חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הבטחון ביש"ע – סדוק - פתרונות

מאת: אברהם פכטראקטואליה19/12/2018663 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ועדת השרים לחקיקה, החליטה על גירוש משפחות מחבלים שהיו מעורבים בפיגועים.

צמרת המשפטנים בראשות היועץ המשפטי, מתנגדים ובצדק, מטעמים משפטיים מובהקים.

הפרשנים – ובמיוחד הפרשנים הפוליטיים לא מבינים שמדובר יותר בהצהרה פוליטית מאשר בעשיה מעשית.

חוק גירוש משפחות מחבלים, לא יעבור את הכנסת כי הוא מנוגד למשפט הבינלאומי, וישראל לא תסתבך בהתנגדות מצד כלל המדינות באירופה.

אבל, יש להצהרות האלה משמעות פוליטית, ומסר למחבלים ומשפחותיהם, שיש וינקטו ביד חזקה נגד מחבלים כולל משפחותיהם, כמו הריסת בתים ומעצרים.

כדאי להבהיר: העברת משפחות מחבלים, שהוכחו שסייעו, עזרו, ידעו, עודדו, הסיתו לביצוע פיגועים, ניתן להעביר ממקום למקום אחר באותה ישות, באותה מדינה וזה לא מנוגד לחוק, כי מדובר בהעתקת מגורים מטעמי בטחון.

במקרה הספציפי, העברה מצפון לרצועה דרומה או להיפך, מטעמי בטחון הצבא, שמירה על האזרחים וחיים תקינים ובטוחים, הוא חוקי לגמרי.

במקרים חריגים ביותר ומסוכנים, העברה לעזה, אם הדבר אפשרי, גם הוא חוקי, שהרי אין כאן גירוש למדינה אחרת, אלא העברה של המשפחה באותה ישות פלסטינית ממקום למקום במובן רילוקיישן, שזה לא מנוגד למשפט הבינלאומי.

הבטחון הסדוק ביש"ע

הפיגועים ביהודה ושומרון פרט להיותם קשים ומטרידים מצביעים על כך שהגדוד החרדי לא מתאים עדיין לייעודו. לא יתכן מצב מבחינה צבאית בו מחבל עוצר את רכבו יורד מרסס בנשק אוטומטי חוזר לרכב ובורח ומשאיר אחריו הרוגים ופצועים ללא מענה חיילי מתאים. כלומר זמן התגובה או יכולת התגובה היו איטיים ומהוססים. הפתרון בנוסף למה שכבר אמרתי שיש להטיל עוצר ארוך על הכבישים האדומים להגביר את הנוכחות ביחידות עילית ולהגביר את הלחץ על מנהיגות חמאס בגדה על ידי מעצרים ואפילו גירושים כולל חיסולים של מבוקשים. גם אם לא מדובר באינתיפאדה לטענת צה"ל ופרשנים צבאיים אלא ברצף אירועים מדאיג המצב לא יכול להשאר במתכונת הנוכחית ודורש שינוי מהיר ויעיל. יש להחזיר במהירות האפשרית את ההרתעה והבטחון למדינה בכל הגזרות ויש לצה"ל את כל הכלים הנחוצים לביצוע המשימה .מה שחסר כרגע -החלטות נחישות וביצוע.

גירוש לא – העתקה כן

וועדת השרים לחקיקה החליטה על גירוש משפחות מחבלים. צמרת המשפט נגד כי זה נוגד את המשפט הבין לאומי ובנקודה זאת המשפטנים צודקים. אבל לעומתם הפרשנים ובמיוחד המומחים לפוליטיקה לא מבינים שמדובר בהצהרה פוליטית שמטרתה הרתעה הפחדה שליחת מסר למחבלים ומשפחותיהם שתהיה ענישה קשה ליודעים לסייענים ונותני חסות או כסות. מבחינה משפטית אין סיכוי גבוה שהחוק אם יובא בכלל לכנסת יעבור את הקריאות הנחוצות אבל הרוח שמאחורי החוק אולי תעשה את שלה. הפחד מהגינוי בעולם גם אם יהיה לא יעשה הרבה גלים שהרי כל אירופה בימים אלה נתונה במלחמה בטרור. רצוי גם להבהיר הכוונה במושג גירוש לא מדויק מבחינת הביצוע מדובר בהעברה ממקום למקום כגון מצפון יש"ע דרומה ולהיפך ובמקרה קיצון לעזה אם זה בכלל מתאפשר. כלומר העברת אוכלוסיה עוינת מחלק אחד של הישות או המדינה לחלק אחר באותה רשות -ומהלך מסוג כזה מותר על פי המשפט הבינלאומי מטעמי בטחון חיילי צה"ל בטחון כוחות הבטחון והאוכלוסיה המקומית באיזור וניהול החיים התקינים. לכן -הצעקה אינה כצעקתה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר: