חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

סדנה בת יום לחיים נכונים ובריאים גם בגיל מבוגר בהדרכת ד"ר שריל סלמן, נטורופתית ונורית ניצן, פסיכולוגית קלינית

הסדנות בנות היום לחיים נכונים ובריאים תתקיימנה בחודש מאי בחיפה ובתל אביב ואני מביאה כאן את מאמרה של נורית ניצן, שיחד עם ד"ר שריל סלמן, ארגנה אותן.

הקוד לעיכוב ההזדקנות - המפתח להשגת גוף חסר גיל

מאת נורית ניצן

לפני כארבע שנים השתתפתי בקורס אינטרנטי ממושך למטפלים בחולי סרטן שהביא את הגישות הטיפוליות החדישות ביותר על פי הרפואה הפונקציונלית והאינטגרטיבית.  את הקורס העביר רופא אוסטרלי שחי בגרמניה.  בשתי פגישות מתוך הקורס, המנחה נתן את הבמה לד״ר שריל סלמן, שדיברה על הבדיקות הנוטריגנומיות והתועלת שעשויים להפיק מהן גם אנשים בריאים וכמובן גם אנשים חולים. התרשמתי עמוקות מהבדיקות האלה ומהידע הרב וצורת ההגשה ואישיותה של ד״ר סלמן כפי שהשתקפה במהלך הרצאתה בשני המפגשים האינטרנטיים הללו.

לפני כשנה בתי בת ה-30 נכנסה למשבר בריאותי רציני.  המיגרנות שמהן היא סובלת כבר 20 שנה התגברו וגרמו לה לחוסר תפקוד ולחוסר יכולת להתחייב לשום יוזמה. עייפות  וחולשה השתלטו על חייה עד כדי התעלפויות.  המשקל, שהתחיל לעלות עוד שנתיים קודם לכן, הגיע לשיא של 25 קילו יותר ממשקלה הרגיל. יעל הרגישה שכך אי אפשר להמשיך יותר ופנתה אלי לבקש עזרה. קול בתוכי הזכיר לי את ד"ר שריל סלמן. הצעתי ליעל לעבור את הבדיקות הנוטרגנומיות שעליהן שמעתי בהרצאה האינטרנטית שלוש שנים קודם לכן. יצרתי קשר עם ד"ר סלמן והזמנו ממנה את הערכה לבדיקה.

לאחר קבלת התוצאות, ד"ר סלמן העבירה לבתי תכנית החלמה ושיקום מפורטת שכללה אורח חיים, תזונה, תוספים.  יעל התחזקה ועלתה על מסלול התחדשות מהיר מאד.  תוך חודשים ספורים היא השילה מעליה את כל המשקל העודף, המיגרנות פחתו הן בעוצמה והן בתדירות. כוחותיה של יעל חזרו אליה והיא עצמה חזרה לחיים.  אני  מעידה שחייה של בתי ניצלו הודות לתוכנית של ד"ר שריל סלמן שהייתה מתואמת למצב הגנום של המטופלת. לאור התוצאות הללו, גם אני ושאר בני משפחתי, וגם חברים ומטופלים, עשינו את הבדיקות האלה, שעזרו לכל אחד ואחד בתחום שבו היה זקוק להחלמה או לשיפור.

מכיוון שד״ר שריל סלמן ואני חולקות אותו הלך מחשבה ואמונות דומות ביחס לרפואת הגוף והנפש, הקשר המקצועי בינינו התחזק מאוד ונוצר גם קשר אישי.  בנוסף, לשתינו חשוב להיות מעודכנות בכל החידושים ובכל המידע המדעי הקיים.  אי לכך, כל תוכנית טיפולית שאנחנו מציעות תהיה מבוססת על מחקר והוכחות מדעיות מוצקות.

כך נולדה התוכנית בדבר הגעת ד"ר שריל סלמן לארץ כדי להעביר סדנאות שמטרתן להביא לידיעת הציבור את הכלים הטובים והיעילים ביותר לרווחת הגוף והנפש.  הדגש בתוכנית שלנו היא ללמד ולתת כלים לאנשים לעזור לעצמם, לאזן את המערכת ההורמונלית שלהם, לכוון את העמדות והאמונות שלהם לכיוון חיובי, לעורר את הקוד הגנטי של עיכוב ההזדקנות בעזרת האפיגנטיקה, להתאים את התזונה והתוספים באופן אישי ולתת דרכים להתמודד עם דלקות ועם מחלות קיימות ופוטנציאליות.  וזאת בעזרת ידע רחב מאד ותכנים מעודכנים, שאת חלקו הגדול הציבור רובו ככולו עדיין אינו מכיר. זוהי הזדמנות פז לקבל מושגים וכלים חדשים ביום אחד שיכולים לשנות חיים ולאפשר בחירה במסלול של החלמה ושמירה על הבריאות.

"הזדקנות כרונולוגית היא בלתי נמנעת אך הזיקנה הביולוגית ניתנת לשליטה״ - איזו מחשבה מסקרנת!

אנו רגילים לחשוב שהגוף מידרדר באופן טבעי עם כל שנה שחולפת. יש אפילו סטטיסטיקה מרשימה שתומכת בקביעה הזו. השגת מעמד של פנסיונר לא רק מביאה הטבות פרישה מיוחלות - חדשות טובות. אבל יש גם בשורות רעות: יותר ויותר מחלות וכאבים, עצמות שבירות ואיבוד זיכרון.

ואולי אותן האמונות על ההזדקנות, שהפנמנו ושהורגלנו בהן כנתיב הבלתי נמנע להתנוונות, אינן אלא מערכת אמונות מיושנת, תוצאה של התניות תרבותיות מוטעות, שמתכנתות את התת מודע שלנו להתנוונות פיזית ומנטלית?

כפי שמתברר, כמעט כל דבר שחשבנו על הזדקנות אינו נכון. במקום הידרדרות ספירלית, המחקרים הכי עדכניים פותחים עולם חדש של אפשרויות שלפיהן הגיל הכרונולוגי אינו משקף בהכרח את הגיל הביולוגי שלנו (החיוניות בפועל והתפקוד של המערכות הפיזיולוגיות שלנו). מספר השנים שאנו חיים אינו צריך לקבוע את איכות החיים ולא את היכולות שלנו להנות מבריאות אופטימלית, מביטוי יצירתי ומתפקוד חיוני של המוח.

ד״ר שריל סלמן הייתה דוגמה מושלמת של הזדקנות בטרם עת. במהלך שנות הארבעים המוקדמות שלה, היא חיה על פי הנורמות הוורקוהוליות, שכל כך נערצות על ידי התרבות שלנו. היא עבדתה 70- 80 שעות בשבוע, 45 סופי שבוע בשנה במטרה ליצור עסק מצליח. הייתה לחוצה, חסרת שינה, אכלה גרוע והמערכת הורמונלית שלה לא היתה מאוזנת. הגוף שלה זעק נואשות לעזרה אבל היא לא הקשיבה. היתה לה דלקת פרקים, קדחת שחת נוראית דיכאון, נדודי שינה, בעיות במעיים, תת פעילות של בלוטת התריס, התקפי חרדה והזעות לילה. דיכאון ועייפות הופיעו מייד בעקבות המצב הזה. היא הרגישה כאילו היית בת 80.

ואז צלצל פעמון האזעקה והיא אמרה לעצמה שמשהו חייב להשתנות. שהיא צריכה להתעורר ולהיות נחושה להשיב לעצמה את בריאותה. פירוש הדבר היה שהייתה צריכה לשנות את מערכת האמונות המיושנת שלה, את דפוסי האכילה, את ההרגלים הפיזיים ולהגיע לאיזון רגשי. היא התחילה מסע שלא רק שינה את גופה, אלא גם שינה את חייה.

המסע הזה הוביל אותה למצוא את המפתח לאיזון ההורמונלי, להיפוך כל הסימפטומים של גיל המעבר, של התקפי החרדה, האלרגיות, דלקת הפרקים, תת פעילות בלוטת התריס וחוסר היכולת להירדם, וכתוצאה גם חלף הדיכאון. כל מה שלמדה במסע הזה, הביא אותה לפתח קריירה חדשה בתחום הבריאות.  היא כתבה ספר שנעשה רב מכר הנקרא Hormone Heresy: what Women Must know About Thier Hormones.

היא מצאה את טעם החיים שוב!

ד"ר שריל סלמן גילתה שההתפייסות עם עצמה וההתנהגויות החדשות הצליחו להפוך את ההזדקנות המוקדמת שלה. לאחר ביצוע השינויים בכל אורח החיים, היא עשתה כמה בדיקות רפואיות שהראו שהגיל הביולוגי שלה שהיה קודם לכן מבוגר בעשרות שנים מגילה בפועל, היה עכשיו צעיר בעשרים שנה מהגיל הכרונולוגי.

מתברר כי ניתן לשלוט באופן משמעותי בגיל הביולוגי במשך תקופה ארוכה. התגובה המקובלת לשאלה "איך להזדקן בצורה טובה?" הייתה "בחר את ההורים שלך בחוכמה." אבל החשיבה והעובדות המדעיות המעודכנות מראות כי  70% של גורמי ההזדקנות קשורים לאופן בו אתה חי. רק 30% נקבעים על ידי הגנים.

אורח החיים המאיץ הזדקנות ידוע כתופעה של הזדקנות משנית.  הזדקנות ראשונית היא ההידרדרות הבלתי נמנעת של המבנה התאי ותפקודו. הזדקנות משנית היא תוצאה של הצטברות לאורך זמן של כל מה שאתה עושה או לא עושה עבור עצמך, הבחירות שתבחר באופן יומיומי לגבי אורח החיים.

כלומר, כל דבר, החל בדיאטה, פעילות גופנית, חשיפת לקרינה אלקטרו-מגנטית, התייבשות, שינה, התמודדות עם לחצים גדולים וקטנים של חיים, הכמות והאיכות של מערכות היחסים שלכם, הבחירה בתעסוקה, איפה אתה גר, היחס לחיים, והחמלה שלך כלפי עצמך. המחקר ברור: בחירות אלו, ההרגלים והתגובות המשופרות למה שקורה לנו בחיים, יכולים, לאורך זמן, לחולל הבדל גדול באופן שבו הגוף  מזדקן.

חייה של מירנדה בונד, מייסדת המותג איניקה, השתנו כליל בעקבות המפגש עם ספרה של ד"ר שריל סלמן. הינה קטע מהמאמר איפור מסביב לעולם, מותגי איפור מקצועיים בזירה הבינלאומית, שהתפרסם במגזין ProFashion ונכתב על ידי לירז כהן, המתעד את המהפך הדרסטי:

איניקה – הפתרון לבעיה האישית שהפך לאימפריה של ממש

אם נישאר באוסטרליה, אין ספק שניתקל ב- INIKA, מותג איפור טבעי ואורגני ב- 100% בבעלותה של מירנדה בונד. המותג צמח באוסטרליה לפני כעשור בעקבות סיפורה של מירנדה. לצערה הרב, סבלה מירנדה ממחלה הורמונאלית שפגעה לה ברמת הפוריות. מירנדה קראה המון חומרים בניסיון למצוא מזור לבעייתה, עד שנתקלה בספר שכתבה ד"ר שריל סלמן על טיהור הגוף ושינוי הרגלי התזונה כחלק מתהליך לשיפור איכות החיים. מירנדה החליטה לאמץ את המלצות הספר מתוך תחושה שאין לה מה להפסיד ולאחר 3 חודשים של טיהור הגוף היא נכנסה להריון ומחלתה נעלמה כלא הייתה. בעקבות ההצלחה הגדולה הרגישה מירנדה צורך עז לשתף את כל העולם בתגלית ששינתה לה את החיים. היא הקימה אתר הקורא לנשים לשגשג בריאותית ולהצליח וקיבלה פניות רבות הנוגעות לשימוש במוצרי איפור טובים ללא כימיקלים ורכיבים רעילים. באותו הרגע הבינה מירנדה שיש פה הזדמנות לייצר משהו גדול שיכול לספק מענה עבור אותן מאות אלפי הנשים. כך נולד מותג INIKA – מותג איפור אורגאני לחלוטין ללא חומרים רעילים, המכיל רק רכיבים טבעיים. מוצרי החברה ניתנים לשימוש עבור כל סוג עור, גם לכאלה הסובלים מאלרגיות שונות או אי סבילות לאיפור. לחברה קיים מגוון רחב של מוצרי איפור טבעיים ואופנתיים גם יחד. את מוצרי החברה ניתן להזמין ישירות באתר החברה, או באחת מ- 15 המדינות בהן משווקים מוצרי החברה.

עד כאן דבריה של לירז כהן.

את סיפורה של מירנדה אפשר לשמוע ממנה עצמה בסרטון הבא:

https://www.youtube.com/watch?v=Vz5F5wL_O5M

בנוסף לאורח החיים, האופן בו אנו חושבים על הגיל באופן אישי וגם כחברה, הוא בעל השפעה עמוקה על האופן שבו נזדקן למעשה.

הרעיון שאנחנו יכולים להתייחס לעצמנו כצעירים, שהמיינד יכול לגרום לשינויים בגופנו, הוא מה שהפסיכולוגית מאוניברסיטת הרווארד אלן לנגר, PhD, מכנה:  הפסיכולוגיה של האפשרי. רעיון זה מבוסס על מחקר מרתק ויצירתי שמראה שאם העמדות משתנות במיינד, הגוף ישתנה בהתאם:

תחשבו על עצמכם כעל "צעירים" ואז לחץ דם יירד, האנרגיה הפיזית תתעצם והחשיבה המנטלית תהיה יותר בהירה וחדה. תחשוב צעיר והגוף שלך ייעשה צעיר. ד״ר אלן לנגר הוכיחה זאת באחר הניסויים החברתיים המדהימים ביותר שלה. היא העבירה קבוצה של גברים זקנים למקום מבודד, שעוצב במיוחד כך שהם היו מוקפים ברמזים ועצמים מתקופת צעירותם: מגזינים מהתקופה ההיא, עיתונים, מוסיקה, תוכניות רדיו וטלוויזיה מאז. הם קיבלו הוראות לדבר רק על אירועים ״עכשוויים״ משנות 1950, לדבר רק בזמן הווה ולשחק כאילו שהם חיים כמו אז, כשהיו צעירים בעשרים שנה. נערכו להם בדיקות פיזיות ומנטליות לפני ואחרי הניסוי. אחרי שבוע שבו הם חיו כצעירים, הראו שיפור בעוצמת האחיזה שלהם, במיומנות הידנית שלהם, ביציבה, בהליכה, בזיכרון, בשמיעה ובראייה.  הם ממש נעשו צעירים יותר.

ניסוי מאוחר יותר שנעשה על ידי אלן לנגר כלל גם נשים ואישש את תוצאות הניסוי הראשון. הגוף עקב אחרי הנפש, שחזרה לימות נעוריה, והצעיר גם הוא. אלן לנגר מאמינה ששחרור ממצב נפשי שכולא את האדם בזיקנה מביא להצערת הגוף שלא יאכזב. אחת ממשתתפות הניסוי, השחקנית סילביה סיימס (גילמה את אליזבת, המלכה האם, בסרט "המלכה" של סטיבן פרירס), שהייתה בת 76 בזמנו (היום בת 82), מעידה על כך שכאבי הגב מהם סבלה פחתו במידה ניכרת וכן פחת גם הפחד שלה להתנייע בלי מקל הליכה. ופרט משמעותי נוסף בעל סמליות ברורה - מכנסיה נעשו רופפים יותר!

בתרבות שלנו, ההזדקנות, במיוחד עבור נשים, מזוהה עם חסרונות, ולא עם יתרונות ומלווה בסטריאוטיפים שליליים. האם הציפיות מביאות לתוצאות? האם אנחנו הופכים להיות למה שהחברה מצפה מאתנו? האם אתה מאמין בכל המסרים הסטנדרטיים האלה של כרטיסי הברכה “אתה בן 40.. 50.. 60״ משדרים לך?

יש ראיות לכך שאם אתה חושב "זקן", אתה מסתכן בנבואה המגשימה את עצמה. מחקר אחד הגיע למסקנה כי התפיסות של אנשים על הזדקנות הן בעלות השפעה רבה יותר על אורך החיים מאשר רמות לחץ הדם או כולסטרול שלהם או העישון. ללא קשר לגיל, מין, מצב חברתי-כלכלי, בדידות, או מצב בריאותם בפועל, גברים ונשים עם דעות חיוביות על הזדקנות חיו  7.5 שנים יותר מאלה שחיו תחת הסטריאוטיפים השליליים.

אורח החיים והעמדות הנפשיות שלנו ניתנות ללימוד ולשינוי, ולשם זה אנחנו זקוקים לכלים מאד ספציפיים ומותאמים אינדיבידואלית.  בשנים האחרונות התפתח מדע האפיגנטיקה, שמשמעותו, שימוש באורח החיים ובמחשבה כדי להשפיע ע הגנים, במובן של מיתון גנים פתלוגייים, מעוררי דלקת למשל, וחיזוק של גנים טובים שמגינים עלינו, גנים של אריכות ימים, למשל, אם הם לא מופעלים.

את הדרך ליישם זאת נלמד בסדנה שתתקיים בחודש מאי בחיפה ובתל אביב. נראה מה הדרך לאזן את המערכת ההורמונלית באופן טבעי, מהם המזונות והתוספים החשובים ביותר להצערת הגוף, איך למנוע סרטן, להוריד סוכר, לשפר יצירתיות ולהגביר את השמחה, המוח, הריכוז והזיכרון. נלמד מהן 5 הבדיקות החשובות להעריך את תהליכי ההזדקנות וכיצד לייטב את התוצאות.  כמו כן, נלמד דרכים לבדוק באופן אישי את רמות הויטמינים והמינרלים מעכבי ההזדקנות, שכל אחד מאתנו חסר וזקוק להם.

קיים בתוכנו הקוד ליצור גוף חסר גיל בכל גיל! אנחנו יכולים להיות זקנים ביולוגית בעוד שאנחנו צעירים בגיל ... או צעירים ביולוגית כשאנחנו מתבגרים. לימוד הקוד הזה והפעלתו הוא המפתח.

"הזדקנות כרונולוגית היא בלתי נמנעת אך הזקנה הביולוגית ניתנת לשליטה״ - איזו מחשבה מסקרנת!

את התיזה הזו, ואת הדרכים והכלים הפרקטיים ליישם אותה בחיינו, תצגנה ותלמדנה בסדנה שתתקיים בחודש מאי בחיפה ובתל אביב ד"ר שריל סלמן  ונורית ניצן.

ד״ר שריל סלמן מארה״ב היא פסיכותראפיסטית, ד"ר בנטורופטיה, סופרת, מרצה בינלאומית,  ובעלת תוכנית אירוח ברדיו. נורית ניצן, שביוזמתה ד"ר שריל סלמן מגיעה לישראל להנחות את הסדנה, היא פסיכולוגית קלינית המשלבת שיטות טיפול אנרגטיות והוליסטיות לבריאות הגוף, הנפש והרוח, מומחית לעיכוב ההזדקנות.

פרטים והרשמה:

הסדנה היא בת יום אחד, שעות 9.00-15.00, ותתנהל בשפה האנגלית.

תאריכים:

חיפה - יום שלישי 17 למאי 2016 בבית אבא חושי, יזרעאליה

תל אביב - ניתן לבחור בין יום שלישי 24 למאי 2016  לבין  יום חמישי 26 למאי 2016

במרכז שלוס לארומתראפיה, התחנה המרכזית החדשה, קומה 5

המחיר הוא 350 שקל

להרשמה ולסדרי התשלום נא להתקשר לנורית ניצן בטלפון או במייל

0544540180

nitzannurit@gmail.com

 

 



תגיות המאמר: סדנה, בגיל, מבוגר, לבריאות, גנום


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה

 

עיסוקי בשפה העברית כמורה באולפן הביא אותי לכתיבת מחקר ארוך שנים על לשון המקרא שממנו עיבדתי את ספרי: שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה. ההרפתקה המרתקת התחילה עבורי כשהבחנתי, להפתעתי, שכל מילה ומילה מכילה כפיל ניגודי: רע (ההיפך של טוב)/רע, רעות, רעיה, און (כוח)/און (חולשה, עצב), חיל (גבורה)/חיל (פחד), חלש/חלש על, שר (שריר, שררה)/רש, עמד/מעד, פרה/רפה, שואה/ישועה, ציון Tsiyon(ארץ פוריה)/צָיון  Tsayon (צייה), חופה (הגנה)/פח, פחת (מלכודת), ברא (יצר, הוליד)/ בֵּרֵא (חתך, דקר, הרס, הרג), תם/טמא, נגע/עונג, שֵׁדִים/שדי, אל/לא ועוד הרשימה ארוכה. הצמד גלות/גאולה ידוע לכול, מצוטט ונלמד רבות, אך לא הייתי מודעת לעובדה, לפני שניגשתי למחקר, שמימדי התופעה רחבים כל כך.

כפל המשמעות אינו מאפיין את העברית בלבד. הבלשן הגרמני קרל אַבֶּל (1837-1906) זיהה תופעה זו במצרית עתיקה שבה אותה מילה ציינה שני מושגים מנוגדים. המילה כֵּן, למשל, פירושה היה חזק וחלש בעת ובעונה אחת. המצרים הקדמונים, לפי התיאוריה של קרל אבל, לא יכלו להבין את מושג הכוח בלי להשוות אותו לניגודו. התפתחות השפה ודובריה גרמה במשך הזמן להתפצלות המילים. המילה כֵּן שפירושה היה חזק וחלש התפצלה ל-ֵּן חזק ול-כָּן חלש. קרל אבל ייחס את התופעה לכל השפות השמיות וההודו-אירופאיות שבכולן ניתן עדיין למצוא שרידים לאופן החשיבה הקדום. בלטינית, ביוונית ובאירנית, לתואר קדוש יש שני פנים, פן חיובי, הקשור לאופיה הידידותי לאדם של השכינה ופן שלילי, מאיים, המצביע על מי שאל לו לאדם להתקרב אליו פן יבוא עליו עונש נורא.

ממצאיו של קרל אבל נתקלו בהתנגדות קשה מצד עמיתיו ולולא מאמרו של פרויד מובנים מנוגדים של מילים עתיקות המסכם את התיאוריה של הפילולוג, שאותה מצטט אבי הפסיכואנליזה כדי להקביל אותה לאמביוולנטיות של החלומות, קרוב  לודאי שקרל אבל היה נבלע לחלוטין בתהום הנשייה. פרויד שחיפש קשרים בין פסיכואנליזה להיווצרות השפה קרא בשקיקה את כתביו של קרל אבל ופרסם עליהם את מאמרו המפורסם שבו הוא עורך הקבלה בין הגאי השפה לדימויי החלום. חקירת לשון המקרא מוכיחה על אף הכול שקרל אבל צדק גם צדק. ואף יותר מכך, לשון המקרא כל כולה חתומה בחותם הדואליות הטבוע לא רק בסמנטיקה שלה אלא גם בכל מבניה, בין אם הפונטי, בין אם התחבירי ובין אם הדקדוקי. אותיות אהוי, למשל, בניגוד לכל האותיות האחרות שאינן אלא עיצוריות בלבד, ממלאות תפקיד הן של עיצור והן של תנועה. זכות היתר שממנה נהנות אותיות אלה נובעת מקרבתן הרבה לייצוג האלוהות. כל האותיות נתפשות, ליתר דיוק, כמייצגות את אלוהים, אך אהוי קרובות אליו יותר: א (אלף - במקום הראשון, "אלופה" וקודמת לכול) מסמלת את ראשוניותו ומצוינותו ו־הוי שמרכיבות את השם המפורש מסמלות את נצחיותו (היה, הוה, יהיה). כשאותיות אהוי נהגות כעיצורים, הן מייצגות את הפן הנתפש של אלוהים (אימננטיות) וכשאותן אותיות ממלאות תפקיד של תנועות ולא נהגות, הן מייצגות את מה שאין בכוח האדם לגלות (טרנסצנדנטליות). כשאותיות אלה מופיעות בשורשי פעלים, התנהגותן לובשת פנים מרובות. במקרים מסוימים, הן נמצאות אך משמשות כתנועה ולא הוגים אותן (קָרָא, למשל, מגזרת נחי ל"א, ק.ר.א, האלף הופכת לנחה). לעיתים הן אף נעלמות לחלוטין (גָּר מגזרת נחי ע"ו-ע"י, ג.ו.ר, הוו חסרה). לעתים הן מתחלפות באות אחרת מאותה קבוצה (הוֹרִיד מגזרת נחי פ"י, י.ר.ד, הוו הנחה באה במקום היוד השורשית. דוגמה נוספת: עָשָׂה מגזרת נחי ל"י, ע.ש.י, ההא הנחה באה במקום היוד השורשית. היוד השורשית בוחרת לה להתחבא מאחורי אותיות אחרות, בהתאם למקומה בשורש הפועל: כשהיא פ' הפועל, י.ר.ד, י.ל.ד, י.ר.י, היא "מתחפשת" לוו בהפעיל - הוֹרִיד, הוֹלִיד, הוֹרָה; כשהיא ל' הפועל, ע.ש.י, ק.נ.י, י.ר.י,  היא "מתחפשת", במקרים מסוימים, להא בפעל - עָשָׂה, קָנָה, יָרָה). בין אם האל מופיע, בין אם הוא מסתתר ובין אם הוא מתחפש, הוא תמיד אינסופי ונמצא בכל מקום, אומרות לנו אותיות אלה שאופיין כפול. גם תופעת הסמיכות הנפוצה כל כך בתנ"ך (למשל, רְקִיעַ הַשָּׁמַיִם, בראשית א:יד; חַיַּת הָאָרֶץ, פס' ל) מחברת בין שני רכיבים ויוצרת ביניהם קשרים סמנטיים מגוונים תוך שהיא ממזגת אותם, מבחינה פונטית, למילה אחת. ניתן גם להוסיף בינתיים את הביטויים הנקראים צימודים, תֹּהוּ וָבֹהוּ (בראשית א:ב), שֹׁד וָשֶׁבֶר (ירמיהו מח:ג), כַּפְתֹּר וָפֶרַח (שמות כה:לג) שבהם, בניגוד לסמיכות, שני המונחים, המחוברים בוו קמוצה, שומרים על עצמאותם כשתי מילים העומדות בפני עצמן, נרדפות אומנם אך נפרדות. מומחי השפות המסופוטמיות מצהירים כיום שתופעת הדואליות שולטת גם בבבלית ואף בכל הלשונות שנכתבו בכתב היתדות.

הדואליות הטבועה בשפה משקפת את הדואליות המאפיינת את אלוהים, שליט אחד וכל יכול, נגלה ונסתר, ממית ומחיה, בורא הטוב והרע, יוצר האור ועושה החושך שמחץ את התוהו, גאל את הבריאה משִּׁביהּ ורפאהּ מחוליהּ. מפי עליון יצא הרע והטוב. כל מילה ומילה כמו חצויה לשניים, מכילה את הרוע הנורא של התוהו ובוהו, רעש, רעד וטבח, המזוהה עם האלילות ואת הטוב המתוק של הבריאה, שלום שלווה ובטח, סמל האמונה המונותיאיסטית המובעת בתנ"ך. ראיית העולם החדשה מעניקה לדו-הקוטביות של השפה משמעות מוסרית ספציפית בדרישתה לבחור בערכים שהיא מסמנת אותם כטובים ומבורכים, ערכי הבריאה, ולהתרחק מעולם האלילות המקולל, המתויג כשטני ומועד לכאוס. התורה נותנת לפני בני ישראל את הטוב והרע, את החיים והמוות, את הברכה והקללה, את שמירת חוקי ה' או את ההליכה אחרי אלוהים אחרים ומכוונת אותם לבחור בבחירה הנכונה: וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים (דברים יא:כו-לב, ל:טו-כ). מטרת נושאי הדגל של המונותיאיזם התנ"כי היא לתקן את בחירתם של אדם וחוה ברע, באלילות ובמוות כך שכל משמעויותיהן השליליות של המילים שהתפרצו מכלאן ברגע בו נגסו שיני החוטאים בפרי המתוק שהפך למר תאבדנה את כוחן ואף תיעלמנה.

חקירת מילות התנ"ך לפי שיטתו של הבלשן העלום, קרל אבל, מגלה אופקים חדשים ומרתקים. משמעות האותיות והדרך הלא שרירותית בה הן מצטרפות למילים, חקירת קשרים סמנטיים בין אותיות ומילים דומות בצליליהן למרות הכתיב השונה (תָּוֶךְ/טֶבַח), התחקות אחר קשרים ניגודיים בין מילים קרובות (אֵל/אַל/לֹא), ולפעמים אף זהות (חֵמָה במובן של רַעַל נְחָשִׁים/יַיִן מֻרְעָל/זַעַם אֱלֹהִים לעומת אותה מילה במובן של חֶמְאָה, מַאֲכַל מוֹתָרוֹת מְפַנֵּק; שׁוֹד, במובן של שְׁדִידָה וּגְזֵלָה לעומת אותה מילה במובן של שְׁדֵי אֵם הַמְּנִיקָה בְּאַהֲבָה), פרישת מניפות אנגרמות של מילים (חֵץ/צַח, חַף/פַּח, פִּגּוּל/פִּלּוּג, רָקַע/קָרַע/עָקַר/עָרַק), כל אלה יגלו לנו איך עיבד המונותיאיזם התנ"כי את המיתוסים האליליים כדי להתאימם להשקפת עולמו המתבדלת ובאיזו חיוניות יצק תוכן חדש ומהפכני למסגרות הקיימות כדי לעודד את החברה האנושית לעדן את החייתיות הטמאה הטבועה בה מנעוריה, להתעלות ולהיטהר.

 ביתור הרע, לפי המקרא, חייב להיעשות לפי דגם בריאת העולם שבה בותר התוהו ובוהו, מפלצת דמויית נחש, ונחצה לשניים, בתווך, שוסף, נטבח ונזבח. מחיצת קרח זכה ודקה התקשחה ופלחה את מותני הענק המימי, מבדילה בין מחצית גופו העליונה  ומחצית גופו התחתונה. מסך ספיר זה שנקרא רקיע בישר את רגיעת הים הקדמון. חציית המים הראשונית, ביום השני לבריאה, המסמלת את אילוף חיית התוהו ובוהו חסרת הרסן, משמשת בתנ"ך כדגם על לכל פעולות האדם שראוי להיקרא בשם זה. כל החציות שעליהן יסופר לאחר מכן, הן במובן הביתוק (ברית בין הבתרים, בראשית טו, ניתוח צמד הבקר בידי שאול, שמואל א, יא:יז...) והן במובן הצליחה (ים סוף, הירדן, היבוק...) תחזורנה בווריאציות שונות על האקט הקוסמוגני המכריע של חלוקת המים לשני חלקים שווים, באמצעם. הצולח את המרחב והזמן חוצה אותו לשניים בגופו (וגם בנפשו) וחוזר בהכרח על פעולת הבריאה. כל מעשה ותנוחה, במילים אחרות, התנהגות האדם בכללה, חייבת, לפי התנ"ך, לחקות את כוונת מעשה פילוח המים, דהיינו, להפוך את התוהו הטמא לבריאה הטהורה. הרקיע פילח אכן כחץ את התערובת הבוצנית והעכורה והֲפָכָהּ למים צלולים וזכים. מהמילה חֵץ נגזרו המילים חָצָה ו-חֵצִי. חֵץ, בשיכול אותיות - צַח - רומזת לאופיו של הפיצול שבאמצעותו היטהרה טומאת הכאוס. פִּלּוּג מי בראשית הפך את הַפִּגּוּל לצחות.

מקור החיים מצוי, אכן, לפי התנ"ך, בפירודם המבוקר של המים. הטוב פילח את הרע בְּחִצּוֹ. ריבוים המרשים של הפעלים המציינים את פעולת ההפרדה (בָּצַע, בָּקַע, זָמַר, חָצַב, חָצָץ, חָתַךְ, טָבַח, כָּרַת, נִפֵּץ, נִתַּח, קָטַף, קִצֵּר, רָצַץ, שִׁסַּע, שִׁסֵּף, תִּוָּה/הִתְוָה ועוד הרשימה ארוכה) משמש הוכחה ניצחת לחשיבותו של הפילוח במעשה הבריאה המכונן. כל מילות התנ"ך ספוגות, כדוגמת התואר רָטֹב,  בטבעם הכפול של המים ונושאות משמעות חיובית ושלילית.

מתנין צמא דם, יהיר ומתנשא, הפך הים לבעל בריתו של הבורא, מודע לערכיו, עורג לקרבתו. תהליך הזדככות המים (מזכיכות לזכות, מגאווה לגעגועים) מבשר את שיבת בני ישראל הסוררים לגבולות נחלתם, מגלות לגאולה. הדרך ממדבר ישימון, לארץ פורחת, מצָיון   Tsayon (צייה) לציון  Tsiyon ,  עוברת באפיק שבו זרמו מי הבריאה כדי להתקבץ בגבולותיהם. עוד לפני שהגיעו המים ליעדם, כבר הפרו את השממה בדרכם, רמז להתלכדות ההפכים העתידה לבוא. מטוהרים ומזוככים, לאחר שהתמרקו ביסורים, מעפילים בני ישראל לארצם, כמו מי התוהו שחצו הרים ובקעות בדרכם למקום שיועד להם (תהילים קד:ו-י), אל מקום אחד (בראשית א:ט).

עידן הגאולה יאופיין אכן בהשלכת האחר ובדבקות באחד. זעקותיו האימתניות של התוהו שפרצו מלב המילים ברגע בו ננגס הפרי האסור תהפוכנה לרינה ולשירה. המיליל יהפוך למהלל. החוזרים לארצם יזכו לחיות בגופם ובנפשם את רגע איחוד ההפכים הנדיר והעצים שבו הופך הנחש את ארסו העז לדבש מתוק. התגוששות מובנים מנוגדים בבטן אותה מילה, כבמאורת נחשים מתפתלים, תסתיים בהתיישרותו של המעוקל ובהיטהרותו של הטמא. האלילות תחלוף, הרע יוסר, הזר יתמוסס, האחר יימוג, הכפילות תיעלם. האל יהיה אחד, שמו יהיה אחד, מערכת הערכים תהיה אחת, שפת העמים תהיה אחת, פיהם וליבם יהיה אחד: 

כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים, שָׂפָה בְרוּרָה, לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם ה', לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד. (צפניה ג:ט)

ד"ר אורנה ליברמן

המאמר מבוסס על ספרה של הכותבת: שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה, אתר מנדלי, יהדות

קישור לספר:

 http://mendele.co.il/?wpsc-product=sfathatanach

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר אורנה ליברמן

מאת: ד"ר אורנה ליברמןבלשנות30/03/166877 צפיות
שר במקרא הוא איש בעל עמדת כוח, שליט, מושל, שופט, מפקד צבא או בעל תפקיד אחראי אחר. רש הוא עני, נקלה, נחות דרגה וחסר אמצעים. האם אין רש היפוכו הגמור של שר?

מאת: ד"ר אורנה ליברמןאומנות - כללי19/02/162560 צפיות
רחוב לה רגרטייה, באי סן לואי בפריז, שינה במאה ה-18 את שמו ונקרא רחוב האישה מחוסרת הראש. וזאת על שום שלט פרסומת לבית מרזח שנפתח במקום ובו נראתה אישה בלי ראש, מרימה כוסית יין, עם הסיסמא: "הכול טוב". כיתוב זה מקורו בפתגם סקסיסטי ידוע מאוד בצרפת במאה ה-17: אישה בלי ראש, הכול טוב בה. אך גלגוליה של שנאת הנשים מפתיעים מאוד...

מאת: ד"ר אורנה ליברמןיהדות27/01/161207 צפיות
המאמר, שני בסדרה לאחר "בריאה כצריפה" בוחן את המעברים בין מים של נחושת וברזל למים של כסף וזהב, המבוססים כולם על המעבר הראשוני מהתוהו ובוהו לבריאת העולם. ההקבלה הניגודית שבין הביטוי השגור אֲפִיקֵי מַיִם (מים זכים, כסף וזהב) לבין הביטוי הנדיר אֲפִיקֵי נְחֻשָׁה (מים עכורים, נחושת וברזל) ממחישה את התהום שבין שני העולמות המוצגים במקרא כעולם האלילות, הרוע והגסות לעומת עולם תורת ה’, הטוב והחן.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןיהדות12/01/161214 צפיות
המאמר בוחן את תהליך זיקוק הכסף כאמצעי המחשה לתיאור זיכוך המים בבריאת העולם. דימוי הכסף הצרוף, שזוקק מסיגים מאוסים חופף לתיאור המים הזכים שחולצו מבוץ וביצות שורצי תנינים ונחשים. המים הקדמוניים, הבוצניים, הסרבניים, מזוהים עם האלילים הזרים, רהב, נחש ותנין - מפלצות בעלות גרמי ברזל ובשר נחושת. אלה, שזקפו ראש כנגד האל הבורא, הותכו, נשרפו, רוקעו ועוצבו באש מפוחו של הצורף הגדול. כור ההיתוך מאחד אך גם מנתק את הסיגים.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןספרות20/11/153101 צפיות
על הסופר הצרפתי ברנרדן דה סן-פייר וספרו המשפיע "פול ווירז'יני", רב מכר היסטרי. פול ווירז'יני, יצירי דמיונו של דה סן-פייר, "ילדיו המאומצים", כפי שכינה אותם, הפכו לאגדה, שהכתה גלים בעולם כולו, ונתנה השראה לאמנים רבים, מפרסומו ב-1788, ערב פרוץ המהפכה הצרפתית ועד מלחמת העולם הראשונה, אם לא עד ימינו אנו.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןספרות17/10/152652 צפיות
ספרה האוטוביוגרפי של דלפין דה ויגאן על חייה ומותה של אמה, שסבלה מדו-קוטביות, זכה להצלחה אדירה בצרפת. מדוע?

מאת: ד"ר אורנה ליברמןספרות17/10/152213 צפיות
הרומן מיועד לאוהביו המושבעים של דאגלס קנדי שכותבת המאמר נמנית עליהם. לאחרים ולמתחילים אני מציעה לדלג עליו. Douglas Kennedy, Five Days, Atria books, 2013

מאמרים נוספים בנושא בריאות גיל הזהב

מאת: שלום כהןבריאות גיל הזהב29/09/191815 צפיות
בחירת מסגרת דיור מוגן מתבטאת הן בצורך של החוסה והן ביכולות המימון של האפוטרופוס. ישנן מסגרות דיור מוגן המיועדות לחוסים קשים הסובלים מלקויות נפשיות כבדות, לצד מסגרות שנועדו רק לחוסים קלים ביותר.

מאת: Droxitבריאות גיל הזהב18/04/197114 צפיות
אחרי שטיפלו בנו במשך כל החיים מגיע הרגע שבו ההורים שלנו זקוקים לעזרה שלנו. כשהם מתבגרים נדמה שפעולות רבות קשות עבורם יותר. ההליכה למכולת לרכישת מוצרי מזון עשויה להיות מאתגרת יותר, וגם מטלות בסיסיות בבית אינן פשוטות עבורם. במקרים רבים קשישים לאחר מחלה חלשים אף יותר, והאחריות מוטלת לא פעם על ילדיהם הבוגרים. עם זאת, ולמרות האהבה האדירה והרצון הרב לסייע, לילדים יש היום משפחות משלהם – וילדים משלהם. הם מתמרנים בין עבודה לסידורים, בין משפחה למחויבויות אחרות, ובתוך השגרה העמוסה הם רוצים להעניק את המיטב

מאת: Droxitבריאות גיל הזהב28/03/191643 צפיות
ככל שהשנים חולפות, ההורים שלנו (וגם סבא וסבתא) מתקשים לבצע מטלות רבות בכוחות עצמם. בין אם הם זקוקים לאדם שיסייע להם בהכנת ארוחה קלה ובין אם בעזרה בניקיון הבית, הקושי בהחלט קיים – והוא גם בהחלט מובן. הבעיה האמיתית מתחילה כשאנחנו מאוד רוצים להיות שם בשבילם, אבל המציאות הופכת למאתגרת. העבודה לוחצת, המשימות נערמות ואין לנו את הזמן להספיק הכול וגם להיות שם בשביל ההורים שלנו. שירות של מטפלת לקשישים פרטי הוא בדיוק השירות שמאפשר לכל הצדדים לנצח: ההורים מקבלים את הסיוע שהם זקוקים לו, ולכם יש את הזמן לטפל

מאת: אבי דוידיבריאות גיל הזהב26/03/191611 צפיות
מדוע מזרון לפצעי לחץ כב חשוב ומדוע אתם לא יכולים לדחות למחר את התחלת השימוש בו.

מאת: אבי דוידיבריאות גיל הזהב17/01/191847 צפיות
בקצרה על כסא גלגלים חשמלי ועל כל היתרונות שבו.

מאת: רועי כץבריאות גיל הזהב13/06/181163 צפיות
מבוגרים סיעודיים זקוקים לטיפול רב יחד עם השגחה ברוב שעות היממה. טיפול ביתי באדם סיעודי כרוך בלא מעט אתגרים, הכנות, שעות עבודה וקשיים. לא כל אחד יוכל לטפל באדם סיעודי ולא בכל בית הדבר מתאפשר. פנייה לטיפול ביתי עולה על הפרק כאשר האדם הסיעודי אינו מוכן להכניס לביתו מטפל סיעודי, אינו מסכים לקבלת טיפול במוסד סיעודי וכאשר ישנה נכונות ויכולת לבני המשפחה לספק את הטיפול הדרוש.

מאת: רועי כץבריאות גיל הזהב13/06/181329 צפיות
טיפול סיעודי ביתי ניתן בהיקף מלא של 24 שעות ביממה או בהיקף חלקי של כמה שעות בכל יום. היקף הסיוע לו זקוק האדם המבוגר נקבע בהתאם למצבו הנפשי והמנטלי. ישנם מקרים בהם מספיקה עזרה של כ-3 שעות בכל יום מול מקרים בהם נדרשים סיוע מלא והשגחה 24 שעות ביממה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica