חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מעשה בתרנגול - על מה באמת חרבה ירושלים? / חגי אפרתי

מאת: צו פיוסדת ומדינה20/07/20101160 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בהזדמנויות שנקרו לידי, טענתי כי המיתוס לפיו חרב בית המקדש השני בשל שנאת חינם, לא רק שאינו מדויק היסטורית, אלא גם מסוכן מבחינה אידיאולוגית. שכן, מעבר לחובה להביט נכוחה בהליכים היסטוריים כדי להפיק מהם לקחים, כפי שיפורט להלן, יש במסר לפיו יש להרבות אהבת חינם כדי לכפר על שנאת החינם, כדי להביא לטשטוש המחלוקות ולעמעום עוצמתו של הקונפליקט האמיתי שבגינו חרב הבית השני: קנאות הרסנית מול פשרנות ריאל-פוליטית. וכך, לא פיוס צריך לשרור בתשעה באב אלא בירור נוקב ואכזרי של המגמות ההרסניות של הקנאות העיוורת, ששלוחותיה מכים בנו עד היום.
אתמקד הפעם בסיפור שכן לסיפור המפורסם על קמצא ובר קמצא, שממנו התפתח הנרטיב אודות הסיבות לחורבן הבית השני.
מספרת הגמרא בגיטין דף נ"ז עמוד א' (מתורגם מארמית):
"על תרנגול ותרנגולת חרב הר המלך. שהיו נוהגים, כשהיו מוציאים חתן וכלה, להוציא לפניהם תרנגול ותרנגולת, כלומר "פרו ורבו כתרנגולים". יום אחד עבר גדוד רומאי. לקחו (הרומאים) את התרנגולים מהם. התנפלו עליהם (היהודים), הכוהו. באו, אמרו לו לקיסר: מרדו בך היהודים! בא עליהם.
היה בהם אחד בר דרומא שהיה קופץ והורג בהם. הוריד הקיסר את כתרו והניחו על הארץ. אמר (הקיסר): ריבונו של עולם, אל תמסרני ואת מלכותי בידי אדם אחד. הכשילו (את בר דרומא) פיהו של בר דרומא (תמיהה) דוד גם כן אמר כך! (תירוץ) דוד אמר בתמיהה. עלה (בר דרומא) לבית הכסא, בא נחש, שמט את בני מעיו, ומת. אמר הקיסר הואיל וארע לי נס בעת הזו, אניח ליהודים. הניחם והלך. קמו ואכלו ושתו והדליקו נרות, עד שהייתה הצורה בטבעת נראית במרחק מיל מרוב האור. אמר (הקיסר) שמחים (לאידי) היהודים! חזר ובא עליהם. אמר רב אסי: שלוש מאות אלף נושאי חרב עלו להר המלך, והרגו בה שלושה ימים ושלושה לילות, בעוד שבצידו האחד (של הר המלך) הילולות ושמחות, ולא היו יודעים אלה באלה.
עד כאן הסיפור.

הערה מתבקשת. אותו בר דרומא, שכמובן לא ניתן להתעלם מהקשר האטימולוגי של שמו והקשר הענייני לדמותו של בר-כוכבא (אף שחי שנים רבות לפני בר-כוכבא) המתבטא הן בעוצמתו הפיזית- הדומה לזו של בר-כוכבא- והן בכך שהוא משתמש באותו פסוק בו היה משתמש בר כוכבא טרם יציאתו לקרב, כמובא בירושלמי מסכת תענית דף כד עמוד א: "וכד דהוה נפק לקרבא הוה אמר: ריבוניה דעלמא, לא תסעוד ולא תכסוף [וכשהיה יוצא לקרב היה אומר: "ריבונו של עולם, אל תעזור ואל תפריע"] "הלא אתה אלהים זנחתנו ולא תצא בצבאותינו".

הדבר בוודאי אינו מקרה, שכן חכמים היו ביקורתיים ביותר כלפי בר-כוכבא, ואף כינו אותו בר-כוזיבא, כלומר "בן שקר". ואכן, כל פרשת בר-כוכבא היא מופת של קנאות קצרת רואי, שתוצאתה הייתה השמדת היהדות בארץ. שואה במימדי התקופה. היוהרה של בר-כוכבא לחשוב כי יוכל לנצח את האימפריה הרומית העדיפה, זכתה לרוח גבית מההנהגה הרוחנית של תקופתו, הנהגה ששכחה כי רבנות אינה הכשרה להנהגה פוליטית. אולי אף להיפך.

וחזרה לסיפורנו. קריאה נאיבית של הסיפור עשויה להפיק מסקנה לפיה עיקר הסיפור הוא שבעת שהקיסר טובח בתושבי הר המלך, תושבים אחרים חוגגים ומתהוללים ודעתם גסה בגורל אחיהם. זו רק קליפת הדברים. המסר המוצנע הוא כי התפרצות קנאית שלוחת רסן, ללא שיקול דעת נוסף, מביאה לטבח נורא שבנקל ניתן היה למונעו.
לרגע חטוף, עשוי מעשה הקנאות להיתפס כ-"תגובה יהודית הולמת" לפגיעה בכבוד הקיסר או חליפו ההיסטורי. אולם מייד לאחר שמתבררות השלכותיו האיומות של המעשה, מתגלה האקט התוקפני כאיוולת צרופה, טירוף מוחלט, אסון של ממש.
לסיכום: המסר העולה מסיפורי החורבן הוא כי הסכנה הטמונה במחשבות משיחיות-קנאיות וגרוע מכך, בפרקטיקות שהמחשבה הזו מולידה, היא סכנה קיומית. והחכמים למודי הלקח ההיסטורי אינם מהססים, גם אם בדרך מתוחכמת המכילה אירוניה וסרקזם, לצאת כנגד גדולי הדור כרבי עקיבא ואחרים, ולהציג את הדמויות המרכזיות של הנהגת העם טרם החורבן כאנשים חסרי אחריות, אימפולסיביים, לא רציונאליים ולא שקולים. נוכח הטראומה הקשה של "כמעט ואבדתי", נדרש מסר בלתי משתמע לשתי פנים של בחירה בחיים בכל מחיר, למעט כשהדבר הוא בגדר ייהרג ובל יעבור, וגם אז בצמצום. זהו גם המסר שצריך לעמוד במרכז השיח של תשעה באב- הסכנה הטמונה בקנאות היהודית, בעיקר זו המשיחיסטית.


חגי אפרתי, יליד קיבוץ יבנה, משפטן ובוגר התכנית לתואר שני בפרשנות בבר אילן

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת צו פיוס

מאת: צו פיוסחברה ומדינה - כללי16/04/121244 צפיות
כנגד ארבעת הבנים הישראלים דיברה תורה חכם, מה הוא אומר – "מה העדות החוקים והמשפטים, אשר ציווה אלוקינו אתכם": הוא המתחזק צמא הידע. הוא חוקר ודורש לדעת כל תג יהודי. הוא לא מבקר בלי הרף על "תורה ועבודה", תוך הבאת ציטטות בלתי נגמרות..

מאת: צו פיוסחברה ומדינה - כללי23/02/121346 צפיות
אז אחרי ההצעה, ההתרגשות, האירוסין, והזמן שלקח לי לעכל את זה שאני מתחתנת, הגיעה גם השאלה החשובה והגדולה: איפה נגור?

מאת: צו פיוסדתות17/01/127811 צפיות
התמונה של עת הרצון בשעת נעילת שערי שמיים הייתה נפלאה. עם ישראל על נשיו וילדיו עומדים זקופים בבגדים לבנים כשעיניהם חתומות בקרקע אך לבם פונה כלפי שמיא בתחינה ובבקשה למחילה וכפרה. עם קול תרועת השופר בצאת הצום, הלכה התמונה והתרוקנה והשאירה את היכל הקודש יתום מאנשים שחזרו לשגרת חייהם לפחות עד החג הבא.

מאת: צו פיוסצדק חברתי21/12/111534 צפיות
כשאני באה לכתוב על חיינו כחרדים אני רוצה לעשות סדר בדברים למי שלא ממש מכיר ולא יודע להבדיל בין הסוגים השונים שבין חובשי הכיפות. לחלוני המתבונן מן הצד כולם נראים פחות או יותר אותו הדבר, הוא יכול להצביע על הבדלים קלים ותו לא. אבל לחרדי ההבדלים האלו הם תהומיים, כמעט כמו חילוני-חרדי. אז בואו נעשה סדר בדברים:

מאת: צו פיוסדתות15/12/117651 צפיות
בישראל 2011 תלמידים אתיופים לא נכנסים לכיתות לימוד בבתי ספר. ולא חלילה בפריפריה, שמה תנוח דעתנו על משכבה ונקבל חצי נחמה... ”כי זה קרה בפריפריה, זה מערב פרוע שמה הם תקועים במאה ה-19 לא פלא. מזל שבעירנו הנאורה לעולם לא יקרה דבר שכזה.”

מאת: צו פיוסדתות30/11/113228 צפיות
אלול הוא חודש המכונה במסורת היהודית "חודש הרחמים והסליחות", מכיוון שהוא מקדים את ראש השנה ויום כיפור. הביטוי הכי נפוץ בחודש זה הוא "שנה טובה", ביטוי העולה בכל מפגש משפחתי, חברתי, בשיחות עם חברות האינטרנט והסלולאר שנזכרות גם הם לעשות את השנה ליותר טובה ומציעות לך דילים "משתלמים במיוחד", קבלת אסמסים מהקאנטרי שלך המברך אותך לשנה טובה ולא שוכח לצרף הודעת תזכורת "המנוי שלך נגמר בעוד... תגיע לחדשו",

מאת: צו פיוסדת ומדינה09/11/111395 צפיות
הגיעה השעה להוציא את היהדות משליטת החרדים. כאשר היהדות נשלטת על ידי חרדים אלו שלא אוהבים אותם חשים עצמם פטורים מערכי היהדות. וממש לא בצדק. הערבות ההדדית לדוגמה.

מאמרים נוספים בנושא דת ומדינה

מאת: אמורדת ומדינה20/07/231925 צפיות
בבחירת מתנות לראש השנה, חשוב להתייחס לפריטים הנושאים משמעות ומחזיקים בקשר לנושאים של החג. רעיון מתנה משמעותי לראש השנה הוא חתיכת יודאיקה. זה יכול לכלול פריטים כמו חנוכייה מעוצבת להפליא

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדת ומדינה09/02/171945 צפיות
כבוד הבריות בפרשנות הרמ"א / עו"ד נועם קוריס

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה30/12/161661 צפיות
מדוע נקבע חג רק לנס חנוכה, ולא לנס של הניצחון על גוליית? במה שונה נס חנוכה מניסים אחרים שנעשו לעם ישראל? למה דווקא עבורו קבעו חג? על האור שיורד לעולם דווקא בימי החנוכה!! נסים רבים ארעו לעם ישראל בתולדותיו. על חלקם אנו יכולים לקרוא בתנ"ך. בכל זאת, מעניין שעל רוב הניסים לא נקבע שום חג לזכר הנס!!

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה18/07/162328 צפיות
כמה סכנות יש היום בדרכים, תאונות דרכים, תקלות ברכב, מחסלים, טעויות אנוש כמה נוסעים וכמה לא חוזרים לבית? מה עושים כדי ךהשמר ולהתברך בדרך ולחזרה לשלום ? לחסידי ברסלב יש תפילה ודבר תורה לומר לכם לפני שאתם יוצאים לדרך !

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה15/06/162391 צפיות
נר מצוה ותורה אור. וקרמיז לן קרא שבקיום המצוות יש לעשותם בבחי' "בהעלותך", דהיינו באש ובהתלהבות (שקורים ברע"ן בלע"ז), והוא יסוד החסידות ועיקר שבח ומעלת עבודת ה' ועשיית רצונו יתברך, כשהדבר נעשה מתוך שלהבת י"ה וברע"ן, באש ההתלהבות והחשק) הוא יסוד גדול בחסידות ובברסלב בפרט...

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה07/06/162019 צפיות
תגידו הכל בסדר אצלכם ? כשיש סדר, וכל דבר יש לו מקום וכל דבר נמצא במקומו – הכל יפה והכל עובד ופועל כראוי. אבל כשאין סדר, כשאין לחפצים מקום מוגדר, ואפילו יש להם מקום, אבל לא שמים אותם על מקומם, (והאי סדר בלאגן בלעז חוגג, והבילבול שולט, ודברים חשובים הולכים לאיבוד, ודברים לא זמינים בעת שצריכים אותם. והסדר – הוא אחד מרזי ההצלחה, כי הסדר הוא - בחינת יישוב הדעת, והיפך הסדר – הוא חגיגת החוסר יישוב הדעת. אז איך זוכים שהכל יהיה בסדר ??

מאת: אבי דוידידת ומדינה16/11/152474 צפיות
כיום, בית המשפט מתייחס למספר גורמים בעל ההחלטה לגבי משמורת ילדים: ראשית, אם הילד הנו בר דעת, שואלים אותו לגבי רצונו הפרטי, כאשר ככל שהילד גדול יותר - כך ניתן משקל רב יותר לרצונו. שנית, בית המשפט מבקש לבדוק את מידת הבגרות הנפשית של הילד, והאם היא תואמת את בני גילו. שלישית, בית המשפט ייטה שלא לשבור את רצונו של הילד, אם הוא הובהר והוסבר במידה המספקת.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica