19.04.2024

תה ירוק השפעות בריאותיות - קובי עזרא, חלק 2

השפעות מזיקות – האם ישנן כאלה?

עד היום לא נמצאו או דווחו תופעות לוואי שליליות של צריכת תה ירוק. התה הירוק עשוי לגרום לנדודי שינה בעיקר ששותים אותו בערב לפני השינה וזאת בשל העובדה שהוא מכיל את האלקלואיד קפאין. אם זאת התה הירוק מכיל פחות קפאין מאשר קפה (קפה מכיל 30 עד 60 מ"ג.

היתרונות הבריאותיים של התה הירוק באים לידיי ביטוי בהשפעותיהן המכסימליות כשצורכים תה ירוק מידיי יום ביומו ובמינון טראפואיטי. למבוגר המינון האופטימלי (מכסימלי) כ5 - 8 כוסות ליום.

יחד עם זאת ניתן לעקוף את שתיית התה ע"י נטילת תוסף מזון המכיל תמצית של תה ירוק.

תה ירוק ממזער נזק למוח לאחר שבץ מוחי (cva).

egcg הוכח כמגן על תאי המוח וכך למזער את הפגיעה המתפשטת למוח לאחר שבץ מוחי.

התה הירוק בעל פעילות נוגדת חמצון חזקה הבולמת את פעילות הרדיקלים החופשיים ברקמת המוח.

חוקרים גילו שצריכה יומית של תה ירוק (קטכינים) מגנה ביעילות רבה על תאי המוח מפני נזק בלתי הפיך בשל איסכמיה (חוסר אספקת חמצון) מוחית.

תה ירוק מוריד לחץ דם ומסייע במניעתו

מחקר שפורסם בגליון יולי 2004 של archives of internal medicine

מצא כי בקרב אנשים הצורכים תה בבסיס קבוע במשך שנה אחת לפחות, מקטינים את הסיכון לפתח יתר לחץ דם ב כ 46% בקרב אלו ששתו כוס וחצי עד שניים כוסות קפה ביום ו65% בקרב הצורכות יותר מ2.5 כוסות קפה ביום.

תה ירוק מסייע למנוע טרשת עורקים וסרטן

תה ירוק עשוי לעזור לעצור את התפשטות תאים סרטניים ע"י עידוד תהליך אפופטוזיס (התאבדות תאים לא תקינים).

בן החומרים המרכזיים בעלי תה הירוק הינם הקטכינים, הנ"ל חוסמים את הגורם העיקרי שדרכו גורם הגדילה המרכזי בהתפתחות טרשת עורקים וסרטן.הקולטנים טירוזין קינאז, חיוניים להעברת הודעות שנשלחו ע"י גורם בטסיות הצמיחה, גורם גדילה דמוי אינסולין, גורם לגדילת פיברובלאסט וכך לגדילת כלי הדם, התוצאה הינה גדילה מוגזמת (צמיחה מוגזמת).

שני גורמים נוספים הגורמים נזק לתאי ציפוי כלי הדם הם:עליה ברמת הכולסטרול ldl ועלייה במיטוגנים mapk הפעלת פרוטאין קינז.

תה ירוק מגן מפני סרטן

במחקרי תרביות תאים במעבדה נצפה כי הפוליפנולים בתה הירוק הינם גורמים רבי השפעה בתהליך האפוטפוטוזיס (התאבדות תאים) ובכך לעצור התרבות תאים סרטניים בלתי נורמלים..

מניחים כי חומרים נוגדי חמצון של הקטכינים מצויים בתה הירוק ובעיקר egcg. מחקר שפורסם בנובמבר 2004 הראה את השפעותיו הנוגדות חמצון ונוגדות קרצינורגנים של ה egcg כמו כן נמצאה פעילות חזקה יותר בכ 120 % בהשוואה לויטמין c.

מנגנון נוסף של התה הירוק הוא בדיכוי אנגיוגנזה (יצירת כלי דם חדשים), בדרך הנ"ל תאים סרטניים, אשר מנסים ללא הרף להתחלק ולהתרבות. וזאת בדרך תהליך יצירת האנגיוגנזה, בתהליך הנ"ל הגידול הסרטני מקבל אספקה של גורמי תזונה כגון: דם וסוכר. לכן ניתן לומר כי התה הירוק מסייע להעריב את הגידול הסרטני

מחקרים הראו כי התה הירוק עובד גם ברמה הגנטית, מכבה גנים בתאים סרטניים, כלומר גורם לתאים הסרטניים להשמדה עצמית.

בנוסף לכך, ל- egcg ישנה אפילו פעולה פרואוקסידוטיתבית (מחמצנת) בדומה לתרופות כימותרפיות.

לתה הירוק ישנה השפעה אנטי סרטנית הכוללים יכולת עיכוב האנזים ציקלואוקסיגנז (cyclooxygenase) הנקרא בקיצור cox 2, החלבון אשר מעורב כגורם למחלות רבות, לרבות דלקות מפרקים וסרטן.

ישנם למעשה שני אנזימים כאלה: הראשון cox 1 (האנזים שנחשב לטוב) שני האנזימים אנטגוניסטים האחד לשני בפעילותם.

תרופות ממשפחת האנטידלקתיות לא סטרואידיות (nsaids) כגון אספירין ואיבופרופן אשר מעכבים שניהם את ה cox 1 ו- cox 2, נמצאו כבעלי פוטנציאל נוגדת צורות מסויימות של סרטן.

egcg חוסמת רק את ה – cox 2 ולכן אין לו תופעות לוואי בדומה לתרופות שצויינו אשר חוסמות את שני האנזימים.

הרכיבים בתה הירוק ובעיקר הקטכינים עשויים להגדיל את פעילות הייצור של אנזימים המסלקים רעלים בבני אדם. כמו כן משפרים את היכולת של גופנו לסלק רעלים מסרטנים, כך מראה מחקר הנתמך על ידי המוסד הלאומי לסרטן.

מחקר אחד בדק אודות 42 מתנדבים בריאים את רמות הגלוטטיון בדם . כך לפי בדיקות הדם מנעו מהם שתיית תה ומוצרים הקשורים בו למשך חודש ימים ובהמשך המתנדבים צרכו תה ירוק (קטכינים) בכמויות השוות לכ-8 עד 16 כוסות תה ירוק ביום. פעילות gst היתה משופרת באופן דרמטי. חשוב לציין שפעילותו הבסיסית של ה gst רגישים לנזק מהקרצנוגינים.

תה ירוק ומניעת סרטן הפרוסטטה (ערמונית)

מחקר שפורסם בגיליון כתב העת בינלאומי לסרטן בדצמבר 2004 נמצא כי ה- egcg מעכב באופן משמעותי את יצור האנטיגן הספציפי לערמונית (psa), סמן הסיכון לסרטן הערמונית.

פוליפנולים שבתה הירוק עוצרים סרטן ערמונית במספר רמות

פוליפנולים המצויים בתה הירוק עשויים למנוע התפשטות של סרטן הערמונית ע"י גיוס מסלולים מולקולרים, לצמצם התפשטות של תאי הגידול תוך כדי עיכוב גדילת כלי הדם ואספקת דם וחומרי תזונה לסרטן, על פי מחקר שפורסם בדצמבר 2004 מחקר הסרטן.

פוליפנולים בתה הירוק

ירידה ברמות הגורם לגדילה דמוי אינסולין – 1 (igf-1), תוך כדי העלאת רמות החלבון igf-3 כלומר ירידה בפעילות igf1. חשוב לציין ש igf-1 מגביר נטייה לשגשוג תאי סרטן הערמונית, הריאה והמעי הגס.

צמצום הביטוי של מספר תרכובות המעורבים בהתפשטות גרורות של תאי סרטן.

הפחתת כמות כלי הדם חדשים אשר מסייעים בהזנת התפתחות גידולים.

כל ההשפעות הנ"ל נצפו במחקר במהלך שישה חודשים של עירוי מתמשך. בעוד שברור שבבני אדם צריכה יומית של תה ירוק יכולה לשמש קו הגנה פרופילקטי.

על כך חשוב לשתות תה ירוק ולאכול פירות וירקות העשירים בקרוטלואידים, ליקופל ומכאן ניתן לצמצם במידה ניכרת את סיכויו של האדם לפתח סרטן הערמונית, כל עולה ממחקר שפורסם במגזין journal of clinical nutrinion.

שתיית 5 כוסות תה ירוק ביום עשויה להוריד את הסיכון לסרטן הערמונית במחצית, כך נמצא שבנתונים שנאספו ביפן לבריאות הציבור.

תה ירוק וסרטן השחלות

צריכת תה ירוק משפרת את הישרדותן של נשים הסובלות מסרטן השחלות. במחקר שפורסם בגיליון נובמבר 2004 בכתב העת הבינלאומי לסרטן, נשים הסובלות מסרטן השחלות ששתו לפחות כוס אחת תה ירוק ביום היה 56% הפחתה בסיכון למוות במהלך שלוש שנים של המחקר לעומת אילו שלא שתו תה.

מחקר המעבדה של תאי סרטן השחלות באישה שפורסם בגילייון ספטמבר 2004, "גניקולוגיה אונקולוגית" מסביר מדוע egcg מדכא את צמיחת סרטן השחלות וגורם לאפופטוזיס של תאים אלו ע"י השפעתו על מספר גנים וחלבונים.

תה וברוקולי מגנים מפני סרטן השחלות

מחקר גילה כי דיאטה אשר סיפקה כמויות גבוהות של 5 פלבונואידים (לוטאין, קוורציפין,קמפרול ומיריציטין) נצפה ירידה של כרבע לחלות בסרטן השחלות בהשוואה לנשים שצרכו פחות.

גידולים במוח אצל ילדים.

יכולת התה הירוק לדכא טלומרז, עוזר לילדים עם גידולים ממאירים במוח הנפוצים ביותר אצל ילדות. הטלומרז מאפשר פעילות של תאי סרטן כדי למנוע את מספר הפעמים בהם התא יכול לשכל עצמו. במקר שפורסם בגיליון ינואר 2004 נוירו- אנקולוגיה, חוקרים מצאו כי פעילות הטלומרז היה לפחות חמש פעמים גבוה יותר אצל ילדים עם גידולים במוח מאשר תאי מוח נורמלים וה – egcg בתוקף מעכב פעילות הטלומרז באופן התלוי במנה.

תה ירוק וסרטן המעי הגס

תה ירוק עשוי להפחית את הסיכון לסרטן המעי הגס הנגרם ע"י דיאטה עתירת שומנים. כך פורסם במגזין "תזונה וסרטן" משנת 2003 נמצא כי כאשר ניתנה תוספת של תה ירוק יחד עם תזונה עתירה בשומן מסוג אומגה 6 (בצורה של שמן תירס, נצפה ירידה בתרכובות הפרו דלקתיות במעי הגס (4-5 hydrolase , lipoxygenase , ללאוקוטריאנים ו- b4 ללאוקוטריאנים) היו נמוכים באופן משמעותי כפי שהיה צפוי בתאים קדם סרטנים במעי הגס. אפילו נמצא כי צריכת תה ירוק מקטינה את השומן בבטן אצל חיות בהשוואה לאלה שלא קיבלו תה ירוק.

תה ירוק וסרטן בדרכי המרה ואודות אבני מרה

תה ירוק מוריד את הסיכון ליצירת אבני מרה וסרטן בדרכי המרה. כך נמצא לפי הסטטיסטיקה של המוסד הלאומי לסרטן ברשות אן אסינג, הנ"ל פורסם כתב העת הבינלאומי לסרטן ביוני 2006.

תה ירוק וסרטן ריאות

למרות שאין במומלץ לעשן כמו גם עישון פסיבי. נמצא ששתיית תה ירוק יכולה לספק הגנה מסויימת מפני סרטן הריאות.

במקרים על בעלי חיים נמצאה השפעתו המגוננת של התה הירוק כנגד סרטן הריאות ובע"ח. המחקר שפורסם בגיליון 2004 המחקר המולקולרי לתזונה העריכו את השפעתם של שתיית תה ירוק (5 כוסות קפה ביום) על מעשנים כבדים (מעל 10 סיגריות ביום) ושלושה אנשים מעולם לא עישנו. כאשר משתתפי המחקר שתו תה ירוק, הנזק ל dna שנגרם ע" העישון ירד, הגדלת התא היתה עצורה ותגובת האפופטוזיס מוגברת.

מחקר גדול אחר בדק ארבעה חודשים של מעשנים כבדים, כך התגלו רמות של

hydroxydeoxyguanosine בשתן, הנ"ל הינו סמן של נזק ל dna אצל אלה ששתו תה ירוק אך לא תה שחור.

תה ירוק וסרטן שלפוחית השתן

נמצא כתה ירוק יעיל כנגד צניחה פולשנית של גידולים סרטניים בשלפוחית השתן. התה הירוק קוטע את התהליך הפולשני של הסרטן ועשוי לשמור את תאי הסרטן סגורים מקומית, במצב זה הם יותר קלים לטיפול והתחזית טובה יותר.

תה ירוק משפר את היעילות של תרופות לסרטן ומפחית את תופעות הלוואי השליליות

הפוליפנולים אשר מצויים בתה הירוק מסייעים לתרופות אנטי סרטניות לפעול באופן יעיל ובטוח יותר.

על פי מחקר שפורסם במגזין לסרטן באוגוסט 2004, חומצת אמינו המצויה בתה הירוק הנקראת theanine הפחיתה את תופעות הלוואי השליליות של דוקסורוביצין על ידי עליה ברמת נוגדי החמצון-גלוטתיון התוך תאי, בעיקר בתאי הכבד והלב אך לא בגידולים.

כיצד התה הירוק נלחם בסרטן

egcg וקטכינים המצויים בתה הירוק פי 5 גבוה יותר מתה השחור, מעכבים את האנזים redoctase dihydrofolate (dhfr).

מדענים גילו כי התה הירוק דומה מאוד לתרופה לסרטן – methortexate, המונעת מתאי הסרטן לעשות שימוש ב dna על ידי אנזימים המעכבים את ה dhfr. הם גילו כי ה ecgc הורג תאים סרטניים באותה דרך כמו התרופה.

תה ירוק משפר רגישות לאינסולין לסוכרת מסוג 2

מחקרים הראו כי צריכת תה ירוק עשויה למנוע הופעת סוכרת מסוג 2, מספר מחקרים מראים כי שתיית תה ירוק עשויה לשפר את הסבילות לגלוקוז והרגישות לאינסולין אצל אנשים הסובלים מסוכרת.

במחקר שפורסם בגיליון bmc פרמקולוגיה נצפה בבני אדם בריאים שצרכו תה ירוק עליה ביכולת הגוף לנצל את סוכר הדם.

ה egcg מסייע למניעת סוכרת מסוג 2 ולהקטין את יצור הרדיקלים החופשיים. ה egcg פועל גם ברמה הגנטית, הוא גורם לירידה במס'' ה rna שליח, היות ובתאי הכבד גורם ישיר ליצור אנזימים המעורבים ביצירת גלוקוז (סוכר).

תה ירוק מגן מפני מחלות כליה

מחקר מסויים גילה שצריכת תה ירוק שומרת על תפקודי כליות באנשים הנוטלים תרופות אימונוסופרסיביות (מדכאות מערכת חיסון) כמו למשל לאחר השתלה. לטרשת עורקים

תרופת כגון: ציקלוספורין הינה תרופה אימונוסופרסיבית יעילה מאוד, אך גם מגבירה משמעותית את יצירת הרדיקלים החופשיים הרעילים לכליות.

במחקר נטלו לחולדות תה ירוק יחד עם התרופה ציקלוספורין הדבר גרם לירידה ברמות הרדיקלים החופשיים בהשוואה לקבוצת הביקורת.

בנוסף, מספר אינדיקטורים אחרים היו יעילים באופן משמעותי יותר בחולדות שצרכו תה ירוק, כגון קריטינין בסרום, חנקן אוריאה בדם, חומצת שתן (חומצה יורית) והפרשת גלוקוז בשתן.

מחקר אחר שפורסם במאי 2004 במגזין metabolism a.nd annals of nutrition , הסביר מדוע חולדות סוכרתיות לאחר קבלת קטכינים מתה ירוק היו פחות ממחצית מכמות הרדיקלים סופר אוקסיד לעומת קבוצת הביקורת.

תה ירוק בונה עצמות

חוקרים מאוני'' שבטוקיו הראו ששתיית תה ירוק עשויה להגדיל באופן משמעותי את צפיפות המינרלים בעצם.

כמו כן נמצא ששיעור הפלבונאידים קטכינים המצויים בתה הירוק סיפקו את היתרונות ע"י השפעה אסטרוגנית הידועה ביכולתה לבנות עצם.

נמצא כי פלבונואידים מתמצית התה הירוק עשויים להגדיל את צפיפות המינרלים בעצם ע"י השפעתם על גירוי חזק של תאים אוסטאובלסדים (תאים בוני עצם).

תה ירוק מונע אוסטאפורוזיס ומחלות חניכיים

איבוד עצם מופרז הינה תכונה אופיינית למחלת האוסטאופורוזיס, אך גם למחלות חניכיים. תה ירוק התומך בבריאות העצמות והשיניים הן ע"י ההגנה של תאים אוסטאובלסטים (תאים בוני עצם) מהרס ע"י הרדיקלים החופשיים וע"י עיכוב של תאים אוסטאוקלסטים (תאים מפרקי עצם).

יתרון נוסף של התה הירוק על החניכיים הינו בהפחתת ההשפעות המזיקות של חיידקים האחראים על מחלות חניכיים, כדוגמת gingivalis porphyromonas, החיידק הנ"ל גורם נזק ע"י הפקת תוצרי לוואי רעילים, כגון: חומצה פניללקטת וע"י גירוי פעולות יצור של אנזימים בשם matalloproteinases (mmps), אשר הורס את הרכיבים האורגניים והמינרלים המרכיבים את מטריצת העצמות שלנו.

תה ירוק מגן על הכבד מאלכוהול וכימיקלים מזיקים אחרים

המטבוליזם של האלכוהול גורם ליצירת רדיקלים חופשיים מזיקים שיכולים ליצור נזק בלתי הפיך לכבד ולחלות את מאגרי נוגדי החמצון בו. במחקר נמצא שחולדות שהשקו אותם באופן כרוני באלכוהול למשך כחודש, צריכת תה ירוק מנעה את הנזק לכבד שלהם.

היות והתה הירוק אינו משפיע על אנזימי הכבד –detoxifying וציטוכרומים שונים, דבר המראה כי צריכת תה הירוק בטוחה לשימוש גם אצל אנשים הנוטלים תרופות.

תה ירוק ואיבוד שומן

תה ירוק מסיי לאיבוד שומן בעיקר באיזור חלל הבטן ואזורים המקיפים את המעיים ואת האיברים הפנימיים.

תה ירוק מכיל שלושה מרכיבים עיקריים המסייעים לאיבוד שומן:

1. קטכינים, 2.קפאין, 3. תיאנין.

מחקרים מראים כי תרכובות התה הירוק מסייעים לאיבוד שומן וזאת ע"י עיכוב השפעת אנזימי הלבלב ואנזימים המסייעים לעיכול ופירוק תריגליצרידים ויצירת חומצות שומן, אנזימים אחראיים על יצירת חומצות שומן ליצירה הניתנת לאחסון בתאי השומן בגוף.

מחקר שפורסם בגליון ינואר 2005 של כתב העת האמריקני לתזונה רפואית, מאשר את יכולתו של התה הירוק להפחית את שומן הגוף ואת נקי הכולסטרול ldl (הכולסטרול הרע אשר שוקע בעורקים) כעבור 12 שבועות של שתיית תה ירוק מידי יום ביומו ב 38 גברים נורמלים הסובלים מעודף משקל היה נמוך משמעותית משקל הגוף והיקף המותניים ומסת השומן התת עורית פחתה.

גברים שחולקו לשתי קבוצות, האחת שתה תה ירוק המכיל 690 מ"ג של קטכינים והקבוצה השנייה שותה תה ירוק שחור המכיל 22 מ"ג קטכינים. הגברים ששתו תה ירוק איבדו משקל ושומן, גם כמות ldl כולסטרול שלהם אשר התחמצן ע"י הרדיקלים החופשיים פחת באופן משמעותי.

הדבר עשוי להסביר מדוע תה ירוק מגן מפני מחלות וכלי דם.

תה ירוק, פעילות גופנית וסיבולת מוגברת

לאחר שהזינו חולדות מעבדה בתמצית תה ירוק במשך 10 שבועות נצפתה עלייה בכמות במשך הזמן של יכולת החולדות לשחות, לפני התששה מוחלטת בכ %24

הקטכינים שבתה הירוק מסייעים לעורר את השימוש בחומצות שומן ע"י הכבד ותאי השריר. היכולת שרוף יותר שומן בתוך תאי השריר מתורגמת לירידה בשיעור הגליקוגן שבו (הצורה בה הפחמימות מתאכסנות בשריר לאנרגיה).

כדי להתאים את ההשפעה לשיפור הסיבולת בספורטאים ישנו הצורך לשתות כ 4 כוסות של תה ביום לספורטאי השוקל 75 ק"ג.

תה ירוק מגן מפני פגיעה קוגנטיבית, מחלת אלצהיימר ופרקינסון

נזק לתאי המוח במחלת פרקינסון, אלצהיימר ומחלות ניוון עצבים אחרות, נראה שמדובר בשילוב של מס'' גורמים הכוללים דלקת מופרזת ורמות גבוהות של ברזל (המגביר נטייה לרדיקלים חופשיים), שניהם גורמים ליצור רדיקלים חופשיים. כך ישנה זמינות נמוכה יותר של נוגדי חימצון אשר צריכים להגן על יצור חלבונים מסויימים, כגון: בטא עמילואיד אשר מקדמים לאפפופטוזיס (התאבדות תאים).

קטכינים שבתה הירוק הינם נוגדי חמצון אשר יודעים להפעיל קשת רחבה של מנגנונים המגינים על העצבים. אלה כוללים קלאציה (נטרול מתכות)של ברזל, נטרול רדיקלים חופשיים, הפעלה של גנים להישרדות התא ופיקוח על תפקוד המיטוכונדריה (המיטכונודריה חיונית ליצירת אנרגיה בתוך התאים, כאשר הם אינם עובדים כראוי הם מייצרים רדיקלים חופשיים רבים ומעט אנרגיה) התוצאה סופית הינה הפחתת הנזק לתאי המוח.

הצטברות ברזל באזורים ספציפיים במוח ונזק רדיקלים חופשיים לתאי המוח נחשבים לגורמים האחראיים על מגוון רחב של הפרעות לרבות ניוון עצבים, פרקינסון ואלצהיימר.

במוח ה egcg הוכח כפועל קלייטור (מסלק מתכות) לברזל וכך מונע מהברזל להגביר את ייצור הרדיקלים החופשיים. בנוסף לסילוק הברזל, ה egcg מגדיל את פעילותם של שני אנזימים נוגדי חמצון עיקריים: סופר אוקסיד דיסמוטז (sod) וקטלז המסייעים להפחית את נזקם של הרדיקלים החופשיים.

האפיקטכינין המצוי בתה הירוק עשוי להפחית את היווצרות החלבון הקרוי בטא עמילואיד.אחד מהמאפייני האלצהיימר הינו במאפיין בטא עמילואיד במוח.

במקרים בע"ח שנערכו בבי"ח דגלאס מרכז המחקר, אוני'' מקגיל, מונטריול, קנדה, עולה כי שתיית תה ירוק או שחור מידיי יום ביומו עשויה להפחית את הסיכון של הגיל המבוגר בהפרעות מוחיות הקשורות בניוון כגון מחלת אלצהיימר.

חוקרים בחנו את ההשפעות המגנות של שתי תמציות מהתה הירוק (גלת אפיגלהקטכין וגלת אפיקטכין), על תאי עצב גוססים. כאשר חוקרים חשפו נוירונים לבטא עמילואיד, השפעותיו היו רעילות ותאי המוח מתו, אך כאשר תרביות התאים קיבלו עמילואיד ומיד אחריו קטכינים מתמצית תה ירוק, הנוירונים שרדו.

תה ירוק שומר מפני נזקים מנטלים

תה ירוק מסייע להאטת דרדור הקשור בגיל מבחינת תפקודי המוח (ירידה בזכרון ליקוי קוגנטיבי, דמנציה ואלצהיימר, כך מראה מחקר שפורסם בגליון פברואר 2006 של כתב העת האמריקני לתזונה רפואית.

חוקרים מאוני'' tohoku ביפן השוו את חרדות הנפש באמצעות מבחן המיני מנטל (מבחן סטנדרטי למדידת תפקוד קוגנטיבי) באנשים מעל גיל 70, נצפה שהמבחן היה טוב יותר אצל אלה שצרכו תה ירוק.

לאלו ששתו יותר משתי כוסות תה ירוק ביום, היו סיכויים טובים יותר לפחות ליקויים קוגנטיבים , בגברים ונשים יפנים, בכ 64%

תה ירוק נלחם בשפעת

כוס תה ירוק עשוי למזער או להפחית את משך זמן השפעת. במחקר מעבדה שפורסם בגיליון נובמבר 2005 מחקר נגיפים, נמצא כי ה egcg עיכב באופן מובהק את שיכפול נגיף השפעת בתרבית תאים. ה egcg גרם לדיכוי סינטזת rna נגיפי ע"י שינוי המאפיינים של הקרום הויארלי.

פלפל מגביר את זמינות ה egcg

מחקר שבוצע בבע"ח נמצא כי תבלין הפלפל השחור מסייע להגדיל באופן משמעותי את כמות ה egcg שנספג. במחקר זה חולדות ועכברים ניזונו מתמצית תה ירוק עם או בלי תמצית פלפל שחור הנקראת פיפרין (piperine) הרכיב האקטיבי בפלפל שחור. כך נמצא עליה בספיגת ה egcg ב 130% יותר מקבוצת הביקורת שקיבלה egcg לבד.

ד"ר יעקב עזרא (P.hD) מומחה לרפואה נטורופתית. ייעוצים בתחומי התזונה והספורט, הבריאות – טיפול במחלות שונות, אנטי-אייג'ינג (האטת תהליכי זקנה). לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140

קובי עזרא, מומחה לרפואה נטורופטית, תזונאי ומאמן כושר. מר יעקב עזרא הינו מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים:
1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף.
2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.
3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוז...).
* דיאטה מהירה דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140
* מנהל האתר: ארגון הבריאות והכושר.
ארגון הבריאות והכושר הישראלי

מאמרים נוספים מאת יעקב קובי עזרא

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/03/201553 צפיות
קובי עזרא ויטמין D כנגד זיהומים - ויטמינים. לאחר התפרצויות שפעת H1N1 בשנת 2009, המליצו בחום על כל עובדי הבריאות והחולים להיבדק ולטפל במחסור בוויטמין D כדי למנוע החמרה של דלקות בדרכי הנשימה. ויטמין D מפחית גם את ייצור הציטוקינים הפרו-דלקתיים, מה שעלול להפחית את הסיכון לסערת ציטוקין בזיהום H1N1.48

מאת: יעקב קובי עזראבריאות ילדים15/09/191555 צפיות
גדילה לגובה וצמיחה במימדי הגוף - קובי עזרא. ראשית יש להבין שלוחית הגדילה ממוקמת בין האפיפיזה והמטפיזה ומורכבת משלושה אזורים (אזור מנוחה, ריבוי והיפרטרופי).

מאת: יעקב קובי עזראבריאות ורפואה כללי25/08/131844 צפיות
סוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים) סוכרת מסוג 2 בעבר כונתה סוכרת מבוגרים, היות ובעבר כמעט ורק מבוגרים ובעיקר שמנים סבלו ממנה. כיום עם מגפת ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער, חלה עלייה בתחלואה של סוכרת סוג 2 בילדים ונוער, זאת עקב ההשמנה אשר נובעת מתזונה בלתי נאותה וחוסר פעילות גופנית. בסוכרת סוג 2 נוצרת תופעה של תנגודת הגוף להורמון אינסולין וכך בהמשך הפרשת אינסולין מוגברת, ובסופו של דבר ירידה בכמות האינסולין המופרשת מבלוטת הלבלב, כך לנעשה נוכל להבחין בעליית רמות הסוכר בדם, מצב המכונה היפרגליקמיה והתפתחות סו

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה18/08/131534 צפיות
דיאטה, ודיאטות בלתי פעילות אם כן נשאלה השאלה מדוע דיאטות אינן פעילות? או לפחות אנו רואים ירידה במשקל בהתחלה, אך כעבור זמן קצר אנו נתקעים! הסיבה העיקרית שדיאטות לא עובדות היא שלכל תוכניות הדיאטה למיניהן יש הנחת יסוד שגויה המבוססת על טיפול בסימפטומים, בגורמים החיצוניים וללא התייחסות לקשר של גוף-נפש הסתכלות מלאה על החיים שלנו. דיאטת מתבססות על כוח רצון ומשמעת עצמית בעיקר בלי לבדוק למה מלכתחילה אוכלים יותר מידי. בנוסף, השינוי המוצע הוא מבחוץ פנימה במקום מפנים החוצה. כלומר, דיאטות מציעות שנשנה את הפ

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה01/08/131611 צפיות
דיאטת אטקינס: ד"ר אטקינס ממליץ בדיאטה שלו לצרוך בכמות כמעט בלתי מוגבלת, את המזונות הבאים: בשר, ביצים, גבינה ושומן, שמן וחמאה, וללא ספירת קלוריות. אך ישנו הצורך להגביל את צריכת הפחמימות מוגבלת לכ- 20 גרם ביום. דיאטה של אטקינס הינה ללא פחמימות לפחות בשלב הראשון. דיאטת אטקינס הידועה גם כדיאטה עתירת חלבונים ושומנים ודלה בפחמימות. למידע נוסף אודות דיאטת אטקינס. התיאוריה שאחרי הדיאטה, לדברי יודעי דבר ואטקינס הינה שלאורך התפתחות האדם, למעשה עד המהפכה החקלאית שחלה לפני כ- 10,000 שנה, האדם כמעט שלא ני

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/04/131769 צפיות
מחקר על השפעות של דיאטה ללא פחמימות על פי מחקרים תצפיתיים תוכננו רופאים ומדעני תזונה, נמצאו ביצועים גופניים בלתי תקינים הם נפוצה אך אינם מחייבים תוצאה של דיאטת דלת פחמימות או דיאטה ללא פחמימות. אך יחד עם זאת, שימוש טיפולי בדיאטות קטוגניות לא צריך לחייב הגבלה מכל עבודה פיזית או פעילות גופנית, עם הייחודיות שהיכולת האנאירובית היחידה היא מוגבלת, כגון הרמת משקולות. במקרה זה, בשל רמות הגליקוגן הנמוכים בדיאטה קטוגנית, ספורטאים תחרותיים קשה עד כדי שאינם מסוגלים לעקוב אחרי זה סוג של דיאטה. בשנת 1939 שני

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה03/04/131575 צפיות
מיץ טהור מכיל לא מעט סיבים תזונתיים, מיץ צם לעתים קרובות להשתמש בחוקן או משלשלי צמחים או מים מלוחים בתקופת צום יעילים לסלק פסולת מהמעיים והמעי הגס. שיטה נוספת להשגת אפקט זה כרוך קליפות פסיליום בערבוב עם המיץ הטבעי. בגלל שפסיליום אינו נספג לגוף, אך הוא סופח נוזלים באופן משמעות, כך הוא יוצר את העיקר הנחוץ כדי להקל על פינוי.

מאמרים נוספים בנושא דיאטה ותזונה

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/03/201553 צפיות

מאת: מאיה אהרונוביץדיאטה ותזונה27/10/191991 צפיות
טיפים מסדנת תזונה- כיצד להקפיד על תזונה בריאה בשעות העבודה

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה08/08/181691 צפיות
שורש מאקה הוא שורש מופלא הגדל בהרי האנדים. הוא מכיל את כל אבות המזון ומוגדר כמזון על. מחקרים מראים על סגולות רבות שיש לשורש בתחומים שונים. כיצד מאקה יכול לעזור לכם ולמה כדאי לכם לצרוך אותו.

מאת: דודישדיאטה ותזונה16/03/181276 צפיות
כיום כולנו יודעים שעודף משקל הוא לא בריא. אורח החיים העכשווי הביא לנו את שומן הטראנס, העבודות הסטאטיות וחוסר התזוזה שלנו לאורך היום

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה22/01/189656 צפיות
מגנזיום הוא מינרל חשוב לתפקוד תקין של גוף האדם, מבדקים בישראל מצאו שהישראלים סובלים מחוסר חמור במגנזיום בערבות הרגלי השתייה בישראל. כיצד מגנזיום משפיע על הגוף והאם כדאי לי לצרוך אותו?

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה22/01/181487 צפיות
תבלין הכורכום הפופולרי משמש את התרבות ההודית כבר אלפי שנים בטיפול בבעיות בריאותיות שונות. מחקרים אחרונים על תבלין הכורכום השאירו את המומחים פעורי פה לנוכח היכולות האנטי דלקתיות שבחומר הפעיל בתבלין הכורכום - הכורכומין. כיצד הכורכומיו עובד וכיצד הוא יכול לסייע לטיפול בבעיות רפואיות שונות.

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה15/01/181561 צפיות
גרסיניה קמבוג'יה הוא להיט הרזיה שכבש את העולם בעקבות תכניתו של ד"ר אוז מתכנית הבריאות האמריקאית. כיצד גרסיניה קמבוג'יה יכול לסייע לכם לרדת במשקל?