חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עד היכן מגיעה הזכות לשם טוב?

עד היכן מגיעה הזכות לשם טוב?

מאת: עו"ד  פלי הלפרן

הקדמה: הזכות לשם טוב מעוגנת בישראל בחוק לשון הרע, כפי שיודע כל עורך דין לשון הרע. שימוש בחוק לשון הרע יכול שיעשה במידה ופורסמו כנגד אדם דברים מכפישים שנועדו להשפילו ולבזותו, ונשמעו על ידי אדם זולת האדם שעליו נאמרו הדברים. קריטריונים נוספים מופיעים בחוק לשון הרע, ועל פיהם ניתן להגיש תביעה אזרחית או אף כתב אישום פלילי על ידי עורך דין לשון הרע. כנגד הזכות לשם טוב, עומד חופש הביטוי, שמוגן אף הוא על ידי בתי המשפט. בתי המשפט, על מנת להכריע בתביעות לשון הרע שהוגשו על ידי עורך דין לשון הרע, עורכים איזון בין הזכות לשם טוב לבין חופש הביטוי.

חופש הביטוי בישראל- יציר פסיקה

חופש הביטוי אינו מעוגן בחקיקה בישראל, אלא הוא יציר פסיקה ומהווה נגזרת של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. עם זאת, יש לזכור כי הזכות לשם טוב כן מעוגנת בחקיקה הישראלית, כאמור- בחוק לשון הרע. חופש הביטוי, מכוח היותו חירות הכרחית במשטר דמוקרטי, זוכה להגנה נרחבת בפסיקה הישראלית. חופש הביטוי מאפשר לאזרחי המדינה להתבטא באופן חופשי ובכך להביא את עצמם לכדי מימוש עצמי. החלופה, כלומר סתימת פיות, היא חלופה הנהוגה במשטרים דיקטטוריים וחשוכים.

הזכות לשם טוב- יצירת חקיקה

בניגוד לחופש הביטוי, הזכות לשם טוב מעוגנת בחוק לשון הרע. זכותו של אדם ששמו לא יוכפש הינה זכות בעלת חשיבות כלכלית עליונה על חייו של אדם, וכמובן- חשיבות משפחתית, חברתית ועוד, ועל כן, יבחר אדם לפעמים, באמצעות עורך דין לשון הרע, להגיש תביעה כנגד אדם שהכפישו.

אדם ששמו הוכפש, רשאי, על ידי עורך דין לשון הרע, להגיש תביעה אזרחית או פלילית כנגד האדם שפרסם כנגדו, על פי הקריטריונים הקבועים בחוק לשון הרע, דברי בלע. המחוקק מכיר בכך ששמו של אדם הינו אחד הנכסים החשובים ביותר שבבעלותו, וכי פגיעה בהזכות לשם טוב עשויה לפגוע פגיעה אנושה באדם שכנגדו נאמרו הדברים.

האיזון בין הזכות לשם טוב לבין חופש הביטוי

הזכות לשם טוב, כזכות חוקית בישראל, מתנגשת פעמים רבות עם חופש הביטוי, המעוגן אף הוא בפסיקה ענפה של בתי המשפט- זאת יודע כל עורך דין לשון הרע. בחוק לשון הרע, נקבע כי לא כל אמירת דברים חמורים כנגד אדם, יכנסו תחת ההגדרה של "לשון הרע", ובכך, חוק לשון הרע מסייע לגדור אף את חופש הביטוי.

חוק לשון הרע מגדיר מהו פרסום מותר ומהו פרסום אסור, ובתי המשפט דנים ומפרשים בכל מקרה לגופו, האם הדברים שאמר אדם על חברו מהווים עוולה אזרחית, או עבירה פלילית.

למעשה, החלוקה בחוק לשון הרע נעשית כך- תחילה מוגדרים מקרים שיחשבו להוצאת לשון הרע, דברים האסורים בפרסום. דברים שלא נכנסו בגדר לשון הרע, הם דברים המותרים בפרסום.

לאחר מכן, מגדיר חוק לשון הרע מהם המקרים בהם נתבע או נאשם בתביעת לשון הרע שהוגשה על ידי עורך דין לשון הרע, רשאי להתגונן מפני תובעו. טענות הגנה אלה - אמירת דברים המותרים בפרסום, אמירת דברים בתום לב (ללא דרישה כי הדברים שנאמרו יוכחו כדברי אמת), או טענת אמת בפרסום ועניין לציבור.

משום ההפשטה הקיימת לעיתים קרובות במושגים "הזכות לשם טוב" ו"חופש הביטוי", בתי המשפט נדרשים לבחון כל תביעת לשון הרע לגופה, תוך היעזרות, לרוב, בהנחיה כללית של תקדימים משפטיים.

עם זאת, יש לזכור כי בתי המשפט נוקטים מדי פעם בפעם ב"קו מחשבה" שונה, והאיזון בין חופש הביטוי להזכות לשם טוב משתנה ואינו נשאר זהה במרוצת השנים. המחוקק אף ניסה, באמצעות חוק לשון הרע, לתחום את גדרו של "לשון הרע", בכך שקבע כי במקרים חריגים המנויים בחוק, ניתן לפרסם דברים מכפישים כנגד אדם. כך למשל, נקבע בסעיף 13 לחוק לשון הרע, כי פרסום ההליכים בישיבות הכנסת אינו מהווה הוצאת לשון הרע.

לסיכום, הזכות לשם טוב וחופש הביטוי, שתיהן זכויות בעלות משקל רב במשפט הישראלי. הראשונה מעוגנת בחקיקה בחוק לשון הרע, והשנייה מעוגנת בפסיקה רחבה של בתי המשפט, ונחשבת לנגזרת חשובה של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

שום חשיבותן, בתי המשפט נאלצים לעיתים קרובות לערוך איזון בין הזכות לשם טוב לבין חופש הביטוי במשפטים על פי חוק לשון הרע. בתי המשפט מכירים בכך ששמו הטוב של אדם מהווה נכס חברתי וכלכלי ממעלה ראשונה, ומאידך, הם מכירים בכך שחופש הביטוי הוא חלק בלתי נפרד מחיים בחברה דמוקרטית.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד פלי הלפרן

מאת: עו"ד פלי הלפרןחוק ומשפט - כללי24/06/121048 צפיות
עורך דין! הקמת אתר אינטרנט למשרדך היא הדרך הנוחה והטובה ביותר להציג את משרדך לקהל לקוחות פוטנציאלי המחפש את שמך ברשת האינטרנט.

מאת: עו"ד פלי הלפרןחוק ומשפט - כללי19/04/121109 צפיות
תובענה ייצוגית מוגשת על פי חוק תובענות ייצוגיות. התוספת השנייה לחוק תובענות ייצוגיות קובעת באילו מקרים ניתן להגיש תביעה ייצוגית, וזוהי רשימה סגורה של מקרים.

מאת: עו"ד פלי הלפרןחוק ומשפט - כללי19/04/121046 צפיות
תובענה ייצוגית היא כלי דיוני לניהול תביעות רבות בעלות ערך כספי פעוט, על ידי ניהולן בתור תביעה אחת מרוכזת, לרוב על סכום כספי גבוה שיתחלק בין התובעים.

מאת: עו"ד פלי הלפרןפלילי18/04/121205 צפיות
מדוע חשוב לפנות לעו"ד פלילי כאשר אנו מתמודדים עם משפט? עו"ד פלילי מומחה בתחומו עשוי להביא לזיכוי או להסדר טיעון מקל ומכאן חשיבות הפניה לעו"ד פלילי.

מאת: עו"ד פלי הלפרןדיני משפחה06/02/121528 צפיות
התעללות בילדים אינה תופעה נדירה. במדינות רבות בעולם המערבי ובשאר העולם קיימת תופעה של התעללות פיסית, נפשית ומינית בילדים, המשאירה אחריה תוצאות הרסניות.

מאת: עו"ד פלי הלפרןנזיקין05/01/121455 צפיות
אילו מקרים מעניינים הובאו בפני בית המשפט בגין לשון הרע שפורסם בעיתונות הכתובה? פרסום לשון הרע בעיתון לרוב פוגע באדם שעניינו פורסם, במידה רבה, בשל תפוצת העיתון.

מאת: עו"ד פלי הלפרןרשלנות רפואית13/12/11988 צפיות
מעוניין להגיש תביעת רשלנות רפואית? מה חשוב לדעת לפני שמגיעים תביעת רשלנות רפואית. האם חלה התיישנות? האם ניתן לבסס קשר בין הטיפול לבין הנזק? מהו היקף הנזק? ועוד.

מאמרים נוספים בנושא חוק ומשפט - כללי

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/231579 צפיות
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/08/212063 צפיות
https://www.tel-aviv.gov.il/Residents/Construction/DocLib1/%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA%20%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D.pdf

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/06/211918 צפיות
מדיניות אכיפת עבירות תכנון ובניה – הרשות לאכיפה במקרקעין מדיניות אכיפה הינה כלי מרכזי הנתון בתחום האכיפה באמצעותו מבטיח הגוף האוכף למקד את משאביו המוגבלים בעבירות המשמעותיות ביותר ובאופן האפקטיבי ביותר. מיקוד משאבי האכיפה לפי סדרי עדיפות קבועים מראש מאפשר הגברת אפקטיביות האכיפה באמצעות פעילות יזומה, צמצום המשאבים המופנים כלפי עבירות בעלות ערך נמוך יותר, והבטחת השוויון באכיפה. יובהר, כי מדיניות אכיפה היא מסמך המתווה את הדרך אך אינו מסמך מחייב, שלא מאפשר בחינה מחודשת, עדכון וסטייה ממנו במקרים שיש לכך הצדקה.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי28/01/211565 צפיות
על מנת להבין מדוע אדם ניגש על מנת לבצע תרגום של תעודות ומסמכים רשמיים מסוימים צריכים להבין את התהליכים שאותם עוברים אנשים ברחבי העולם כולו.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי15/01/211245 צפיות
מתי נדרש לפעולה של תרגום עבור תעודת לידה?

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי13/12/201788 צפיות
הרשויות ממשיכות בקצב רב בהוצאת צווי הריסה. מאמר שכדאי לקרוא אם ביצעת חריגות בניה , ביקרו או רוצים לבקר בנכס מטעם הפיקוח על הבניה/ הוועדה לתכנון ובניה או שכבר הוזמנת לשימוע או אולי כבר קיבלת צו הריסה. המאמר מיועד לכל העוסקים בתחום. עורכי דין, שמאים, מהנדסים, קבלנים, וועדי בתים, אדריכלים, מפקחי בניה ועוד.

מאת: עופר שלוחוק ומשפט - כללי08/10/201518 צפיות
הסכם מייסדים מוצלח בחברות סטארט אפ

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica