חפש מאמרים:
שלום אורח
17.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

המימוש לא יעוכב בשל הליכי פשיטת רגל- מאת עורך דין דן הלפרט

חוב של אדם אחד לרעהו ניתן לגביה באמצעות הליכי הוצאה לפועל.

אלא, שכדי לנקוט בפעולות הגביה, על הטוען לקיומו של החוב כלפיו, להוכיח את זכאותו לחוב זה בערכאה שיפוטית ורק לכשיהיה בידו פסק דין חלוט, יוכל להגישו לביצוע בלשכת ההוצאה לפועל.

אדם שיש בידו להציג שטר חוב או המחאה בחתימת החייב, יוכל לחסוך את ניהול ההליך המשפטי בבית המשפט ולפנות ישירות למימוש שטר החוב או ההמחאה בלשכת ההוצאה לפועל.

יתרון משמעותי מוענק לנושים המחזיקים בבטוחה בדמות שעבוד, כמו למשל משכנתא הרשומה על נכס מקרקעין שבבעלות החייב.

רישום השעבוד על נכסו של החייב מקנה לבעל השעבוד (המוגדר כ"נושה מובטח") קדימות על פני נושיו האחרים של החייב ומאפשר בידו לבצע הליכי מימוש מהירים על ידי מינוי כונס נכסים בהליך הוצאה לפועל, אשר יפעל למימוש הנכס ופרעון החוב מתוך תמורת המכר.

לצד אלה, רשאי החייב עצמו, ליזום הליכי פשיטת רגל.

הליך פשיטת הרגל מתנהל בבית המשפט המחוזי ובמסגרתו ממונה בעל תפקיד ("מנהל מיוחד"/נאמן") אשר תפקידו, בין היתר, לפעול למימוש זכויות ונכסי החייב ולחלוקת תמורתם לנושים (חלוקת דיבידנד).

ככלל, קובעת פקודת פשיטת הרגל, כי עם כניסתו של חייב בשערי הליך פשיטת הרגל, מוקנית לו הגנה מפני נושיו וההליכים השונים המבוצעים נגדו על ידי נושיו מעוכבים.

נשאלת השאלה, האם פניית חייב להליך פשיטת רגל בעת שמתנהלים נגדו הליכי הוצאה לפועל למימוש דירתו, תגרום לעיכוב הליכי ההוצאה לפועל?

עניין זה נדון לאחרונה על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב בעניינה של חייבת בפשיטת רגל (פש"ר 30106-02-13, כבוד השופטת תמר אברהמי).

בעקבות קריסתה הכלכלית של החייבת, נפתחו נגדה עשרים וארבעה תיקי הוצאה לפועל, ובכלל זאת תיק הוצאה לפועל שנפתח על-ידי בנק מזרחי טפחות שלטובתו נרשמה משכנתא על דירת החייבת ומונה כונס נכסים למימוש הדירה.

חודשיים לאחר פתיחת תיק ההוצאה לפועל על ידי הבנק, הגישה החייבת בקשה להכרזתה פושטת רגל לבית המשפט המחוזי בתל אביב. בהתאם לבקשתה, ניתן כנגד החייבת צו כינוס נכסים בהליך פשיטת הרגל.

עם היוודע על הליך פשיטת הרגל, עיכב ראש ההוצאה לפועל את הליך מימוש ופינוי הדירה והורה לבנק לקבל היתר מבית המשפט של פשיטת הרגל להמשך בביצוע הליך המימוש בתיק ההוצאה לפועל.

כמצוות ראש ההוצאה לפועל, עתר הבנק לבית המשפט המחוזי בבקשה להתיר לו להמשיך בהליכי המימוש.

בית המשפט המחוזי קיבל את הבקשה והתיר את המשך הליכי המימוש, תוך שקבע כי "הליכי פשיטת הרגל אינם גורעים מזכותו של נושה מובטח לממש את בטוחתו".

בית המשפט הורה עוד, כי בהתאם להלכת "גרבש" לא יעכב בית המשפט של פשיטת רגל את הליכי מימוש הנכס המבוצעים על ידי נושה מובטח במסגרת הליך הוצאה לפועל, אולם יפעל לפקח על הליכי המימוש על מנת לוודא ביצועו הנכון והיעיל של המימוש וזאת במיוחד במקרים בהם שווי הנכס עולה על שווי השעבוד לנושה המובטח.

במקרים כגון אלה, יש לוודא שנשמר אינטרס נושי החייב בתיק פשיטת הרגל, המקווים ומצפים למיקסום התמורה שתתקבל בעת המימוש, באופן שתיוותר יתרה (לאחר פירעון החוב לבנק) שתשולם להם.

החייבת, לא השלימה עם החלטת בית המשט המחוזי וערערה לבית המשפט העליון, אשר מצא, לאחר בחינת טענות הצדדים, לדחות את הערעור ולהותיר את החלטת כבוד השופטת אברהמי על כנה.

בית המשפט העליון המשיך וקבע, כי החייבת יזמה את הליך פשיטת הרגל לאחר שכבר החל הבנק בהליך מימוש הדירה במסגרת הליך ההוצאה לפועל, ולכן בצדק הורה בית המשפט המחוזי, להתיר לבנק להמשיך בהליכי המימוש במסגרת תיק ההוצאה לפועל.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הכותב, עו"ד ונוטריון דן הלפרט, בעל משרד עורכי דין המתמחה במשפט מסחרי-אזרחי ומקרקעין (רחוב בר כוכבא 23, בני ברק, מגדל V-TOWER (קומה -12), טל'- 03-9448811, פקס: 03-9448822, דוא"ל: dan@halpert-law.co.il).
עו"ד ונוטריון דן הלפרט, בעל תואר ראשון ושני במשפטים ותואר ראשון במנהל עסקים, בורר מטעם המוסד לבוררות של לשכת עורכי הדין, מגשר מוסמך, דיין בבית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין, מ"מ יו"ר ועדת הקניין והמקרקעין וועדת "התחדשות עירונית" של לשכת עורכי הדין (מחוז תל אביב) ומאמריו מתפרסמים בקביעות מזה למעלה מעשור בעיתונים "גלובס" ו"הארץ".
משרדנו מתמחה בתחום ההתחדשות העירונית (מלווה עשרות עסקאות תמ"א 38 ופינוי בינוי בכל רחבי הארץ) וכן עוסק בתחום האזרחי- מסחרי והמקרקעין (הגנת הדייר, דיור ציבורי, תיווך, הסכמי שיתוף ופירוק שיתוף, עסקאות מקרקעין (מכר/ רכישה/ קבוצות רכישה/ קבלנים/ קומבינציה), שכירות, תכנון ובניה (ייצוג בועדות מקומיות וועדות ערר), מושבים, בתים משותפים (רישום ותיקון צו בית משותף, סכסוכי שכנים בנוגע לשימוש ברכוש המשותף, מעלית, הרחבות וכד') ,ליקויי בניה, ייצוג נאשמים בהליכים פליליים בגין בניה ללא היתר ו/או שימוש חורג ועוד). תחומי עיסוק נוספים- פשיטות רגל ופירוקים, ייצוג וליווי חברות ושותפויות (הקמה/ פירוק/ ליווי שוטף) וניהול ליטיגציה מסחרית מגוונת.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד דן הלפרט

מאת: עו"ד דן הלפרטנדל"ן ומקרקעין24/06/151416 צפיות
פרוייקט תמ"א 38 שבוצע בבניין ברחוב בית לחם 10 ברמת גן שבו שש דירות, זכה לתמיכת כל דיירי הבניין למעט דיירת אחת, בת 82, ניצולת שואה שהתנגדה לו. הדיירת המתנגדת טענה, כי המיקום בו בחר היזם לבנות את המעלית איננו מיטבי, כך גם המיקום שנבחר לבניית הממ"ד בחלק מהדירות שיגרום להסתרת האור בדירות אחרות. המתנגדת הגישה התנגדות להיתר לועדה המקומית אולם זו נדחתה. ערר שהגישה המתנגדת לועדת הערר נדחה אף הוא. משכך, עתרה הדיירת לבית המשפט המחוזי כנגד החלטות ועדות התכנון. בית המשפט דחה את עתירתה וקבע, כי ועדות התכנון בחנו את מכלול הטענות בצורה רצינית ויסודית, הפעילו שיקול דעת כדין, ולכן אין מקום להתערב במסקנותיהן. הוחלט עוד, להשית על המתנגדת הוצאות (למרות גילה והיותה ניצולת שואה), משום שגרמה לעיכוב הפרוייקט.

מאת: עו"ד דן הלפרטנדל"ן ומקרקעין24/06/151808 צפיות
אילו מוקשים עומדים בדרכם של דיירים המבקשים לבצע פרוייקט התחדשות עירונית מסוג תמ"א 38 או פינוי בינוי? ממה יש להישמר וכיצד יש לנהוג החל מגיבוש הדיירים, דרך בחירת היזם וניהול המשא ומתן המסחרי והמשפטי

מאת: עו"ד דן הלפרטנדל"ן ומקרקעין24/06/151695 צפיות
שותף במקרקעין זכאי בכל עת לעתור לבית המשפט בתביעה לפירוק שיתוף ובית המשפט לרוב יעתר לבקשה גם במקרה של התנגדות מצד יתר השותפים, כך נהוג ומקובל על פי ההלכה הנוהגת. אולם, נשאלת השאלה, האם הזכות לתבוע פירוק שיתוף מוקנית גם למי שמחזיק בזכות אובליגטורית בלבד? לבית המשפט בקריות הוגשה תביעה לפירוק שיתוף במקרקעין המצויים בכפר מג'ד אל כרום. התובע רכש חלק במקרקעין ורשם לטובתו הערת אזהרה אך טרם השלים את רישום הזכויות על שמו (בשל סיבות שאינן תלויות בו). במסגרת דיון בבקשה למחיקת התביעה על הסף, קבע בית המשפט, כי רק מי שזכויותיו במקרקעין רשומות כדין זכאי לעתור לפירוק שיתוף ואילו מי שבידיו רק זכויות אובליגטורית (ואפילו שנרשמה לטובתו הערת אזהרה), אינו זכאי לתבוע פירוק שיתוף.

מאת: עו"ד דן הלפרטנדל"ן ומקרקעין24/06/151716 צפיות
בית המשפט הורה על מימוש זכויות חייב ואשתו שאינן רשומות בטאבו

מאת: עו"ד דן הלפרטנדל"ן ומקרקעין24/06/151298 צפיות
בית המשפט קבע, כי עדיפה אופציית החלוקה "בעין", כפי שאף מורה חוק המקרקעין. ברם, בסופו של יום הורה על פירוק השיתוף על ידי מכר המגרש לצד ג' וזאת לאחר שהוכח בפניו, כי חלוקת המגרש "בעין" תגרור הוצאות

מאת: עו"ד דן הלפרטנדל"ן ומקרקעין24/06/151205 צפיות
רבות דובר על הצעתה של ח"כ סתו שפיר לתיקון חוק השכירות, אולם ראוי למחוקק שיפעל באופן יסודי לתיקון החוק הקיים - הכיצד?

מאת: עו"ד דן הלפרטנדל"ן ומקרקעין24/06/151046 צפיות
בעלי דירה מבוגרים (בני 76 ו- 80) ששבו ארצה לדירתם ברחוב דנגור 4 בבני ברק, לאחר שהות רצופה בת שש שנים בצ'ילה, נדהמו לגלות, כי דירתם הוחרבה ונהרסה ומפתחות הדלת הוחלפו. פגישה אקראית עם שכניהם העלתה, כי אלה האחרונים השתלטו על הדירה ועשו בה שימוש במשך מספר שנים. השכנים לא הסתפקו בפלישה לדירה, אלא גם ניצלו את מצבם, גילם ותשישותם של בעלי הדירה (לאחר טיסה שנמשכה למעלה מ- 24 שעות) והחתימו אותם על זיכרון דברים לפיו מכרו בעלי הדירה לשכנים את הדירה תמורת סכום בלתי סביר בעליל. בעלי הדירה עתרו לבית המשפט בבקשה שיורה, כי זיכרון הדברים נטול תוקף ואינו מחייב. בית המשפט קיבל את התביעה וקבע כי מתקיימות עילות ההטעיה והעושק המאיינות את תוקפו של זיכרון הדברים.

מאמרים נוספים בנושא נדל"ן ומקרקעין

מאת: רוני הכהןנדל"ן ומקרקעין26/10/211688 צפיות
טרם ההקמה יש לדעת כי הקמה של מבנה חייבת להיות בהתאמה מלאה לחוקים.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין24/12/201315 צפיות
בונים לכם מגדל חדש ליד הבית? גיליתם שתוכנית חדשה עתידה לשנות לכם את החיים? מגרש החניה שהתרגלתם לחנות בו עומד להיעלם לטובת בניין חדש? תמיד תוכלו להגיש התנגדות לתוכנית. שכן רוצה להוסיף שטח בניה, מבקש שימוש חורג ? מאמר זה יסביר לכם איך אפשר להתנגד לתוכנית, מה צריך לעשות ולמי צריך לפנות.

מאת: רונית אלפסינדל"ן ומקרקעין22/11/201506 צפיות
רכישת דירה יד שניה או דירה מקבלן? ומה בודקים לפני שרוכשים דירה מקבלן? והאם צריך עו"ד דין מקרקעין או שאפשר שעו"ד של הקבלן ייצג אתכם? כל זא ועוד במאמר שלפניכם.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין01/11/201300 צפיות
קיבלת כתב אישום בדואר רשום בשל בנייה ללא היתר, חריגה מהיתר או תוכנית, שימוש חורג, פיצול דירות. אתם שואלים את עצמכם מה עליכם לעשות. במדריך זה נסביר לכם מה צפוי, שלב אחרי שלב.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין29/09/201586 צפיות
מתכננים לבנות בריכת שחייה ביתית? חשו לדעת למה אתם נכנסים! בשנים האחרונות הופכות הבריכות הפרטיות לפופולריות מאוד בכל רחבי הארץ ואינן עוד נחלתן הבלעדית של בעלי הממון בלבד, לא מעט הודות לטכנולוגיות המתקדמות שקיימות כיום, המוזילות משמעותית את עלויות הבניה וההתקנה. נושא הצורך וההליך בהיתר בניה מורכב וחשוב שיהיה מלווה על ידי המומחה הנכון

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין08/09/20996 צפיות
עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין11/08/20952 צפיות
קיבלת צו הריסה? לא סוף פסוק! בת המשפט נתן לאחרונה כמה החלטות שיתכן ויכולים לסייע לך!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica