנורא. בעוד ששלמה המלך בתקופת שיאו מתעלה ומידמה לאל הבורא ושתי ערי המנהל בקצות ממלכתו, תפסח ועזה, מתעלות ומידמות לערי ממלכתו הראשיות, מנחם בן גדי יורד לדרגת אכזריותם של העמים האליליים ומתנהג באכזריות, כזר, לערים  ישראליות  (תרצה שימשה, כידוע, כבירת ישראל החל מירבעם בן נבט עד שעמרי החליפה בשומרון).

 

תפסח הרחוקה מול עזה כסמל הבריאה והגאולה, תפסח הקרובה ליד תרצה כמבשרת התוהו והגלות, העומדים על הסף, אותו שם מגלם דבר והיפוכו, שלמות בטחונית ורוחנית לעומת הידרדרות מוסרית, העומדת להסתיים בחורבן ממשי. השימוש באותו שם אינו מקרי מן הסתם ומיועד לרמוז לקורא שבסיועו של שלמה, בנו הבכור של האל, הזרים התעלו לדרגת ישראל בעוד שתחת מגעו של מנחם בן גדי, מלך משחית, ירדו ישראל לדרגת הזרים.

 

שלמה המלך המשיך במלאכת הבידול בין קדושה לטומאה שהתחילה ביציאת מצרים ומנע מהשטן להיכנס לממלכתו. כמו שסגרו בני ישראל את דלתותיהם בפני המשחית שפסח על בתיהם ונכנס להכות בבכורי מצרים, כך בידל שלמה את ממלכתו המורחבת מטומאת השטן. בין תפסח לעזה, בין נהר לים, בין מים למים, קמה ממלכה שחותם הבריאה, המאופיינת על ידי חכמה, מוסריות ויופי, חתום בה. מירושלים, שעל מעיינה גיחון נמשח שלמה למלך (מלכים א, א:לג-לד), כמו גן עדן, התפשטה הקדושה לערים המשגשגות האחרות, כשכל אחת מהן מהווה דגם להקמת העולם על חוף מעיין ישועה שהגיח מתהומות התוהו. בדמיון הערים לדגם הראשוני ובתיאום ביניהן תלוי שלום העולם.

ההפך הגמור מתחולל בימיו של מנחם בן גדי. הרצח ההמוני בין תפסח לתרצה מצטייר כניגוד מר להצלת בני ישראל שהחלה בליל יציאת מצרים. בעוד אלה מסתגרים בלילה בבתיהם ואין המשחית אשר מכה בבני מצרים נכנס למקומם, הסתגרות אנשי תפסח ותרצה בעריהם איננה מועילה להם כלל וכלל. נהפוך הוא. דווקא משום שלא פתחו, מכה בהם מנחם, איזו אירוניה עגומה טמונה בשמו, כשטן צמא דם, ללא אבחנה.

 

זיהום פשה במי הישועה הצלולים שהינה הם עתה מגואלים בדם, תפוחים וצבים מחמה וגאווה. אלוהים בקע את המים בבריאה, ביציאת מצרים, במעבר הירדן, כדי להוביל לחיים ואילו מנחם בן גדי מבקע, על דרך הניגוד, את בטן ההרות, בריאה בזעיר אנפין, ומוביל למוות. הכתובים מביאים כידוע הסבר היסטוריוסופי לחורבן שנגרם לפיו עקב הטמעת ערכי האלילות – עשיית הרע בעיני ה'. נפילת שומרון בידי מלך אשור תתרחש עוד מעט והנגדת דמותו של מנחם לדמותו של שלמה באמצעות שני הפסוקים בהם מופיע שם העיר תפסח מחזקת ומבליטה את הוקעת ההידרדרות המוסרית שהחלה, לפי ספר מלכים, בסוף ימי שלמה (מלכים א, יא). שלמותה המדינית של ממלכת שלמה שהשתרעה מתפסח ועד עזה הלכה ונפגמה, הלכה וננגסה, עקב חיקוי מנהגי העמים הזרים שאחד מביטויו היותר מזעזעים הוא פשע ביקוע ההרות בין תפסח לתרצה.

להעמקה

אורנה ליברמן, שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה, סלע, 2013

http://www.booknet.co.il/prodtxt.asp?id=63643#.ViKbO4ehecw

הספר זמין גם בגרסה אלקטרונית, בהוצאת "מנדלי" ובהוצאת "עברית"

מוזמנים לטעום ממנו את הפרק הראשון באתר סימניה

http://simania.co.il/e/4527/0

מוזמנים לבקר בבלוג שלי שמלבד עיסוקו בלשון המקרא עוסק גם בספרות ובאמנות

לשון המקרא - אור חדש על שפה עתיקה, הבלוג של אורנה

https://liebermanorna.wordpress.com/

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה

 

עיסוקי בשפה העברית כמורה באולפן הביא אותי לכתיבת מחקר ארוך שנים על לשון המקרא שממנו עיבדתי את ספרי: שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה. ההרפתקה המרתקת התחילה עבורי כשהבחנתי, להפתעתי, שכל מילה ומילה מכילה כפיל ניגודי: רע (ההיפך של טוב)/רע, רעות, רעיה, און (כוח)/און (חולשה, עצב), חיל (גבורה)/חיל (פחד), חלש/חלש על, שר (שריר, שררה)/רש, עמד/מעד, פרה/רפה, שואה/ישועה, ציון Tsiyon(ארץ פוריה)/צָיון  Tsayon (צייה), חופה (הגנה)/פח, פחת (מלכודת), ברא (יצר, הוליד)/ בֵּרֵא (חתך, דקר, הרס, הרג), תם/טמא, נגע/עונג, שֵׁדִים/שדי, אל/לא ועוד הרשימה ארוכה. הצמד גלות/גאולה ידוע לכול, מצוטט ונלמד רבות, אך לא הייתי מודעת לעובדה, לפני שניגשתי למחקר, שמימדי התופעה רחבים כל כך.

כפל המשמעות אינו מאפיין את העברית בלבד. הבלשן הגרמני קרל אַבֶּל (1837-1906) זיהה תופעה זו במצרית עתיקה שבה אותה מילה ציינה שני מושגים מנוגדים. המילה כֵּן, למשל, פירושה היה חזק וחלש בעת ובעונה אחת. המצרים הקדמונים, לפי התיאוריה של קרל אבל, לא יכלו להבין את מושג הכוח בלי להשוות אותו לניגודו. התפתחות השפה ודובריה גרמה במשך הזמן להתפצלות המילים. המילה כֵּן שפירושה היה חזק וחלש התפצלה ל-ֵּן חזק ול-כָּן חלש. קרל אבל ייחס את התופעה לכל השפות השמיות וההודו-אירופאיות שבכולן ניתן עדיין למצוא שרידים לאופן החשיבה הקדום. בלטינית, ביוונית ובאירנית, לתואר קדוש יש שני פנים, פן חיובי, הקשור לאופיה הידידותי לאדם של השכינה ופן שלילי, מאיים, המצביע על מי שאל לו לאדם להתקרב אליו פן יבוא עליו עונש נורא.

ממצאיו של קרל אבל נתקלו בהתנגדות קשה מצד עמיתיו ולולא מאמרו של פרויד מובנים מנוגדים של מילים עתיקות המסכם את התיאוריה של הפילולוג, שאותה מצטט אבי הפסיכואנליזה כדי להקביל אותה לאמביוולנטיות של החלומות, קרוב  לודאי שקרל אבל היה נבלע לחלוטין בתהום הנשייה. פרויד שחיפש קשרים בין פסיכואנליזה להיווצרות השפה קרא בשקיקה את כתביו של קרל אבל ופרסם עליהם את מאמרו המפורסם שבו הוא עורך הקבלה בין הגאי השפה לדימויי החלום. חקירת לשון המקרא מוכיחה על אף הכול שקרל אבל צדק גם צדק. ואף יותר מכך, לשון המקרא כל כולה חתומה בחותם הדואליות הטבוע לא רק בסמנטיקה שלה אלא גם בכל מבניה, בין אם הפונטי, בין אם התחבירי ובין אם הדקדוקי. אותיות אהוי, למשל, בניגוד לכל האותיות האחרות שאינן אלא עיצוריות בלבד, ממלאות תפקיד הן של עיצור והן של תנועה. זכות היתר שממנה נהנות אותיות אלה נובעת מקרבתן הרבה לייצוג האלוהות. כל האותיות נתפשות, ליתר דיוק, כמייצגות את אלוהים, אך אהוי קרובות אליו יותר: א (אלף - במקום הראשון, "אלופה" וקודמת לכול) מסמלת את ראשוניותו ומצוינותו ו־הוי שמרכיבות את השם המפורש מסמלות את נצחיותו (היה, הוה, יהיה). כשאותיות אהוי נהגות כעיצורים, הן מייצגות את הפן הנתפש של אלוהים (אימננטיות) וכשאותן אותיות ממלאות תפקיד של תנועות ולא נהגות, הן מייצגות את מה שאין בכוח האדם לגלות (טרנסצנדנטליות). כשאותיות אלה מופיעות בשורשי פעלים, התנהגותן לובשת פנים מרובות. במקרים מסוימים, הן נמצאות אך משמשות כתנועה ולא הוגים אותן (קָרָא, למשל, מגזרת נחי ל"א, ק.ר.א, האלף הופכת לנחה). לעיתים הן אף נעלמות לחלוטין (גָּר מגזרת נחי ע"ו-ע"י, ג.ו.ר, הוו חסרה). לעתים הן מתחלפות באות אחרת מאותה קבוצה (הוֹרִיד מגזרת נחי פ"י, י.ר.ד, הוו הנחה באה במקום היוד השורשית. דוגמה נוספת: עָשָׂה מגזרת נחי ל"י, ע.ש.י, ההא הנחה באה במקום היוד השורשית. היוד השורשית בוחרת לה להתחבא מאחורי אותיות אחרות, בהתאם למקומה בשורש הפועל: כשהיא פ' הפועל, י.ר.ד, י.ל.ד, י.ר.י, היא "מתחפשת" לוו בהפעיל - הוֹרִיד, הוֹלִיד, הוֹרָה; כשהיא ל' הפועל, ע.ש.י, ק.נ.י, י.ר.י,  היא "מתחפשת", במקרים מסוימים, להא בפעל - עָשָׂה, קָנָה, יָרָה). בין אם האל מופיע, בין אם הוא מסתתר ובין אם הוא מתחפש, הוא תמיד אינסופי ונמצא בכל מקום, אומרות לנו אותיות אלה שאופיין כפול. גם תופעת הסמיכות הנפוצה כל כך בתנ"ך (למשל, רְקִיעַ הַשָּׁמַיִם, בראשית א:יד; חַיַּת הָאָרֶץ, פס' ל) מחברת בין שני רכיבים ויוצרת ביניהם קשרים סמנטיים מגוונים תוך שהיא ממזגת אותם, מבחינה פונטית, למילה אחת. ניתן גם להוסיף בינתיים את הביטויים הנקראים צימודים, תֹּהוּ וָבֹהוּ (בראשית א:ב), שֹׁד וָשֶׁבֶר (ירמיהו מח:ג), כַּפְתֹּר וָפֶרַח (שמות כה:לג) שבהם, בניגוד לסמיכות, שני המונחים, המחוברים בוו קמוצה, שומרים על עצמאותם כשתי מילים העומדות בפני עצמן, נרדפות אומנם אך נפרדות. מומחי השפות המסופוטמיות מצהירים כיום שתופעת הדואליות שולטת גם בבבלית ואף בכל הלשונות שנכתבו בכתב היתדות.

הדואליות הטבועה בשפה משקפת את הדואליות המאפיינת את אלוהים, שליט אחד וכל יכול, נגלה ונסתר, ממית ומחיה, בורא הטוב והרע, יוצר האור ועושה החושך שמחץ את התוהו, גאל את הבריאה משִּׁביהּ ורפאהּ מחוליהּ. מפי עליון יצא הרע והטוב. כל מילה ומילה כמו חצויה לשניים, מכילה את הרוע הנורא של התוהו ובוהו, רעש, רעד וטבח, המזוהה עם האלילות ואת הטוב המתוק של הבריאה, שלום שלווה ובטח, סמל האמונה המונותיאיסטית המובעת בתנ"ך. ראיית העולם החדשה מעניקה לדו-הקוטביות של השפה משמעות מוסרית ספציפית בדרישתה לבחור בערכים שהיא מסמנת אותם כטובים ומבורכים, ערכי הבריאה, ולהתרחק מעולם האלילות המקולל, המתויג כשטני ומועד לכאוס. התורה נותנת לפני בני ישראל את הטוב והרע, את החיים והמוות, את הברכה והקללה, את שמירת חוקי ה' או את ההליכה אחרי אלוהים אחרים ומכוונת אותם לבחור בבחירה הנכונה: וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים (דברים יא:כו-לב, ל:טו-כ). מטרת נושאי הדגל של המונותיאיזם התנ"כי היא לתקן את בחירתם של אדם וחוה ברע, באלילות ובמוות כך שכל משמעויותיהן השליליות של המילים שהתפרצו מכלאן ברגע בו נגסו שיני החוטאים בפרי המתוק שהפך למר תאבדנה את כוחן ואף תיעלמנה.

חקירת מילות התנ"ך לפי שיטתו של הבלשן העלום, קרל אבל, מגלה אופקים חדשים ומרתקים. משמעות האותיות והדרך הלא שרירותית בה הן מצטרפות למילים, חקירת קשרים סמנטיים בין אותיות ומילים דומות בצליליהן למרות הכתיב השונה (תָּוֶךְ/טֶבַח), התחקות אחר קשרים ניגודיים בין מילים קרובות (אֵל/אַל/לֹא), ולפעמים אף זהות (חֵמָה במובן של רַעַל נְחָשִׁים/יַיִן מֻרְעָל/זַעַם אֱלֹהִים לעומת אותה מילה במובן של חֶמְאָה, מַאֲכַל מוֹתָרוֹת מְפַנֵּק; שׁוֹד, במובן של שְׁדִידָה וּגְזֵלָה לעומת אותה מילה במובן של שְׁדֵי אֵם הַמְּנִיקָה בְּאַהֲבָה), פרישת מניפות אנגרמות של מילים (חֵץ/צַח, חַף/פַּח, פִּגּוּל/פִּלּוּג, רָקַע/קָרַע/עָקַר/עָרַק), כל אלה יגלו לנו איך עיבד המונותיאיזם התנ"כי את המיתוסים האליליים כדי להתאימם להשקפת עולמו המתבדלת ובאיזו חיוניות יצק תוכן חדש ומהפכני למסגרות הקיימות כדי לעודד את החברה האנושית לעדן את החייתיות הטמאה הטבועה בה מנעוריה, להתעלות ולהיטהר.

 ביתור הרע, לפי המקרא, חייב להיעשות לפי דגם בריאת העולם שבה בותר התוהו ובוהו, מפלצת דמויית נחש, ונחצה לשניים, בתווך, שוסף, נטבח ונזבח. מחיצת קרח זכה ודקה התקשחה ופלחה את מותני הענק המימי, מבדילה בין מחצית גופו העליונה  ומחצית גופו התחתונה. מסך ספיר זה שנקרא רקיע בישר את רגיעת הים הקדמון. חציית המים הראשונית, ביום השני לבריאה, המסמלת את אילוף חיית התוהו ובוהו חסרת הרסן, משמשת בתנ"ך כדגם על לכל פעולות האדם שראוי להיקרא בשם זה. כל החציות שעליהן יסופר לאחר מכן, הן במובן הביתוק (ברית בין הבתרים, בראשית טו, ניתוח צמד הבקר בידי שאול, שמואל א, יא:יז...) והן במובן הצליחה (ים סוף, הירדן, היבוק...) תחזורנה בווריאציות שונות על האקט הקוסמוגני המכריע של חלוקת המים לשני חלקים שווים, באמצעם. הצולח את המרחב והזמן חוצה אותו לשניים בגופו (וגם בנפשו) וחוזר בהכרח על פעולת הבריאה. כל מעשה ותנוחה, במילים אחרות, התנהגות האדם בכללה, חייבת, לפי התנ"ך, לחקות את כוונת מעשה פילוח המים, דהיינו, להפוך את התוהו הטמא לבריאה הטהורה. הרקיע פילח אכן כחץ את התערובת הבוצנית והעכורה והֲפָכָהּ למים צלולים וזכים. מהמילה חֵץ נגזרו המילים חָצָה ו-חֵצִי. חֵץ, בשיכול אותיות - צַח - רומזת לאופיו של הפיצול שבאמצעותו היטהרה טומאת הכאוס. פִּלּוּג מי בראשית הפך את הַפִּגּוּל לצחות.

מקור החיים מצוי, אכן, לפי התנ"ך, בפירודם המבוקר של המים. הטוב פילח את הרע בְּחִצּוֹ. ריבוים המרשים של הפעלים המציינים את פעולת ההפרדה (בָּצַע, בָּקַע, זָמַר, חָצַב, חָצָץ, חָתַךְ, טָבַח, כָּרַת, נִפֵּץ, נִתַּח, קָטַף, קִצֵּר, רָצַץ, שִׁסַּע, שִׁסֵּף, תִּוָּה/הִתְוָה ועוד הרשימה ארוכה) משמש הוכחה ניצחת לחשיבותו של הפילוח במעשה הבריאה המכונן. כל מילות התנ"ך ספוגות, כדוגמת התואר רָטֹב,  בטבעם הכפול של המים ונושאות משמעות חיובית ושלילית.

מתנין צמא דם, יהיר ומתנשא, הפך הים לבעל בריתו של הבורא, מודע לערכיו, עורג לקרבתו. תהליך הזדככות המים (מזכיכות לזכות, מגאווה לגעגועים) מבשר את שיבת בני ישראל הסוררים לגבולות נחלתם, מגלות לגאולה. הדרך ממדבר ישימון, לארץ פורחת, מצָיון   Tsayon (צייה) לציון  Tsiyon ,  עוברת באפיק שבו זרמו מי הבריאה כדי להתקבץ בגבולותיהם. עוד לפני שהגיעו המים ליעדם, כבר הפרו את השממה בדרכם, רמז להתלכדות ההפכים העתידה לבוא. מטוהרים ומזוככים, לאחר שהתמרקו ביסורים, מעפילים בני ישראל לארצם, כמו מי התוהו שחצו הרים ובקעות בדרכם למקום שיועד להם (תהילים קד:ו-י), אל מקום אחד (בראשית א:ט).

עידן הגאולה יאופיין אכן בהשלכת האחר ובדבקות באחד. זעקותיו האימתניות של התוהו שפרצו מלב המילים ברגע בו ננגס הפרי האסור תהפוכנה לרינה ולשירה. המיליל יהפוך למהלל. החוזרים לארצם יזכו לחיות בגופם ובנפשם את רגע איחוד ההפכים הנדיר והעצים שבו הופך הנחש את ארסו העז לדבש מתוק. התגוששות מובנים מנוגדים בבטן אותה מילה, כבמאורת נחשים מתפתלים, תסתיים בהתיישרותו של המעוקל ובהיטהרותו של הטמא. האלילות תחלוף, הרע יוסר, הזר יתמוסס, האחר יימוג, הכפילות תיעלם. האל יהיה אחד, שמו יהיה אחד, מערכת הערכים תהיה אחת, שפת העמים תהיה אחת, פיהם וליבם יהיה אחד: 

כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים, שָׂפָה בְרוּרָה, לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם ה', לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד. (צפניה ג:ט)

ד"ר אורנה ליברמן

המאמר מבוסס על ספרה של הכותבת: שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה, אתר מנדלי, יהדות

קישור לספר:

 http://mendele.co.il/?wpsc-product=sfathatanach

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר אורנה ליברמן

מאת: ד"ר אורנה ליברמןבריאות גיל הזהב29/04/161585 צפיות
בסדנה לחיים נכונים ובריאים נראה את הדרך לאזן את המערכת ההורמונלית באופן טבעי, מהם המזונות והתוספים החשובים ביותר להצערת הגוף, איך למנוע סרטן, להוריד סוכר, לשפר יצירתיות ולהגביר את השמחה, המוח, הריכוז והזיכרון. נלמד מהן 5 הבדיקות החשובות להעריך את תהליכי ההזדקנות וכיצד לייטב את התוצאות. כמו כן, נלמד דרכים לבדוק באופן אישי את רמות הויטמינים והמינרלים מעכבי ההזדקנות, שכל אחד מאתנו חסר וזקוק להם.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןבלשנות30/03/166877 צפיות
שר במקרא הוא איש בעל עמדת כוח, שליט, מושל, שופט, מפקד צבא או בעל תפקיד אחראי אחר. רש הוא עני, נקלה, נחות דרגה וחסר אמצעים. האם אין רש היפוכו הגמור של שר?

מאת: ד"ר אורנה ליברמןאומנות - כללי19/02/162560 צפיות
רחוב לה רגרטייה, באי סן לואי בפריז, שינה במאה ה-18 את שמו ונקרא רחוב האישה מחוסרת הראש. וזאת על שום שלט פרסומת לבית מרזח שנפתח במקום ובו נראתה אישה בלי ראש, מרימה כוסית יין, עם הסיסמא: "הכול טוב". כיתוב זה מקורו בפתגם סקסיסטי ידוע מאוד בצרפת במאה ה-17: אישה בלי ראש, הכול טוב בה. אך גלגוליה של שנאת הנשים מפתיעים מאוד...

מאת: ד"ר אורנה ליברמןיהדות27/01/161207 צפיות
המאמר, שני בסדרה לאחר "בריאה כצריפה" בוחן את המעברים בין מים של נחושת וברזל למים של כסף וזהב, המבוססים כולם על המעבר הראשוני מהתוהו ובוהו לבריאת העולם. ההקבלה הניגודית שבין הביטוי השגור אֲפִיקֵי מַיִם (מים זכים, כסף וזהב) לבין הביטוי הנדיר אֲפִיקֵי נְחֻשָׁה (מים עכורים, נחושת וברזל) ממחישה את התהום שבין שני העולמות המוצגים במקרא כעולם האלילות, הרוע והגסות לעומת עולם תורת ה’, הטוב והחן.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןיהדות12/01/161214 צפיות
המאמר בוחן את תהליך זיקוק הכסף כאמצעי המחשה לתיאור זיכוך המים בבריאת העולם. דימוי הכסף הצרוף, שזוקק מסיגים מאוסים חופף לתיאור המים הזכים שחולצו מבוץ וביצות שורצי תנינים ונחשים. המים הקדמוניים, הבוצניים, הסרבניים, מזוהים עם האלילים הזרים, רהב, נחש ותנין - מפלצות בעלות גרמי ברזל ובשר נחושת. אלה, שזקפו ראש כנגד האל הבורא, הותכו, נשרפו, רוקעו ועוצבו באש מפוחו של הצורף הגדול. כור ההיתוך מאחד אך גם מנתק את הסיגים.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןספרות20/11/153101 צפיות
על הסופר הצרפתי ברנרדן דה סן-פייר וספרו המשפיע "פול ווירז'יני", רב מכר היסטרי. פול ווירז'יני, יצירי דמיונו של דה סן-פייר, "ילדיו המאומצים", כפי שכינה אותם, הפכו לאגדה, שהכתה גלים בעולם כולו, ונתנה השראה לאמנים רבים, מפרסומו ב-1788, ערב פרוץ המהפכה הצרפתית ועד מלחמת העולם הראשונה, אם לא עד ימינו אנו.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןספרות17/10/152652 צפיות
ספרה האוטוביוגרפי של דלפין דה ויגאן על חייה ומותה של אמה, שסבלה מדו-קוטביות, זכה להצלחה אדירה בצרפת. מדוע?

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19102854 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195577 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195643 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195660 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195617 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195642 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195634 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica