חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

המדינה, המחאה ושמעון שבס

עבור הוותיקים שבינינו, שמעון שבס זכור כמי שאמר את המשפט האלמותי " הלכה לי המדינה " בעקבות הירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל בנובמבר 1995. גל המחאה של החודש האחרון גרם למר שבס, שכיהן כמנכ"ל משרדו של רוה"ם רבין, לחוש כי ייתכן כי חלק מהמדינה של אזהחלה לשוב אלינו.

מהסתובבות במאהל המחאה ברוטשילד כמו גם בשאר המאהלים ברחבי הארץ, טוען שמעון שבס כי ההתייחסות למחאה מצד ראש הממשלה איננה בגדר פריבילגיה כי אם צורך הישרדותי. להערכתו, בהתבסס על רישומיו מהשטח, המוחים אינם באים רק מקרב מחנה השמאל. מהיכרותו את המבנה האנתרופולוגי והשבטי של העם, הוא זיהה בקרב המוחים תומכים של כלל המפלגות בארץ, כוללמהליכוד, דרך קדימה ועד ש"ס. כלומר, באמת מדובר במחאה כלל ארצית במלוא מובן המילה. מכאן גם שהממשל והעומד בראשו אינם יכולים לעמוד מנגד ולא להגיב לקולות המצוקה המגיעים מלמטה. הקמת וועדת טרכטנברג, גם אם איננה הפיתרון, היא המינימום הנדרש.

שמעון שבס שב ומזכיר כי בעת כהונתו תחת רבין, היה זה רוה"ם שקבע את סדר העדיפות ולא פקידי האוצר. מיד עם כניסתו לתפקיד הורה רבין על שינוי סדרי העדיפויות בדגש על פיתוח התשתיות והחינוך. השרים והדרג הפקידותי קיבלו את המתווה ונקראו לערוך את שינויי התקציב המתבקשים. לא בהכרח באמצעות הגדלת הגירעון כי אם על ידי העברות ממגזר אחד למשנהו. ניסיונו של מר שבס לימד אותו שמי שקובע את הטון ואת הכיוון זה ראש הממשלה וכל מי שמתחתיו מיישר קו ופועל בהתאם למתווה שנקבע.

בהקשר הזה טוען מר שבס כי אם כל הכבוד וההערכה שהוא רוכש לוועדת טרכטנברג , נתניהו הינו זה שצריך לקבוע בקול חד וברור היכן הוא רוצה להשקיע ועל הוועדה רק להמליץ לו מהיכן לקצץ או מהיכן לבצע את ההעברות הנדרשות. כבר בעת כהונת ממשלת האחדות של 84', עת מר רבין היה שר הביטחון ושמעון פרס ראש הממשלה, מדיניות שינוי סדרי העדיפויות פעלה היטב. על רקע המשבר הכלכלי של 85', הוחלט על שינוי סדרי העדיפויות של הממשלה. מר רבין, על תקן שר הביטחון, קיבל החלטה לקצץ מתקציבו שלו, גם על חשבון גריעה בסד"כ הצבאי, על מנת להירתם למאמץ הממשלתי להצלת הכלכלה. תכונות כמו נחישות, החלטיות, התמדה – כל אלה הם תכונות הכרחיות המצופות ממנהיג שצריך ורוצה להוביל את העם.

לדידו של מר שבס, בנוף הפוליטי הנוכחי הוא לא מזהה אפשרות לשינוי אמיתי בסדרי העדיפויות. לצערו נתניהו הקיף עצמו בקואליציה מאוד ימנית ולאומית שלא תאפשר לו לנגוס בתקציבים הקיימים, לא בביטחון ובעיקר לא בהקצאות למגזרים החרדים והדתיים. כלומר, מלבד הצורך האישי של נתניהו לשנות את השקפת עולמו, עליו לשנות את כל ההרכב הקואליציוני שלו וזה לחלוטין לא נראה באופק.

הפיתרון המסתמן אם כן זה הקמת מפלגה חדשה. לעניות דעתו של שמעון שבס מקרב מנהיגי המחאה יש לא מעט צעירים שיכולים להנהיג ולהוביל את ההתארגנות הפוליטית המתבקשת. אמנם על פי הסקרים נתניהו שומר על כוחו, אבל בד בבד אותם הסקרים גם מצביעים על פוטנציאל של כ-20 מנדטים למפלגה חברתית חדשה. מר שבס מזכיר כי בבחירות האחרונות פחות מ-60 אחוז מבעלי זכות הבחירה מימשו את זכותם הדמוקרטית. כלומר אם יוקם אותו גוף פוליטי חדש שייתן תקווה להמוני המוחים, אז ניתן להביא לשינוי במפה הפוליטית ובסדר היום הלאומי.

לשאלת מיליון הדולר, מי ואיפה ניתן לאתר את המנהיג של אותה מפלגה חברתית חדשה, מזכיר מר שבס כי גם מר נתניהו הגיע לפוליטיקה לאחר תקופה לא קצרה בתחום מכירות הרהיטים ושהיה ממושכת בארצות הברית. כלומר, ייתכן מאוד והמנהיג המיוחל יגיע דווקא מן המגזר האזרחי. מלבד פעילים מקרב מנהיגי המחאה יש עוד מאגר של אנשים טובים שיצטרפו לפעילות בעקבותיה. מר שבס שב ומזכיר גם כי לא כל יוצאי הצבא והתקשורת שחצו את הכביש ונכנסו לפוליטיקה בהכרח הצליחו בה. לשיטתו כל מי שרוח השינוי והמחויבות למאבק זורמת בעורקיו מהווה מנהיג פוטנציאלי וישנם לא מעט כאלה מלבד איציק שמולי, אלדד יניב ודפני ליף.

ביחס למפלגת העבודה, בה היה חבר, טוען שמעון שבס כי היא נמצאת בעיצומו של שינוי ורענון לטובה. את התנהלותו של אהוד ברק וחבורתו הוא מגנה מכל וכל. החל מההידבקות במפלגה ובקואליציה לשם הישרדות אישית בלבד וכלה בפרישה והקמת מפלגת העצמאות. לדעתו התנהלות שכל מה שמנחה אותה זה שמירה על ג'ובים ומשרות דומה למתרחש בשכונה המזרח תיכונית שבקרבה אנו חיים. ממש כמו במשטרים של קדאפי, מובארכ ואסד, כך רואה מר שבס את רדיפת הגו'בים של חבורת ברק אשר "גזלה" את המנדטים השייכים בדין למפלגת העבודה בעבור חופן שלמונים.

מבין המתמודדים על ראשות מפלגת העבודה מר שבס מעריך את כולם ומוקיר את פועלם אבל הוא לא מאמין שבכוחם להביא לשינוי המיוחל ובטח לא להוביל את תנועת המחאה החברתית שהולכת ומגבשת. מר שבס טוען שהדמוקרטיה פה רקובה, הממשל רקוב ורק שינוי דרסטי ואמיתי, לא קוסמטי, יכול לשנות את המצב.

בהתבסס על ניסיונו כיועץ פוליטי במהלך 15 השנים האחרונות, מר שבס מאמין בכל נימי נפשו בכוחם של הצעירים. בשנים האחרונות יצא למר שבס ללוות לא מעט מנהיגים צעירים, בשנות ה-20 לחייהם, במרוץ לראשות הממשלה במדינות מערביות ודמוקרטיות חדשות. מכאן האמונה והרצון שלו לראות מנהיגים חדשים שיעמדו בראשה של מפלגה חברתית חדשה. מר שבס מאמין כי הגיע העת לשינוי אמיתי בסדר היום הלאומי וכי זה הזמן לשחר של דור חדש בפןליטיקה. דור שישכיל לגשר על פערים אישיים על מנת להגשים את היעדים החברתיים –לאומיים. או אז יוכל להכריז מר שבס כי שבה אליו המדינה.

למאמר נוסף בנושא שמעון שבס והמחאה החברתית

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אייל טאוב

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אייל טאוב

מאת: אייל טאובחברה ומדינה - כללי01/05/121489 צפיות
העם דורש צדק חברתי, ולא מוכן להסתפק בפירורים. המפגינים תובעים שינוי כולל של סדרי עדיפויות כלכליים ולאומיים. אך האם הממשלה הקיימת יכולה להפוך את עורה עד כדי כך? מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר שמעון שבס מאמין שאין סיכוי. התשובה, לדבריו, טמונה בהקמת מפלגה חדשה

מאת: אייל טאובפוליטיקה 18/04/127821 צפיות
שמו של שבס שמעון יצא למרחוק כאסטרטג פוליטי מן המעלה הראשונה. הוא זה שטווה את הדרך לניצחון של יצחק רבין על שמעון פרס בפריימריס של מפלגת העבודה אי שם בשנת 1992. בהמשך של אותה שנה עמד שבס שמעון מאחרי הניצחון של יצחק רבין על הליכוד בבחירות הכלליות תוך גריפת 44 מנדטים עבור מפלגת העבודה. באופן טבעי הוא מונה בידי רבין לתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה. אבל תפקידו העיקרי של שמעון שבס היה לשמש על תקן הסיסמוגרף של רבין בזכות התמחותו בזיהוי כיווני הזרימה של דעת הקהל.

מאת: אייל טאובפוליטיקה 14/03/125759 צפיות
שבס שמעון, שחי בשנים האחרונות בלונדון, שב לאחרונה לישראל, והחליט להתייצב עם מסר בפיו לימינם של המהפכנים שדורשים צדק חברתי. שבס שמעון קובע נחרצות: "אין ספק שהמחאה לא תניב תוצאות אם לא תנותב לזירה הפוליטית... על מנת להביא למהפך פוליטי צריך לבחור בדרך הפוליטית".

מאת: אייל טאובחברה ומדינה - כללי07/03/121730 צפיות
שבס שמעון הוא בעברו יליד קיבוץ אפיק בדרום רמת הגולן ואיש ציבור בעברו. בהווה שבס שמעון הינו איש עסקים המתגורר בלונדון עם אשתו דנה ושלושת ילדיהם. מה יהיה עם שמעון שבס בעתיד?

מאת: אייל טאובפוליטיקה 21/02/121734 צפיות
שבס שמעון, מי שכיהן כמנכ"ל משרד רוה"ם תחת יצחק רבין ז"ל, זכור לרבים בתור מי שלאחר הירצחו אמר כי "הלכה לו המדינה". ואכן, האמירה הנ"ל בהחלט תיארה את התחושה שליוותה את הרוב הדומם מקרב עם ישראל בעקבות הלילה הטראגי בנובמבר 1995... מאורעות הקיץ האחרון, אותה התעוררות חברתית ואזרחית, גרמו לו לרגיש לראשונה מזה כעשור כי ייתכן והמדינה מתחילה לחזור אליו. כמי שהשתתף בחלק מאותם עצרות וצעדות המוניות, מר שבס ראה מקרוב את הלבן בעיניים של בני הדור הצעיר שמילא את הרחובות וזיהה שם ניצוצות של תקווה

מאת: אייל טאובפוליטיקה 01/02/121786 צפיות
במשך 16 השנים שחלפו מאז הרצח של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, שבו ועלו כל העת תהיות בנוגע למהות מורשת רבין, שעבור אלו שהכירו אותו מקרוב, הייתה לפני הכול חברתית. השנה, על רקע המחאה החברתית, החליטו ראשי צוות המנכ"לים של רבין לשוב לאור עקיבא, שם הניח רבין את היסודות לשינוי חברתי אמיתי. הביקור יצא לפועל ביום השנה לרצח. בראש המשלחת עמד מי ששימש כמרכז ומתאם של הצוות כולו, מר שבס שמעון

מאת: אייל טאובפוליטיקה 25/01/121820 צפיות
שבס שמעון, בעבר מנהל משרדו של ראש הממשלה רבין וכיום איש עסקים התראיין סמוך ליום הזיכרון ליצחק רבין. בראיון מדבר שבס שמעון על תחושותיו, כיום, 16 שנה אחרי רצח רבין. לאן המדימה מתקדמת מבחינתו? מה רבין היה חושב על כך?

מאמרים נוספים בנושא חברה ומדינה - כללי

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי05/10/222269 צפיות
לא פעם אנו מתלבטים אם להחליף גג,לבנות גדר,פרגולה,גאקוזי, לסגור חניה או מחסן ולהשכיר אותו או לפעמים לפצל דירה אחת לשניים / שלוש ויותר. להשכירם אבכדי לקבל הכנסה חודשית. כן אז ייתכן ולקחתם סיכון והתחלתם לבצע עבודה הטעונה היתר, והופ הפיקוח הופיע. לא חשוב אם בגלל תלונה של שכן "נחמד" או מכל סיבה אחרת אתפ בבעייה וככל שלא תדעו מה זכויותכם וכיצד להתנהג אתם עלולים להסתבך. לנו במשרד קלינגר בנימין ניסיון רב בהתמודדות עם ביקורי פתע של הרשויות,צווי הפסקת עבודה,צווי הריסה מנהליים שיפוטיים ועוד.

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי02/05/221861 צפיות
השקעה בקרקע חקלאית היא נושא שמעניין אנשים רבים וניתן לדון בו בהרבה מאוד אספקטים. קיימים היבטים רבים שצריך לבדוק לבחינת כדאיות השקעה בקרקע כזו ובמאמר זה נתמקד באחד הקריטריונים המרכזיים. ראשית, כשבאים להשקיע בקרקע חקלאית, חשוב לזכור את המובן מאליו, כי מדובר בהשקעה ספקולטיבית בהגדרה. קיים בה סיכון וגם המשקיע צריך להביא בחשבון שהרבה פעמים טווח השקעה עד להפקת תשואה ראוייה הוא ארוך יחסית – הוא לא טווח קצר! לרוב שינוי יעוד לא יתרחש בתוך שנים בודדות. אין בעובדה הזו בכדי לפסול את ההשקעה כקרקע כזו, אבל חשוב לזכור את הדבר.

מאת: אבי בכרחברה ומדינה - כללי28/11/211653 צפיות
גולדה מאיר (מאירסון) היא ללא ספק מיתוס יהודי, מיתוס ישראלי ומיתוס לאומי, גולדה היא לא רק מיתוס לאומי, גולדה הצליחה להתמקם מכוח אישיותה בתודעה כמיתוס בינלאומי חוצה מגזרים ומגדרים, אישיותה המרתקת וסיפור חייה הינם נרטיב לאומי, ציוני, ועולמי. דמותה ופועלה המרתקת מהווה לנו כיהודים החיים את העבר וההווה הציוני אבן דרך ודוגמה ומופת לאישה אשר הקדישה את חייה ופועלה לחלוטין לעם היהודי ושימשה אור לנשים בכל העולם כאישה אשר "עשתה את זה ובגדול" והגיעה למקומה ומיקומה הגבוהים כראשת ממשלה בזכות אישיותה ועשייתה בלבד ללא מורא ללא חסד או התחסדות ואת כל זה עשתה בעולם גברי ושוביניסטי במיוחד בשנים בהם חיה ופעלה.

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי09/09/206052 צפיות
הרשות לאכיפה במקרקעין (היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה לשעבר) היא יחידת סמך במשרד האוצר, כפופה לשר האוצר ופועלת כיחידה עצמאית. ייעודה הוא להיאבק בעבירות התכנון והבניה ולבצע פיקוח על הועדות המקומיות. ביום 19.6.2016 קיבלה ממשלת ישראל החלטה מספר 1559 "חיזוק אכיפת דיני התכנון והבנייה" מתוך הבנה שמדובר ביעד אסטרטגי של מדינת ישראל שעל רשויות המדינה להוביל על מנת להגן על התכנון והבנייה ולבצר את שלטון החוק. החלטת הממשלה שמה את היחידה לאכיפה במקרקעין בחזית המאבק בעבירות התכנון והבנייה, מעניקה אחריות, כלים ומשאבים לממש את האחריות המוטלת עליה. תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, העניק לרשות את הסמכויות הנרחבות לממש את האחריות כאמור.

מאת: אדיר בנימיניחברה ומדינה - כללי18/08/181889 צפיות
בתיאוריה הפוליטית שלו, שאף ז'אן ז'אק רוסו, ליישב בין האינדיבידואליזם הקיצוני שבו דגל, לבין השמירה על הסולידריות החברתית. רוסו האמין כי הרגש האנושי הטבעי הוא רגש של סולידריות בין בני אדם שהוא גם הבסיס לחיים בקולקטיב

בית המשפט העליון דן לאחרונה ודחה בקשת רשות ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, כב' השופטת מ' סוקולוב מיום 18.10.2017. בגדרו של פסק הדין, נדחה ערעורו של המבקש על החלטתו של בית המשפט לעניינים מקומיים ברמת גן (כב' השופט העמית מ' בן-חיים), בע"א 39527-06-17, מיום 10.07.2017, שם נדחתה בקשתו של העותר להאריך את המועד להישפט על הודעת תשלום קנס, מיום 10.05.1998.

מאת: עומריחברה ומדינה - כללי23/05/172120 צפיות
חברות ואתרים גדולים בתחום הקניות אונליין (E-commerse) כמו איביי, אמזון, דיל אקסטרים, אליאקספרס, אתר Zipy הישראלי ודומיהם, החלו לאחרונה לחייב את הלקוחות שלהם להזין גם את המיקוד שלהם באזור הזנת הכתובת לפני ביצוע רכישה. אם בעבר עניין זה היה רשות בלבד, היום לא תוכלו להמשיך בתהליך הקניה שלכם אונליין אם לא תזינו

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica