חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מהו תקציב , וכיצד מנהלים אותו ביעילות מרבית / יניב חדד

מאת: יניב חדדכלכלת משק בית28/04/20091811 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק
ביעילות מירבית
 

מהו תקציב , וכיצד מנהלים אותו ביעילות מרבית / יניב חדד 

לעיתים קרובות, הדרך שבה אתה רואה את העולם קשורה לעדשות שדרכן אתה מסתכל עליו. ומסתבר, שאנשים מסוימים מתייחסים למשפט הזה כפשוטו. שגיא, למשל, משוכנע שהעולם ייראה לו הרבה יותר טוב (ולהפך) דרך עדשות כסופות, בעלות מסנן קרינה ייחודי, של משקפי שמש חדשים ומעוצבים. על הפרק, דגם מוצלח במיוחד בקולקציה חדשנית של מותג משקפיים עולמי מפורסם, המשדר איכות, חופש, תעוזה, ואמירה אופנתית בולטת ועדכנית. מחיר המשקפיים: 750 שקל.

כל ששגיא צריך לעשות כדי לרכוש את המשקפיים הנחשקות הוא לגשת לחנות המשקפיים, לשלם ולצאת החוצה עם משקפיו החדשים. הבעיה: רכישות שונות ששגיא ביצע בזמן האחרון השאירו לו מעט מאוד כסף זמין לרכישות נוספות. כלומר, קיים פער בין הרצוי לשגיא, לבין המצוי בחשבון הבנק שלו.

סכום הכסף הפנוי ששגיא יכול לעשות בו שימוש לקניית משקפי שמש עומד על 200 שקל. חישוב פשוט מעלה, כי חסרים לשגיא עוד 550 שקלים כדי להשיג את מטרתו. זה הפער בין הרצוי לבין המצוי - פער מדיד, ברור ונקוב בסכום כסף ברור.

שגיא ער לחסרונם של 550 השקלים הנחוצים, אבל הוא עדיין מעוניין במשקפיים. כדי לפתור את הבעיה הוא בודק את מקורות ההכנסה השונים שלו, ואת כמות הכסף הזמין שהם יכולים לספק לו בהקדם האפשרי. אם יימצא לו הסכום הדרוש, בלי לערער את מצבו הכלכלי, הוא יוכל לרכוש את המשקפיים בלב שקט. ומה אם לא? ובכן, הצעד הנכון יהיה לוותר עליהן ולהתחיל לחפש אחר חלופה ראויה. משקפיים של חברה אחרת, מהקולקציה של השנה הקודמת, למשל.

בן כמה שגיא? בכמה מסתכמת הכנסתו החודשית? מה הוא עושה בחייו? האמת, זה לא מאוד משנה. שגיא יכול להיות תלמיד חטיבת הביניים שהכנסתו מבוססת על דמי כיס קבועים ושמרטפות מעת לעת, או אדם מבוגר אב לשלושה ילדים, בעל עסק עצמאי המגלגל סכומים של מאות אלפי שקלים בחודש, למשל. זה לא משנה, כי סיפור המשקפיים ששגיא מעוניין לקנות ממחיש את הצורך של כולנו, בכל גיל ובכל מצב כלכלי - לרכוש דברים שונים ולהתחשב באילוצי המציאות. הדרך הנכונה לעשות זאת, היא לנהל נכון את התקציב. איזה תקציב? כל תקציב: אישי, משפחתי, עסקי ובכלל. כפי שתראו בפרק זה, סוג התקציב אינו חשוב - העקרונות לניהול תקציבים זהים עבור סוגי שונים של תקציבים. כך גם התוצאות.

 

למה חשוב לנהל תקציב?

ניהול תקציב הוא הבסיס שיאפשר לכם לבדוק, באופן קבוע, על מה אתם מוציאים את כספכם, באמצעות מעקב מושכל אחר ההכנסות וההוצאות שלכם. למידת הטכניקה של ניהול תקציב אינה מסובכת. ניהול התקציב עצמו ידרוש מכם השקעה של כשעה אחת בשבוע.

זה המקום להדגיש: חיים נוחים, נטולי דאגות כלכליות, אינם תלויים בהכרח בכמות הכסף העומדת לרשותכם, אלא ביכולת שלכם לנהל את הכסף ולהפוך אותו לכלי שעובד עבורכם.

לפני שנים לא רבות הכרתי אדם, שמזלו שיחק לו והוא וזכה בהגרלה בלמעלה מ-3 מיליון שקל. כחלק מהתנהלות כלכלית כושלת, האיש הצליח לבזבז את כל כספו בתוך מספר שנים, ולהפוך לחסר-כל. לעומת זאת, הכרתי אישה מבוגרת, שהתקיימה כל חייה ממשכורת לא גבוהה שהרוויחה כמורה, אבל התנהלה באופן שונה לגמרי. בעקבות ניהול כלכלי נכון של כספה, זכתה אישה זו לפרוש לגמלאות כשבכיסה סכום של כמיליון שקל וביכולתה ליהנות מפירות השקעתה עד שיבה טובה.

רובנו מבינים שכסף הוא אמצעי בלבד ולא יוכל, כשלעצמו, לקנות אושר ואהבת אמת. כסף לא ינחם אתכם בבדידותכם ולא ישמח בהישגיכם. יחד עם זאת, כסף בכמות מספקת יוכל לאפשר לכם לנהל את חייכם ביתר קלות, תוך יכולת להקנות לכם בחירות איכותיות יותר - אזור מגורים איכותי או בחירת בתי ספר טובים לילדיכם, למשל - מבלי שיהווה את המחסום העיקרי להשגת מטרותיכם.

הכסף תופס מקום מרכזי בחיינו. כשהוא תופס את מקומו הטבעי בחיים מאוזנים, אתם יכולים להתפנות לטפל ולטפח כל אחד מהנושאים החשובים לכם. מנגד, אם אתם מוטרדים מדאגות כלכליות, כל מרכיבי החיים האחרים מושפעים מכך. דאגות כלכליות מדירות שינה, גוזלות אנרגיה ועשויות לפגוע בבריאותכם.

הדאגה והלחץ בעת מחסור כלכלי משפיעים, בדרך כלל, על התנהגותכם ועל היחסים שלכם עם בני משפחתכם בבית, בעבודה ובכל אינטראקציה עם הסביבה. בנוסף, הצורך בפרנסה משפיע גם בהיבט של בחירת עבודה: לעיתים קרובות הוא גורם לכך שלא תוכלו להרשות לעצמכם לעזוב עבודה, גם אם אינה מתאימה לכם - אתם פשוט זקוקים לה מכדי שתוכלו לוותר עליה. סיטואציה כזו פוגעת גם ברווחתכם הרוחנית וביכולתכם לתכנן את צעדיכם הבאים.

האם תחושות הדאגה הכלכלית מוכרות לכם? האם אתם שקועים בחובות או חיים במשיכת יתר קבועה בחשבונכם? האם אתם חוששים מהטלפון הבא שיגיע מהבנק? האם אתם לא בטוחים לאן הולך הכסף שלכם במהלך החודש? האם אין לכם עתודות כספיות לשעת חירום או חסכונות כלשהם? ובכן, אם אתם רוצים לשפר את יכולתכם לנהל את כספכם - לפניכם הזדמנות ללמוד לנהל את התקציב שלכם בחכמה.

 

 

בניית התקציב

 לא קלה דרכנו

קשה להעביר בכנסת את הצעת התקציב השנתית של משרד האוצר עבור מדינת ישראל. זה קשה כמעט כל שנה, מחדש. הקושי הזה קיים גם מחוץ לכותלי הכנסת. גם תקציב משפחתי ותקציב אישי אינו קל לתכנון. הכאב הכרוך בתקצוב נובע משתי סיבות. ראשית, הזמן והמאמצים הנדרשים כדי לפקח על התקציב. ושנית, ההקרבה הרגשית שעלולה להידרש כדי לעמוד במסגרת התקציב.

זה היה נהדר אילו יכולנו להגיע לכל יעדינו הפיננסיים העתידיים מבלי להידרש להקרבה או ויתור כלשהם בהווה, אולם עבור רובנו זה אינו אפשרי. אם זה היה קל כל כך, כולנו היינו נהנים מביטחון כלכלי. יחד עם זאת, בניית תקציב היא צעד חשוב ואפילו חיוני עבור רוב האנשים. אל תוותרו עליו.

ניהול תקציב הוא כלי למימוש מטרות

תקציב אישי הינו כלי שיסייע לך להגיע ליעדיך הפיננסיים. זוהי דרך מאורגנת להשוות בין הכנסות להוצאות, במשך תקופה קצרה יחסית (חודש או שנה). התקציב מאפשר לך לבדוק את הכנסותיך והוצאותיך, ועוזר לך לעקוב אחר עמידתך ביעדים ולהסיק מהם השינויים הנדרשים כדי להשיג את יעדיך הפיננסיים.

ניהול נכון של תקציב משקף עבורך את המידע על האופן שבו אתה מוציא את כספך ועל רמת ההכנסות שלך, ומשמש ככלי לקבלת החלטות תקציביות.

המשמעות כן משנה


למושג "תקציב אישי" פירושים שונים עבור אנשים שונים. עבור חלק מהאנשים הדבר פשוט ביותר - מבחינתם, משמעות עמידה בתקציב היא הסתפקות במה שיש. כלומר, אם בסוף החודש או השנה לא נגמר לך כל הכסף, אזי עמדת בתקציב שלך. שים לב: דרך זו אמנם עוזרת לך לעמוד ביעדים, אולם היא אינה מקדמת אותך לשיפור הישגים. כדי להגיע ליותר מזה, כדאי להתוודע למידע שבהמשך הפרק.

 

תקופת הדיווח
ניהול התקציב מטרתו לתת לך תמונה מפורטת של כמות הכסף הזורמת אליך ועל הוצאותיך, במשך תקופת זמן המוגדרת על ידך (חודש או שנה, למשל). מומלץ לבחור בתקופת דיווח שתעניק את התמונה המדויקת ביותר של זרימת הכספים שלך. עבור רובנו, התקופה היעילה היא חודש. זאת, מכיוון שהמשכורת מתקבלת אחת לחודש ורוב ההתחייבויות שלנו נפרעות אחת לחודש.

לאחר שבחרת את תקופת הדיווח, אתה מוכן לצעדים הבאים:

• תקצוב ההכנסות - אנשים רבים סבורים, שתקציב פירושו רישום הוצאות בלבד. אבל, בפועל, מומלץ בחום לתעד גם את ההכנסות כחלק מתהליך יצירת התקציב.


• תקצוב ההוצאות - רובנו נסכים, כי הוצאות רבות הינן הכרחיות או חשובות. יחד עם זאת, יש חשיבות רבה למעקב אחריהן. מעקב אחר ההוצאות הוא, בדרך כלל, החלק הקשה ביותר בניהול תקציב.


• כלי תקצוב - בדוק את רמת הכנסותיך מול הוצאותיך והחלט: איפה אפשר לקצץ בהוצאות. לחילופין, מצא דרך להגדיל את ההכנסות.

בניית תקציב ההכנסות

רישום ההכנסות הוא חלק חשוב בניהול התקציב, גם אם הכנסתך הנוכחית והמתוכננת נגזרת משכר קבוע בלבד. עבור אנשים שהכנסתם משתנה מחודש לחודש - כגון מרבית בעלי העסקים הקטנים ועובדים המתוגמלים באמצעות בונוסים שוטפים - מדובר בעניין מהותי.

שים לב: גם אם אתה שכיר והכנסתך נגזרת רק משכרך, עדיין פתוחה בפניך האפשרות ליצור הכנסות נוספות ממגוון מקורות. חשוב שתיקח זאת בחשבון.

 

אלו הכנסות עליך לכלול?

 

מקור ההכנסה הנפוץ ביותר הוא שכר עבור עבודה. בחישוב המשכורת שלך הסכום העומד לרשותך להוצאות הוא הסכום נטו - ולא הסכום ברוטו, שממנו יורדים מסים והפרשות שונות (מס הכנסה, מס בריאות, ביטוח לאומי, והפרשה לביטוח מנהלים או קרן השתלמות אם יש לך).

לאחר שסיימת לחשב את תקציב הכנסותיך, הצעד הבא הינו לבנות את צד ההוצאות של התקציב שלך.

תהליך תקצוב ההוצאות

תהליך תקצוב ההוצאות ניתן לפירוק למספר שלבים:

חיזוי ההוצאות החודשיות

הדרך הטובה ביותר לחזות את ההוצאות, היא לבדוק את פנקסי הצ'קים ואת דו"חות כרטיסי האשראי של חצי השנה האחרונה, ולראות כמה הוצאת בכל חודש, לפי קטגוריות שונות. לדוגמא: דיור, חשמל, ארנונה, טלפון, רכב, ביטוחים, ביגוד, מתנות, בידור וכל קטגוריה אחרת המתאימה לאורח חייך.

לאחר הבדיקה, הערך כמה כסף מזומן אתה מוציא במהלך החודש. לאחר מכן, עקוב אחר הוצאות המזומן שלך במשך חודש - למשל, על-ידי רישומן בפנקס או במכשיר אלקטרוני נייד. כשתגיע לנקודה, שבה אתה מכיר את הוצאותיך החודשיות, תוכל להחליף את הסכום שהשתמשת בו כהערכה - והפעם, בסכום האמיתי. סביר להניח, שתופתע לגלות בעזרת בדיקה זו כמה כסף "נוזל לך בין האצבעות".

מעקב אחר ההוצאות החודשיות

בצע מעקב אחר ההוצאות החודשיות והשווה את הוצאותיך בפועל, בכל קטגוריה, לסכומים שרשמת בשלב הקודם. אם גילית שהוצאת פחות כסף מהסכום שהערכת מראש, אל תתפתה להשתמש בו.

תקן תוך כדי תנועה

התאם את סכומי ההוצאה בפועל של כל קטגוריה לסכום שהוגדר לה בתקציב. אם אי אפשר להקטין את ההוצאה, שנה את הסכום שהוגדר לה בתקציב והגדל אותו במידת הצורך. אם ההוצאה בפועל נמוכה משסברת, נסה להיצמד לסכום הנמוך ולדבוק בתקציב הנמוך.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

יניב חדד , מומחה לחינוך פיננסי ומחבר הספר "מהתיכון ועד הפנסיה"

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יניב חדד

מאת: יניב חדדכלכלת משק בית26/11/091416 צפיות
פרמטריפ חשובים לבדיקה לקראת סוף שנת המס

מאת: יניב חדדראיית חשבון31/08/092721 צפיות
כיצד מנהלים תקציב

מאת: יניב חדדעסקים - כללי31/08/091235 צפיות
מידע חיוני לפני לקיחת משכנתא

מאת: יניב חדדהשכלה ביתית28/06/093512 צפיות
הכל אודות כרטיס האשראי

מאת: יניב חדדהשכלה ביתית25/06/091484 צפיות
מהי הלוואה , סוגי הלוואות

מאת: יניב חדדהשכלה ביתית23/06/092649 צפיות
הסבר המשפט בדרך מקורית

מאת: יניב חדדהשכלה ביתית23/06/091664 צפיות
מספר דרכים לצאת מהמינוס

מאמרים נוספים בנושא כלכלת משק בית

מאת: שלום כהןכלכלת משק בית27/11/161596 צפיות
משפחת יוחננוף הקימה את רשת מרכולי יוחננוף בשנת 1992 כאשר החברה החלה את דרכה כחברה סיטונאית. כיום, הרשת מנוהלת על ידי האחים והאחיות למשפחת יוחננוף

מאת: שלום כהןכלכלת משק בית27/11/161475 צפיות
רשת יוחננוף הינה רשת ענפה ומיוחדת של סופרמרקטים אשר מתמחה גם בשוק ירקות ופירות עשיר במיוחד אשר נותן אווירה של שוק.

מאת: לילך קורןכלכלת משק בית05/07/161447 צפיות
אנשים רבים בוחרים היום פתיחת פיקדון בבנק במקום תוכנית חיסכון רגילה. שוק הפיקדונות גדל והשתנה בשנים האחרונות. יש היום סוגי פיקדונות שיש להם יתרונות רבים והם מחליפים בהצלחה תוכנית חיסכון. יש למשל פיקדון מובנה שבו אתם לא מסכנים את הקרן. יש לכם פוטנציאל רווח כמו בהשקעה בשוק ההון...

מאת: יעל אורןכלכלת משק בית14/12/142448 צפיות
בישראל של ימינו, אין כמעט משק בית שלא מתנהל בתוך עולם של חוסר וודאות כלכלית, הוצאות בלתי נשלטות ותחושה של "כיבוי שריפות". כל הוצאה לא מתוכננת, מטלטלת את כל המשפחה ויוצרת דאגה. לעיתים אף אין צורך בהוצאה לא מתוכננת כדי לחוש מצוקה פיננסית אמיתית, והתחושה של אובדן דרך מלווה את ההתנהלות הכלכלית של המשפחה יום יום. רבים מאיתנו חשים בפליאה כי למרות שאנחנו ממשתכרים היטב וממש לא בזבזנים, אנחנו "רודפים אחרי הזנב של עצמנו", בכל מה שנוגע לניהול הכספים של המשפחה.

מאת: מיכל אהרוניכלכלת משק בית24/08/142644 צפיות
סקר של כלכליסט ומכון מדגם שנערך בחודש אוגוסט שנה שעברה קבע כי הוצאה חד פעמית ובלתי מתוכננת גדולה על 70% מהציבור. 33% ממעמד הביניים ענה כי לא יוכל בשום אופן לעמוד בהוצאה כזו. ומה איתך?

מאת: בן סגלכלכלת משק בית18/08/142698 צפיות
מינוס בבנק הוא מנת חלקם של רוב הישראלים. חלק נקלעו אליו בשל תאוות קניות, אחרים מממנים את הלימודים האקדמאיים היקרים, קבוצה נוספת התרגלה אליו לאחר שרכשה את הבית והחלה לשלם את המשכנתא, ואחרים התוודעו אליו לאחר בוא הילדים. השאיפה לצאת מהמינוס משותפת לכולם, אך רק מעטים עושים זאת בסופו של דבר.

מאת: בן סגלכלכלת משק בית18/08/142648 צפיות
כלכלת המשפחה הוא תחום שנוגע לכל אחד ואחד מאיתנו, כיוון שהוא עוסק באחד המשאבים החיוניים לנו – הכסף שלנו. הדרך שבה אנו מנהלים את כלכלת המשפחה משפיעה על היכולת שלנו להתקיים בכבוד בתקופת הפנסיה, על מה שנוכל לתת לילדים כאשר הם יגיעו לנקודות המשמעותיות בחיים כגון לימודים אקדמאיים, חתונה, הבאת ילדים וקניית דירה, ועל היכולת שלנו להגשים את החלומות שלא הגשמנו עד כה כי הם עולים הרבה מאד כסף.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica