חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מהם הסיבוכים האפשריים בניתוח קיסרי?

מאת: אילון לחמןהריון ולידה11/09/2012939 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

באיזה מקרים יש לבצע ניתוח קיסרי?

ניתוחים קיסריים מתבצעים בשלושה מקרים עיקריים: סיבוכים רפואיים הקיימים אצל האם, או סיבוכים רפואיים הקיימים אצל העובר, סיבוכים הקיימים בשלייה.

סיבוכים אצל האם:

בעיות לב, לחץ דם גבוה, בעיות בעמוד השדרה – כל אלה יכולים לגרום לקושי מצד האם לסבול את הצירים ולחוסר יכולת וכוח לדחוף את התינוק החוצה.

בנוסף, במידה והאם סובלת מרעלת הריון קשה או שההריון מתרחש בגיל מבוגר- מומלץ לקבוע מועד לניתוח קיסרי לפני הלידה.

ליקויים במבנה אגן הירכיים כתוצאה מבעיה מולדת או בעקבות תאונה וכד'.

אם האם עברה שני ניתוחים קיסריים קודמים, באופן אוטומטי מתבצע ניתוח קיסרי בלידה השלישית, זאת עקב חשש לקרע ברחם.

סיבוכים אצל העובר:

תנוחת העובר לפני היציאה – העובר צריך להיות במצב בו הראש מתמקם בכניסה לתעלת הלידה. כל מצג אחר, דורש ניתוח קיסרי. אם יודעים מראש שהעובר לא נמצא בכיוון הנכון, ניתן לבצע היפוך של העובר – ואז למנוע ניתוח.

מצוקת עובר – מצב זה יכול להתבטא בכך שהעובר לא מקבל מספיק חמצן ונוזלים, בעקבות סיבוך כמו חבל טבור הנכרך סביב צווארו. מצב זה, שיכול לקרות תוך כדי הלידה עצמה, דורש לעצור את הכל ולבצע ניתוח דחוף. לדוגמא קשר בחבל הטבור או שהוא נכרך סביב הצוואר. המצוקה מאובחנת בדרך כלל באמצעות מכשיר המוניטור אליו מחוברת האם בזמן הלידה.

חוסר התפתחות תקינה של העובר – במידה וקיים פיגור קיצוני בהתפתחות העובר קיים סיכוי שהוא לא יעבור לידה רגילה כי הוא קטן וחלש מדי. זו הסיבה שרוב הפגים נולדים בניתוח קיסרי.

משקל העובר – אם משקל העובר מוערך בסביבות ה- 4500 גרם, יבוצע ניתוח קיסרי מראש, כדי לחסוך לידה קשה ופגיעות אפשריות הן אצל העובר והן אצל האם.

סכרת הריונית – עוברים של אמהות הסובלות מסכרת הריונית זקוקים לניתוח קיסרי, במידה ומשקל העובר הוא 4000 גרם או יותר, מכיוון שקיימת אצלם הצטברות יתר של שומן בכתפיים, דבר היכול לגרום ל"היתקעות" בתעלת הלידה לאחר יציאת הראש ("פרע כתפיים").

דיספרופורציה בין הראש העוברי לאגן האם – מצב שבו פתיחת הצוואר אינה מתקדמת במשך מספר שעות, או כאשר ראש העובר לא עובר את תעלת הלידה.

סיבוכים בשלייה:

שליית פתח – מצב בו השלייה חוסמת את פתח היציאה מהרח וחוסמת את המעבר של העובר ממנו.

מצב של אי ספיקת שלייה בו היא אינה מתפקדת ואינה מספקת זרימות דם תקינות.

היפרדות מוקדמת של השלייה – מצב בו השלייה נפרדת מקיר הרחם.

מה הסיבה לעליה בכמות הניתוחים הקיסריים?

הסיבה העיקרית לעלייה במספר הניתוחים הקיסריים הוא שכיום נהוג לבצעם לפי בקשת האישה. בנוסף, כיום ניתן לאבחן בצורה טובה יותר בעיות בריאות הדורשות ניתוח קיסרי. לכך יש להוסיף את ההתפתחות הטכנולוגית המאפשרת לבצע את הניתוחים בצורה פשוטה, בטוחה ונוחה יחסית.

איך מתבצע הניתוח הקיסרי?

הניתוח הקיסרי מתבצע על ידי חתך רוחבי בבטן התחתונה. לאחר שמבצעים את החתך, פותחים את שכבות הבטן, מגיעים לרחם ומוציאים את התינוק. הניתוח דורש בדרך כלל הרדמה של חצי גוף.

מהם הסיכונים הכרוכים בניתוח קיסרי?

כמו בכל ניתוח יש סיכון לפגיעה באיברים הנמצאים סמוך לאיזור הניתוח, כמו שלפוחית השתן והמעיים. ייתכן ויתפתח גם תהליך דלקתי באיזור הבטן וכן התרחשות של דימום חזק ואיבוד דם גדול.



ד"ר אילון לחמן הוא בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון ומומחה בכיר לגיניקולוגיה ומיילדות ומנתח בעל מוניטין. הוא נחשב לרופא מהשורה הראשונה בזכות רמתו המקצועית הגבוהה והשיטות החדשניות אותן הוא מיישם בעבודתו. כיום מנהל ד"ר לחמן שתי קליניקות משגשגות: האחת ליד בית-חולים "אסותא" בתל-אביב והשנייה באילת. הוא מנתח בכיר בבית חולים "אסותא" ומיילד באופן פרטי בבית-חולים "לניאדו". לייעוץ והזמנת תור - 03-5462965
 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
ד"ר אילון לחמן, רופא נשים (גניקולוגיה ומיילדות). בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון ומומחה בתחום הגניקולוגיה ומיילדות ומנתח בעל שם ומוניטין. נמנה מבין הגניקולוגים המובילים בארץ  וזאת בעקבות מקצועיות ושיטות חדשניות אותן הוא מיישם בעבודתו באופן תדיר.
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אילון לחמן

מאת: אילון לחמןבריאות נשים20/01/147860 צפיות
גיל המעבר הוא תופעה חדשה יחסית, שנולדה עקב כך שתוחלת החיים הוארכה. אם לפני כ-150 שנה, תוחלת החיים של נשים הייתה עד גיל 50, כעת תוחלת החיים בעולם המערבי היא עד גיל 84.

מאת: אילון לחמןבריאות נשים22/12/131195 צפיות
בדיקת האולטרסאונד היא בדיקה שבה מתאפשר מבט על העובר ברחם בזמן אמת ובחינת מצבו הבריאותי ותנועותיו, דרך שידור של גלי קול וקליטת הדים מוחזרים. בדיקות האולטרסאונד נועדה למטרות רבות במהלך ההריון, כמו: קביעת מיקום ההריון ותקינותו, בדיקת מספר העוברים, תיעוד גיל ההריון, ביצוע בדיקות אנטומיות כמו שקיפות עורפית וסקירת מערכות, הערכת משקל העובר וקביעת מיקום השלייה.

מאת: אילון לחמןבריאות נשים04/11/13949 צפיות
בימים האחרונים השתתפתי בכינוס שדן בעתיד הרפואה ההריונית והעוברית בנוכחות מנהלי מחלקות בכירים מכל הארץ. במהלך הכינוס הועלתה בין השאר סוגיית העישון בקרב נשים הרות. בכינוס אף הועלתה הצעה להמליץ לנשים מעשנות, להפסיק לעשן שלושה חודשים לפני הכניסה להריון.

מאת: אילון לחמןבריאות נשים13/10/13891 צפיות
נשים רבות שהשימוש בגלולות למניעת הריון לא נוח עבורן, יכולות מזה מספר שנים להשתמש במדבקות למניעת הריון. המדבקות האלה, כך מסתבר, נוחות לשימוש ובעלות אפקט זהה לזה של גלולות.

מאת: אילון לחמןבריאות נשים03/10/131052 צפיות
כריתות רחם הן ניתוח נפוץ בקרב נשים. ניתוח זה מתבצע דרך הבטן או הנרתיק, בהתאם לאופי הבעיה: רחם שרירני, גידולים ממאירים, דימומים שאינם סדירים, צניחת רחם ועוד.

מאת: אילון לחמןבריאות נשים01/08/131053 צפיות
חלק מהנשים ההרות מרגישות שהן עצמאיות מספיק ומעוניינות "להרגיש" את חווית הלידה, ולכן בוחרות ללדת בבית בלידה טבעית. בישראל מדובר במיעוט של נשים שבוחרות ללדת בבית.

מאת: אילון לחמןבריאות ורפואה כללי02/06/131627 צפיות
לעתים עולות מספר שאלות בנושאי הריון שלא תמיד יודעים כיצד לתת עליהן מענה. הפוסט הנ"ל בא על מנת לעשות סדר בדברים.

מאמרים נוספים בנושא הריון ולידה

מאת: tiloniהריון ולידה17/01/214419 צפיות
לפניכם השוואת יתרונות וחסרונות עבור 2 המוצרים הנפוצים להכנת בקבוק לתינוק - קומקום חשמלי או מכונה להכנת בקבוק?

מאת: יעל במרכזהריון ולידה25/09/201469 צפיות
יציבה בתקופת ההריון בגלל העומס ההולך וגובר על גופה, נתקלת האישה בהריון בקשיים שלא הכירה בעבר. מצבי יום-יום כגון עמידה (ממושכת), ישיבה, שכיבה, או הרמת חפץ מקשים עליה יותר מתמיד ומחייבים התייחסות מיוחדת מצדה. ההצעות המובאות כאן נועדו להקל עליה לתפקד במצבים אלו.

מאת: אלעד אוחנההריון ולידה23/11/192033 צפיות
צילומי ניו בורן נערכים על-מנת ליצור עבורכם זיכרונות בלתי נשכחים מהימים בהם הרך הנולד היה עדיין רך, עדין וחמוד. על מנת שרגעים אלו באמת ייזכרו כצבעוניים ויפים, כדאי להתכונן מבעוד מועד.

מאת: moraleהריון ולידה08/04/182407 צפיות
לכל אחד מאיתנו יש תקופות רבות שיכולות להיות מרגשות מאוד בחיים אך האמת היא שאין עוד תקופה כמו ההיריון. זו תקופה שבה לא רק הגוף משתנה אלא גם הרגשת הפנימיים וזו תקופה שמגיעה תמיד עם הרבה תקווה והתרגשות. לכן ברור מדוע כל אישה תרצה לעשות הכול כדי לזכור את הרגעים האלה ולכן צילומים של היריון זה לא מהדברים שכדאי לוותר עליהם.

מאת: moraleהריון ולידה08/04/181622 צפיות
בשנים האחרונות אנחנו יכולים לראות יותר ויותר נשים אשר נמצאות בתקופת הריון, אשר מבקשות לתעד את עצמן בעזרת צילום הריון. בין אם מדובר בנשים נשואות ובין אם לא, בין אם מדובר בנשים שזה הריונן הראשון או הריון אחר.

מאת: moraleהריון ולידה28/01/181578 צפיות
התפתחות של תינוק היא דבר מופלא שכל הורה נהנה לצפות בה ומתרגש ממנה, לא משנה אם מדובר בתינוק ראשון או חמישי. השלבים אותם הוא עובר, בין אם זה עד למצב בו הוא יכול לדבר בצורה חופשית, ללכת, לשבת, ולעשות דברים נוספים אשר עבורנו כאנשים בוגרים הם ברורים מאליהם, אך אנו יודעים שגם אנחנו עברנו את אותו תהליך בדיוק כשהיינו תינוקות וגם ההורים שלנו הסתכלו עלינו בהתרגשות ובציפייה, בשביל לראות את תהליך ההתפתחות שלנו.

מאת: moraleהריון ולידה16/11/172297 צפיות
אחת הבעיות המוכרות ביותר אצל תינוקות היא בעיית גזים. אומנם אין הסבר מדעי מדוע זה קורה, חוקרים רבים בוחנים את הנושא ולא תמיד יודעים להסביר למה הבעיה קיימת אצל תינוקות יותר מאשר אצל אנשים מבוגרים, למרות שהערכה היא,

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica