חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שבס שמעון חוזר?

מאת: אייל טאובפוליטיקה 21/02/20121735 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שבס שמעון, מי שכיהן כמנכ"ל משרד רוה"ם תחת יצחק רבין ז"ל, זכור לרבים בתור מי שלאחר הירצחו אמר כי "הלכה לו המדינה". ואכן, האמירה הנ"ל בהחלט תיארה את התחושה שליוותה את הרוב הדומם מקרב עם ישראל בעקבות הלילה הטראגי בנובמבר 1995. את שש השנים האחרונות בילה מר שבס בלונדון, בירת בריטניה , משם הוא ניהל את עסקי הייעוץ הפוליטי חובקי העולם שלו. מאורעות הקיץ האחרון, אותה התעוררות חברתית ואזרחית, גרמו לו לרגיש לראשונה מזה כעשור כי ייתכן והמדינה מתחילה לחזור אליו. כמי שהשתתף בחלק מאותם עצרות וצעדות המוניות, מר שבס ראה מקרוב את הלבן בעיניים של בני הדור הצעיר שמילא את הרחובות וזיהה שם ניצוצות של תקווה.

השנים הרבות שבהן בילה שבס שמעון כיד ימינו של יצחק רבין ז"ל, בעיקר השנים כמנכ"ל משרד ראש הממשלה, לימדו אותו כי ניתן להוביל לשינוי בסדרי העדיפויות. מר שבס היה אמון על ההוצאה מן הכוח אל הפועל של מדיניות הפנים של ראש הממשלה. הוא היה עד לאופן שבו יש להנהיג, לקחת אחריות ולהוביל את העם שבראשו הוא עומד ועל ידו הוא נבחר אל עבר חוף המבטחים.

בהביטו אל ההנהגה הנוכחית, בראשות הצמד ביבי נתניהו את אהוד ברק, שבס שמעון רואה בעיקר הנהגה מבוהלת, חלולה, מתחמקת ובעיקר מנותקת. הגיע הזמן לעשות מעשה ולהקים מפלגה חדשה. הפרדיגמה הקיימת של ימין מול שמאל, דתיים מול חילוניים, חרדים קיצוניים מחד אל מול ערבים מנגד, אותה צריך לשבור אחת ולתמיד. מאות האלפים שמילאו את הרחובות והכיכרות בקיץ האחרון הגיעו מכל שכבות האוכלוסייה. העצב האזרחי של כולנו פקע. הויכוח והדיון המסורתי בין מה שנהוג לכנות השמאל לבין מה שנהוג לכנות הימין שירת ומשרת בעיקר את מנהיגי המחנות ולא את החברים בהם. שכן כל עוד יש נושאים במחלוקת בין המחנות הרי שאת הנושאים שנוגעים ומאחדים את כולנו ניתן לדחוק ולדחות. אלא שמחאת הקיץ, שאין להפריד אותה מגלי המחאה האזרחיים ששוטפים את שאר העולם, היא האות שהגיע הזמן לשנות את כללי המשחק.

לצד הצעירים חדורי הלהט והיצרים, שמבינים היטב כי עכשיו זאת שעת הכושר לקחת את גורלנו בידינו, יש שורה של מנהיגים בזירה הפוליטית שבהחלט מבינים ומשדרים על אותו הגל. אם זה יאיר לפיד שכולם מצפים להצטרפותו למגרש הפוליטי, שלי יחימוביץ' שכבשה את ראשות מפלגת העבודה אם האג'נדה החברתית המובהקת ואפילו אריה דרעי, שאין מתאים ממנו לחבר בין דתיים לחילוניים. על כל מי ששואף להוביל סדר יום אזרחי לשים את שיקולי האגו בצד ואת טובת המדינה בחזית. בהחלט יש מקום ובעיקר צורך בהקמת מפלגה חדשה שתסייע לשבור את מאחז הכוחות הפרלמנטארי הקיים. שאם לא כן, נמשיך לקבל את אותה הגברת בשינוי האדרת. רק באמצעות הכנסת נציגי ציבור חדשים, טריים, לגמרי לא מחויבים לסדרי השלטון הקיימים, רק כך ניתן להביא את השינוי בסדרי העדיפויות.

הנהגה אמיתית ולא מתרפסת, יכולה לקבל החלטות מהותיות ולא קוסמטיות בנוגע לכיוון ולדרך. על מנת להוריד תקציבים ממקומות שבאופן מסורתי לא נוגעים, כגון מגזרי הביטחון וההתיישבות ביהודה ושומרון, צריך הרבה נחישות ואמונה בדרך. שבס שמעון מזכיר לכול מי שמרים גבה כי היה זה לא אחר מרבין הביטחוניסט שביום אחד קיבל החלטה להעביר תקציבים לטובת תחומי התשתיות הלאומיות, החינוך והבריאות על חשבון אותם מגזרים שמנים ושבעים. מר שבס בעצמו היה אחראי על שיקום תחום התשתיות ובעיקר הדיור הציבורי.

כיום המצב הלאומי, הן בתחום הפנים והן בתחום המדיני- ביטחוני, זהה לערב מלחמת יום הכיפורים 1973. כמי שנכווה בנפשו ובגופו באותה מלחמה נוראה, שבס שמעון מתריע בבני הדור הצעיר, ילדי החורף של 73', לא להאמין ולא לסמוך על ההנהגה ובטח לא על המנהיגים. חובתם של האזרחים בכלל ושל הצעירים בפרט לפקוח שבע עיניים וכמספר הזה אוזניים על כל צעד ושעל של נבחרי הציבור. הפערים שהולכים ונפערים בין ההנהגה לבין ציבור הבוחרים אינם יכולים להשאיר אף לא אחד באדישותו. מי שלא יקום ויקים קול צעקה ימשיך לקבל רק פירורים מהעוגה.

שבס שמעון לא נבהל מכל אותם מתריעים בשער שטוענים כי האלטרנטיבה לקפיטליזם זה הקומוניזם רחמנא לצלן. מר שבס מזכיר כי הבעיה איננה הקפיטליזם ולכן גם המחאה איננה מקדמת את הקומוניזם. המחאה יצאה ועוד תמשיך לצאת כנגד החזיריות. נגד יחסי הגומלין הלא סבירים שבין בעלי ההון לבין האוחזים בהגה השלטון. כל אותם אנשי עסקים שהלוו מן הציבור וכיום אינם מסוגלים לעמוד בהחזר החובות שלהם, צריכים לממש נכסים ולהכניס את שתי הידיים עמוק לכיסים בטרם הם פונים לציבור בהצעות לתספורות ושאר סוגי הסדרים. על ההנהגה במקום להתארח בחתונות ובמסיבות של אותם בעלי הון, לגלות תקיפות ונחישות כלפיהם בכל הקשור להחזרת ההלוואות עד הגרוש האחרון.

שבס שמעון מבהיר כי לצד הקבלה לחברות בארגון ה- OCED יש עדיין הרבה רעות חולות בחברה הישראלית. לא ייתכן כי בתוך העשור השני של המאה העשרים ואחת יש בארץ שיכונים משנות החמישים. לא ייתכן כי יש ישובים שבהם אין תשתית מודרנית והביוב זורם בהם ברחובות. כשם שההנהגה לא מסוגלת לקבוע גבולות של קבע ומעדיפה מצב של קיפאון מדיני, אגב בידוד בינלאומי הולך ומחמיר, כך היא איננה מסוגלת להוביל לסדר יום אזרחי. כך נוצר וואקום שאת התוצאות שלו אנו רואים יום יום. אם זה בדמות גל חקיקה קיקיוני שבא לדכא את חופש הביטוי ואם זה בכל השערורייה בתחום של הדרת הנשים מן המרחב הציבורי.

שבס שמעון היה מעורב בצורה זאת או אחרת ברקיחת המהלכים שבסופם חזר אהוד ברק לפוליטיקה לאחר שפרש ממנה בבושת פנים לאחר המפלה בבחירות מול אריק שרון. כשם שתלה בו תקוות, כך עומק האכזבה שלו מתפקודו ומהתנהלותו. הוא גם מרגיש מחויבות לסייע כלל שרק אפשר להביא להורדתו מהשלטון. הוא בהחלט מאמין בדור הצעיר שמילא בקיץ את רחובות הארץ לאורכה ולרוחבה כי ביכולתו להביא לשינוי אמיתי, מהותי ויסודי בסדר היום הלאומי. אל לנו לתת לאביב האזרחי שעובר כעת כל העולם לפסוח עלינו. חלה עלינו החובה להביא לפריחה של אביב ולמנוע את החורף הקר והאכזר שהצמד ביבי את ברק כל כך חפצים להביא עלינו.

הניצנים לשינוי כבר נבטו בקיץ. כל שנותר זה להמשיך ולטפח אותם על מנת שיצמחו ויפרחו במלוא תפאורתם. שבס שמעון, שכבר ראה וחווה לא מעט התרחשויות פוליטיות בחייו, בין השאר מתוקף תפקידו כיועץ פוליטי לעשרות מנהיגים ברחבי העולם, מאמין שזה מצב של להיות או לחדול. אלא שבניגוד לבני דורו שנתנו לגולדה ודיין להתל בהם ולהביא עליהם את האסון, הרי שהדור של היום חייב ויכול לנוע מהגרסה המודרנית שלהם, קריא ביבי וברק לממש את תכניותיהם המגלומניות הרות האסון. הוא מצידו יעשה הכול וירתום את מלוא ניסיונו וכישוריו הפוליטיים המחודדים על מנת שהמהפך האזרחי – חברתי יצליח. 16 שנה לאחר שהמדינה הלכה לו ולדור שלם שדרש שינוי, הגיע הזמן להשיב אותה הביתה, לאזרחים.

למידע נוסף אודות שמעון שבס

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אייל טאוב

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אייל טאוב

מאת: אייל טאובחברה ומדינה - כללי01/05/121493 צפיות
העם דורש צדק חברתי, ולא מוכן להסתפק בפירורים. המפגינים תובעים שינוי כולל של סדרי עדיפויות כלכליים ולאומיים. אך האם הממשלה הקיימת יכולה להפוך את עורה עד כדי כך? מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר שמעון שבס מאמין שאין סיכוי. התשובה, לדבריו, טמונה בהקמת מפלגה חדשה

מאת: אייל טאובפוליטיקה 18/04/127823 צפיות
שמו של שבס שמעון יצא למרחוק כאסטרטג פוליטי מן המעלה הראשונה. הוא זה שטווה את הדרך לניצחון של יצחק רבין על שמעון פרס בפריימריס של מפלגת העבודה אי שם בשנת 1992. בהמשך של אותה שנה עמד שבס שמעון מאחרי הניצחון של יצחק רבין על הליכוד בבחירות הכלליות תוך גריפת 44 מנדטים עבור מפלגת העבודה. באופן טבעי הוא מונה בידי רבין לתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה. אבל תפקידו העיקרי של שמעון שבס היה לשמש על תקן הסיסמוגרף של רבין בזכות התמחותו בזיהוי כיווני הזרימה של דעת הקהל.

מאת: אייל טאובפוליטיקה 14/03/125760 צפיות
שבס שמעון, שחי בשנים האחרונות בלונדון, שב לאחרונה לישראל, והחליט להתייצב עם מסר בפיו לימינם של המהפכנים שדורשים צדק חברתי. שבס שמעון קובע נחרצות: "אין ספק שהמחאה לא תניב תוצאות אם לא תנותב לזירה הפוליטית... על מנת להביא למהפך פוליטי צריך לבחור בדרך הפוליטית".

מאת: אייל טאובחברה ומדינה - כללי07/03/121731 צפיות
שבס שמעון הוא בעברו יליד קיבוץ אפיק בדרום רמת הגולן ואיש ציבור בעברו. בהווה שבס שמעון הינו איש עסקים המתגורר בלונדון עם אשתו דנה ושלושת ילדיהם. מה יהיה עם שמעון שבס בעתיד?

מאת: אייל טאובפוליטיקה 01/02/121787 צפיות
במשך 16 השנים שחלפו מאז הרצח של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, שבו ועלו כל העת תהיות בנוגע למהות מורשת רבין, שעבור אלו שהכירו אותו מקרוב, הייתה לפני הכול חברתית. השנה, על רקע המחאה החברתית, החליטו ראשי צוות המנכ"לים של רבין לשוב לאור עקיבא, שם הניח רבין את היסודות לשינוי חברתי אמיתי. הביקור יצא לפועל ביום השנה לרצח. בראש המשלחת עמד מי ששימש כמרכז ומתאם של הצוות כולו, מר שבס שמעון

מאת: אייל טאובפוליטיקה 25/01/121820 צפיות
שבס שמעון, בעבר מנהל משרדו של ראש הממשלה רבין וכיום איש עסקים התראיין סמוך ליום הזיכרון ליצחק רבין. בראיון מדבר שבס שמעון על תחושותיו, כיום, 16 שנה אחרי רצח רבין. לאן המדימה מתקדמת מבחינתו? מה רבין היה חושב על כך?

מאת: אייל טאובחברה ומדינה - כללי07/09/112185 צפיות
"לדעתו של שמעון שבס, מנכ"ל משרד ראש הממשלה תחת יצחק רבין זצ"ל, התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בכל הקשור למחאה החברתית שגוי מן היסוד. לשיטתו, מינויה של וועדת טרכטנברג נעשה בצורה שאינה נכונה מבחינה פוליטית וציבורית ולכן תוצאותיה יהיו בהתאם. מר שבס קובע נחרצות כי המחאה החברתית איננה חברתית בלבד כי אם גם פוליטית. מכאן שגם כל הגישה של נתניהו למחאה היא גישה קודם כל פוליטית ורק לאחר מכן כלכלית וחברתית..."

מאמרים נוספים בנושא פוליטיקה

מאת: אדיר בנימיניפוליטיקה 01/07/231453 צפיות
הרצון לרצות את כולם, הוא באיזשהו מקום שאיפה טבעית של האדם, ובוודאי לכל נבחר ציבור, אשר רוצה לגייס סביבו תמיכה רחבה, אהדה גדולה, ולגלוש על גלי האהבה של ההמון (אלא אם מראש בחר לעצמו אג'נדה קונטרוברסלית בהגדרה). אך לעיתים, לא רק בפוליטיקה, גם בחיים, אחת ההחלטות הכי קשות שיש לקבל היא החלטה "איזה גשר לחצות ואיזה גשר לשרוף". המדובר לעיתים בהחלטה בלתי נמנעת.

מאת: אדיר בנימיניפוליטיקה 18/08/181516 צפיות
העיסוק המדיני-פוליטי, על פי גישתו של אריסטו היא "האומנות השלטת" על כל האומניות האחרות; ברגע שמקבלים את ההנחה כי העיסוק הפוליטי הוא בגדר מעשה אומנות, הרי שמתוקף כך גם מתחייבת המסקנה שהכישרון לעסוק בתחום, אינו נרכש, אלא בהכרח מולד.

מאת: חגי הופרפוליטיקה 10/01/162820 צפיות
הימין מחזיק באידיאולוגיה של ארץ ישראל השלמה שהובטחה לאבות, והשמאל מחזיק באידיאולוגיה של הישמעות לחוק הבינלאומי המורה להשיב שטחים כבושים ולחובה המוסרית שלכל אדם יהיו זכויות בסיסיות, שכוללות גם זכות בחירה וייצוג, אבל אלה ואלה מכופפים את האידיאלים הנעלים שלהם בפני המציאות והריהם ריאליסטים-פרגמטיסטים.

מאת: חגי הופרפוליטיקה 05/07/152669 צפיות
ראשית אומר כי איני חושב שבדברים הבאים אחדש הרבה, שהרי הסכסוך הישראלי-פלסטינאי כה ממשוך שהכול כבר נאמר עליו ותמונת המצב ידועה. ובכל זאת.

מאת: אברהם פכטרפוליטיקה 12/12/138020 צפיות
בכנס, במכללה האקדמית נתניה, שעסקה בנושא של החלטת בג"צ, להדיח ראשי עיר מכהנים, עקב חשדות למעשי עבירה שנעברו לכאורה בתפקידם, השתתפו פרופ' פרידמן, שר המשפטים לשעבר, והשופט העליון אליהו מצא לשעבר. שניהם היו בדעה כי בג"צ הלך רחוק מדי, מעבר לסמכויותיו וגילה אקטיביזם שיפוטי מנוגד לחוק הכנסת. לדעתי – כשנוצר וואקום או לאקונה בחוק או איחור וגמגום מצד הכנסת, יכול בג"צ למלא את החור השחור בהתנהלות הציבורית ובמלחמה בשחיתות בפסיקה אקטיביסטית עד לחקיקה בכנסת.

מאת: אברהם פכטרפוליטיקה 16/05/131889 צפיות
שלטון חזק, שלטון בעל יכולת פעולה רחבה ללא סחיטה ואיומים מצד רסיסי מפלגות, הוא לטובת העם עם ארגז כלים דמוקרטי לשלטון יציב. אחוז חסימה של 4% - אינה המצאה רגעית וכבר דנים בסוגיה זו, מזה שני עשורים. חסימה של מפלגות קטנות – אינה פגיעה במיעוט ולא פגיעה בחופש ההתארגנות או הבעת דעה ועמדה. כדי להתמודד ולהשפיע, אפשר להתאחד, אפשר להתאגד ואפשר גם להצטרף כסיעה למפלגות קיימות. משילות טובה ונמרצת – היא גם צורך וגם הכרח.

מאת: ענת רובינרפוליטיקה 29/03/132204 צפיות
מאות לוביסטים פועלים בכנסת. האם פעולתם טובה היא או רעה?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica