חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אילון לחמן על ניתוח קיסרי

מאת: אילון לחמןבריאות נשים06/01/2013848 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק
הטקסט נכתב על ידי ד"ר אילון לחמן - בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון ומומחה בכיר לגיניקולוגיה ומיילדות ומנתח בעל מוניטין. דוקטור אילון לחמן הוא מנתח בכיר בבית חולים "אסותא" ורופא בכיר בבית החולים "לניאדו" בנתניה.

בשנים האחרונות הפך הניתוח הקיסרי לאחד ההליכים הרפואיים הנפוצים והשגורים ביותר בתבל וזאת לאחר שהפך לחלופה מקובלת ללידה וגינאלית. במאמר שלפניכם נתייחס לחמש הסיבות העיקריות שבעטיין מקובל לבצע ניתוח קיסרי.

מחלות כלליות של האם

הסיבה הראשונה לביצועו של ניתוח קיסרי מתייחסת למחלות כלליות שמהן סובלת האם: החל מרעלת הריון קשה ועד לבעיות לב עקביות או כל בעיה רפואית אחרת שמונעת ממנה לשתף פעולה עם הצוות הרפואי בזמן הלידה מבלי לסכן את בריאותה.

רצון האם

בשנים האחרונות, יותר ויותר נשים מגיעות לבית החולים ביום הלידה ומבקשות לבצע בהן ניתוח קיסרי וזאת מבלי שנתגלה בגופן סממן רפואי שהצריך הליך מסוג זה. כך למשל בברזיל, בה אחוז הניתוחים הקיסריים הוא הגבוה ביותר בתבל – הביעו נשים רבות את רצונן לבצע ניתוח קיסרי וזאת על מנת למנוע כל פגיעה במבנה תעלת הלידה ובאברי המין החיצוניים – בעיקר בנרתיק.

ליקויים במבנה הרחם

זאת ועוד, במידה ונתגלו ברחמה של האישה ליקויים מבניים – תהיה זו עילה נוספת לביצועו של ניתוח קיסרי. לשם המחשה, יכול להיות שמדובר ברחם דו-קרני או לחלופין רחם עם מחיצה גדולה בתוכו וכיוצא באלה. בנוסף, במידה ומדובר באישה שעברה ניתוחים קודמים ברחם כגון כריתת שרירנים מקיר הרחם או לחלופין שני ניתוחים קיסריים קודמים או יותר (היום אין כל מגבלה על מספר הניתוחים הקיסריים שהאישה יכולה לעבור), הרי שכל המשתנים הללו עשויים להשפיע על הצורך לבצע ניתוח קיסרי נוסף להוצאתו הבטוחה של התינוק.

מצבו של התינוק

באופן טבעי, גם משתנים הקשורים לעובר עצמו נכנסים למשוואת השיקולים בכל הנוגע לביצועו של הניתוח הקיסרי. ראשית, יש לתת את הדעת על התנוחה בה נמצא התינוק: כיום מקובל שבמידה והתינוק נמצא בתנוחת מצג עכוז או מנח רוחבי – נכון יהיה לבצע ניתוח קיסרי על מנת למנוע מצב בו ראשו של העובר יתקע בתעלת הלידה.

כידוע, ראשו של התינוק הוא החלק הגדול ביותר בגופו ומכאן שכאשר הלידה היא סטנדרטית ומתבצעת במצג ראש ולא במצג עכוז – ובמידה והתינוק יעבור את תעלת הלידה ללא בעיה אין כל סיבה לביצועו של ניתוח קיסרי. מנגד, במצג עכוז יכול הראש להיתקע בתעלת הלידה ואף לגרום חלילה למותו.

משתנה נוסף שאותו יש להביא בחשבון הוא משקל התינוק. כיום מקובל שאם מדובר בתינוק שמשקלו הוא 4.5 קילוגרמים לערך – יבוצע באם ניתוח קיסרי להוצאתו. בה בעת, בקרב נשים הסובלות מסכרת מרווח הביטחון הוא גדול יותר ויבוצע בהן ניתוח קיסרי במידה ומשקלו של התינוק אותו הן נושאות ברחמן עומד על 4 קילוגרמים. הסיבה לכך היא שאצל תינוקות של נשים הסובלות מסכרת קיימת הצטברות של שומן בכתפיים – דבר המגדיל את נפחן ואף עלול ליצור מצב בו הראש ייצא אך הכתפיים תתקענה.

נוסף לכל אלה יצוין כי מקובל לבצע ניתוח קיסרי בכל מקרה בו יודעים הרופאים כי האם נושאת ברחמה שלושה ילדים ויותר.

מצב השליה

לבסוף, הפרמטר האחרון אותו יש לקחת בחשבון ככל שמדובר בביצועו של ניתוח קיסרי הוא השליה. במידה והשליה ממוקמת בפתח היציאה מהרחם וחוסמת את דרכו של העובר (מצב המכונה בעגה הרפואית שלית פתח) – הרי שיבוצע ניתוח קיסרי.

מעבר לכך, היפרדות מוקדמת של השליה מהרחם עלולה אף לגרום לדימום בתוך הרחם ולפגיעה באספקת הדם לתינוק. מצבים אלה יחייבו באופן טבעי יילוד מוקדם ככל הניתן – קרי, באמצעות ניתוח קיסרי.

לבסוף, נשים שעברו ניתוח קיסרי בעבר עלולות לסבול ממצב בו השליה תחדור דרך הצלקת הרחמית אל הרחם או אפילו אל שלפוחית השתן (מצב המכונה בעגה הרפואית שליה נעוצה). במצבים כאלה יבקשו הרופאים המטפלים לבצע ניתוח קיסרי. בעבר, אם לא הייתה ברירה היו כורתים את הרחם – וכיום יש טכניקות מיוחדות שבמסגרתן מכניסים צינורות אל תוך כלי הדם של הרחם במטרה לחסום את האזור בו נעוצה השליה – מצב זה מאפשר לחסוך כמובן במרבית המקרים את כריתתו של הרחם.

בסיכומו של דבר – אין זה משנה באיזה אופן תלדי – אאחל לך רק כי תהיה זו לידה קלה ומוצלחת.

דוקטור אילון לחמן נחשב לרופא מהשורה הראשונה בזכות רמתו המקצועית הגבוהה והשיטות החדשניות אותן הוא מיישם במהלך עבודתו.  כיום מנהל ד"ר אילון לחמן קליניקה משגשגת הסמוכה לבית החולים "אסותא".

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
ד"ר אילון לחמן, רופא נשים (גניקולוגיה ומיילדות). בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון ומומחה בתחום הגניקולוגיה ומיילדות ומנתח בעל שם ומוניטין. נמנה מבין הגניקולוגים המובילים בארץ  וזאת בעקבות מקצועיות ושיטות חדשניות אותן הוא מיישם בעבודתו באופן תדיר.
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אילון לחמן

מאת: אילון לחמןבריאות נשים20/01/147861 צפיות
גיל המעבר הוא תופעה חדשה יחסית, שנולדה עקב כך שתוחלת החיים הוארכה. אם לפני כ-150 שנה, תוחלת החיים של נשים הייתה עד גיל 50, כעת תוחלת החיים בעולם המערבי היא עד גיל 84.

מאת: אילון לחמןבריאות נשים22/12/131195 צפיות
בדיקת האולטרסאונד היא בדיקה שבה מתאפשר מבט על העובר ברחם בזמן אמת ובחינת מצבו הבריאותי ותנועותיו, דרך שידור של גלי קול וקליטת הדים מוחזרים. בדיקות האולטרסאונד נועדה למטרות רבות במהלך ההריון, כמו: קביעת מיקום ההריון ותקינותו, בדיקת מספר העוברים, תיעוד גיל ההריון, ביצוע בדיקות אנטומיות כמו שקיפות עורפית וסקירת מערכות, הערכת משקל העובר וקביעת מיקום השלייה.

מאת: אילון לחמןבריאות נשים04/11/13950 צפיות
בימים האחרונים השתתפתי בכינוס שדן בעתיד הרפואה ההריונית והעוברית בנוכחות מנהלי מחלקות בכירים מכל הארץ. במהלך הכינוס הועלתה בין השאר סוגיית העישון בקרב נשים הרות. בכינוס אף הועלתה הצעה להמליץ לנשים מעשנות, להפסיק לעשן שלושה חודשים לפני הכניסה להריון.

מאת: אילון לחמןבריאות נשים13/10/13894 צפיות
נשים רבות שהשימוש בגלולות למניעת הריון לא נוח עבורן, יכולות מזה מספר שנים להשתמש במדבקות למניעת הריון. המדבקות האלה, כך מסתבר, נוחות לשימוש ובעלות אפקט זהה לזה של גלולות.

מאת: אילון לחמןבריאות נשים03/10/131054 צפיות
כריתות רחם הן ניתוח נפוץ בקרב נשים. ניתוח זה מתבצע דרך הבטן או הנרתיק, בהתאם לאופי הבעיה: רחם שרירני, גידולים ממאירים, דימומים שאינם סדירים, צניחת רחם ועוד.

מאת: אילון לחמןבריאות נשים01/08/131053 צפיות
חלק מהנשים ההרות מרגישות שהן עצמאיות מספיק ומעוניינות "להרגיש" את חווית הלידה, ולכן בוחרות ללדת בבית בלידה טבעית. בישראל מדובר במיעוט של נשים שבוחרות ללדת בבית.

מאת: אילון לחמןבריאות ורפואה כללי02/06/131629 צפיות
לעתים עולות מספר שאלות בנושאי הריון שלא תמיד יודעים כיצד לתת עליהן מענה. הפוסט הנ"ל בא על מנת לעשות סדר בדברים.

מאמרים נוספים בנושא בריאות נשים

מאת: shlomy בריאות נשים13/03/191726 צפיות
יובש נרתיקי הינו מצב בו אין רטיבות בנרתיק, ומדובר במצב שכיח מאוד אצל נשים בגיל המעבר, אך ניתן לראות זאת גם פעמים רבות אצל נשים בגילאים צעירים.

מאת: shlomy בריאות נשים24/02/192162 צפיות
המושג היסטרוסקופיה אבחנתית אולי נשמע לכם כמו שם מפוצץ וקצת מלחיץ, אך בפועל זה ממש לא ככה. היסטרוסקופיה אבחנתית הינה בדיקה אשר מבוצעת בנשים לצורך איתור בעיות בתוך חלל הרחם. מדובר בבדיקה פשוטה יחסית אשר מבוצעת במקרים רבים של בעיות בחלל הרחם, או חשש לבעיות כאלו ואחרות.

מאת: אוריבריאות נשים04/11/161777 צפיות
בין אם זהו ההיריון הראשון שלך או שכבר הבאת ילדים לעולם, חשוב שתדעי על כלי פשוט ויעיל שנמצא ברשת האינטרנט. מדובר במחשבון שמאפשר לך לדעת מייד מהו גיל ההיריון שלך,...

מאת: אוריבריאות נשים02/11/161656 צפיות
עד לפני מספר שנים, מידע מקצועי על הריון ולידה ניתן היה להשיג רק מרופאי הנשים. כמו כן, כל אישה השיגה מידע מחברות ובנות משפחה, שאמנם לא היה תמיד בחזית הקדמה הרפואית אך בכל זאת הועיל. ואולם, כיום ישנה עוד דרך חשובה לאיתור המידע הרלוונטי דרך אתרי בריאות שונים שפועלים ברשת האינטרנט.

מאת: אוריבריאות נשים14/09/161909 צפיות
במאמר זה אסביר על כל שבועות ההריון בכלליות. נשים אשר נכנסות להריון, נתונות למעקבים בכל שלבי ההריון אצל רופא הנשים שלהן. מה צריך לבדוק? מנתי ניגשים לרופא? אילו דברים יכולים לצוץ בדרך? כל זה ועוד במאמר הבא על הריון, לידה, ביוץ ועוד'.

מאת: אבי דוידיבריאות נשים10/01/161888 צפיות
האם כדאי לבצע הפלה בבית חולים פרטי או בבית חולים ציבורי.

מאת: מור קליניקבריאות נשים27/04/152745 צפיות
פצעים וכתמים בישבן נשים רבות סובלות מפצעים וכתמים בישבן, אך אינן מטפלות בבעיה היות ומוצאת עצמן מתביישות לפנות לרופא בנוגע אליה. ואכן חשיפת האיברים הפרטיים בפני אנשים לא מוכרים היא מביכה ביותר ובפני אנשים מוכרים היא מביכה אף עוד יותר, במיוחד כסובלים מפצעים וכתמים בישבן. אולם יחד עם זאת, חשוב לטפל בפצעים וכתמים המופיעים באזור זה היות ולא פעם, התופעה אינה נוטה לחלוף מעצמה ואף מתגברת בתזמונים מסוימים ופחות נעימים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica