חפש מאמרים:
שלום אורח
25.10.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

דר' זיו ירון - תיאוריות יחסי אובייקט על פי ויניקוט

מאת: ירון זיואימון אישי - כללי20/06/20112690 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מאת: ירון זיו

דונלד ויניקוט {1971-1986} - מתחבר למערכת היחסים אם-תינוק וטוען, שלמערכת היחסים הרגשית שהאם יוצרת כבר בזמן ההיריון יש חשיבות מכרעת על התפתחות מושגי ה"אני" של הילד. למרות הדגשתו את מרכזיות האם להתפתחות הילד הוא נזהר על "אמהות מושלמת", הוא מציע ביטוי זהיר יותר "אמהות מספיק טובה", זו אם שהאמהות שלה קשובה לתינוק והטיפול שלה בו מבוסס על צרכיו הוא ולא על סיפוק צרכיה היא., אם האם אינה מצליחה להיות קשובה לצורכי התינוק, אינה מזהה את הקודים המילוליים והבלתי מילוליים שלו, והטיפול שלה בו מונחה לסיפוק צרכיה בלבד,מפתח הילד "אני שקרי", שבעזרתו ינסה להסתגל לעולם מתוך הסוואת הצרכים הרגשיים של האני האמיתי. תפקיד האם אינו רק לפרש נכון את התנהגות הילד, אלא להעניק לו סביבה בטוחה, כדי שהאני האמיתי יתפתח ולא האני השקרי.
ויניקוט טבע את המושג "holding" – "אחיזה רגשית" במצב בו האם פנויה מבחינה רגשית לעצמה ולתינוקה, מבינה את צרכיו ומספקת אותם בצורה הנכונה – יחוש התינוק ביטחון ואהבה, יחוש שהוא מובן ויתפתח טוב בהתאם לגילו. ויניקוט מדבר גם על תפקידו של האב בשלבים ראשונים אלה. תפקיד האב הוא להחזיק holding את האם ואת התינוק, ולספק להם הגנה מטרדות הסביבה, כם שבשקט ובביטחון מלא יתמסרו לקשר אם – ילד. מושג – holding חשוב בהמשך ההתפתחות. ויניקוט מדבר על סביבה אוחזת "environment holding" – אותה צריך לספק המטפל בגישתו הטבולית. לדעתו תפקיד המטפל הוא לספק למטופל בטחון שיוכל להתפתח מחדש ולגלות את ה"אני האמיתי" שלו שנאלץ להסתתר מאחורי "האני הכוזב".
עבודה בקבוצות, בדרך עבודתה מספקת "סביבה אוחזת" עבור חבריה. במצב בו המנחה ממלא תפקיד של "אם מספיק טובה" יתקיים מצב של holding בקבוצה. במקום זרועותיה של האם המחבקות ואוחזות את תינוקה, בקבוצה יהא זה "המעגל המחבק" של החברים והמנחה שאוסף אליו את החבר הזקוק ומספקת לו את התחושה וההרגשה של holding.
ויניקוט טבע גם את המונח "אובייקט מעבר" לתופעה הנפוצה בה מאמץ התינוק לעצמו שמיכה, סמרטוט, בובה או כל חפץ אחר ומסרב להיפרד ממנו. ויניקוט הסביר את המשמעות הגדולה של חפץ זה להתפתחות התינוק, "אובייקט מעבר" משמש מעבר מתלות גמורה באם כמקור בלעדי לסיפוק והרגעה, חפץ זה שהוא בשליטתו של הפעוט מהווה עבורו מקור הרגעה ובטחון כשהאם נעדרת, בנוסף זה גם מעבר מחוויית "אני" לחוויית "לא אני" שהוא שלב תהליך ההתפתחות ליכולת ההתקשרות לאנשים אחרים, כלומר – ליחסי אובייקט בוגרים. מהתהליך המוחשי שבו הפעוט מייצר לעצמו "אובייקט מעבר" הכליל ויניקוט לטווח רחב של נושאים בחיי האדם, הן הילד והן המבוגר. לטווח זה קרא ויניקוט "תופעות מעבר".
בדומה ל"אובייקט מעבר" הנמצא בתחום הביניים שבין המציאות {העצם המוחשי} לבין הדמיון {הדמיון מומצא על ידי הפעוט שנותן לו משמעות ייחודית ופרטית שאין לה קשר לתכונותיו הפיזיות} רואה ויניקוט בהנאה שאנו שואבים מאומנות או ספרות, או ממשחק אנו נהנים מתחום הביניים שבין המציאות לדמיון. היכולת לשחק – לקבל על עצמנו תפקידים שונים, להיכנס לנעליו של הזולת היא היכולת להשתחרר מצמידות לזהות מגובשת וחד משמעית – היא ביטוי לבגרות רגשית.
הקבוצה, בתהליכים שחלים בה, ביכולת ההקשבה האמפטית, ביכולת להיכנס לנעליו של החבר המדבר, להבינו ולהגיב אליו, בתהליכים הבינאישיים והתהליכים התוך אישיים המתפתחים ביחד, התקשורת בקבוצה, ההשלכות אותן עושה הפרט על החברים ועל המנחה ותגובותיהם אליו, את כל המכלול הזה, המארג של העבודהבקבוצה ניתן לכנות "תחום הביניים".
"תחום הביניים" מהווה בעצם גם מציאות חיצונית וגם מציאות פנימית, שויניקוט קרא לה "המרחב הפוטנציאלי". זהו המרחב הנפשי שבו מתרחשות התנסויות חיוביות ומספקות, אשר בו אין הכרח באובייקט ממשי והאדם יכול לנוע בו בין המציאות לדמיון באופן מנטלי מופשט. מכאן שניתן לכנות את המרחב הקבוצתי כמרחב פוטנציאלי בו מתרחשות ההתנסויות האישיות והבינאישיות של החבר בקבוצה, כל זאת כאשר הקבוצה מהווה "מעגל מחבק" למשתתף ומספקת לו "מראות" של משובים באווירה תומכת.
היינץ קוהוט {1981-1913} בדומה לויניקוט מדגיש את היווצרות "העצמי החלש", חסר הגיבוש וחסר השלמות כקושי הראשוני של האם להגיב באמפתיה אל התינוק, להבחין בצרכיו, ובמיוחד בצורך בתשומת לב. כאשר צורך זה אינו מסופק עקב קשייה של האם בהכלה, נפגם תהליך ההתפתחות הטבעי ונוצר חסך רגשי המקבל את ביטויו במה שקוהוט קורא "העברת אידיאליזציה". דהיינו, העצמה בלתי פוסקת של המטפל – מנחה, כפיצוי לחוויית האידיאליזציה הטבעית כלפי דמות הורית שלא התקיימה. אחד הביטויים בהתפתחות לקויה של העצמי הוא הפיצול בין דימויים עצמיים הדימוי של עצמי חלש לעומת עצמי גרנדיוזי: "אני לא כלום" – "אני הכי טוב מכולם". פיצול זה גורם לאדם להפנים את הזולת כאובייקט של העצמי. האדם מתייחס לזולת אך ורק במונחים של השפעת הקשר על הדימוי העצמי שלו {מעריכים אותי – דוחים אותי, אוהבים אותי – שונאים אותי}, והתעסקות זו מונעת מהאדם להתפנות ליצירת קשר בוגר ואף קשר של התייחסות לזולת כאובייקט נפרד ובעל קיום משלו.
קטע זה לקוח מספרו של ד"ר ירון זיו: "מסע קבוצתי - המדריך המלא להנחיית קבוצות". לרכישת הספר – לחצו כאן
 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ד"ר ירון זיו – מייסד ומנהל מקצועי מרכז "מעוף" להתפתחות אישית, מחבר הספר "מסע קבוצתי". .
ד"ר לפסיכולוגיה קלינית (Newport University)
עובד סוציאלי (Yeshiva University,MSW)
יועץ ארגוני,(Polythecnic University, M.Sc )
עמית מחקר ומדריך במכון אלברט אליס בניו-יורק לתרפיה רציונלית אמוטיבית REBT
מטפל מוסמך בגישת הגשטלט מטעם מכון הגשטלט בקליבלנד אוהיו,
מטפל קוגניטיבי -התנהגותי מוסמך מטעם אוניברסיטת תל-אביב

כתובת האתר
www.maof-center.com.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ירון זיו

מאת: ירון זיואימון לרוחניות03/01/1213261 צפיות
כמו בתיאטרון, תפקיד הוא סדרת פעולות המנחות וקובעות את מה שמצופה מאתנו במצבים מסוימים. תפקידים יוצרים את האחידות ואת יכולת הניבוי של התנהגות ויוצרים ציפיות מהתנהגותם של חברים כלפי האחרים בתא הקבוצתי. כל התפקידים משרתים את צורכי הפרט והקבוצה. הפרט כבר מגיע לקבוצה עם "תפקיד" שעיצב ב"סגנון החיים", שפיתח בשנותיו הראשונות במשפחה שבה גדל {אדלר}. לפיכך אפשר לכנות תפקיד זה "תפקיד פסיכולוגי".

מאת: ירון זיופסיכולוגיה11/12/111859 צפיות
גורדון הלפורט דמות חשובה בפסיכולוגיה, בסיפורו רב ההשפעה אודות האישיות האנושית מדגיש את תפקיד ההומור בקידום "אובייקטיביות עצמית", ביטוי מגושם אולי אולם בכל זאת מונח יעיל לביטוי אספקט מרכזי בפסיכותרפיה.

מאת: ירון זיופילוסופיה14/11/119972 צפיות
ד"ר ירון זיו פיתח מודל המכונה "מודל המכתבים", והו הוא מציג תיאור מדויק של משוב בונה ותומך לעומת משוב ביקורתי ותוקף, ומסביר את מידת השפעתו על יכולת הלמידה של האדם את עצמו:

מאת: ירון זיואימון לאיכות חיים04/11/114442 צפיות
הפסיכולוגים ג'ו לופט והארי אינגראם {1970} היטיבו לתאר את התהליך במודל שבנו והידוע בשם "חלון ג'והרי". זה מודל גרפי של התנהגות בין אישית, המעוגנת במבחר תאוריות אישיות ופסיכולוגיה חברתית.

מאת: ירון זיואימון לאיכות חיים12/10/112203 צפיות
משוב הוא תקשורת מילולית או לא מילולית, המכוונת אל אדם או על קבוצה ומעבירה להם מידע על האופן שבו נתפשת התנהגותם על-ידי האחר, כיצד היא משפיעה על האחר ואילו תגובות היא מפיקה ממנו. התהליך של מתן משוב ושל קבלת משוב הוא אחד התהליכים החשובים ביותר בעבודה הקבוצתית.

מאת: ירון זיואימון למערכות יחסים07/10/111569 צפיות
לכבוד יום כיפור, החלטתי לגעת בנושא אשר לרוב איננו מעזים להתקרב אליו. אני מעוניין לקרוא תיגר על טרנד הסליחה, על האנשים אשר אומרים כל הזמן: "תסלח, הכל יהיה בסדר".

מאת: ירון זיואימון לרוחניות23/08/112721 צפיות
תחום הנחיית הקבוצות הופך בשנים האחרונות להיות אחד מן המקצועות המבוקשים ביותר בתחומי מדעי ההתנהגות. מובילי תהליכים המתרחשים בתוך קבוצה, חייבים להיות אנשים מיומנים ומקצועיים ביותר המבינים את התהליכים הבין אישיים והתוך-אישיים המתרחשים בתוך העבודה בקבוצות.

מאמרים נוספים בנושא אימון אישי - כללי

מאת: בנימין קלינגראימון אישי - כללי13/08/205917 צפיות
קנסות מינהליים עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: דניאל seoאימון אישי - כללי28/12/196440 צפיות
תראו חברים יקרים, אני עוסק בהשגת משכנתאות למסורבים כבר כמעט 10 שנים, אני חייב לציין שהמצב הכי קשה שיכול להיות - זה מצב שבו צריכים לקחת משכנתא כדי לסגור הלוואות או חובות והבנקים פשוט לא מוכנים לאשר את זה.

מאת: דרור אטריאימון אישי - כללי26/03/194139 צפיות
כאשר הבנק מסרב למשכנתא, מגיעים למצב שבו הכול נמצא בסימן שאלה ולא יודעים מה לעשות מכאן. במצב הזה צריכים לעצור דקה אחת, לקחת אוויר ולהחליט מה עושים. הכוונה שלי היא להגיע למצב שבו אתם מבינים שהדרך הנכונה היא להביא מומחה למשכנתאות של מסורבים כדי שיוכל להשיג את האישור הנדרש ולהביא תוצאות.

מאת: דרור אטריאימון אישי - כללי28/10/173265 צפיות
אחת החברות המעניינות ביותר בישראל בעיני היא חברת שבט זבולון, החברה בבעלות יעקוב שאול עוסקת באחד התחומים המעניינים ביותר בעולם הנדל"ן. כלומר מה שהיא עושה, זה לספק ציוד חסר עבור אתרי בנייה.

מאת: דרור אטריאימון אישי - כללי28/10/173248 צפיות
אנחנו נתחיל עם רונית מרום, שהנה אדריכלית מובילה בכל הקשור לדירות יוקרה באשדוד בעיקר, אך גם ברחבי ישראל השונים. רונית נחשבת לחברה באותוו חוג של מעצבי פנים מובילים, שיכולים לקבוע בון טון בעולם הנדל"ן של דירות יוקרה.

מאת: לילה בן הרוש אימון אישי - כללי30/11/162749 צפיות
אחד הנושאים המרתקים ביותר בעבודה עם אנשים, ילדים ובכלל בכל מערכת יחסים, זה הנושא של הרגש האנושי, ויותר מכך - הידיעה שלכל אחד מאיתנו יש את היכולת להפוך למאסטר ברגשות, שזה אומר לדעת להתחבר לכל אדם, לשדרג את כל מערכות היחסים שלנו ושל האנשים שאנחנו מקדמים, ולהרגיש באופן אמיתי הרגשה של שמחה ואהבה.

מאת: ברסלב מאיראימון אישי - כללי28/10/162495 צפיות
בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ... והוא חובה על כל אדם ונברא להתחדש בכל בוקר שזוכה לקום משינתו, כי לא כולם קמים ואם קמים קמים עם העצבות של האתמול במקום השמחה והתקווה של המחר !

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica