חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שילוב בין הגדרת תפקיד לתפיסת תפקיד-שילוב מנצח

מאת: פנינה מילואאימון לקריירה24/02/20117681 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 

מאז ומתמיד עניין אותי תהליך הצמיחה וההתפתחות של האדם העובד בארגון ,מה קורה לו מתהליך הקליטה בעבודה, דרך שיבוצו וקליטתו בתפקידו החדש. מה הן האפשרויות שהוא מוצא לבטא  את ייחודיותו ,את יכולותיו ואת כישוריו במקום עבודתו כתנאים להצלחה.במיוחד כשראיתי איך עובדים מוצלחים שהיו מהם הרבה מאוד ציפיות ,מאבדים את המוטיבציה שלהם במקום העבודה. איך ראש גדול הופך לראש קטן .

אחת השאלות המרכזיות בארגונים היא כיצד להפיק מן העובד את המיטב שבו ? כיצד ניתן לסייע לעובדים למצוא את דרכם במבוכי הארגון ?, כיצד לדעת להניע ולנווט עצמם בתוך המערכות המורכבת ולא להישחק .אין ספק שמערכות רבות שוחקות את עובדיהן .אין עוררין לגבי העובדה שהעובד הינו המשאב האנושי  החשוב ביותר בארגון. כל ארגון מעוניין בהצלחת העובד בתפקידו. הרבה זמן,אנרגיה וכסף מוקדשים לבחירת העובד המתאים לתפקיד. נערכים אבחונים וראיונות על מנת להבטיח את בחירתו של העובד המתאים ביותר. בחירה נכונה של מועמד לתפקיד הינה תנאי הכרחי להצלחתו,אך אינה תנאי מספק. מעניין הפער בין ההשקעה בבחירת מתאימה לבין ההשקעה הנמוכה בתהליך ההכנסה לתפקיד .יש חשיבות רבה להתאמה בין יכולותיו וכישוריו של העובד לבין צורכי הארגון ,כשמתקיימת ההתאמה קיים מצב פוטנציאלי של WIN  / WIN .

על מנת שעובד יביא את עצמו במיטבו לארגון יש צורך בהגדרת תפקיד מצד אחד ואימון לתפיסת תפקיד מצד שני , מרכיבים אלה של הגדרת תפקיד ותפיסת תפקיד משלימים אחד את השני ויוצרים עובד שאינו מבלה את זמנו בניסוי ותעייה,חוסך טעויות ואי הבנות לו ולארגון, מאפשר בהירות ארגונית ותפקודית רבה יותר.

למרות החשיבות הרבה של תחומים אלו ,הארגון אינו מוצא זמן להשקיע בהם. לא אחת "נזרק" העובד לתפקיד ללא הכנה מינימאלית תוך אמונה שילמד את התפקיד תוך כדי תנועה. הגדרת תפקיד מוגדרת כ"סדרת פעולות או ביצועים המובילים לתוצאות או תפוקות בעלות משמעות".     

הגדרת תפקיד מסמנת את המשבצת הארגונית בה שובץ העובד ,מקומו בהיררכיה ,מטרת התפקיד,תאור התפקיד רצוי בכתב,נוהלי עבודה, תרשים זרימה המתאר את תהליך העבודה ותפוקות מצופות ממנו. ההגדרה חשובה ביותר על מנת שעובד יוכל למצב את עצמו בארגון,לדעת איך ועם מי הוא פועל ולעמוד ביעדים הנדרשים ממנו.

הגדרה ברורה ומלאה של התפקיד מביאה לכניסה מהירה וקלה יותר של העובד לתפקיד ומאפשרת לו התמצאות במרחב ופעולה לשיפור מתמיד.

 הגדרת תפקיד הינה ארגונית ופורמאלית ומסייעת לעובד להבהיר לעצמו ולסביבה מה נדרש ממנו.כדי לשנות הגדרות תפקיד יש צורך בשינוי ארגוני . תפיסת תפקיד הינה סובייקטיבית , היא הדרך בה רואה העובד את תפקידו. עובדים בעלי הגדרות תפקיד זהות יכולים לפתח תפיסות תפקיד שונות לחלוטין זו מזו, כאשר כל אחד מהם שם דגש על פיתוח חלק אחר בתפקיד. בתפיסת התפקיד יבואו לידי ביטוי החזון של בעל התפקיד, ערכיו, יכולותיו וכישוריו. לכל תפקיד יש מרכיבים רבים שמתוכם יכול בעל התפקיד לבחור את הדרך בה יוכל להביא לידי ביטוי את חזונו וערכיו. תפיסת תפקיד מבוססת על המשאב האנושי של העובד, אימון לתפיסת תפקיד יסייע לעובד לזהות את ייחודיותו,עוצמתו, לבנות עמו את חזונו ,לזהות את הגורמים המפריעים לו לממש את חזונו. האימון לתפיסת  תפקיד יכול לחולל  שינוי משמעותי שיהיו לו השלכות רבות מאוד.

במשך שנות עבודתי עם ארגונים, ראיתי עובדים מוערכים ובעלי יכולת שבחרו להתחיל לעבוד בארגון בתפקיד זוטר, בשעתו החלטתם הפתיעה אותי מאוד, נראה היה לי שהתפקיד קטן עליהם בכמה מספרים. אך בהיותם בעלי תפיסת תפקיד רחבה ומאתגרת ובעלי יכולות רבות מאוד הם הרחיבו את מסגרת התפקיד והעניקו לו משמעויות ועוצמה. היום הם בעלי תפקיד בכיר ומשמעותי בארגון ומגיעים להישגים ותוצאות יוצאות דופן .

אימון לתפיסת תפקיד הינו תהליך המזהה יחד עם העובד החדש, את יכולותיו, כישוריו, עוצמתו מזהה ומנתח את המערכת על כוחותיה, חולשותיה איומיה וההזדמנויות שיש בה . זיהוי המפה האישית וזיהוי המפה הארגונית מאפשרים לעובד הכרות עם הכוחות הפועלים על מנת לדעת איך לפעול ולהתנהל בתוך המערכת ולנוע בתוכה.

לעומת הדוגמא של תפקיד זוטר שהתפתח והפך לתפקיד מוביל בארגון , כל אחד מאיתנו מכיר עובדים שקבלו תפקידים בכירים מאוד ,אך אף אחד בארגון לא חשב שיש צורך באימון לתפקיד החדש ותוך זמן לא ארוך תפקידם הפך לחסר משמעות.אימון לתפיסת תפקיד משלב את התפיסה האימונית עם התפיסה המערכתית. המתאמן לומד לזהות ולמפות את הסביבה הארגונית בה הוא פועל לנוע ולנווט בתוכה.

ממה מורכב אימון לתפיסת תפקיד נתייחס  ל  :

1.      החזון של העובד בתפקיד.

2.      מהו החזון של מערכת ? מה הקשר בין החזון שלי וחזון המערכת?

3.      מי אני ? , מהם  החזקות והחולשות שיסייעו למימושו של החזון .

4.      ניתוח המערכת והסביבה בה אני פועל, את מי אני יכול לרתום למימוש החזון .

5.      הגורמים המפריעים במימוש החזון, האישי והמערכתי .

6.      התוצאות שאליהם אני שואף להגיע .

מתי אימון לתפיסת תפקיד חיוני ?

 אימון לתפיסת תפקיד חשוב במיוחד בתפקידי ניהול וריכוז .אלה הם תפקידים בהם יש ציפיות רבות מאוד מן העובד,במיוחד אם זה תפקיד חדש או תפקיד שלא היה מאויש זמן רב. הבנה וקריאה נכונה של המערכת הארגונית תמנע טעויות של מתחילים, תאפשר זיהוי הכוחות הבולמים והמקדמים בתוכה והתנהלות הולמת.

אספר את סיפורה של מירב שהגיעה אלי לאחר שקראה מאמר שכתבתי על התנגדות לשינוי ואמרה לי שאת אותה התנגדות שהצגתי במאמר חשה בעוצמה אדירה בעבודה.מירב עבדה כרכזת יחד עם עוד שתי רכזות בארגון,הארגון החליט לשנות את המבנה ולהפוך אחת מהן למנהלת,הוצא מכרז,מירב נגשה בהסכמת חברותיה וזכתה.

מירב לא ציפתה להתנגדות הרבה לה זכתה מצד חברותיה,שהפנו לה עורף. היא לא ידעה איך להתמודד עם ההתנגדות,כשניסתה לכפות את סמכותה עוררה רק יותר התנגדות - אף אחד לא חשב ששנוי פאזה ארגונית כזאת צריך להיות מגובה בתהליך של ליווי מקצועי. אומנם מירב הכירה היטב את עבודתה כמבצעת אך לא כמנהלת.מירב הגיעה אלי  לפגישה אחת לפני הערכה שהייתה צריכה להיעשות לה ועברה אותה בהצלחה ונתנה לה הזדמנות נוספת להוכיח את עצמה כמנהלת .הוצמד לה ליווי מקצועי אך זה היה מאוחר מדי. הארגון ומרב עשו את כל הטעויות האפשריות בהתנהלות,בהגדרת התפקיד כניסיון,בחוסר הגיבוי שניתן,לאחר מספר חודשים בחרה להתפטר. במקרה של מירב המערכת חוללה את השינוי והגדירה את התפקיד כניסיון שאם לא תצליח בו הוא יילקח ממנה.המערכת יצרה מצב של חוסר אמון בה והמרחק מכאן לחוסר ההצלחה היה קצר ביותר. חברותיה עשו ככול יכולתן להוכיח שאינה מוצלחת ולא היה לה שום גיבוי מצד המנהלים שלה בתהליך והיא הושארה להתמודד לבד עם ההתנגדות..

אין לי ספק שההכנה לתפקיד,אימון לתפיסת תפקיד היה מסייע למירב בזמן אמת להתמודד עם הקשיים בבצוע התפקיד ולהצלחה בו. האירוע אומנם נקודתי וקטן אך הדבר גרם נזק מיותר לארגון והעובדת שקצת חשיבה מערכתית הייתה מונעת זאת.

תהליך דומה בוצע במערכת אחרת ,בה היה גבוי חסר פשרות מטעם המנהל למנהלת החדשה והעובדות ידעו שהתנגדותן לא תועיל לשנות את ההחלטה לגבי הבחירה במנהלת אלא להביא לפיטוריהן במידה ולא תקבלנה אותה ולא תשתפנה פעולה. במקרה זה הייתי מעורבת באימון לעובדות האחרות למצוא אתגרים חדשים ודרכי ביטוי לבטא את עצמן בתפקידן והסערה שככה .כל אחת מהעובדות מצאה דרך לבטא את יכולתה ויצרה תפקיד משמעותי ייחודי ומספק.נראה לי ששילוב בין הגישה האימונית והמערכתית עשויה להביא לתוצאות יוצאות דופן לעובדים במיוחד אלה עם ראש גדול.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת פנינה מילוא

מאת: פנינה מילואגיל הזהב31/07/111193 צפיות
תהליך הפרישה מהעבודה ידוע בספרות המקצועית כאירוע המפר את האיזון במערכת הזוגית ובמערכת המשפחתית.כל מי שחווה תהליך של פיטורין, פרישה מוקדמת, ואפילו פרישה במועד , יוכל להעיד על כך .

מאת: פנינה מילואאימון אישי24/07/111347 צפיות
בעשור האחרון הולך האימון ומתפשט בכל תחומי החיים והעיסוקים המקצועיים.האימון מבוסס על התערבות מקצועית ממוקדת לטווח קצר ,מאמינה בכוחו ובידע של הלקוח לפעול למען עצמו ,אינה מתמקדת בעבר אלא בעתיד. ההתייחסו

מאת: פנינה מילואאימון עסקי24/07/111405 צפיות
אחת השאלות המעסיקות אותנו הינה כיצד יכולה מחלקה לשירותים חברתיים, ברשות מקומית קטנה להטביע את חותמה ולהיות משמעותית ורלוונטית במקום בו היא פועלת? המאפיינים הבולטים במחלקות קטנות הינם : 1) כוח אדם

מאת: פנינה מילואאימון לקריירה24/07/111409 צפיות
שחיקה מקצועית הינה תופעה ידועה, מוכרת ומדוברת במקומות עבודה. תופעה הפוגעת בעובד ומשפיעה גם על מקום העבודה. מפליא הדבר שממעטים לעסוק בה בעסק הזעיר, למרות שסביר להניח שבעל העסק הזעיר הנושא על גבו אחריות

מאת: פנינה מילואאימון עסקי24/07/111389 צפיות
ההחלטה לפרוש מהעבודה הינה החלטה קשה, כשלעובד מוצעת הצעת פרישה הוא מתלבט לא אחת, לפעמים העובד חיכה להצעה זה המקרה הקל, לפעמים הוא בהלם ואפילו פגוע הוא לא ציפה לזה. מרבית העובדים שוקלים כדאי או לא כדאי

מאת: פנינה מילואאימון לאיכות חיים24/07/111222 צפיות
אחת התופעות המאפיינות את החיים המודרניים הינה אובדן האיזון.הרצון להצטיין ולהצליח בכל תחומי החיים,להשקיע ולהגיע לתוצאות בבית בעבודה במשפחה ובעצמנו.אולם למרבה הצער ביממה יש רק 24 שעות.טרם נמצאה השיטה להאריך את שעות היממה,גם אם נלך לישון שעה מאוחר יותר ונקום שעה מוקדם יותר,איך לצאת מהמרוץ המטורף לשמור על איזון ושפיות....

מאת: פנינה מילואאימון אישי24/07/111350 צפיות
תחושה של תקיעות היא אחת התחושות הלא נוחות להמצא בה.תחושה זו יכולה להתרחש בכל תחום בחיינו.השאיפה היא לזרום,מאחר וזרימה הינה התהליך הטבעי של החיים.איך אפשר להפוך את אותה תחושה של חוסר נוחות למנוף לשינוי והתפתחות....על כך ועוד בהמשך

מאמרים נוספים בנושא אימון לקריירה

מאת: ילדונתאימון לקריירה10/06/194050 צפיות
מדוע נדרש להגדיר עבודה לחיילים משוחררים כנושא בפני עצמו, ומה מאפיין את תחום העבודה לחיילים משוחררים?

לגרום ללקוח לומר כן, איך לשתול מחשבה, לגרום ללקוח להסכים, איך יוצרים אמון, איך למכור נכון, איך לשכנע לקוח, קאוצינג, מטפל אישי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד שיטה איך אפשר לגרום למישהו לעשות את מה שרוצים שהוא יעשה, לצורך העניין נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות כן על שאלה מסוימת לדוגמא לשאלה "האם אתה רוצה לקנות את המוצר?" או לדוגמא נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות לא על שאלה מסוימת לדוגמא "האם אתה רוצה לשנות איזה משהו בעסקה?" יכול להיות שרוצים לגרום לו להגיד לא. בקיצור עוד נוסיף ...

יסודות המכירה, ספק או וודאות, יסודות ההשפעה, גם או רק, טיפול בהתנגדויות, אומנות השכנוע, מומלץ, מטפל התנהגותי קוגניטיבי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על אחד מהעקרונות החשובים ביותר בנושא של שכנוע, אם לא אולי אפילו החשוב ביותר שיש או אחד מהחשובים או אולי אפילו החשוב ביותר, זה עיקרון די בסיסי שצריך להבין אותו רצוי להבין אותו ולהשתמש בו החוכמה היא גם להבין אותו וגם לדעת להשתמש בו בזמן אמת בהמון דוגמאות ודרכים. בגדול על מה מבוסס שכנוע על מה מבוססת מכירה, על מה מבוסס להצליח במשא ומתן ...

מאת: אבי כחלוןאימון לקריירה19/08/152835 צפיות
מעבר למקום עבודה חדש ולאזור מגורים חדש בו זמנית אינם החלטה קלה והתהליך דורש תכנון ובדיקה רבים. ארגון טוב ופנייה לחברות מקצועיות לשם עזרא בביצוע התהליך, תסייע לעבור את התקופה בקלות שתיהיה טובה עבור כל המשפחה.

מאת: מגניב אימון לקריירה01/07/152671 צפיות
בשורות הבאות נציג כמה מהאתגרים המורכבים הכרוכים בתהליך גיוס מנהלי מכירות ואנשי מכירות לארגון מסוים. במסגרת הצגה זו נעמוד על הטעויות הנפוצות בתחום, את דינאמיקת המכירות ובאיזה אופן היא משפיעה בצורה מכרעת על טיב הגיוס. ננסה להתמודד עם מספר שאלות כמו למשל מה הסיבה שבגינה לא מעט תהליכי גיוס מפספסים את מטרתם, מה הופך איש מכירות לטוב, מהו הסוג המבוקש והרמה הנדרשת ממנהלי המכירות, אילו תכונות מפתח נדרשות להצלחה מקסימאלית בהתאם לתפקיד שאותו יש לאייש, כיצד להגדיר כשורה את המיומנויות הנחוצות של המועמדים כד

למה לא לאתר את צרכי הלקוח, יצירת כימיה עם הלקוח, למה לא לברר את צרכי הלקוח, תחושת זרות עם לקוח, לקרוא את המחשבות של הלקוח, תחושת קרבה עם לקוח, מאמן עסקי מומלץ, קאוצינג: שלום לכולם, הפעם אני רוצה לדבר על עוד היבט בנושא של בירור צורכי הלקוח, שכנוע לקוחות, מכירה ללקוחות וזה הולך ככה: כפי שכבר הוסבר, כפי שכבר הובן, הלקוח לא רוצה לקנות את המוצר שלך, הוא רוצה לפתור את הבעיה שלו. ואם אתה רוצה למכור ללקוח את המוצר שלך, אתה לא צריך להתמקד בכמה המוצר שלך טוב כמוצר, אלא בכמה הבעיות של הלקוח ...

האם לנסות לשכנע את הלקוח, למכור בלי לנסות למכור, כמה לנסות לשכנע את הלקוח, שכנוע סמוי, להצליח במכירות, שכנוע גלוי, ייעוץ טיפולי, ייעוץ פילוסופי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד אחת מהטעויות של אנשי מכירות ומהגישה של מכירות והעניין הוא, האם בעצם צריך לנסות לשכנע את הלקוח לקנות כן או לא. יש הרבה אנשי מכירות מצליחים בעיניהם לפחות שהם אומרים "אתה יודע איך אני, מה השיטה שלי למכור? אני פשוט לא מנסה למכור, אני מי שאני ואני מוכר, לא מנסה למכור לא רוצה למכור" ויש הרבה אנשי מכירות ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica