חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תאוריית האינטיליגנציות המרובות של גארדנר ושימושה במסגרות חינוכיות

מאת: עמרי אימברחינוך ילדים15/01/20111605 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

תאוריית האינטיליגנציות המרובות של גארדנר ושימושה במסגרות חינוכיות

תאוריית האינטיליגנציות המרובות של האוורד גארדנר פרצה דרך בתפיסת הערכת האינטיליגנציה האנושית. התאורייה עומדת בניגוד לתפיסת ה"חוכמה" עד כה שהיתה נמדדת ע"י מבחני איי.קיו (שראשיתם הייתה במבחנים שפיתחו בינה וסיימון) בלבד ולמעשה מציעה שיטה שהינה אומנם מורכבת יותר אך גם הוליסטית יותר לתפיסת ה"חוכמה" האנושית. בקצרה; גארדנר טען כי האינטיליגנציה האנושית אינה מקשה אחת אלא רצף של אינטיליגנציות נפרדות, כל אחת מתקשרת לתחום חיים אחר. כלומר, כל אחד מאיתנו "חכם" יותר בתחומים מסויימים מאשר בתחומים אחרים כך שלא ניתן עוד להשוות בין "חוכמתו" של ילד אחד לרעהו.

נפרט על 7 האינטליגנציות עליהן דיבר גארדנר בתאוריה המקורית -

אינטיליגנציה לוגית

מתייחסת ליכולת שלנו לחשוב בצורה הגיונית ומספרית. אנשים בעלי אינטיליגנציה לוגית גבוהה יצטיינו ביכולות מיון וסידור, מספרים ומתמטיקה. בד"כ נמצא אותה אצל מתמטיקאים, מדענים וחוקרים.

אינטיליגנציה תנועתית

היכולת לשלוט בתנועות הגוף לכדי ביצוע משימה פיזית. המבורכים באינטיליגנציה זו יצטיינו בקואורדינציה, שיווי משקל, זריזות, כוח, גמישות ועוד. אפשר לראותה אצל ספורטאים, רקדנים, מנתחים, פנטומימאים ועוד.

אינטיליגנציה מוסיקלית

היכולת לתפוס, לעבד ולבצע צלילים, מקצבים ומנגינות באופן מדוייק. אנשים בעלי אינטיליגנציה מוסיקלית גבוהה ישמעו וירגישו בצורה טובה מקצבים, טונים, צלילים ואת אופן התאמתם זה לזה. בסקטור זה נמצא זמרים, נגנים, מלחינים ומנצחים.

אינטיליגנציה רגשית

היכולת של אדם להבין תהליכים פנימיים בנפשו ולהבחין באותם תהליכים בנפשם של הסובבים אותו. מי שניחן באינטיליגנציה זו יבחין בנקל במצבי רוח מתחלפים, נימות קול שונות, הבעות פנים, רגשות משתנים וכו'. ניתן לפגוש אינטיליגנציה זו אצל מנהיגים כריזמטיים, יועצים, מורים, פסיכותרפיסטים ומדריכים.

אינטיליגנציה נטורליסטית

היכולת לחוש בתהליכים טבעיים החלים בסביבה ובטבע. אנשים בעלי אינטיליגנציה זו יהיו רגישים יותר לחילופי העונות, לבעלי חיים ולתופעות טבע שונות. ניתקל בה בעיקר אצל וטרינרים, גננים, חקלאים ואדריכלי נוף.

אינטיליגנציה מרחבית

מתייחסת ליכולת שלנו לתפוס ויזואלית את מה שמולנו. אנשים בעלי אינטיליגנציה מרחבית טובה יצטיינו בהתאמת צבעים ומידות, תפיסת עומק, התמצאות וכו'. בדר"כ נמצא אותה אצל בימאים, אדריכלים, נווטים, נהגים, אומנים וכו'.

אינטיליגנציה לשונית

מתייחסת ליכולות שלנו בכל הנוגע לשפה. אנשים בעלי אינטיליגנציה לשונית גבוהה ישלטו טוב יותר בהתבטאות בכתב ובע"פ. כמו כן יטיבו בהבנת הנשמע והנקרא. בד"כ נתקל בה אצל סופרים, עיתונאים, נואמים, בלשנים ודומיהם.

בכל הנוגע לתפיסה חינוכית בהקשר זה, תפיסת חוכמת האדם במימדים שונים ורב גוניים בניגוד למימד אחד שטוח מאפשרת פתיחות רבה יותר לכישורים שונים והבנה גדולה יותר של דרכי התפתחות שונות. חברת "קטנטנים - חוגים ותוכניות העשרה לילדים" הרימה את הכפפה והחליטה לבנות תוכנית לילדים אשר מתבססת על עקרונות אלו ממש. החוג "חכם בגן" מושתת על העקרון כי כל ילד הינו שונה מרעהו ועל כן יש לפתחו ולגרות את האינטליקט שלו מכיוונים שונים. בכך בדיוק מתמחה החוג "חכם בגן" כמו גם חוגים אחרים שפותחו בחברה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עמרי אימבר, בעל ניסיון של כ-15 שנים בתחום החינוך לגיל הרך והיסודי. בעליה של חברת קטנטנים.

קטנטנים - www.ktantanim.org.il

מייל - omri@ktantanim.org.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עמרי אימבר

מאת: עמרי אימברחינוך ילדים22/02/111230 צפיות
פייסבוק, תודו שזו סוגייה לא פשוטה. מצד אחד עומד החופש של הילד לעולם חברתי פתוח כמו של חבריו. מצד שני עומדת הרשת החשוכה והמאיימת, שבינינו, גם אנחנו חשופים לפגיעות דרכה לעיתים קרובות...

מאת: עמרי אימברחינוך ילדים16/01/111348 צפיות
אז מה באמת אומר לכם המשפט – "בגן שלנו הילדים משתתפים בחוג __X__"? בדרך, רק את השם של החוג. מה עושים בחוג תנועה? מה זה ריתמוסיקה? ומי היא ה"מנגנת"? המשיכו לקרוא כדי לגלות...

מאת: עמרי אימברחינוך ילדים11/01/111241 צפיות
חוגים הם נושא חשוב בכל בית. בין אם בגן, בצהרון או בשעות אחר הצהריים, היום ברור לכל אם ואב כי חשוב להעשיר את הילדים בתכנים נוספים לתוכניות הלימודים הפורמליות. במאמר זה נבחן את כל הנקודות אליהן חשוב להתייחס לפני בחירת חוג לילד אחר הצהריים, בגן או בצהרון.

מאת: עמרי אימברחינוך ילדים11/01/111248 צפיות
במאמר זה נתייחס למגוון החוגים לגיל הרך ולמחיריהם המשתנים בשוק, אך ראשית חשוב להבין כי בתחום החוגים לגיל הרך ישנם מספר עולמות שונים, נתייחס כאן לשניים מהם. הראשון - חוגים במהלך שעות הגן, בדרך כלל בבחירת הגננת. השני - חוגים בשעות אחר הצהריים אשר אליהם הולכים הילדים עם הוריהם. המגוון והמחירים משתנים בהתאם לסוג החוגים המדובר.

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196323 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196282 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/1915829 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196307 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/196212 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/1915644 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/193834 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica