חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

משכנתא ובדיקת חוב בגין ההלוואה

מאת: סגולה אלטמןמשכנתא21/05/2009958 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

המונח "משכנתא" משמש לרוב מחוץ להגדרתו המשפטית ומתאר בפי העם את ההלוואות ששימשו למימון דירת מגוריהם, אשר מושכנה לצורך העניין.
לפיכך, במאמר זה אשתמש במונח הרווח, אעפ"י שמשפטית, המשמעות הנה שונה.

אדם נוטל משכנתא לצורך רכישת דירת מגורים.
כמובן שבעת נטילת המשכנתא העתיד נראה בטוח והעמידה בתשלומי המשכנתא אינה מוטלת בספק, אך במציאות, רבים נקלעים לקשיים ואינם עומדים בחלק מן התשלומים או בכולם, בחלק מן התקופה או לאורך תקופה ארוכה שאינה עומדת להסתיים בעתיד הנראה לעין.

במצב כזה, חשוף נוטל המשכנתא לתביעה משפטית, לעיקול ביתו ולאובדנו המוחלט, ולעיתים קרובות , גם לאחר שנמכר הנכס המשועבד, נותר יתרת חוב גבוהה יחסית למצופה, והאדם נותר שקוע בחובות כבדים.

בעבר, מעטים העלו בדעתם לבדוק את החוב הנטען ע"י הבנק ונקטו בשיטת "בת היענה". הם טמנו ראשם בחול וחיכו לשוך הסערה. אך הדבר רק החמיר את מצבם, כי הבנק תובע בסדר דין מקוצר ואם הנתבע לא מגיש בקשת רשות להתגונן הנשענת על ממצאי מומחה שחישב מחדש את החוב, הוא מוצא את עצמו עם פסק דין נגדו, ותוך זמן קצר הנכס ממומש ובמקרה הרע, הוא נותר עם חוב למרות המימוש.

עדיין, באים רוב האנשים למומחה לחישוב החוב לאחר שכבר הבנק מימש את הנכס או ממש ימים ספורים לפני פינויים.

מעטים מאוד מגיעים למומחה בשלב הראשוני בו תובע אותם הבנק ומבקש את אישור בית המשפט לתביעה בסדר דין מקוצר וחוסכים לעצמם את צווי הפינוי ומפחי הנפש, וקונים לעצמם זמן נוסף להתארגן כלכלית לפירעון החוב, באמצעות ההתדיינות המשפטית, הנמשכת זמן רב ומעכבת את מימוש הנכס.

מעטים עוד יותר מגיעים אל המומחה מייד לאחר שקיבלו דרישת לפירעון החוב מאת הבנק, כדי לבדוק כמה כסף הם באמת חייבים.

לו היו החייבים מודעים יותר לזכותם החוקית לבדוק, שאכן הסכום אותו טוען הבנק הוא סכום החוב ולא סכום קטן יותר, הרי שכסף רב וטירחה רבה היו נחסכים מהם, ובחלק מן המקרים, הם היו נשארים בביתם ולא מפונים.

מעטים העלו בדעתם, כי חישובי הבנק את יתרת החוב בגין ההלוואות הנם שגויים ולעיתים אף לא חוקיים.
לרוב, אנשים מן השורה, מתייחסים לבנק כאל מוסד ציבורי מהימן ובטוחים כי חישוביו מדוייקים.
רבים מהם משלמים, בעקבות זאת, בין עשרות אלפי שקלים למאות אלפי שקלים שלא לצורך, בגין יתרת חוב שאינה קיימת.


כמו כן, חייבים רבים מגיעים להסדר עם הבנק ובכך מפסידים סכומי עתק,אותם הם משלמים לבנק שלא לצורך.

חוות דעת מומחה אומנם עולה כסף, אך החוב קטן בזכותה בין עשרות אלפי שקלים למאות אלפי שקלים, ובמקרים של בעלי נכסים, גם במליוני שקלים ומעלה.

מעטים מן הבודקים את חובם אצל מומחה, מגלים, כי לא רק שחובם קטן יותר ממה שחשבו, אלא אף הבנק חייב להם כסף.

כנ"ל לגבי ערבים שחויבו בתשלום.

בשנים האחרונות, רבים יותר ויותר האנשים הבודקים את אמיתות החוב הנטען ע"י הבנק.
הבדיקה נערכת ע"י מומחה לנושא ויש גם אפשרות לערוך בדיקה מדגמים של חלק מן התקופה, לפיה מחליטים באם להמשיך הלאה לבדיקה מקיפה, על מנת למזער עלויות ולא לשלם עבור בדיקה מלאה שלא לצורך.

את הבנקים אין הדבר משמח במיוחד והם מערימים קשיים ככל שהם יכולים, בעיקר בתחום המצאת מסמכים למיניהם, אך נושא המצאת מסמכים ראוי למאמר נפרד, ולמעשה כבר טופל במאמרו של עו"ד אבי זילברפלד בנדון.

בקצרה, מן הראוי שלא לטמון את הראש בחול, וכבר בתחילת ההתנהלות מול הבנק, להיעזר בשירותיו של מומחה לאימות יתרת החוב הנטענת ע"י הבנק.

חשיבות רבה קיימת לניסיונו של המומחה בתחום הספציפי של חובות באשר לקבלת חוות דעת, שכן לא מספיק לקבל חוות דעת חישובית, שהחישובים בה אינה מבוססים על דיני הבנקאות, החקיקה, הפסיקה, הוראות בנק ישראל והנוהג במקרים הדומים בנסיבותיהם ובהיקפם למקרה הספציפי שלהם. על חוות הדעת להיות מבוססת הן תיאורטית והן חישובית, ולבדוק את כל האפשרויות החישוביות השונות הנגזרות מן הנסיבות והחקיקה ולבחור באפשרות הטובה ביותר.

מלבד זאת, בפני ראש הוצל"פ ניתן לטעון טענת פרעתי ולהוכיחה באמצעות חו"ד המומחה.

לסיכום, עדיף לא לחכות לצו פינוי ולבדוק את החוב לפני שההחוב הנטען ע"י הבנק הופך לחוב סופי באמצעות פסק דין חלוט או הסדר כובל.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

בעלת תואר ראשון בחשבונאות וכלכלה- האוניברסיטה העברית, ירושלים.
18שנות ניסיון בתחומי החשבונאות והכלכלה ועשרות הצלחות בעקבות מתן חוות דעת מומחה בתחומי בדיקות בנקים, הערכות שווי ואומדן נזקים כספיים (כגון למוניטין)לפירמות מובילות במשק וללקוחות פרטיים.
 יוצאת BIG 4, נמנית על רשימות המומחים של בית המשפט המחוזי בתל אביב, של ההסתדרות הציונית העולמית ושל משרד המשפטים. הוזמנה לדיוני ועדת חוקה חוק ומשפט בנושא הלוואות חוץ בנקאיות.03-6475937

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת סגולה אלטמן

מאת: סגולה אלטמןפיננסים וכספים - כללי 21/05/091222 צפיות
יתרונות מוסד הבוררות בכלל והבוררות העסקית בפרט על פני התדיינות משפטית רגילה ואופיו של הליך הבוררות על קצה המזלג, בפרט בעת מיתון.

מאת: סגולה אלטמןגישור ובוררות21/05/091348 צפיות
יתרונות מוסד הבוררות בכלל והבוררות העסקית בפרט על פני התדיינות משפטית רגילה ואופיו של הליך הבוררות על קצה המזלג, בפרט בעת מיתון.

מאת: סגולה אלטמןגישור ובוררות21/05/091358 צפיות
יתרונות מוסד הבוררות בכלל והבוררות העסקית בפרט על פני התדיינות משפטית רגילה ואופיו של הליך הבוררות על קצה המזלג, בפרט בעת מיתון.

מאת: סגולה אלטמןגישור ובוררות21/05/091307 צפיות
מתי כדאי להיעזר בחו"ד מומחה לכספים ומה היא מניבה.

מאת: סגולה אלטמןעסקים - כללי21/05/091237 צפיות
מתי כדאי להיעזר בחו"ד מומחה לכספים ומה היא מניבה.

מאת: סגולה אלטמןשירותים לעורכי דין21/05/091403 צפיות
מתי כדאי להיעזר בחו"ד מומחה לכספים ומה היא מניבה.

מאת: סגולה אלטמןבנקאות21/05/091674 צפיות
בימ"ש שלום קבע, כי חוב לבנק בגין יתרת חובה,שהנו חוב העומד לפירעון על פי דרישה ולא במועד שהוגדר מראש ע"י הצדדים, מתיישן בתוך 7 שנים מיום הדרישה הראשונה לפירעונו. לפיכך נדחתה תביעת הבנק.

מאמרים נוספים בנושא משכנתא

מאת: נטלי אינטרדבמשכנתא19/04/222559 צפיות
המדריך למתחילים לקבלת משכנתא. היכן כדאי להשקיע בנכס נדל"ן? איזה מגבלות יכולות להיות בלקיחת משכנתא? ועוד שאלות שחשוב לקבל עליהם תשובות לפני שנחליט איזה משכנתא נרצה לקחת

מאת: נטלי אינטרדבמשכנתא19/04/222552 צפיות
במאמר זה נדון על היבט המשכנתאות מכמה זוויות - השוואת משכנתאות, ייעוץ משכנתאות באזור תל אביב ומה זה משכנתא הפוכה?

מאת: נטלי אינטרדבמשכנתא19/04/222529 צפיות
בהליכי לקיחת הלוואת משכנתא יש מאפיינים שאותם רצוי להכיר כדי להתמודד עם התהליך בצורה חיובית ומודעת עם או בלי יועצי משכנתאות. במאמר זה תגלו מהם המאפיינים של מסלולי המשכנתאות שכדאי להכיר

מאת: נטלי אינטרדבמשכנתא19/04/222545 צפיות
לפני שמחליטים ומתחילים בתהליך לקיחת משכנתא תרשו לנו להציג לכם את מסלולי משכנתאות אשר קיימים בבנקים בישראל. ההבדלים הניכרים בין הבנקים הם אחוזי הריבית בכל מסלול כזה או אחר, אך יש גם הבדלים בין מסלולי משכנתאות עצמם שרצוי שתכירו.

מאת: נטלי אינטרדבמשכנתא14/02/222832 צפיות
כיוון והחיים הם דינמיים וסביר להניח שההחלטה שלקחתם בנוגע למשכנתא הנוכחית לפני עשור היא כבר אינה רלוונטית למצב הנוכחי שלכם כיום. מעבר לכך, העולם הפיננסי הוא גם דינמי ומשתנה בתדירות גבוה, תנאי השוק שלו מתעדכנים חדשות לבקרים.

מאת: נטלי אינטרדבמשכנתא14/02/222870 צפיות
במילים פשוטות נוכל לומר שתמהיל משכנתא הוא בעצם שילוב בין כמה מסלולי משכנתא שונים שמרכיבים יחדיו הלוואה אחת. אף על פי שמדובר בהלוואה אחת, כל מסלול ומסלול משכנתא יעמוד בפני עצמו ואינו קשור למסלולי המשכנתא האחרים בתמהיל המשכנתא.

מאת: נטלי אינטרדבמשכנתא25/01/222870 צפיות
אם אתם כאן אז אתם כנראה מתעניינים בבנקים למשכנתאות, מה שאומר שאתם בדרך לקניית דירה, כיוון שכיום אין כמעט ומי שיכול להרשות לעצמו לרכוש דירה ללא משכנתא.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica