חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אלון וניני - סוגיית הרישום הפלילי בישראל

מאת: אלון וניניפלילי29/02/20121228 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מהו רישום פלילי? מדוע יש צורך במחיקת רישום פלילי ואיך זה נעשה? על פי חוק, על משטרת ישראל לנהל מרשם פלילי על כל אדם שהורשע או שניתנה על ידי הגורמים השונים לגביו, החלטה על סגירת תיק על פי חוק. המידע במרשם כולל גם פרטים של גורמים המדווחים על עבירות למשטרה, כמו לדוגמא: מס ערך מוסף, מס הכנסה, מצ"ח וכדומה.

גורמים אלו, מחוייבים להעביר המידע הרלוונטי לרשות החוקרת, שתפקידה לנהל את המרשם הפלילי. רבים טועים בהערכת "יושרם" בפני הרשות החוקרת, ובפני הציבור ככלל. המסוף המשטרתי מכיל בתוכו רישומים פליליים של אדם. רישומים אלו גולמים בחובם פרטים רבים שונים, ויהיו שיאמרו גם משונים. יכול להיווצר מצב בו אדם סבור שעברו נקי מאשמה, אולם בפועל, במסוף מתועדים דברים אחרים ויש לעשות מספר פעולות שיביאו למחיקת רישום פלילי.

כל אדם זכאי לעיין ולקבל את גיליון הרישום הפלילי שלו, בתמורה להצגת תעודת זהות או על ידי מתן ייפוי כח, מילוי בקשה ותשלום אגרה בדואר. לרוב, נדרשים לגיליון זה, כאשר מעוניינים להתקבל למקום עבודה.

  • המעסיק מעוניין, לרוב, להכיר את המועמד האופציונאלי לעבודה, ואת היכרותו עם הרשות החוקרת. בשלב זה נדרש אדם להציג את הרישומים הפליליים שיעידו על עברו.

חקירה מהעבר, גם אם קצרה ונראית על פניה זניחה, תלונה נגדנו, גם אם בוצעה לפני זמן רב, מעצר, עיכוב לצורכי חקירה, מכתב שנשלח בעבר או מפגמים בירוקרטיים אפילו לא נשלח המעיד על סגירת תיק מחוסר עניין לציבור או חוסר ראיות, חקירה שנפתחה על כמות קטנה של סם מסוג גראס, או תלונה על אלימות במשפחה, גם אם בגלל סטירת לחי לילד "מטעם חינוכי", ושוטר אמר לכם "שאין מה לדאוג" משום שזה לא מעניין אף אחד (לשיטתו...), כל אלו עלולים להטיל כתם על כבודו ושמו הטוב של האדם, לעיתים ללא כל עוול בכפו.

זיכרו כי כל סגירת תיק פלילי, בעילה של "חוסר ראיות" או "היעדר עניין לציבור" מותירה רישום פלילי במסוף המשטרתי!
לצורך ניקוי מוחלט של הרישום, יש להגיש בקשה למחיקת רישום פלילי.

בסוג אחר של מקרים, אדם הורשע במעשה פלילי על סמך הודאתו או על סמך משפט פלילי שהתנהל נגדו. במקרים אלו, לית מאן דפליג כי קיימת הרשעה, פועל יוצא הוא שגיליון הרישום הפלילי אינו נקי, "תעודת יושר" אינה מעידה על יושר, והתוצאה מבחינת קבלה למקומות עבודה היא חד משמעית – עברכם אינו נקי! יודגש, כי לרוב, מעסיק אינו רשאי לדרוש את הגיליון של הרישום הפלילי, מדובר, במקרים רבים בעבירה פלילית, אולם בפועל, אין מועסק המעוניין להביא עובדה זו בפני מעסיק אופציונאלי, משום שאז סיכוייו להתקבל לעבודה המיוחלת יקטנו מתמיד.

אנו מתמחים, במחיקת רישום פלילי הן מכח שינוי של עילות סגירה והן מכח הרשעה. חשוב לטעון הטענות הנכונות מהבחינה העובדתית והמשפטית, כולל נסיבות משתנות, תוך שימוש בפסיקה מתאימה, ולנהל "קרב" לטיהור שמו הטוב של אדם ולניקיון הרישום, בין אם על ידי שינוי עילת סגירה והפעם "לעילה המוצדקת" ובין אם על ידי טיעונים משפטיים שיביאו למחיקת רישום פלילי. ההליך יכול להימשך כמספר חודשים. הדרך לנקות "עברו של אדם" מתחילה, לרוב, בפנייה בבקשה מתאימה, לתובע המשטרתי או לאחראי בפרקליטות (לפי העניין) ומטרתה לשנות את עילת הסגירה לחוסר אשמה, או במילים אחרות- לניקוי מוחלט של גיליון הרישום הפלילי. הבקשה חייבת להיות מנומקת היטב, מעוגנת בפסיקה מתאימה, טענות משפטיות, נסיבות המקרה, נסיבות שהשתנו, הזמן שחלף, מצב בריאותי וכד'.

במקרים מתאימים, כך לדוגמא- כשאין נימוק ממשי לסירוב לשנות עילת סגירה שתוביל למחיקת רישום פלילי, פתוחה הדרך לעתירה מתאימה בפני בג"ץ (בית דין גבוה לצדק).

כשמוגש כתב אישום והנאשם מורשע בעקבותיו, המשמעות היא שבית משפט קבע שיש לו רישום פלילי. האפשרות שהיתה לנאשם היא לערער על פסק הדין של בית המשפט קמא. בחלוף זמן הערעור או עם דחיית הערעור, נותר למורשע רישום פלילי.

עם זאת לא הכל אבוד. המחוקק איפשר בחקיקה מסודרת, לפנות לנשיא המדינה, בבקשה לחנינה שתגרום מחיקת רישום פלילי. על הבקשה להיות מנומקת, מגובה בטענות משפטיות ועובדתיות, לרבות נסיבות המקרה והנסיבות העכשוויות, מצב בריאותי, מצב משפחתי, חלוף הזמן, הדגשת דרכו הנורמטיבית של האדם, נסיבות הודייה, נסיבות טראגיות ואחרות, וכד'.

הפנייה הראשונה לגורם המחליט קרדינאלית לגורל הרישום הפלילי, משום שהיא מאפשרת לכם לפרוס את מירב ומיטב טענותיכם. בקשה שתוגש שלא בדרך מקצועית, עלולה לאיין מתוכן בקשה מנומקת שתוגש לאחריה בכדי "לשפר את המצב".


אגב אורחא יודגש, כי לרגל מאורעים חשובים קיימת מגמה של הקלה במתן חנינות. כך לדוגמא: לרגל 60 שנים להיווסדה של מדינת ישראל, התקבלה החלטה להקלה במתן חנינות. יצויין, כי הדגשים הם על עבירות קלות יחסית שבוצעו על ידי אנשים חולים או אנשים מבוגרים.

דרך נוספת העומדת לאדם שהורשע, היא להסתמך על תקופות של התיישנות ותקופת של מחיקת ההרשעה. קיימים חוקים, כפי שיפורטו בפרקים הרלוונטיים, הקובעים תקופות ההתיישנות של החלטות או פסקי דין. יודגש כי לרוב, הרשעה שחלפו עשר שנים מתום תקופת ההתיישנות שלה, היא הרשעה שנמחקה. המשמעות אינה מחיקה פיזית ממאגר המרשם הפלילי, אלא צמצום מספר הגופים הרשאים לקבל את המידע ולכן מומלץ מסיבות אלו לדאוג למחיקת רישום פלילי.

בפועל, כל אדם זכאי לעיין בגיליון הרישום הפלילי שלו, אולם לא כל גוף זכאי לקבל המידע האמור, לפיכך על מנת לעמוד על זכויותיו של הנאשם ולמצותם, חשוב לוודא את תקינות המרשם.

מומלץ להגיש את הבקשה או העתירה על ידי עורך דין שעוסק בתחום, לרבות מסמכים היכולים לסייע, לתמוך בממצאים עובדתיים וטענות משפטיות, לרבות פסיקה מתאימה, לבחון את נסיבות המקרה ונסיבות הזמן שחלף, לעדכן במצב בריאותי ובמצב משפחתי, ובעיקר לא להקל ראש בחשיבותו של המרשם הפלילי ובמשמעות של מחיקת רישום פלילי

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד אלון וניני

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אלון וניני

מאת: אלון וניניייעוץ משפטי27/03/121587 צפיות
עו"ד אלון וניני מסכם באופן נרחב את השימוש בעדי מדינה במשפט הישראלי הלכה למעשה

מאת: אלון וניניפלילי27/03/121267 צפיות
עו"ד אלון וניני מסקר באופן נרחב את סמכויות המעצר במדינה.

מאת: אלון וניניפוליטיקה 28/02/121956 צפיות
הפרדת הדת מהמדינה היא רעיון במחשבה המודרנית, כאשר הגישה היא שראוי למבני המדינה או הממשלה הלאומית להיות נפרדים מן המוסדות הדתיים. רעיון זה לרוב מורכב משני חלקים עיקריים, חילוניות המשטר וחופש מדת ברמת המדינה, ומתן חופש דת לפרט ולקהילה מצד המשטר.

מאת: אלון וניניחוק ומשפט - כללי27/02/121366 צפיות
עו"ד אלון וניני נותן סקירה על מעמד עד מדינה במשפט הישראלי

מאת: אלון וניניחברה ומדינה - כללי25/01/121281 צפיות
עו"ד אלון וניני מנסה לסכם את הוכוח לגבי כינונה של חוקה במדינת ישראל ומתאר את השלבים בהתפתוחתה של חוקה במדינה.

מאת: אלון וניניחוק ומנהל18/01/128155 צפיות
אלון וניני מסכם את המלחמה בין זכות הפרט למצפון לבין זכות המדינה להגן על אזרחיה בהתאם לכך נבחנת חוקיות ההחלטה של שר הביטחון שלא להעניק לעותרים פטור מחובת שירות מילואים בשל טעמים שבסרבנות מצפון סלקטיבית.

מאת: אלון וניניפלילי16/01/121044 צפיות
אלון וניני נותן סקירה קצרה על האבחנה בין עסקאות והסדרי טיעון שמגיע המדינה עם נאשים.

מאמרים נוספים בנושא פלילי

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/11/201367 צפיות
כיצד תרגישו אם ביום בהיר אחד ידפקו לכם על הדלת וימסרו לכם ביד "צו הריסה מנהלי"? או אולי תמצאו את צו ההריסה מודבק על המבנה או סתם זרוק בכניסה לבניין. מדובר ככל הנראה על הסיטואציה שלא הייתם מוכנים לה או רוצים להימצא בה. בעקבות הלשנה של "שכנים טובים" או עקב ערנות של מפקחי הבניה זה בהחלט יכול לקרוא גם לך אם בנית ללא היתר. רבים נאלצים להתמודד עם מציאות שכזאת לראשונה, מבלי שיהיו מודעים לזכויות, החובות ודרכי הפעולה הרלוונטיות להם.

מאת: בנימין קלינגרפלילי08/09/201186 צפיות
1. עבירות מינהליות (א) שר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות כי עבירה על הוראה שנקבעה בחוק מהחוקים המנויים בתוספת או התקנות שהותקנו לפיו, שאינה פשע, היא עבירה שבשלה ניתן להטיל קנס בדרך מינהלית (להלן - עבירה מינהלית); הקביעה יכול שתהיה דרך כלל, בתנאים או בסייגים. (ב) תקנות לפי סעיף קטן (א) טעונות הסכמת השר הממונה על ביצועו של החוק שלפיו נקבעה העבירה, ואישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת (להלן -הועדה). (ג) נקבע בתקנות לפי סעיף קטן (א) כי עבירה פלונית היא עבירה מינהלית, יחולו הוראות חוק זה גם לגבי עבירה

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/09/191564 צפיות
אכיפה שיפוטית סימן ה' לחוק התכנון והבנייה: באחריות יחידת החקירה בוועדה המקומית לבצע חקירה בהתאם להנחיות ולכללים שמפורסמים מעת לעת על מנהל היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבניה. ובסיום החקירה להעביר לתובע את חומר החקירה להכרעה בדבר העמדה לדין והגשת כתב אישום.

מאת: אבי דוידיפלילי21/11/181467 צפיות
עורך דין פלילי בצפון מסביר על תנאים של שחרור בערבות ועל הסיכויים לאישור בקשת השחרור בערבות.

מאת: שירה אלהפלילי27/07/161899 צפיות
אדם בן 39, ללא עבר פלילי, מכר לחבריו סם מסוג חשיש בכמה הזדמנויות שונות. בית המשפט, בצעד חריג ביותר, החליט שלא להרשיע אותו, והסתפק בלשלוח אותו לבצע שירות לציבור.

מאת: אופירפלילי05/04/161932 צפיות
יש מסמכים שעבורם תרגום נוטריון הוא מתבקש והגיוני אך יש גם סוגים נוספים של תרגום נוטריון שמעט מפתיע שיש צורך לגביהם בתרגום מיוחד של נוטריון.

מאת: אלעד שנירפלילי17/03/162532 צפיות
הטרדות מיניות אינן נחלתם של מבוגרים בלבד, והן מתרחשות גם בקרב בני נוער. מהו היחס של החוק לקטין המטריד מינית? כיצד בית הספר מטפל באירוע הטרדה מינית? וכיצד ניתן לזהות שהילד שלך מוטרד מינית? על כך במאמר שלפניכם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica