חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כל מה שצריך לדעת על כאבים ביחסי מין - אילון לחמן

שני סוגים של כאבים – נפשיים ופיזיים.

על פי רוב, ניתן לחלק את סוגי הכאבים ביחסי המין לשתי קבוצות עיקריות: האחת קשורה במישרין למצוקות על רקע נפשי (המכונים בעגה הרפואית וגיניזמוס) שמהן סובלת נכון לאותו הרגע או סבלה בעבר האישה. בחלק מהמקרים מדובר על כאבים שמקורן בטראומה נפשית שחוותה המטופלת בגיל הילדות. הטיפול בבעיות מסוג זה מתבצע במרפאות לטיפול המיני תוך שימת דגש על השילוב שבין הטיפול הנפשי לזה הפיזי.

הקבוצה הגדולה השנייה קשורה למכלול רחב של בעיות גופניות המתחלקות לבעיות שעיקרן במומים גופניים מובנים או לחילופין בדלקות וזיהומים למיניהם. באם מדובר במומים מובנים הכוונה היא בעיקר למומים במבנה הנרתיק ( דוגמת הנרתיק החצוי) או מומים במבנה צוואר הרחם או במיקומו. המדובר במומים הנפוצים בשכיחות נמוכה יחסית.

הדלקות הן האיום המשמעותי ביותר

הקבוצה הגדולה והשכיחה יותר של הכאבים על הרקע הפיזי היא קבוצת הדלקות: סוג הדלקות הראשון הוא דלקת הוסטיבוליטיס שפוגעת הלכה למעשה באזור הכניסה לנרתיק ומופיעה חלקו התחתון – זה הפונה לכיוונו של פי הטבעת. הטיפול בדלקת הוסטיבוליטיס הוא טיפול המשלב אנטיביוטיקה יחד עם טיפול אנטי-פטרייתי בשילוב משחות. אם הטיפולים הללו לא עוזרים אזי יש ככל הנראה צורך בטיפול כירורגי חד פעמי במסגרתו כורתים חלק קטן בכניסה לנרתיק ופותרים את הבעיה.

הסוג השני של הדלקות מתייחס לדלקות הנרתיק. מרביתן המוחלט של דלקות הנרתיק נובעות כתוצאה מהופעתן של פטריות המופיעות על הנרתיק (בז'רגון המקצועי -  קנדידה) כתוצאה מהידבקות (בין היתר מבין הזוג) או כתוצאה מכך שהאישה נטלה טיפול אנטיביוטי קודם שנועד לטפל במחלה אחרת – אך בה בעת הביא לכדי הפרתו של שיווי המשקל הביולוגי בגוף ולהתפתחותה של הפטרייה.

בהקשר הזה ראוי אף להזכיר כי נשים הסובלות מסכרת או מסכרת סמויה סובלות גם הן מהפרה של שיווי המשקל הביולוגי הנגרם באופן טבעי כתוצאה מהפרשה לא סדירה של האינסולין. אצל נשים אלה סביר להניח כי נראה התפתחות חוזרת של פטריית הקנדידה. על מנת למנוע את הופעתה של הפטרייה יש ליישם טיפול מקומי המשלב נרות עם משחת האגיסטן. במקרים מעט בעיתיים ועמידים יותר ניתן ליישם טיפול תרופתי דרך הפה באמצעות טבליות.

ראוי להדגיש שנשים הסובלות מסכרת, חייבות לאזן את רמת הסוכר בדמן כך ששיווי המשקל הביולוגי לא יופר.
יתרה מזאת, אצל נשים אלה רמת ה-PH (רמת החומציות) בנרתיק עולה באופן עקבי ובמקרה הזה מומלץ ליישם טיפול מניעתי ולשטוף את הנרתיק בשטיפה מקומית באמצעות חומץ המעורבב במים

דלקות הנגרמות על ידי חיידקים: מחלות מין, הרפס והפפילומה

הקבוצה הגדולה הבאה של הדלקות היא קבוצת הדלקות הנגרמות על ידי החיידקים. לקטגוריה הזו נכנסות כל מחלות המין למיניהן לרבות מחלת הזיבה, הסיפיליס וחיידק הסטרפטוקוקוס. ואם כבר בחיידק הסטרפטוקוקוס עסקינן, הרי שראוי להזכיר כי מקובל לעשות לנשים בדיקה לקראת סופו של ההיריון ובמסגרתה נשללת האפשרות להימצאותו של החיידק בנרתיק. במידה ומוצאים כי קיים בנרתיקה של האישה חיידק סטרפטוקוקוס מקבוצה B, הרי שבזמן הלידה, תקבל האישה טיפול תרופתי אנטיביוטי תוך ורידי וזאת מתוך כוונה להגן על התינוק כך שלא יידבק מהחיידק.

זאת ועוד, הסוג השלישי הדלקות נגרם על ידי נגיף ההרפס שגורם גם כן לפצעים באזור הכניסה לנרתיק. המדובר באחד מסוגי הנגיפים הזיהומיים העלולים להיות מועברים במהלכם של יחסי המין. נגיף שכיח נוסף הוא נגיף הפפילומה שגורם להופעתן של יבלות באזור איבר המין. ישנם מספר סוגים של נגיף הפפילומה כאשר חלקם אף יכולים לגרום למצבים טרום-סרטניים וסרטניים בצוואר הרחם. כיום קיים בשוק חיסון מונע שמומלץ לנשים מגיל 9 עד 45. מעבר לכך, הטריכומונס הוא טפיל ופרזיט בעייתי נוסף המועבר בעת קיום יחסי מין והעלול לגרום לכאבים, הפרשות מרובות וריח רע.

ראוי לזכור כי לעתים מתפתחות מורסיות (המוכרות גם בשמן הרפואי אבצסים) באזור איברי המין החיצוניים, דוגמת הבלוטות על שם ברטוליני שתפקידן הוא גם לספק חלק מהלחות המופרשת בעת קיומם של יחסי המין. חסימת צינור ההפרשה מהבלוטה לנרתיק, בדרך כלל על רקע דלקתי, גורמת להתפתחות המורסה. באופן טבעי, לכל הגורמים הדלקתיים קיימים פתרונות רפואיים שיסייעו בהחזרת המצב לקדמותו, אך ברובם נדרש גם בן הזוג להיבדק ולקבל טיפול מתאים.

יתרה מכך, נשים רבות מתלוננות על בעיית "יובש בנרתיק" הגורם לכאבים בעת קיום היחסים נוכח החיכוך.  בגיל הפריון נגרם היובש כתוצאה מדלקות או לחילופין כתוצאה מנטילה של גלולות לא מתאימות. בגיל המעבר מנגד, נגרם היובש כתוצאה ממחסור בהפרשה מספקת של הורמון האסטרוגן מהשחלות. הורמון האסטרוגן הוא האחראי בין היתר על היווצרות הלחות בנרתיק. הטיפול במצב זה נעוץ בהוספת קרם אסטרוגן מקומי לנרתיק או לחילופין בטיפולים ההורמונליים החליפיים הנלקחים דרך הפה.

לבסוף, מרכיב נוסף שיכול לגרום לכאבים באזור הנרתיק הוא האנדומטריוזיס שפירושו מצב שבו רירית הרחם גדלה באזורים הנמצאים מחוץ לרחם עצמו וכתוצאה מכך עלולים להתיישב בעצם בתוך כיפת הנרתיק. מצב זה עלול להביא ליצירתם של גידולים שפיריים מקומיים אשר עלולים לגרום בתורם לדימום פנימי כתוצאה מהמחזור ההורמונאלי בגוף.  ברור ונהיר הוא שגם למצב זה יש טיפול תרופתי וכירורגי המיועד להוצאת הנגעים המזיקים.

לסיכום נדגיש כי כפי שניתן לראות, לכל בעיה הקשורה במישרין או בעקיפין לקיומם של יחסי המין יש שורה של פתרונות רפואיים מקיפים ומכאן שאין כל סיבה לסבול כי אם פשוט לגשת לרופא ולהתחיל בטיפול מוקדם ככל הניתן.

ד"ר אילון לחמן נחשב לרופא מהשורה הראשונה בזכות רמתו המקצועית הגבוהה והשיטות החדשניות אותן הוא מיישם במהלך עבודתו.  כיום אילון לחמן שתי קליניקות משגשגות: האחת ליד בית-חולים "אסותא" בתל-אביב והשנייה באילת.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
ד"ר אילון לחמן, רופא נשים (גניקולוגיה ומיילדות). בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון ומומחה בתחום הגניקולוגיה ומיילדות ומנתח בעל שם ומוניטין. נמנה מבין הגניקולוגים המובילים בארץ  וזאת בעקבות מקצועיות ושיטות חדשניות אותן הוא מיישם בעבודתו באופן תדיר.
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אילון לחמן

מאת: אילון לחמןבריאות נשים20/01/147859 צפיות
גיל המעבר הוא תופעה חדשה יחסית, שנולדה עקב כך שתוחלת החיים הוארכה. אם לפני כ-150 שנה, תוחלת החיים של נשים הייתה עד גיל 50, כעת תוחלת החיים בעולם המערבי היא עד גיל 84.

מאת: אילון לחמןבריאות נשים22/12/131193 צפיות
בדיקת האולטרסאונד היא בדיקה שבה מתאפשר מבט על העובר ברחם בזמן אמת ובחינת מצבו הבריאותי ותנועותיו, דרך שידור של גלי קול וקליטת הדים מוחזרים. בדיקות האולטרסאונד נועדה למטרות רבות במהלך ההריון, כמו: קביעת מיקום ההריון ותקינותו, בדיקת מספר העוברים, תיעוד גיל ההריון, ביצוע בדיקות אנטומיות כמו שקיפות עורפית וסקירת מערכות, הערכת משקל העובר וקביעת מיקום השלייה.

מאת: אילון לחמןבריאות נשים04/11/13947 צפיות
בימים האחרונים השתתפתי בכינוס שדן בעתיד הרפואה ההריונית והעוברית בנוכחות מנהלי מחלקות בכירים מכל הארץ. במהלך הכינוס הועלתה בין השאר סוגיית העישון בקרב נשים הרות. בכינוס אף הועלתה הצעה להמליץ לנשים מעשנות, להפסיק לעשן שלושה חודשים לפני הכניסה להריון.

מאת: אילון לחמןבריאות נשים13/10/13891 צפיות
נשים רבות שהשימוש בגלולות למניעת הריון לא נוח עבורן, יכולות מזה מספר שנים להשתמש במדבקות למניעת הריון. המדבקות האלה, כך מסתבר, נוחות לשימוש ובעלות אפקט זהה לזה של גלולות.

מאת: אילון לחמןבריאות נשים03/10/131051 צפיות
כריתות רחם הן ניתוח נפוץ בקרב נשים. ניתוח זה מתבצע דרך הבטן או הנרתיק, בהתאם לאופי הבעיה: רחם שרירני, גידולים ממאירים, דימומים שאינם סדירים, צניחת רחם ועוד.

מאת: אילון לחמןבריאות נשים01/08/131052 צפיות
חלק מהנשים ההרות מרגישות שהן עצמאיות מספיק ומעוניינות "להרגיש" את חווית הלידה, ולכן בוחרות ללדת בבית בלידה טבעית. בישראל מדובר במיעוט של נשים שבוחרות ללדת בבית.

מאת: אילון לחמןבריאות ורפואה כללי02/06/131627 צפיות
לעתים עולות מספר שאלות בנושאי הריון שלא תמיד יודעים כיצד לתת עליהן מענה. הפוסט הנ"ל בא על מנת לעשות סדר בדברים.

מאמרים נוספים בנושא מיניות ובריאות מינית

מאת: אסף סגלמיניות ובריאות מינית26/07/181808 צפיות
ספריי השהייה הוא תכשיר מין פופולרי אשר משפר את השליטה בשפיכה אצל גברים הסובלים משפיכה מוקדמת. תופעת שפיכה מוקדמת היא תופעה מביכה התוקפת כ- 40 % מאוכלוסית הגברים בכל הגילאים. כיצד ספריי השהייה יכול לסייע בטיפול בבעיה?

מאת: אסף סגלמיניות ובריאות מינית31/05/181146 צפיות
כ- 30% מאוכלוסית הגברים סובלים מבעיות זקפה כמו אין אונות או זקפה חלשה ומשפיכה מוקדמת. הסיבות לבעיה הן רבות ויש לאבחן אותן בצורה מקצועית אצל סקסולוג או אורלוג. טיפול מהיר ויעיל בבעיה הוא באמצעות ספריי השהייה טבעי הגורם לתחושת אלחוש באיבר המין אשר מפחית את התחושה וכך ניתן להחזיק זמן רב יותר בלי להגיע לאורגזמה. מה חייבים לדעת לפני שקונים ספריי השהייה?

מאת: אסף סגלמיניות ובריאות מינית31/05/181090 צפיות
כ- 30% מאוכלוסית הגברים סובלים מבעיות זקפה כמו אין אונות או זקפה חלשה ומשפיכה מוקדמת. הסיבות לבעיה הן רבות ויש לאבחן אותן בצורה מקצועית אצל סקסולוג או אורלוג. טיפול מהיר ויעיל בבעיה הוא באמצעות ספריי השהייה טבעי הגורם לתחושת אלחוש באיבר המין אשר מפחית את התחושה וכך ניתן להחזיק זמן רב יותר בלי להגיע לאורגזמה. מה חייבים לדעת לפני שקונים ספריי השהייה?

מאת: אמורמיניות ובריאות מינית28/03/181455 צפיות
בזמן האחרון רצה שמועה ברשת על תכשיר מיוחד לגברים שעושה פלאים החלטנו לבדוק אם מדובר בשיווק מצויין או שהמוצר באמת אפקטבי

מאת: ד"ר ירוןמיניות ובריאות מינית29/09/152561 צפיות
האם מגע מיני עם גבר אחר אומר בהכרח שאתה הומו? האם יתכן שהומו יהפוך לסטרייט? האם טיפולי ההמרה שמציעים רבנים באמת עוזרים? ד"ר ירון, פסיכותרפיסט המתמחה בטיפול פסיכולוגי לגייז (Gays), מתייחס לכמה מהשאלות הנפוצות ששואלים מטופלים.

מאת: ד"ר ירוןמיניות ובריאות מינית03/08/152559 צפיות
האם גירוי משליטה והשפלה מהווה סטייה מינית? האם ניתן לרפא אותה? מה הקושי המיוחד שזה מציב בפני גבר נשוי? ד"ר ירון, פסיכותרפיסט המתמחה בטיפול פסיכולוגי בנושאים של מיניות והעדפה מינית, מתייחס לכמה מהשאלות הנפוצות ששואלים מטופלים.

מאת: אליס פ.סטפןמיניות ובריאות מינית29/04/152035 צפיות
?מהו הרפס באברי המין ואוראלי ישנם שני סוגים של זיהומי הרפס, הרפס הפה והרפס גניטלי; שניהם מדבקים. העובדה הערמומית ביותר על הרפס היא שזה יכול להיות וירוס בלתי נראה; זה אפשרי לאדם שיש לי ולהפיץ גם סוג של נגיף הרפס ואפילו לא יודע שיש לו או לה הרפס. הווירוס שמדביק אדם עם הרפס פה נקרא סוג הרפס סימפלקס 1

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica