חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

החרדים: לא מה שחשבתם

מאת: צו פיוסדת ומדינה25/08/20101371 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הרעיון היסודי המאפיין את הציבור החרדי בארץ מתבסס על ההנחה המאפיינת את אותה יהדות חרדית שלפיה "חדש אסור מן התורה". מה יודע הציבור הישראלי על אותה יהדות תורנית? האם יש ברשותו יותר מאשר מידע שטחי ובסיסי על אודותיה? כולנו יודעים כי חרדים מקפידים על צניעות בלבושם, כי חרדים מקפידים על כשרות באופן מחמיר במיוחד; אנו יודעים כי חרדים מקיימים בתוכם ארגוני צדקה ונדבה, וכי חרדים רבים מעדיפים לימוד תורה על פני עיסוק בעבודות חול שונות. אלה הדברים הידועים כמעט לכל ישראלי על חרדים - בארץ ובחו"ל. אולם מה ידוע על חרדים מעבר לאותן עובדות יבשות?

תפישתן של החרדים את יהדות המדינה ואורחותיה הכתיבה במידה ניכרת את יחסיה עם השלטון. לכל אורך שנותיה, יחסיהם של חרדים עם מדינת ישראל זכו להבלטה ניכרת באמצעי התקשורת וגם בפוליטיקה. אולם עבור מבחינת רוב הישראלים, הידע על חרדים בארץ הוא מינורי בלבד. עבורם, מדובר במיעוט שאין הם יודעים רבות על אודותיו; זהות יהודית שהם כלל אינם מכירים או מוכנים להכיר.

זהות יהודית מבחינת חרדים איננה רק עיסוק בתורה שמבלעדיה אין כלל קמח. בעשור האחרון החלה התערות תעסוקתית של חרדים בתעשיית הייטק, בעיקר באזור ירושלים. מבחינת אותה יהדות חרדית, הרבנים מעודדים כיום את נשותיהם לצאת לעבודה. בנוסף לעיסוק החרדי הקבוע בלימוד תורה, מתפתחת תעשיית קולנוע חרדית. זוהי התפתחות מבחינת זהות יהודית חרדית מודרנית. ישנה התקרבות ממשית של חרדים למדינת ישראל: יהודה משי זהב, איש העדה החרדית, הדליק משואה לתפארת מדינת ישראל ביום העצמאות. ברחבי האינטרנט הולכת ומתגברת פעילות של חרדים המעוניינים לחרוג מגבולות העיתונות החרדית המסורתית בדמות יומונים כמו "יתד נאמן" ו"המודיע".

חרדים הם חלק אינטגראלי מאוכלוסייתה של מדינת ישראל. ככל שהדיאלוג עם החברה החרדית ילך ויעמיק, כך יוכלו חילוניים וחרדים - מכל הזרמים ומכל האמונות - לקיים שיח ממשי ביניהם. שיח כזו דורש ידע והבנה. אם עוד לא שאלת את עצמך מה אתה יודע באמת על חרדים בישראל, הגיעה העת לשנות זאת.

 



תגיות המאמר: חרדים, יהדות, זהות יהודית


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת צו פיוס

מאת: צו פיוסחברה ומדינה - כללי16/04/121243 צפיות
כנגד ארבעת הבנים הישראלים דיברה תורה חכם, מה הוא אומר – "מה העדות החוקים והמשפטים, אשר ציווה אלוקינו אתכם": הוא המתחזק צמא הידע. הוא חוקר ודורש לדעת כל תג יהודי. הוא לא מבקר בלי הרף על "תורה ועבודה", תוך הבאת ציטטות בלתי נגמרות..

מאת: צו פיוסחברה ומדינה - כללי23/02/121345 צפיות
אז אחרי ההצעה, ההתרגשות, האירוסין, והזמן שלקח לי לעכל את זה שאני מתחתנת, הגיעה גם השאלה החשובה והגדולה: איפה נגור?

מאת: צו פיוסדתות17/01/127808 צפיות
התמונה של עת הרצון בשעת נעילת שערי שמיים הייתה נפלאה. עם ישראל על נשיו וילדיו עומדים זקופים בבגדים לבנים כשעיניהם חתומות בקרקע אך לבם פונה כלפי שמיא בתחינה ובבקשה למחילה וכפרה. עם קול תרועת השופר בצאת הצום, הלכה התמונה והתרוקנה והשאירה את היכל הקודש יתום מאנשים שחזרו לשגרת חייהם לפחות עד החג הבא.

מאת: צו פיוסצדק חברתי21/12/111531 צפיות
כשאני באה לכתוב על חיינו כחרדים אני רוצה לעשות סדר בדברים למי שלא ממש מכיר ולא יודע להבדיל בין הסוגים השונים שבין חובשי הכיפות. לחלוני המתבונן מן הצד כולם נראים פחות או יותר אותו הדבר, הוא יכול להצביע על הבדלים קלים ותו לא. אבל לחרדי ההבדלים האלו הם תהומיים, כמעט כמו חילוני-חרדי. אז בואו נעשה סדר בדברים:

מאת: צו פיוסדתות15/12/117648 צפיות
בישראל 2011 תלמידים אתיופים לא נכנסים לכיתות לימוד בבתי ספר. ולא חלילה בפריפריה, שמה תנוח דעתנו על משכבה ונקבל חצי נחמה... ”כי זה קרה בפריפריה, זה מערב פרוע שמה הם תקועים במאה ה-19 לא פלא. מזל שבעירנו הנאורה לעולם לא יקרה דבר שכזה.”

מאת: צו פיוסדתות30/11/113225 צפיות
אלול הוא חודש המכונה במסורת היהודית "חודש הרחמים והסליחות", מכיוון שהוא מקדים את ראש השנה ויום כיפור. הביטוי הכי נפוץ בחודש זה הוא "שנה טובה", ביטוי העולה בכל מפגש משפחתי, חברתי, בשיחות עם חברות האינטרנט והסלולאר שנזכרות גם הם לעשות את השנה ליותר טובה ומציעות לך דילים "משתלמים במיוחד", קבלת אסמסים מהקאנטרי שלך המברך אותך לשנה טובה ולא שוכח לצרף הודעת תזכורת "המנוי שלך נגמר בעוד... תגיע לחדשו",

מאת: צו פיוסדת ומדינה09/11/111394 צפיות
הגיעה השעה להוציא את היהדות משליטת החרדים. כאשר היהדות נשלטת על ידי חרדים אלו שלא אוהבים אותם חשים עצמם פטורים מערכי היהדות. וממש לא בצדק. הערבות ההדדית לדוגמה.

מאמרים נוספים בנושא דת ומדינה

מאת: אמורדת ומדינה20/07/231900 צפיות
בבחירת מתנות לראש השנה, חשוב להתייחס לפריטים הנושאים משמעות ומחזיקים בקשר לנושאים של החג. רעיון מתנה משמעותי לראש השנה הוא חתיכת יודאיקה. זה יכול לכלול פריטים כמו חנוכייה מעוצבת להפליא

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדת ומדינה09/02/171940 צפיות
כבוד הבריות בפרשנות הרמ"א / עו"ד נועם קוריס

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה30/12/161656 צפיות
מדוע נקבע חג רק לנס חנוכה, ולא לנס של הניצחון על גוליית? במה שונה נס חנוכה מניסים אחרים שנעשו לעם ישראל? למה דווקא עבורו קבעו חג? על האור שיורד לעולם דווקא בימי החנוכה!! נסים רבים ארעו לעם ישראל בתולדותיו. על חלקם אנו יכולים לקרוא בתנ"ך. בכל זאת, מעניין שעל רוב הניסים לא נקבע שום חג לזכר הנס!!

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה18/07/162325 צפיות
כמה סכנות יש היום בדרכים, תאונות דרכים, תקלות ברכב, מחסלים, טעויות אנוש כמה נוסעים וכמה לא חוזרים לבית? מה עושים כדי ךהשמר ולהתברך בדרך ולחזרה לשלום ? לחסידי ברסלב יש תפילה ודבר תורה לומר לכם לפני שאתם יוצאים לדרך !

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה15/06/162387 צפיות
נר מצוה ותורה אור. וקרמיז לן קרא שבקיום המצוות יש לעשותם בבחי' "בהעלותך", דהיינו באש ובהתלהבות (שקורים ברע"ן בלע"ז), והוא יסוד החסידות ועיקר שבח ומעלת עבודת ה' ועשיית רצונו יתברך, כשהדבר נעשה מתוך שלהבת י"ה וברע"ן, באש ההתלהבות והחשק) הוא יסוד גדול בחסידות ובברסלב בפרט...

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה07/06/162016 צפיות
תגידו הכל בסדר אצלכם ? כשיש סדר, וכל דבר יש לו מקום וכל דבר נמצא במקומו – הכל יפה והכל עובד ופועל כראוי. אבל כשאין סדר, כשאין לחפצים מקום מוגדר, ואפילו יש להם מקום, אבל לא שמים אותם על מקומם, (והאי סדר בלאגן בלעז חוגג, והבילבול שולט, ודברים חשובים הולכים לאיבוד, ודברים לא זמינים בעת שצריכים אותם. והסדר – הוא אחד מרזי ההצלחה, כי הסדר הוא - בחינת יישוב הדעת, והיפך הסדר – הוא חגיגת החוסר יישוב הדעת. אז איך זוכים שהכל יהיה בסדר ??

מאת: אבי דוידידת ומדינה16/11/152470 צפיות
כיום, בית המשפט מתייחס למספר גורמים בעל ההחלטה לגבי משמורת ילדים: ראשית, אם הילד הנו בר דעת, שואלים אותו לגבי רצונו הפרטי, כאשר ככל שהילד גדול יותר - כך ניתן משקל רב יותר לרצונו. שנית, בית המשפט מבקש לבדוק את מידת הבגרות הנפשית של הילד, והאם היא תואמת את בני גילו. שלישית, בית המשפט ייטה שלא לשבור את רצונו של הילד, אם הוא הובהר והוסבר במידה המספקת.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica