חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חלב וגיל הזהב

מאת: שרית עטיה - שמואליגיל הזהב22/12/20091166 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

גיל הזהב דורש תשומת לב מיוחדת בכל הנוגע לתזונה ובריאות ככלל, ולצריכת חלב וסידן בפרט /שרית עטיה שמואלי, דיאטנית קלינית, עם עצות חשובות לאנשי הגיל השלישי

בגוף האדם הבוגר מתרחשת פעילות תמידית ב עצם, שמורכבת משני תהליכים מנוגדים: פרוק העצם הישנה וסילוקה, ובמקביל בניית עצם חדשה במקומה. אלא שבמשך השנים , תהליך הפירוק מהיר מתהליך בניית העצם.כתוצאה, העצם נחלשת ומתדלדלת והסכנה לשברים ואוסטאופורזיס גדלה.

הגברת צריכת הסידן בגיל הזהב, חשובה בהפחתת הסיכון לאוסטיאופורוזיס, ומאטה את איבוד רקמת העצם ולהקטין את הסיכון לשברים בעצמות.

חלב ומוצריו נחשבים כמקור עיקרי לסידן בשל תכולת הסידן הגבוהה שלהם , וזמינות הסידן הגבוהה, כלומר אחוז הספיגה הגבוה של סידן ממוצרי חלב.

חשוב להקפיד על צריכה נאותה של סידן (1200 מ`ג סידן, לנשים וגברים מעל גיל 51), מאחר וספיגת הסידן בגיל זה עלולה להיות מופחתת.
פעילות גופנית מסייעת אף היא בחיזוק העצמות ועוזרת במניעת איבודים נוספים של רקמת עצם:
מומלץ לבצע פעילות גופנית, כמו הליכה, במשך 30 דקות בכל יום.

הצרכים התזונתיים של המבוגרים המשתייכים לקבוצת גיל הזהב דומים, באופן כללי, לצורכיהם של מבוגרים צעירים יותר, מלבד הצורך הגבוה יותר בויטמין D.  עם הגיל, העור מאבד את כושרו לייצר ויטמין D מאור השמש.

אנשים מבוגרים גם נמנעים מחשיפה יתרה לשמש. בעיה נוספת היא ירידת הכושר של הכליות להפוך את הויטמין D לצורה פעילה שאותה יכול הגוף לנצל. לכן חיוני לקבל ויטמין זה מהמזון. המקורות העיקריים של ויטמין D במזון הם חלמון הביצה, מוצרי חלב, כבד, שמן דגים .

האם אתם אוהבים חלב אך חושבים שהחלב אינו אוהב אתכם?
אינכם אלרגיים לחלב אך יתכן שאתם בעלי אי-סבילות ללקטוז.
אצל חלק מן המבוגרים, עלולות להתעורר בעיות עם צריכת החלב גם אם מעולם לא התעוררו בעיות כאלה בגיל הצעיר יותר.
לקטוז הוא סוכר טבעי בחלב ובמוצרי חלב. במהלך העיכול, אנזים הנקרא לקטאז, מפרק את הלקטוז ליחידות סוכר קטנות יותר, הנספגות טוב יותר בגוף.
הבעיות מתעוררות כאשר הגוף אינו מייצר עוד לקטאז או שאינו מייצר אותו בכמות נאותה.כאשר לקטוז נותר בלתי מפורק, הוא עובר תסיסה על-ידי חיידקים במעי וגורם לתופעות כמו: בחילה, עוויתות, נפיחות, כאב בטן גזים ושלשול.

אלרגיה לחלב היא תופעה שונה לחלוטין והלוקים בה רגישים למרכיבים חלבוניים בחלב. אנשים שהם אלרגיים לחלב ( בדרך-כלל, בילדות המוקדמת) - חייבים להימנע מצריכת חלב.
בעלי אי-סבילות לחלב יכולים לצרוך חלב ומוצרי חלב בכמויות משתנות, בהתאם לדרגת החסר בלקטאז.

קל לטפל באי-סבילות ללקטוז

רוב האנשים המתקשים בעיכול לקטוז, יכולים לכלול חלב ומוצרי חלב בארוחותיהם.
למעשה, 80% מהלוקים במחסור בלקטאז, יכולים לשתות כוס חלב ללא אי-נוחות כלשהי.

טיפים לשילוב חלב ומוצרי חלב בתפריט:

- התחילו לצרוך כמויות קטנות של חלב ומוצריו ולאחר מכן הגדילו בהדרגה את הכמויות על- מנת לבחון את רמת הסבילות האישית שלכם.
- נסו לצרוך מוצרי חלב כחלק מארוחה מלאה: תערובת המזונות גורמת לשחרור איטי

יותר של לקטוז למערכת העיכול והופכת אותו קל יותר לעיכול.
- נסו מנות קטנות יותר, לעיתים תכופות יותר במשך היום. לדוגמא: שתו ½ עד ¾ כוס חלב, מספר פעמים במשך היום.


- בחרו מזונות עשירים בסידן אשר כמות הלקטוז בהם נמוכה, באופן טבעי, כמו גבינות אשר עוברות הבשלה. כאשר מייצרים גבינה, מוצקי החלב מופרדים מהנוזל. רוב הלקטוז מורחק, בדרך זו, עם הנוזל. גבינות אשר עוברות הבשלה כמו: גבינה שוויצרית, פרמזן וצ`דר, מאבדות את רוב הלקטוז שלהן במהלך העיבוד וההבשלה.
- נסו מוצרי חלב המכילים חיידקים פרוביוטיים פעילים. מוצרים אלה קלים יותר לעיכול מאחר והחיידקים `הידידותיים` מסייעים בפירוק הלקטוז.
- ככל שתכולת השומן במוצר החלב, גבוהה יותר, העיכול איטי יותר ושחרור הלקטוז איטי יותר. כאשר בוחרים לצורך זה מוצרי חלב המכילים אחוז גבוה יותר של שומן, יש לבחור מוצרי מזון דלי שומן מקבוצות המזון האחרות.
- חפשו במרכול חלב דל-לקטוז.
- הוסיפו את האנזים לקטאז, המשווק בטבליות או בנוזל, לחלב נוזלי לפני השימוש (להשיג בבתי המרקחת). החלב יהיה מעט מתוק יותר מאחר והלקטאז מפרק את סוכר החלב, ליחידות קטנות יותר ומתוקות יותר של סוכר.
- לבסוף, ניתן לבלוע טבליות לקטאז, לפני אכילת מוצרי מזון עשירים בלקטוז

מחקרים מהשנים האחרונות העלו כי צריכה של לפחות 3 מוצרי חלב ליום כיעילה להפחתת הסיכון לשמנה, ליתר לחץ דם, לאוסטאופורוזיס ושברים, למחלות לב  וכלי דם ולסוגים מסוימים של סרטן. (על פי המלצת מינהל המזון האמריקני ומשרד הבריאות בישראל)

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דיאטנית קלינית. בוגרת בית הספר לתזונה בפקולטה לחקלאות, האוניברסיטה העברית ירושלים.

סטודנטית לתואר שני בחוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת בבי"ס לרפואה של אוניברסיטת תל אביב .

ניסיון מקצועי עשיר  בטיפול תזונתי בילדים ובבני נוער ( 1998-2007 במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל) , ייעוץ תזונתי לחברות ולגופים שונים, הנחיית סדנאות להרגלי אכילה ולתזונה נכונה, קידום נושאים בריאותיים ,הרצאות בתזונה .

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שרית עטיה - שמואלי

מאת: שרית עטיה - שמואליבישול ואפיה11/11/101507 צפיות
נקודת עשן (smoke point) נקודת עשן של שמן היא הנקודה שבה הטריגליצרידים מתחילים להתפרק לגליצרול ולחומצות שומן. הגליצרול ממשיך לעבור תהליך פירוק שבו מתקבל חומר הקרוי אקרוליאין הגורם לעשן.

מאת: שרית עטיה - שמואליתזונה11/11/101367 צפיות
שמן האבוקדו הינו בעל פרופיל חומצות שומן ייחודי – עשיר בשומן חד בלתי רווי1 (בעיקר חומצה אולאית חד בלתי רוויה 18:1) ומכיל כמות נמוכה של שומן רווי. שמן אבוקדו אינו מכיל שומן טראנס.

מאת: שרית עטיה - שמואלידיאטה ותזונה11/11/101017 צפיות
שמן האבוקדו מופק מפרי האבוקדו, בכבישה קרה, מהציפה הבשרנית והעשירה של הפרי המשמרת את ערכיו התזונתיים. ככל שהעץ בוגר יותר והפרי בשל יותר מופק ממנו שמן רב יותר. הפרי מוכן לקטיף כאשר שיעור השמן שבו מגיע ל-9% או יותר, שיעור שגדל כל עוד הפרי לא נקטף. להפקת ליטר שמן אחד דרושים כ-50 פירות אבוקדו טריים.

מאת: שרית עטיה - שמואלידיאטה ותזונה07/11/101409 צפיות
שמן האבוקדו מופק מפרי האבוקדו הידוע בסגולותיו הקולינריות והתזונתיות הרבות.

מאת: שרית עטיה - שמואלידיאטה ותזונה11/01/101086 צפיות
אז אחרי שנשקלנו, עשינו הערכת נזקים ופצחנו בדיאטה שתעזור לנו לרדת במשקל, חשוב מאוד שניזהר לא לעשות טעויות קטנות שיעלו לנו ביוקר.

מאת: שרית עטיה - שמואלידיאטה22/12/091146 צפיות
אפשר לשחרר סוף סוף אנחת רווחה: חגי תשרי כבר מאחורינו, ועד חנוכה יש עוד יותר מחודש של שקט נפשי. למה זה טוב? כי לרובנו, החגים מהווים תקופה בעייתית למדיי במובנים של תזונה ומשקל. ארוחות חג, פיתויים, בילויים, זמן פנוי – כל אלה מותירים את חותמם בגופנו בדמות קילוגרמים עודפים ושומן מיותר. אז אחרי שנשקלנו, עשינו הערכת נזקים ופצחנו בדיאטה שתעזור לנו לרדת במשקל, חשוב מאוד שניזהר לא לעשות טעויות קטנות שיעלו לנו ביוקר.

מאת: שרית עטיה - שמואליבריאות ילדים31/08/091473 צפיות
היא מעודדת למידה, משפרת את תפקוד המוח, מזינה כמובן ואפילו משפרת את ציוני המבחנים. רגע לפני שחוזרים לבית הספר - כמה עצות חשובות שיזכירו לכם למה הילדים פשוט חייבים ארוחת בוקר לפני שהם יוצאים ליום של לימודים ומשחקים

מאמרים נוספים בנושא גיל הזהב

מאת: simply smartגיל הזהב01/04/216103 צפיות
בתי אבות ודיור לגמלאות עומדים בפני אתגרים, אך הביקוש למוצרים אלה רק יגדל ככל שאוכלוסיית המדינה מתבגרת בכתבה הבאה נרחיב על כך:

מאת: רוני הכהןגיל הזהב04/12/171853 צפיות
יותר ויותר מבוגרים מוצאים כי רכישת קלנועית למכירה היא פעולה שעומדת בכל התנאים לעולם חדש של תנועה עצמאית למדי עבורם.

מאת: שרון צרפתיגיל הזהב28/09/162019 צפיות
חשוב תמיד להיות מעורים בנעשה ולא להזניח מצב נפשי שהחל מדכדוך קל והתקדם אל עבר דיכאון של ממש שממנו כבר קשה לצאת. עבור הגיל השלישי מומלץ להתקדם בעזרת פסיכוגריאטר שמכיר את העולם הזה מקרוב ויכול בצורה מקצועית להקל על הכניסה וההשתלבות בתוכו.

מאת: רועי כץגיל הזהב11/09/162136 צפיות
מכירות חיתולים למבוגרים במבצע מקדמות סטטיסטיקה שאומרת שאחד מתוך ארבעה אנשים עשוי להזדקק לשימוש באחד הסוגים הנפוצים.

מאת: רועי כץגיל הזהב28/07/162052 צפיות
הזדקנות עשויה להיות תהליך מורכב. אתה חווה כתמים כבדים על העור, תנועתך איטית יותר, ואתה לוקח יותר כדורים מאשר ג'ניס ג'ופלין במיטב שנותיה.

מאת: נינה כהןגיל הזהב27/12/152039 צפיות
אם היינו בודקים את מצבם של קשישים בישראל של לפני כשלושה או ארבעה עשורים, היינו מקבלים תמונה שונה לגמרי מזו שאנו רואים היום.

מאת: נינה כהןגיל הזהב27/12/151706 צפיות
בנים ובנות של הורים רבים רואים כיצד מגיע הרגע שבו האדם שיקר להם כל כך אינו מסתדר לבד בחייו. כלומר, שלעתים גם אדם צלול לא מצליח לבצע בעצמו פעולות שלכל אדם אחר נראות שגרתיות ופשוטות מאוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica