חפש מאמרים:
שלום אורח
27.07.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שבס שמעון: "המחאה החברתית צריכה לעבור לזירה הפוליטית"

מאת: אייל טאובפוליטיקה 14/03/20125796 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הרגע המכריע בחייו של שבס שמעון אירע בשלהי 1975, אז הגיע ללשכת ראש הממשלה דאז, יצחק רבין ז"ל, כחלק ממשלחת של חברי ועד ישובי הגולן שבפיה הצעה: להקים שלושה ישובים חדשים בגולן כתגובה להחלטה המבישה של האו"ם להשוות בין ציונות לגזענות.

שיאה של הקריירה הפוליטית של שבס היה קצר, וזו נגדעה באבה בעקבות רצח רבין ב-4.11.95. הוא היה אז רק בן 23 והחזיק בתואר לא מרשים במיוחד – שבס שמעון, מזכיר קיבוץ אפיק. 17 שנה מאוחר יותר תוארו היה מרשים בהרבה – מנכ"ל משרד ראש הממשלה. הכינוי שהודבק לו, על שום היותו בולדוזר שפועל רבות, היה מרשים אף יותר – המנכ"ל של המדינה. כיום, 16 שנה לאחר שפרש מהפוליטיקה הישראלית שב שבס, שחי בשנים האחרונות בלונדון, לישראל, והחליט להתייצב לימינם של המהפכנים שדורשים צדק חברתי. התייצב עם מסר בפיו.

"אין ספק שהמחאה לא תניב תוצאות אם לא תנותב לזירה הפוליטית", קובע שבס נחרצות. "על מנת להביא למהפך פוליטי צריך לבחור בדרך הפוליטית". שבס נפגש עם חלק גדול ממנהיגי המחאה – והתרשם. "מדובר בצעירים משכילים ומצליחים", הוא אומר. "טוענים שהם לא בשלים, אבל גם מי שהיום בשלטון לא היה שם פעם, ואז נחשב לא בשל".

שבס שמעון לא רואה את המחאה הזו כמופנית באופן ספציפי נגד הממשלה הנוכחית. "מנהיגי המחאה מייצגים תהליך שמתרחש זמן רב, גם במהלך שלטונן של הממשלות הקודמות. מדובר בתהליך בו המעמד הבינוני נדפק באופן סיסטמטי. הוא לא גומר את החודש, הוא לא יכול להרשות לעצמו חינוך ראוי, וכל המערכות הממלכתיות שאמורות להעניק לו שירותים מתפוררות, כולל החינוך, התשתיות והבריאות", כך שבס. "ועוד לא דיברנו על השכר שנשחק ויוקר המחיה שרק עולה".

לדעתו של שבס שמעון, אין מדובר בילדים שצריכים מבוגר אחראי שיפקח עליהם. "אני נמצא בארץ כמה שבועות והספקתי להשתתף בכמה אירועים והפגנות", הוא אומר. "ראיתי שם אנשים ופעילים מכל שכבות האוכלוסיה ומכל קשת הגילאים. אבל בכנסת אין לציבור הזה ייצוג הולם".

אז האם זה אומר ששבס שוקל לקפוץ בעצמו לבריכה הפוליטית? "מי שמתעסק כמוני בייעוץ פוליטי אמור להגיד שאי אפשר אף פעם לפסול שום דבר, אבל בפועל אני לא בדרך לשם ואני לא מתכוון לחיות שוב את החיים האלה", מבהיר. "אני יותר פרשן מאשר מעורב באופן פעיל".

מה ששבס שמעון רואה מהצד הוא ממשלה שמורכבת מפוליטיקאים שאין סיכוי שיקחו על עצמם את המהפך החברתי-כלכלי הנדרש מהם, וכך גם לא את המהפך המדיני הנדרש. "ראש הממשלה אמור להיות זה שנותן את הטון, זה שמתווה את המדיניות, אבל במקרה הזה ראש הממשלה פונה לוועדה חיצונית ומבקש ממנה שתקבל עבורו החלטות. זו איננה ועדה מעשית ולכן זה רומז שאין לו כוונה לעשות שינוי אמיתי".

"והשינוי האמיתי גם לא יגיע מהמפלגות המרכזיות. פעם הליכוד והעבודה ייצגו את הזרם המרכזי של הציבור הישראלי, אבל היום מעמד הביניים והצעירים מסתכלים על המפלגות האלה ולא רואים שם מישהו שמייצג אותם. מה שהמפלגות האלה מייצגות זה את העבר. נוצר חלל, והחלל הזה ימולא אך ורק על ידי הקמת מפלגה חדשה".

"מכיוון שאין כיום נאמנות פוליטית אמיתית, יהיו שינויים רבים בבחירות הבאות, ומפלגות חדשות גם יעלו את אחוז ההצבעה. אין נאמנות למפלגות הערביות, למפלגות השמאל וגם לליברמן", קובע שבס שמעון. "אף אחד לא יודע למי להצביע, בלי קשר למוצא העדתי או לרקע החברתי. כולנו קולות צפים, כולל אני ומשפחתי – בשר ומבשרה של מפלגת העבודה".

כששבס שמעון מסתכל על מפלגת העבודה הוא רואה מפלגה שהתפרקה מנכסיה, שהנציגים שהיו לה התרחקו מהדעות המסורתיות שלה ואף ישבו בממשלות שמייצגות את ההיפך הגמור ממנה – גם בנושא החברתי וגם בנושא המדיני. "המפלגה כבר לא סוציאל דמוקרטית, היא הפכה ל'מפלגת פקק'", יורה שמעון שבס.

שמעון שבס מכה כיום על חטא בעיקר בכל הקשור לסיוע שלו לאהוד ברק. "ברק הוא טכנאי סביר, אבל הוא כישלון מוחלט כאדם, כפוליטיקאי, כאיש ציבור וכמנהיג", לא מתבייש שבס לומר בצורה ברורה. "פחדתי שזה מה שיקרה, אבל עזרתי לו לחזור לחיים הפוליטיים לאחר מלחמת לבנון השנייה כי חשבתי שמערכת הביטחון צריכה מישהו שמכיר את המערכת מבפנים, כי רק משם ניתן לבצע שינוי אמיתי".

לשבס יש גם מה להגיד כשעוברים לדבר על נושאים חברתיים. "כשהייתי מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתחילת שנות התשעים הייתה מצוקת דיור שנבעה מהעלייה הרוסית, שלפתע הקפיצה את המחירים, בין היתר בגלל טיפול לא נכון של מנהל מקרקעי ישראל ומשרד הפנים", מגולל שבס שמעון. "הגופים הממשלתיים טיפלו בנושא בצורה איטית ומסורבלת, אז הקמנו מה שנקרא 'אוטובוס המנכ"לים', צוות של מנכ"לים של משרדי ממשלה".

שבס שמעון עמד בראש הצוות הזה, שבכל שבוע נסע למקום אחר בארץ. קרוב ל-80 אלף יחידות דיור שוחררו לבנייה על ידי יזמים בעקבות הצוות בראשו עמד שבס שמעון. "העברנו גם את 'חוק שבס' שהתייחס לבנייה עבור זוגות צעירים. יש הרבה דרכים לפתור את מצוקת הדיור, כל שחסר הוא רצון פוליטי".

"במדינה שלנו יש הרבה פרשנים, אבל אין מנהלים", מלין שבס. "כמנכ"ל עשיתי, למשל, שינוי משמעותי בגבעתיים בעזרת שיטת פינוי-בינוי. ככה מזיזים דברים, וראש הממשלה יכול כבר עכשיו ללמוד מהרבה דברים שנעשו אז".

מלבד העשייה החברתית, שבס שמעון, איש מרכז ולא שמאל כפי שחושבים, מזוהה מאוד עם הסכמי אוסלו, שגם בבחינה לאחור נחשבים בעיניו ל"כורח המציאות". "נכון שהם לא היו שיא השלמות וצצו בעיות שלא צפינו בזמן אמת, אבל ללא הסכמים אלה וללא ההסכמים עם מצרים וירדן מצבנו כיום היה גרוע בהרבה", בטוח שבס. "היה מאוד לא פשוט להיפגש עם אדם כמו יאסר עראפת, אבל קיבלנו החלטה לא פשוטה, שחשבנו עליה הרבה, והיה עלינו להתמיד בה. כחייל רדפתי אחרי מחבלים, כך שלשבת מול הנהגת אש"ף בחדר ממוזג הרגיש משונה ובלתי נתפס. הפגישה עם חוסיין מלך ירדן, לעומת זאת, הייתה חוויה אדירה". שבס נפגש גם עם אחיו ועם חברי הממשלה הירדני וגילה שם פרטנרים אמיתיים לשלום, לדבריו. שבס שמעון הצטרף לנסיעות של רבין לוושינגטון, לאחוזה של ג'ורג' בוש האב, איש חם שמתעניין מאוד בפוליטיקה הפנימית בישראל.

לא הרבה אנשים יודעים, אבל שבס שמעון התנגד לקיום העצרת "כן לשלום, לא לאלימות!", בסיומה נרצח ראש ממשלה בישראל. "אני לא חושב שמפלגת מרכז צריכה לקיים עצרת כזו בתל אביב, זו עצרת שמתאימה למפלגות שמאל", הוא אומר. "שוחחתי עם רבין בצהריים שלפני העצרת, וכמובן שלא היה שום חשש שיקרה האסון שקרה".

"הרצח היה אסון לאומי גדול, אבל גם אסון אישי ששינה את מסלול חיי באופן מוחלט", מתוודה שבס שמעון. "היו לנו תוכניות לשתף פעולה לשנים רבות, אבל אחרי הרצח עזבתי את שירות המדינה ועברתי לעבוד כיועץ פוליטי וכיועץ עסקי בחו"ל". מאז היה מעורב שבס שמעון ב-15 מערכות בחירות באירופה ובאמריקה ("טסתי כל שבוע עד שנגמר לי הכוח"), ולא משנה כמה הצליח – המשיך להתגעגע לארץ, למשפחה, לחברים ולרמת הגולן.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אייל טאוב

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אייל טאוב

מאת: אייל טאובחברה ומדינה - כללי01/05/121519 צפיות
העם דורש צדק חברתי, ולא מוכן להסתפק בפירורים. המפגינים תובעים שינוי כולל של סדרי עדיפויות כלכליים ולאומיים. אך האם הממשלה הקיימת יכולה להפוך את עורה עד כדי כך? מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר שמעון שבס מאמין שאין סיכוי. התשובה, לדבריו, טמונה בהקמת מפלגה חדשה

מאת: אייל טאובפוליטיקה 18/04/127851 צפיות
שמו של שבס שמעון יצא למרחוק כאסטרטג פוליטי מן המעלה הראשונה. הוא זה שטווה את הדרך לניצחון של יצחק רבין על שמעון פרס בפריימריס של מפלגת העבודה אי שם בשנת 1992. בהמשך של אותה שנה עמד שבס שמעון מאחרי הניצחון של יצחק רבין על הליכוד בבחירות הכלליות תוך גריפת 44 מנדטים עבור מפלגת העבודה. באופן טבעי הוא מונה בידי רבין לתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה. אבל תפקידו העיקרי של שמעון שבס היה לשמש על תקן הסיסמוגרף של רבין בזכות התמחותו בזיהוי כיווני הזרימה של דעת הקהל.

מאת: אייל טאובחברה ומדינה - כללי07/03/121757 צפיות
שבס שמעון הוא בעברו יליד קיבוץ אפיק בדרום רמת הגולן ואיש ציבור בעברו. בהווה שבס שמעון הינו איש עסקים המתגורר בלונדון עם אשתו דנה ושלושת ילדיהם. מה יהיה עם שמעון שבס בעתיד?

מאת: אייל טאובפוליטיקה 21/02/121772 צפיות
שבס שמעון, מי שכיהן כמנכ"ל משרד רוה"ם תחת יצחק רבין ז"ל, זכור לרבים בתור מי שלאחר הירצחו אמר כי "הלכה לו המדינה". ואכן, האמירה הנ"ל בהחלט תיארה את התחושה שליוותה את הרוב הדומם מקרב עם ישראל בעקבות הלילה הטראגי בנובמבר 1995... מאורעות הקיץ האחרון, אותה התעוררות חברתית ואזרחית, גרמו לו לרגיש לראשונה מזה כעשור כי ייתכן והמדינה מתחילה לחזור אליו. כמי שהשתתף בחלק מאותם עצרות וצעדות המוניות, מר שבס ראה מקרוב את הלבן בעיניים של בני הדור הצעיר שמילא את הרחובות וזיהה שם ניצוצות של תקווה

מאת: אייל טאובפוליטיקה 01/02/121830 צפיות
במשך 16 השנים שחלפו מאז הרצח של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, שבו ועלו כל העת תהיות בנוגע למהות מורשת רבין, שעבור אלו שהכירו אותו מקרוב, הייתה לפני הכול חברתית. השנה, על רקע המחאה החברתית, החליטו ראשי צוות המנכ"לים של רבין לשוב לאור עקיבא, שם הניח רבין את היסודות לשינוי חברתי אמיתי. הביקור יצא לפועל ביום השנה לרצח. בראש המשלחת עמד מי ששימש כמרכז ומתאם של הצוות כולו, מר שבס שמעון

מאת: אייל טאובפוליטיקה 25/01/121863 צפיות
שבס שמעון, בעבר מנהל משרדו של ראש הממשלה רבין וכיום איש עסקים התראיין סמוך ליום הזיכרון ליצחק רבין. בראיון מדבר שבס שמעון על תחושותיו, כיום, 16 שנה אחרי רצח רבין. לאן המדימה מתקדמת מבחינתו? מה רבין היה חושב על כך?

מאת: אייל טאובחברה ומדינה - כללי07/09/112226 צפיות
"לדעתו של שמעון שבס, מנכ"ל משרד ראש הממשלה תחת יצחק רבין זצ"ל, התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בכל הקשור למחאה החברתית שגוי מן היסוד. לשיטתו, מינויה של וועדת טרכטנברג נעשה בצורה שאינה נכונה מבחינה פוליטית וציבורית ולכן תוצאותיה יהיו בהתאם. מר שבס קובע נחרצות כי המחאה החברתית איננה חברתית בלבד כי אם גם פוליטית. מכאן שגם כל הגישה של נתניהו למחאה היא גישה קודם כל פוליטית ורק לאחר מכן כלכלית וחברתית..."

מאמרים נוספים בנושא פוליטיקה

מאת: אדיר בנימיניפוליטיקה 01/07/231621 צפיות
הרצון לרצות את כולם, הוא באיזשהו מקום שאיפה טבעית של האדם, ובוודאי לכל נבחר ציבור, אשר רוצה לגייס סביבו תמיכה רחבה, אהדה גדולה, ולגלוש על גלי האהבה של ההמון (אלא אם מראש בחר לעצמו אג'נדה קונטרוברסלית בהגדרה). אך לעיתים, לא רק בפוליטיקה, גם בחיים, אחת ההחלטות הכי קשות שיש לקבל היא החלטה "איזה גשר לחצות ואיזה גשר לשרוף". המדובר לעיתים בהחלטה בלתי נמנעת.

מאת: אדיר בנימיניפוליטיקה 18/08/181565 צפיות
העיסוק המדיני-פוליטי, על פי גישתו של אריסטו היא "האומנות השלטת" על כל האומניות האחרות; ברגע שמקבלים את ההנחה כי העיסוק הפוליטי הוא בגדר מעשה אומנות, הרי שמתוקף כך גם מתחייבת המסקנה שהכישרון לעסוק בתחום, אינו נרכש, אלא בהכרח מולד.

מאת: חגי הופרפוליטיקה 10/01/162858 צפיות
הימין מחזיק באידיאולוגיה של ארץ ישראל השלמה שהובטחה לאבות, והשמאל מחזיק באידיאולוגיה של הישמעות לחוק הבינלאומי המורה להשיב שטחים כבושים ולחובה המוסרית שלכל אדם יהיו זכויות בסיסיות, שכוללות גם זכות בחירה וייצוג, אבל אלה ואלה מכופפים את האידיאלים הנעלים שלהם בפני המציאות והריהם ריאליסטים-פרגמטיסטים.

מאת: חגי הופרפוליטיקה 05/07/152721 צפיות
ראשית אומר כי איני חושב שבדברים הבאים אחדש הרבה, שהרי הסכסוך הישראלי-פלסטינאי כה ממשוך שהכול כבר נאמר עליו ותמונת המצב ידועה. ובכל זאת.

מאת: אברהם פכטרפוליטיקה 12/12/138060 צפיות
בכנס, במכללה האקדמית נתניה, שעסקה בנושא של החלטת בג"צ, להדיח ראשי עיר מכהנים, עקב חשדות למעשי עבירה שנעברו לכאורה בתפקידם, השתתפו פרופ' פרידמן, שר המשפטים לשעבר, והשופט העליון אליהו מצא לשעבר. שניהם היו בדעה כי בג"צ הלך רחוק מדי, מעבר לסמכויותיו וגילה אקטיביזם שיפוטי מנוגד לחוק הכנסת. לדעתי – כשנוצר וואקום או לאקונה בחוק או איחור וגמגום מצד הכנסת, יכול בג"צ למלא את החור השחור בהתנהלות הציבורית ובמלחמה בשחיתות בפסיקה אקטיביסטית עד לחקיקה בכנסת.

מאת: אברהם פכטרפוליטיקה 16/05/131932 צפיות
שלטון חזק, שלטון בעל יכולת פעולה רחבה ללא סחיטה ואיומים מצד רסיסי מפלגות, הוא לטובת העם עם ארגז כלים דמוקרטי לשלטון יציב. אחוז חסימה של 4% - אינה המצאה רגעית וכבר דנים בסוגיה זו, מזה שני עשורים. חסימה של מפלגות קטנות – אינה פגיעה במיעוט ולא פגיעה בחופש ההתארגנות או הבעת דעה ועמדה. כדי להתמודד ולהשפיע, אפשר להתאחד, אפשר להתאגד ואפשר גם להצטרף כסיעה למפלגות קיימות. משילות טובה ונמרצת – היא גם צורך וגם הכרח.

מאת: ענת רובינרפוליטיקה 29/03/132243 צפיות
מאות לוביסטים פועלים בכנסת. האם פעולתם טובה היא או רעה?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica