חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

איילת שקד – מסתערת על בג"צ

הרפורמות המובטחות של שקד והיה אם...

והיה אם איילת ששקד תבחר שוב במסגרת המפלגה החדשה "הימין החדש", במספר מנדטים שתאפשר לה לדרוש את תפקיד שרת המשפטים. היא מגיעה עם סל תרופות מלא לרפורמות במערכת המשפט.

על פי הפרסומים שלה – היא תמליץ על ביטול הועדה למינוי שופטים הקיימת ותעבור לשיטת השימוע בפני ועדת הכנסת, כמקובל בארה"ב.

הטענות כנגד השיטה המוצעת – טוענות שמדובר בפוליטיזציה של המערכת, או בלשון בוטה השתלטות על בית-המשפט העליון.

הטענות שכנגד – מנסות להרגיע וטוענות שמדובר במינוי שופטים, כאשר הכנסת והציבור יודעים מה הם חושבים, מה הם מתכננים ומה הם כיווני הפסיקה.

האם מדובר במהפכה או השתלטות – או חציית קווים משפטיים פוליטיים?

לדעתי בספק רב, אבל תלוי בעיני המתבונן והחושב, ובעיקר בעיני האנשים עם תפישות עולם ופוליטיקה שונות.

השיטה הישראלית לבחירת שופטים, נחשבת בעיני רבים כשיטה טובה ומאוזנת, אך מאידך כבר שנים רבות שנמתחת ביקורת על השיטה שמביאה למינויים בחלקם לא ראויים כתוצאה מקומבינות או תן וקח ובחלקם מסגרות דילים שלא תמיד על רקע משפטי ולפעמים אפילו פוליטי.

פרשת אפי נווה, יו"ר לשכת עו"ד האחרון – והקומבינות במינוי שופטים לא הוסיפו כבוד למערכת והם נדבך נוסף לרצון בשינויים ורפורמות, במיוחד לאור ההיסטוריה של שיטת "חבר מביא חבר", שהיתה נהוגה במינויים משך שנים.

כשעושים סקירה בעולם – מתברר שהשיטה הנהוגה בישראל היא במיעוט קטן של ארצות, ואילו השיטה המקובלת היא שהפרלמנטים דהיינו הכנסת בנוסח הישראלי, הם הממנים שופטים והשיטה עובדת לא רע ומתפקדת במדינות דמוקרטיות רבות.

בכל מקרה – הביקורת הנמתחת על בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ, על התערבותו בנושאים לא שפיטים, בנושאים שהם לא בתחום העשייה המשפטית, ובהתערבותו כאילו הוא "המנכ"ל של המדינה", הביאו את הציבור המקצועי והכללי לדעה שיש מקום לשינויים.


ראה ההחלטה האחרונה של בג"צ

מחד הוא פוסל את ד"ר בן-ארי, כקיצוני, גזען מלהתמודד בבחירות, ומאידך מאפשר לגזען אחר, יהודי מומר, אנטי-ציוני כמו ד"ר עופר כסיף מחדש ומפלגת "בל"ד-רעם האנטי-ציונית, להתמודד בבחירות.

בהחלטה זו – בג"צ מוכיח שהוא לא מאוזן משפטית ופוליטית והנימוקים שלו אינם משכנעים ומה שיותר חמור הם בניגוד לחוק.

חוק יסוד הכנסת, קובע במפורש, שגוף או אדם השוללים את קיומה של המדינה כמדינת יהודית, או משמיע דעות גזעניות, לא יוכלו להתמודד בכנסת.

בל"ד-רעם, מבית מדרשו של עזמי בשארה (המרגל שברח), חנין זועבי, זחלקה ואחרים ששוללים את מדינת הירודים, יכולים להיות חברי כנסת?

בג"צ מועל בתפקידו – בג"צ חייב להשתנות.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר: