חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

לרעת מדינת ישראל / דני רשף

מאת: צו פיוסדת ומדינה22/06/20101050 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שני בג"צים - פסק האברכים שנגרר 10 שנים (שערעוריה בפני עצמה המטילה צל כבד על היושרה והאמינות של הבית המשפט העליון) ופסק עמנואל שנגרר 3 שנים - נגררו בבית המשפט שנים רבות, והכניסו את המדינה במועד הכי לא רצוי לסחרחורת של עימות חברתי ולניסיון להגדיר מחדש את יחסי חרדים- מדינה בישראל.

כמי שמאמין במדינה יהודית דמוקרטית על כל מרכיביה אני מאמין שמוטלת על המדינה החובה לשמור בצורה חיה את הנכס הרוחני האדיר הגלום במשנה, בתלמוד ובלימוד התורה בכלל. ראוי למדינה שתתקצב על חשבונה, חשבון כולנו, את הלימודים האלה ותשמר מקצת מאורח החיים החרדי - גם זה חלק מנכסי צאן הברזל של העם היהודי.

הבעיה לכן, מבחינתי, אינה עקרונית אלא מעשית, ומתרכזת ביחסי חרדים-מדינה, ובקבלת עול מלכות. הדיון צריך להיות בהיקף התופעה וביחס להשקעה בתחומי תרבות והשכלה אחרים כמו באוניברסיטאות.

בשנת 1949, במסגרת מה שמכונה הסטטוס קוו, קיבל בן גוריון את המספר של 3,000 אברכים שתורתם אומנותם. במספרים של היום זה מקביל בערך ל 26,000 אברכים. לאסונם ולאסון כולנו קרה מה שקורה לכל דת כשהפוליטיקה משתמשת בה לצרכיה. העיקר אבד, לימוד התורה הפך לתרוץ לחיות על חשבון הכלל במספרים הולכים וגדלים וברמה הולכת ומשתפרת, תוך התנתקות הולכת ומעמיקה מהזיקה והמחויבות לממלכתיות וריבונות ישראל.

זירות העימות
ברור שהציבור החילוני חייב לכן לעמוד מנגד ולהציג לחרדים תביעה חד משמעית להכיר ולקבל עליהם עול מלכות ובצד לימוד התורה להשתתף בביניין העם והארץ. זירת העימות היא קודם כל ולפני הכול הזירה הציבורית. פרשת בית החולים באשקלון מוכיחה שאפשר לשים מחסום להשתלטות החרדית בלחץ ציבורי. התברר חד משמעית שיותר משהחרדים משתלטים על המרחב הציבורי החילוניים אדישים לו ומחפשים לעצמם את הנוחיות שבתהליך המשפטי.

הזירה השניה היא זירת הדיאלוג וההידברות. הזירה השלישית היא הזירה הפוליטית: התקציב, חוק ההסדרים, השקיפות החוקתית והשיוויון כלפי החוק.

הזירה המשפטית היא הזירה המתאימה פחות מכולן. בית המשפט העליון טוען וטען בזכות האקטיבים השיפוטי, בין השאר, שהוא נועד להגן על זכויות המיעוט, אבל הוא למעשה כלי בידי הרוב הנורמטיבי נגד המיעוט בתוכנו שהרי החוק בישראל ומערכת המשפט עוצבו בתבנית חילונית ליברלית ולא בתבנית דתית חרדית או לאומית ערבית. ולראיה - בית המשפט העליון נחשב גם בציבור הערבי וגם בציבור החרדי כנציג הממסד המתנכר. פסיקת עמנואל רק ממחישה את הבעיה ומחזקת את התחושה.


יש שופטים בירושלים.

מכל ההתבטאויות של הציבור החרדי שאינן מהססות להשוות כל מחלוקת זניחה לשואה ולקידוש השם (גם בהתנתקות היו גורמים שהשוו את ההתנתקות לשואה ממש), הבנתי את הדברים הבאים:

א. שאיני מכיר ומבין כלל את הציבור החרדי ואת רגישויותיו ובוודאי שאיני יכול להכיל עליו את המושגים החילוניים שלי ולשפוט אותו לפי מושגי שלי.

ב. שבציבור החרדי יש אין ספור קבוצות הנאבקות אחת בשניה, מבחינת יהרג ובל יעבור, על כל מיני זוטות, שבעיני הם הזויות ובעיניהם זה מרכז עולמם.

ג. שגם העותרים, ובהם בנו של הרב עובדיה יוסף, הם חלק מאותו מכלול הנתון בסבך מאבקיו הפנימיים שאין לו דבר עם שיוויון, דמוקרטיה והכרה בסמכות בג"ץ, ושהם השתמשו בבג"ץ, באופן ציני, להכריע במחלוקת ולנגח את יריביהם הדומים להם כשתי טיפות מים.

ד. שיש בארץ תופעות של אפליה חמורות פי מאה שאינן זוכות להתייחסות.

ה. שדמוקרטיה חייבת גם לכלול את זכותו של האחר להיות שונה.

היכן האיזון?
אני, אנחנו החילונים והרוב במדינה לא חייבים ולא צריכים לממן את גחמותיה של כל קבוצת מיעוט, ביחוד אם זה סותר את עקרונותינו היסודיים. מצד שני אסור לנו להתערב בחייהם הפנימיים של קהילות חרדיות ודי היה לבג"ץ להורות למדינה, אם לא הבינה זאת לבד, להפסיק את המימון לבית הספר בית יעקב בעמנואל שבמרכז המחלוקת, או לכול בית ספר שנוהג אפליה (למשל כלפי ילדי אתיופים). שינהלו את חייהם כרצונם אבל רק על חשבונם.

תקציב המדינה מחייב אותם להכיר בנורמות של המדינה. בג"ץ הלך צעד אחד רחוק מדי – להתערב בחיים הפנימיים של הציבור החרדי ועל יד כך הגביר את השסע בעם וליכד את כול החרדים, שברגיל מתקוטטים אחד עם השני על שווה פרוטה, לרעת מדינת ישראל.
 

 



תגיות המאמר: יהדות


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת צו פיוס

מאת: צו פיוסחברה ומדינה - כללי16/04/121244 צפיות
כנגד ארבעת הבנים הישראלים דיברה תורה חכם, מה הוא אומר – "מה העדות החוקים והמשפטים, אשר ציווה אלוקינו אתכם": הוא המתחזק צמא הידע. הוא חוקר ודורש לדעת כל תג יהודי. הוא לא מבקר בלי הרף על "תורה ועבודה", תוך הבאת ציטטות בלתי נגמרות..

מאת: צו פיוסחברה ומדינה - כללי23/02/121345 צפיות
אז אחרי ההצעה, ההתרגשות, האירוסין, והזמן שלקח לי לעכל את זה שאני מתחתנת, הגיעה גם השאלה החשובה והגדולה: איפה נגור?

מאת: צו פיוסדתות17/01/127809 צפיות
התמונה של עת הרצון בשעת נעילת שערי שמיים הייתה נפלאה. עם ישראל על נשיו וילדיו עומדים זקופים בבגדים לבנים כשעיניהם חתומות בקרקע אך לבם פונה כלפי שמיא בתחינה ובבקשה למחילה וכפרה. עם קול תרועת השופר בצאת הצום, הלכה התמונה והתרוקנה והשאירה את היכל הקודש יתום מאנשים שחזרו לשגרת חייהם לפחות עד החג הבא.

מאת: צו פיוסצדק חברתי21/12/111532 צפיות
כשאני באה לכתוב על חיינו כחרדים אני רוצה לעשות סדר בדברים למי שלא ממש מכיר ולא יודע להבדיל בין הסוגים השונים שבין חובשי הכיפות. לחלוני המתבונן מן הצד כולם נראים פחות או יותר אותו הדבר, הוא יכול להצביע על הבדלים קלים ותו לא. אבל לחרדי ההבדלים האלו הם תהומיים, כמעט כמו חילוני-חרדי. אז בואו נעשה סדר בדברים:

מאת: צו פיוסדתות15/12/117650 צפיות
בישראל 2011 תלמידים אתיופים לא נכנסים לכיתות לימוד בבתי ספר. ולא חלילה בפריפריה, שמה תנוח דעתנו על משכבה ונקבל חצי נחמה... ”כי זה קרה בפריפריה, זה מערב פרוע שמה הם תקועים במאה ה-19 לא פלא. מזל שבעירנו הנאורה לעולם לא יקרה דבר שכזה.”

מאת: צו פיוסדתות30/11/113226 צפיות
אלול הוא חודש המכונה במסורת היהודית "חודש הרחמים והסליחות", מכיוון שהוא מקדים את ראש השנה ויום כיפור. הביטוי הכי נפוץ בחודש זה הוא "שנה טובה", ביטוי העולה בכל מפגש משפחתי, חברתי, בשיחות עם חברות האינטרנט והסלולאר שנזכרות גם הם לעשות את השנה ליותר טובה ומציעות לך דילים "משתלמים במיוחד", קבלת אסמסים מהקאנטרי שלך המברך אותך לשנה טובה ולא שוכח לצרף הודעת תזכורת "המנוי שלך נגמר בעוד... תגיע לחדשו",

מאת: צו פיוסדת ומדינה09/11/111395 צפיות
הגיעה השעה להוציא את היהדות משליטת החרדים. כאשר היהדות נשלטת על ידי חרדים אלו שלא אוהבים אותם חשים עצמם פטורים מערכי היהדות. וממש לא בצדק. הערבות ההדדית לדוגמה.

מאמרים נוספים בנושא דת ומדינה

מאת: אמורדת ומדינה20/07/231905 צפיות
בבחירת מתנות לראש השנה, חשוב להתייחס לפריטים הנושאים משמעות ומחזיקים בקשר לנושאים של החג. רעיון מתנה משמעותי לראש השנה הוא חתיכת יודאיקה. זה יכול לכלול פריטים כמו חנוכייה מעוצבת להפליא

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדת ומדינה09/02/171941 צפיות
כבוד הבריות בפרשנות הרמ"א / עו"ד נועם קוריס

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה30/12/161658 צפיות
מדוע נקבע חג רק לנס חנוכה, ולא לנס של הניצחון על גוליית? במה שונה נס חנוכה מניסים אחרים שנעשו לעם ישראל? למה דווקא עבורו קבעו חג? על האור שיורד לעולם דווקא בימי החנוכה!! נסים רבים ארעו לעם ישראל בתולדותיו. על חלקם אנו יכולים לקרוא בתנ"ך. בכל זאת, מעניין שעל רוב הניסים לא נקבע שום חג לזכר הנס!!

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה18/07/162325 צפיות
כמה סכנות יש היום בדרכים, תאונות דרכים, תקלות ברכב, מחסלים, טעויות אנוש כמה נוסעים וכמה לא חוזרים לבית? מה עושים כדי ךהשמר ולהתברך בדרך ולחזרה לשלום ? לחסידי ברסלב יש תפילה ודבר תורה לומר לכם לפני שאתם יוצאים לדרך !

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה15/06/162388 צפיות
נר מצוה ותורה אור. וקרמיז לן קרא שבקיום המצוות יש לעשותם בבחי' "בהעלותך", דהיינו באש ובהתלהבות (שקורים ברע"ן בלע"ז), והוא יסוד החסידות ועיקר שבח ומעלת עבודת ה' ועשיית רצונו יתברך, כשהדבר נעשה מתוך שלהבת י"ה וברע"ן, באש ההתלהבות והחשק) הוא יסוד גדול בחסידות ובברסלב בפרט...

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה07/06/162017 צפיות
תגידו הכל בסדר אצלכם ? כשיש סדר, וכל דבר יש לו מקום וכל דבר נמצא במקומו – הכל יפה והכל עובד ופועל כראוי. אבל כשאין סדר, כשאין לחפצים מקום מוגדר, ואפילו יש להם מקום, אבל לא שמים אותם על מקומם, (והאי סדר בלאגן בלעז חוגג, והבילבול שולט, ודברים חשובים הולכים לאיבוד, ודברים לא זמינים בעת שצריכים אותם. והסדר – הוא אחד מרזי ההצלחה, כי הסדר הוא - בחינת יישוב הדעת, והיפך הסדר – הוא חגיגת החוסר יישוב הדעת. אז איך זוכים שהכל יהיה בסדר ??

מאת: אבי דוידידת ומדינה16/11/152471 צפיות
כיום, בית המשפט מתייחס למספר גורמים בעל ההחלטה לגבי משמורת ילדים: ראשית, אם הילד הנו בר דעת, שואלים אותו לגבי רצונו הפרטי, כאשר ככל שהילד גדול יותר - כך ניתן משקל רב יותר לרצונו. שנית, בית המשפט מבקש לבדוק את מידת הבגרות הנפשית של הילד, והאם היא תואמת את בני גילו. שלישית, בית המשפט ייטה שלא לשבור את רצונו של הילד, אם הוא הובהר והוסבר במידה המספקת.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica