חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שבס שמעון על מצב המדינה, 16 שנה אחרי רצח רבין

מאת: אייל טאובפוליטיקה 25/01/20121820 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שבס שמעון, בעבר מנהל משרדו של ראש הממשלה רבין וכיום איש עסקים התראיין לעיתון מעריב סמוך ליום הזיכרון ליצחק רבין. הראיון נפתח בתיאור התקופה שבה היה רבין ראש ממשלה. בימים אלה השמאל היה בשלטון ובעל כוח רב, ישראל נחשבה למדינה מערבית נאורה ותהליך השלום התקדם בצורה משביעת רצון (בניגוד לקיפאון של ימים אלה). שבס שמעון מסביר שכיום, 16 שנים לאחר הרצח, ישראל, כמדינה, מתקדמת בכיוון הלא נכון.

מר שבס שמעון נשאל אם לדעתו חל פיחות לאורך השנים בזיכרון הרצח. מר שבס שמעון השיב כי בפרספקטיבת הזמן, ברור ש-16 שנים הם לא כמו היום שאחרי. אך למרות זאת, הצעדים שיצחק רבין עשה והתהליכים שהוא החל הם כל כך דומיננטיים במשמעויותיהם שגם כיום הם משפיעים על חיינו. לכן, חוזה מר שבס, הזיכרון של רבין יישאר בקולקטיב הישראלי עוד שנים רבות.

לאחר מכן, נשאל מר שבס שמעון על העצרת שארגן. לא אורגנה השנה עצרת מטעם מרכז רבין, לראשונה מאז הרצח. הסיבה לביטולה היה חשש מאי הפגנת נוכחות מספקת וכי יש למצוא דרכים אחרות להנציח את רבין. למרות זאת, מר שבס שמעון ארגן עצרת עם מספר חבריו ולכן הוא נשאל מה חשיבותה.

על כך משיב מר שבס שמעון כי ההחלטה של מרכז רבין לבטל את העצרת נבעה מסיבות כלכליות. מר שבס שמעון מזכיר כי המטרות של העצרת שבסופה נרצח יצחק רבין היו הפסקת האלימות הפוליטית שהייתה נפוצה בימים אלה, שמירת הדמוקרטיה וקידום תהליך השלום. המטרות האלה רלוונטיות היום כפי שהיו לפני 16 שנים, ולכן חשוב לקיים עצרת למען אידיאלים אלה.  שבס שמעון מזכיר גם את המחאה החברתית כגורם משפיע. כאשר רבין נבחר ב-1992, חלק ממצע הבחירות היה שינוי עדיפויות בתחומים המדיניים והחברתיים-כלכליים. הממשלה גם קיימה הבטחת בחירות זאת ופנתה למשא ומתן עם הפלסטינים, כרתה הסכם שלום עם ירדן וניסתה מספר פעמים להגיע להסכם עם סוריה. במקביל התרחשה גם צמיחה כלכלית במשק בעקבות שינוי סדרי עדיפויות של השקעות – העברת כספים שהוקצו (בעיני ממשלת רבין) בצורה לא נכונה ליהודה ושומרון ליצירת מקומות עבודה חדשים, תשתיות לאומיות, הגדלת תקציב החינוך, הגדלת תקציב הבריאות וצמצום פערים.

בהמשך נשאל מר שבס שמעון אם הוא לא מנצל את המחאה החברתית כדי לחזק את מפעל הנצחתו של רבין. על כך עונה מר שבס שמעון כי אף ממשלה לאחר ממשלתו של רבין לא השקיעה בתחום החברתי כל כך הרבה. על כן הוא רואה במחאה הנוכחית ביטוי למורשתו ותורתו של רבין. רבין האמין שאם אזרחי המדינה משלמים מחיר גבוה ואף נחשפים לסיכונים ביטחוניים אפשריים כדי להשיג שלום, מגיע לאותם אזרחים לקבל שיפור משמעותי באיכות חייהם. מחשבה זאת לא נבעה מהשקפת עולם סוציאליסטית, אלא מפני שהאמין שהציבור זכאי לחיים טובים יותר.

מר שבס שמעון נשאל מה דעתו על התהפוכות בהנהגת מפלגת העבודה. ספציפית התבקש להביע את דעתו על אהוד ברק, שנחשב לבן טיפוחיו של רבין.

מר שבס שמעון השיב כי למרות שברק מעדיף לראות בעצמו בן טיפוחיו של רבין, המפלגה שהוא עמד בראשה עד לאחרונה היא אחרת ממפלגת העבודה בתקופתו של רבין. הן מבחינת אנשים והן מבחינת אידיאולוגיה. לדידו של מר שבס, זאת טעות שתמונתו של רבין תלויה במסדרונות העבודה וכי זאת זכות שצריך להרוויח.

מר שבס שמעון נשאל האם הוא מבין את שבואל סחיווסחורדר, שבמחאה על עסקת שליט, שבה שוחררו המחבלים שרצחו את הוריו, השחית את האנדרטה בכיכר רבין.

מר שבס שמעון השיב כי כל פעילות אלימה כלפי הזיכרון הלאומי לא מובנת מבחינתו. מר שבס רואה פעולה זאת כסמן לכך שהחברה הישראלית עדיין סובלת מההשלכות של הרצח. ועדת החקירה שהוקמה בעקבות הרצח עסקה בכשלי האבטחה שאפשרו אותו, אך לא עסקה כלל ברבנים ואישי הציבור שהסיתו נגד רבין והפכו את דמותו ללא לגיטימית. אותו הציבור שהסית נגד רבין מעולם לא הודה בטעות שלו ובכך שההסתה הובילה למעשה, ועד שלא יודו בכך, הפצע ימשיך לשתות דם.

יש הטוענים כי גם השמאל לא מוכן להודות בשגיאותיו.

מר שבס שמעון משיב שאין טעות בלרצות שלום עם שכנינו. רצח רבין קטע תהליך שלום, וזה האסון הגדול ביותר. מבחינות מסוימות, אפשר אף להגיד כי הרוצח השיג את מטרתו.

מר שמעון שבס נשאל בנוגע לעסקת שליט. גישתו של רבין הייתה שיש לסיים אירועים שכאלה בפעולה צבאית. על כך השיב מר שבס כי רבין השתמש בשני הדרכים. במקומות בהם היה ניתן להפעיל כוח צבאי, כדוגמת אנטבה או במקרה של נחשון וקסמן, הופעל כוח צבאי. לעומת זאת, בכהונתו כשר ביטחון בעסקת ג'יבריל, שוחררו הרבה מחבלים. היו גם מקרים בהם היה כישלון, כמו במקרה של רון ארד. בכל מקרה, עמדתו המוסרית של רבין הייתה שחובה להחזיר את בנינו לארץ.

האם מאז הירצחו של רבין קם בישראל מנהיג בסדר גודלו?

מר שמעון שבס השיב כי מאז 1995, לא חלה שום התקדמות אמיתי בתהליך השלום. אף מנהיג לא קידם את מעמדנו בעולם וגם לא את הנושא החברתי-כלכלי. בתחום הטכנולוגי חל שיפור משמעותי אך בתחומים רבים אחרים חלה נסיגה. למרות שרבים חשבו שרבין נבחר בגלל ניסיונו הביטחוני, מר שבס טוען כי הוא נבחר בגלל שאנשים סמכו עליו. הוא התלבט הרבה, אך כשהחליט פעל להשיג את מטרותיו. תוכניתו הייתה לקדם את ישראל בתחומים המדיניים והחברתיים-כלכליים. דרך פעולה זאת הייתה מלפני הבחירות והמשיכה לאורך כהונת הממשלה.

מר שבס שמעון נשאל בנוגע לשחרורו הקרוב של חגי עמיר, ועל כך השיב כי הוא לא מעוניין להתעסק כלל עם משפחת עמיר.

מר שמעון שבס נשאל בנוגע לקשיים האישיים שחווה משפחת רבין ומפעל ההנצחה פוגעים בטיב ההנצחה. על כך ענה כי בחיים קורים תהליכים טבעיים וכי ההתעסקות במשפחה היא פיקנטריה לא רלוונטית לנושא ההנצחה, הזיכרון או המורשת.

למידע נוסף אודות שבס שמעון

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אייל טאוב

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אייל טאוב

מאת: אייל טאובחברה ומדינה - כללי01/05/121493 צפיות
העם דורש צדק חברתי, ולא מוכן להסתפק בפירורים. המפגינים תובעים שינוי כולל של סדרי עדיפויות כלכליים ולאומיים. אך האם הממשלה הקיימת יכולה להפוך את עורה עד כדי כך? מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר שמעון שבס מאמין שאין סיכוי. התשובה, לדבריו, טמונה בהקמת מפלגה חדשה

מאת: אייל טאובפוליטיקה 18/04/127823 צפיות
שמו של שבס שמעון יצא למרחוק כאסטרטג פוליטי מן המעלה הראשונה. הוא זה שטווה את הדרך לניצחון של יצחק רבין על שמעון פרס בפריימריס של מפלגת העבודה אי שם בשנת 1992. בהמשך של אותה שנה עמד שבס שמעון מאחרי הניצחון של יצחק רבין על הליכוד בבחירות הכלליות תוך גריפת 44 מנדטים עבור מפלגת העבודה. באופן טבעי הוא מונה בידי רבין לתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה. אבל תפקידו העיקרי של שמעון שבס היה לשמש על תקן הסיסמוגרף של רבין בזכות התמחותו בזיהוי כיווני הזרימה של דעת הקהל.

מאת: אייל טאובפוליטיקה 14/03/125760 צפיות
שבס שמעון, שחי בשנים האחרונות בלונדון, שב לאחרונה לישראל, והחליט להתייצב עם מסר בפיו לימינם של המהפכנים שדורשים צדק חברתי. שבס שמעון קובע נחרצות: "אין ספק שהמחאה לא תניב תוצאות אם לא תנותב לזירה הפוליטית... על מנת להביא למהפך פוליטי צריך לבחור בדרך הפוליטית".

מאת: אייל טאובחברה ומדינה - כללי07/03/121731 צפיות
שבס שמעון הוא בעברו יליד קיבוץ אפיק בדרום רמת הגולן ואיש ציבור בעברו. בהווה שבס שמעון הינו איש עסקים המתגורר בלונדון עם אשתו דנה ושלושת ילדיהם. מה יהיה עם שמעון שבס בעתיד?

מאת: אייל טאובפוליטיקה 21/02/121736 צפיות
שבס שמעון, מי שכיהן כמנכ"ל משרד רוה"ם תחת יצחק רבין ז"ל, זכור לרבים בתור מי שלאחר הירצחו אמר כי "הלכה לו המדינה". ואכן, האמירה הנ"ל בהחלט תיארה את התחושה שליוותה את הרוב הדומם מקרב עם ישראל בעקבות הלילה הטראגי בנובמבר 1995... מאורעות הקיץ האחרון, אותה התעוררות חברתית ואזרחית, גרמו לו לרגיש לראשונה מזה כעשור כי ייתכן והמדינה מתחילה לחזור אליו. כמי שהשתתף בחלק מאותם עצרות וצעדות המוניות, מר שבס ראה מקרוב את הלבן בעיניים של בני הדור הצעיר שמילא את הרחובות וזיהה שם ניצוצות של תקווה

מאת: אייל טאובפוליטיקה 01/02/121787 צפיות
במשך 16 השנים שחלפו מאז הרצח של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, שבו ועלו כל העת תהיות בנוגע למהות מורשת רבין, שעבור אלו שהכירו אותו מקרוב, הייתה לפני הכול חברתית. השנה, על רקע המחאה החברתית, החליטו ראשי צוות המנכ"לים של רבין לשוב לאור עקיבא, שם הניח רבין את היסודות לשינוי חברתי אמיתי. הביקור יצא לפועל ביום השנה לרצח. בראש המשלחת עמד מי ששימש כמרכז ומתאם של הצוות כולו, מר שבס שמעון

מאת: אייל טאובחברה ומדינה - כללי07/09/112185 צפיות
"לדעתו של שמעון שבס, מנכ"ל משרד ראש הממשלה תחת יצחק רבין זצ"ל, התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בכל הקשור למחאה החברתית שגוי מן היסוד. לשיטתו, מינויה של וועדת טרכטנברג נעשה בצורה שאינה נכונה מבחינה פוליטית וציבורית ולכן תוצאותיה יהיו בהתאם. מר שבס קובע נחרצות כי המחאה החברתית איננה חברתית בלבד כי אם גם פוליטית. מכאן שגם כל הגישה של נתניהו למחאה היא גישה קודם כל פוליטית ורק לאחר מכן כלכלית וחברתית..."

מאמרים נוספים בנושא פוליטיקה

מאת: אדיר בנימיניפוליטיקה 01/07/231455 צפיות
הרצון לרצות את כולם, הוא באיזשהו מקום שאיפה טבעית של האדם, ובוודאי לכל נבחר ציבור, אשר רוצה לגייס סביבו תמיכה רחבה, אהדה גדולה, ולגלוש על גלי האהבה של ההמון (אלא אם מראש בחר לעצמו אג'נדה קונטרוברסלית בהגדרה). אך לעיתים, לא רק בפוליטיקה, גם בחיים, אחת ההחלטות הכי קשות שיש לקבל היא החלטה "איזה גשר לחצות ואיזה גשר לשרוף". המדובר לעיתים בהחלטה בלתי נמנעת.

מאת: אדיר בנימיניפוליטיקה 18/08/181516 צפיות
העיסוק המדיני-פוליטי, על פי גישתו של אריסטו היא "האומנות השלטת" על כל האומניות האחרות; ברגע שמקבלים את ההנחה כי העיסוק הפוליטי הוא בגדר מעשה אומנות, הרי שמתוקף כך גם מתחייבת המסקנה שהכישרון לעסוק בתחום, אינו נרכש, אלא בהכרח מולד.

מאת: חגי הופרפוליטיקה 10/01/162820 צפיות
הימין מחזיק באידיאולוגיה של ארץ ישראל השלמה שהובטחה לאבות, והשמאל מחזיק באידיאולוגיה של הישמעות לחוק הבינלאומי המורה להשיב שטחים כבושים ולחובה המוסרית שלכל אדם יהיו זכויות בסיסיות, שכוללות גם זכות בחירה וייצוג, אבל אלה ואלה מכופפים את האידיאלים הנעלים שלהם בפני המציאות והריהם ריאליסטים-פרגמטיסטים.

מאת: חגי הופרפוליטיקה 05/07/152669 צפיות
ראשית אומר כי איני חושב שבדברים הבאים אחדש הרבה, שהרי הסכסוך הישראלי-פלסטינאי כה ממשוך שהכול כבר נאמר עליו ותמונת המצב ידועה. ובכל זאת.

מאת: אברהם פכטרפוליטיקה 12/12/138020 צפיות
בכנס, במכללה האקדמית נתניה, שעסקה בנושא של החלטת בג"צ, להדיח ראשי עיר מכהנים, עקב חשדות למעשי עבירה שנעברו לכאורה בתפקידם, השתתפו פרופ' פרידמן, שר המשפטים לשעבר, והשופט העליון אליהו מצא לשעבר. שניהם היו בדעה כי בג"צ הלך רחוק מדי, מעבר לסמכויותיו וגילה אקטיביזם שיפוטי מנוגד לחוק הכנסת. לדעתי – כשנוצר וואקום או לאקונה בחוק או איחור וגמגום מצד הכנסת, יכול בג"צ למלא את החור השחור בהתנהלות הציבורית ובמלחמה בשחיתות בפסיקה אקטיביסטית עד לחקיקה בכנסת.

מאת: אברהם פכטרפוליטיקה 16/05/131889 צפיות
שלטון חזק, שלטון בעל יכולת פעולה רחבה ללא סחיטה ואיומים מצד רסיסי מפלגות, הוא לטובת העם עם ארגז כלים דמוקרטי לשלטון יציב. אחוז חסימה של 4% - אינה המצאה רגעית וכבר דנים בסוגיה זו, מזה שני עשורים. חסימה של מפלגות קטנות – אינה פגיעה במיעוט ולא פגיעה בחופש ההתארגנות או הבעת דעה ועמדה. כדי להתמודד ולהשפיע, אפשר להתאחד, אפשר להתאגד ואפשר גם להצטרף כסיעה למפלגות קיימות. משילות טובה ונמרצת – היא גם צורך וגם הכרח.

מאת: ענת רובינרפוליטיקה 29/03/132204 צפיות
מאות לוביסטים פועלים בכנסת. האם פעולתם טובה היא או רעה?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica