חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חסרונות השימוש באנטיביוטיקה

חסרונות השימוש באנטיביוטיקה
הרס של אוכלוסית החיידקים הידידותיים, כ- 400 סוגי חיידקים החיים במערכת העיכול בעיקר בחלק התחתון של המעי הדק והמעי הגס. חיידקים אלו מהווים חלק חשוב מתהליכי פירוק, ספיגה והטמעה של רכיבי מזון. לא ניתן לתאר את מערכת העיכול ללא תפקודה של צמחיה מורכבת זו, כך למשל צמחיה זו מייצרת עבורנו ויטמין K, רכיב חיוני לקרישת הדם ובריאות העצם, לא תתכן ספיגה של ויטמין B-12 ללא חלבון הנשא שלו המיוצר בתווכה של צמחית המעיים. אצל תינוקות מייצרת צמחיה זו אנזימים שונים כולל לקטז, ומחסור בצמחית מעיים יגרום גם לאי אחזקת חנקן, מה שיגרור אחריו פיגור בהתפתחות ואי עליה במשקל.
עידוד צמיחת פטריות פתוגניות. בנוסף מערכת החיסון שלנו מאוכלסת בשמרים בעלי פוטנציאל פתוגני (גורם מחלות), הרס האוכלוסיה הטבעית של המעיים יגרור אחריו מידית צמיחה מהירה של פטריות, מעברן לאזורים אחרים בגוף ומחלות שאת חלקן, עקב חוסר מודעות לתפקיד הפטריות בגרימת המחלות לא נוכל לדעת. (הסבר במחקר בסולגאר בולטין 3 על אנטיביוטיקה). צמחיית המעיים שומרת את אוכלוסיית הפטריות באמצעים שונים, בעיקר ע"י הפרשת חומצות שומן (למשל חומצה קפרילית) או ע"י מאבק על מקורות מחיה, חסימת אתרי קישור והעלאת ה- PH במעי. אחת הדוגמאות הקלאסיות הינה התופעה של נטילת אנטיביוטיקה רחבת היקף ( כמו למשל טטרציקלין), תגרום בהסתברות גבוהה ביותר קנדידה אלביקנס ( זיהום פטריתי) בנרתיק אצל נשים. ניסיונות לטפל בפטריות אלו ע"י תרופות נכשל עקב היכולת המוטגנית של פטריות אלו. או בקיצור תרופה נגד פטריות תיצור זן חדש של פטריות אשר יהיה מוגן בפני התרופה, או שיחייב מינון תרופתי אשר יסכן את הכבד.
תופעה חמורה שיכולה להגרם ע"י התפתחות הפטריות היא השתרשותן על דופן המעי. השתרשות זו גורמת לזליגת חלבונים בלתי מעוכלים ממערכת העיכול למחזור הדם. מערכת החיסון מגיבה לחלבון זה כאילו היה פולש ותוקפת אותו. תקיפה זו מחלישה את דופן המעי והופכת אותו לחדיר יותר ופחות ברירני. שימוש באנטיביוטיקה מקושר לאלרגיות וחוסר סבילות למזון.
הפחתת יכולת המערכת החיסונית, שוב צמחיית המעיים מונעת התרבות פטריות, בזמן התרבות הפטריות הן משחררות רעלים אשר מפחיתים את יכולת המערכת החיסונית לפעול נגדן. רעלים אלו פוגעים בפעילותם של לימפוציטים מטיפוס T, תאי האיתור וההרס העיקריים של המערכת החיסונית.
 הגברת הסיכון למחלות וירליות. כך למשל רוטוירוס אצל תינוקות הגורם לשלשול כרוני אשר יפתר רק כאשר תשוקם אוכלוסית המעיים של התינוק בחיידקים  יעודיים (סטרפטוקוקוס טרמופילוס, וביפידובקטריה אינפנטיס).
עידוד זנים העמידים לאנטיביוטיקה.  היכולת המוטגית של החיידקים, גורמת לכך כי יווצרו זנים העמידים לאנטיביוטיקה, כך למשל דלקת ריאות (Pneumococcal pneumonia)שטופלה ע"י 40 אלף יחידות פנצילין בארבעה ימים בשנות ה- 40 מטופלת כיום לא תמיד בהצלחה יתרה ב- 24 מליון  יחידות ליום.
שימושים לא יעילים באנטיביוטיקה.
אנטיביוטיקה הינה ללא ספק התרופה החשובה ביותר ברפואה ויש אומרים היחידה. ( נסו לחשוב על תרופה שמרפאת מחלה למעט אנטיביוטיקה). תרופה חשובה זו ניתנת בחוסר אבחנה משווע. אנטיביוטיקה הינה תרופה מצילת חיים וצריך להתיחס ולרשום אותה ככזו. חוסר האבחנה נובע משני מקורות, האחד הוא חוסר ההבנה בעדיפות המוחלטת של מקרואורגניזם על תרופה כלשהי במירוץ החימוש. יכולת החיידק או הוירוס להשתנות מהירה יותר בד"כ מיכולתנו לאבחן, לגלות, להעביר תקינה וליצר תרופה. המקור השני הוא חוסר ידע הן של הרופא ובמיוחד המטופל לגבי אנטיביוטיקה. במקרים רבים נלקחת אנטיביוטיקה במצבים בהם אינננה יעילה. להלן מצבים בהן אנטיביוטיקה נרשמת ללא צורך, או ללא הוכחה מדעית מספקת.
הטעות העיקרית נבעה מהחשיבה שלפיה אנטיביוטיקה גורם רק לכאבי בטן, שילשולים ונזק מסוים לאותם 5% מהאוכלוסיה הרגישים אליה, היום אנו יודעים כי ללקיחה רצופה של אנטיביוטיקה יש קשר למחלות רבות כולל CFS ואפילו סרטן. מחקר לאחר מחקר בעשור האחרון מצביע על שימוש מסיבי, הרסני ולא מדויק באנטיביוטיקה.
במקרים רבים, בין 40% ל- 66% מהמקרים נרשמה אנטיביוטיקה במצבים בהם אין בה כדי להועיל.
שפעת, הצטננות, מצבים ויראלים בהן אין לאנטיביוטיקה כדי להושיע. מחקרים שונים הצביעו על כך כי כ- 50% ממצבי הצטנות מטופלים ע"י אנטיביוטיקה. שימוש זה הינו הנפוץ ביותר.
זיהום באוזן התיכונה. כרבע ממרשמי האנטיביוטיקה נרשמים עבור ילדים בזיהום באוזן התיכונה ( otitis media), מחלה זו נרפאת מעצמה ואנטיביוטיקה אינה יעילה במקרים אלו. בין השנים 1977 ל- 1986 הוכפלו מספר המרשמים שניתנו לילדים מתחת גיל 10 לתופעה זו, מרשמים אלו הוו 50% מסה"כ מרשמי האנטיביוטיקה לילדים. עטיפת השער של מגזין הרופאים MIMS בפברואר 1991 זעקה: זיהום באוזן התיכונה אצל ילדים, האם אתה מסוגל להפסיק לרשום אנטיביוטיקה עבור האם?! במילים אחרות וכפי שנטען גם במאמר הפנימי, אנטיביוטיקה משמשת כ "פלסבו" לאם ההיסטרית אשר עמדה כל הלילה ליד מיטתו של התינוק הצורח.
חום גבוה
אקנה
כאבי גרון
דלקות בשלפוחית השתן, דלקות בשד.
תופעות לוואי  של אנטיביוטיקה. (מוכח).
Neomycin נזק לתפקודי כבד.
Tetracicline מצהיב שיניים אצל ילדים.
Chloromycetine מפחית יצור תאי דם אדומים ע"י מוח העצמות.
Chloramphenicol יכול לגרום לדיכוי בלתי הפיך ולעיתים קטלני של מוח העצם.
אנטיביוטיקה מדכאת את המערכת החיסונית בדרכים שהרפואה עדיין אינה מבינה.
תופעות לוואי  של אנטיביוטיקה. ספקולטיבי
CFS, מחלת קרוהן, טרשת נפוצה, פסוריאזיס, תסמונת המעי הרגיז (IDS),  היפראקטיביות אצל ילדים.
לקיחה חוזרת ונשנית של אנטיביוטיקה, תפתח בגופך זנים של "סופר חיידקים" אשר יתמודדו בהצלחה נגד האנטיביוטיקה כאשר תזדקק לה. בדוח של המגזין למחלות זיהומיות בבתי חולים פברואר 1988, דווח על עלית ההתנגדות לכל סוגי האנטיביוטיקה ב- 50% בבי"ח באתונה שם נרשמה אנטיביוטיקה בהתלהבות רבה לצוות. היוצא מהכלל היה הפנצילין של לא דווח על עליה בהתנגדות מהסיבה הפשוטה שההתנגדות לתרופה זו כבר עמדה על 80% בקרב הצוות.
אם קיבלת אנטיביוטיקה, שאל את הרופא שלך, (מתוך הנחה שאתה מכבד את חוות דעתו והוא מוכן להתדיין אתך), מדוע לדעתו אתה זקוק לה. אם מצבך אינו חמור, דרוש בדיקה אשר תוודא כי בעייתך נובעת מחיידקים, זכור, אנטיביוטיקה יעילה רק נגד חיידקים. נסה לתת לגופך הזדמנות להתגונן באמצעי ההגנה המשובחים והמוכחים שלו. זיהומים רבים יעלמו מעצמם.
אנטיביוטיקה הינה תרופה מצילת חיים, ועלינו להשתמש בה ככזו, לדעת רופאים רבים, אנטיביוטיקה מיועדת לשמוש של פעם פעמיים בחיים להצלת חיים. אל תיפול לאפקט הפלסבו, שבו נרשמת אנטיביוטיקה בבחינת "שיהיה" ( just in case).
ואם כבר חלית במחלה שבה אנטיביוטיקה נרשמת לרוב ללא צורך:
שפעת, הצטננות: הרבה נוזלים, מנוחה, שמירה על חום גבוה, ויטמין C, אסטרגלוס.
זיהום של האוזן התיכונה. להמתין יום או יומיים, לחמם את האיזור הכואב, מספר טיפות של שמן חם באוזן, הרחק את הילד ממוצרי חלב ושאר סוגי מזון אלרגנים.
דלקת קיבה ומעיים. דיאטה עתירת נוזלים למספר ימים,   אסידופילוס (חיידקים ידידותים), אורז מלא, מבושל היטב כפית שומשום מושחם וכפית מלח. (תרופה מזרחית עתיקה שעובדת מצוין נגד עוויתות).
דלקת השד mastitis מגבת חמה, אין פחד להניק, התינוק לא "ימצוץ את הזיהום". פיצוץ של כמוסת ויטמין E טבעי ומריחתה על השד המודלק.
דלקת שלפוחית השתן cystitis שתיה מרובה, כמוסות חמוציות (קרנברי), ויטמין C חומצי.
חום גבוה, למעט אצל תינוקות, חום גבוה הינו תופעה מבורכת המצביע על יכולתו של הגוף לחסל את הגורמים הפולשנים. חום גבוה למשך שלושה ימים אינו  מהוה סיבה לדאגה, והסיכון היחידי הנו התיבשות.
כאבי גרון, הרבה נוזלים, דבש ולימון, אבץ למציצה, ויטמין C.
ואם אתה או תינוקך לקחתם אנטיביוטיקה
יש להקפיד ולקחת מוצרי אסידופילוס,(חיידקים ידידותיים) אשר ישקמו את צמחית המעיים. במקרה של תינוקות יש לזכור, מבנה צמחית המעי של התינוק שונה מזו של  הבוגר ולכן יש להקפיד ולקחת תוספים המתאימים לתינוק ומכילים ס. טרמופילוס ו- ב. אינפנטיס ואינם  מכילים לקטובצילוס (מיצר חומצה לקטית ויכול לגרום להפרעות  עיכול אצל תינוקות שונים).


אנטיביוטיקה והצטננות
בבדיקה שנערכה על 2171 חולים שפנו לטיפול רפואי בבתי חולים עקב תלונות על הצטננות קשה, העלתה כי 35% לא קיבלו תרופה כלל, 6% קיבלו אנטיהסטמינים או תרופות סימפטומטיות אחרות, ואילו - 60% קיבלו אנטיביוטיקה. מסקנת החוקרים היא, כי רוב הפונים לטיפול רפואי עקב הצטננות, מקבלים אנטיביוטיקה שאינה יעילה למצבם כל עיקר. נוסף לסיכון הכרוך בתופעות הלוואי של תרופות אלו, דן המאמר בסיכנת התפתחותם של זנים עמידים לבקטריות עקב נטילה לא נחוצה ולא מבוקרת של אנטיביוטיקה.
Antibiotics and upper respiratoty infection.,Mainus Arch et al,J of family practice, april,1996;42:357-361.

הצטננות ואבץ למציצה
אבץ הנמס בפה, מקצר את משך ההצטננות במדה משמעותית, ובאופן שאינו ברור עדיין. חשיבותו של אבץ למערכת החיסונית ידועה זה מכבר, אך אין בכך  להסביר את ההקלה המידית המורגשת עם השימוש באבץ למציצה דווקא. אחד החוקרים מעלה את הסברה כי אבץ נספג דרך דפנות מערכת הנשימה העליונה "מתיישב" על קצות העצבים וגורם להקלה מהירה. לטענת המחברים, עשוי אבץ למציצה לשמש טיפול יעיל בהצטננות בהפחיתו את חומרת הסימפטומים ובעידודו את המערכת החיסונית.
Novic,S,et al, How does zinc modify the comon cold, Medical Hypothesis,1996;46:295-302.
אנטיביוטיקה ומערכת העיכול
מאמר זה הנו סקירת מחקרים על הקשר (ההרסני) ביו אנטיביוטיקה ומעיים. אנטיביוטיקות רחבות היקף, יכולות לשנות לחלוטין את שוכני צמחיית המעיים, כל זאת במחיר תוצאות קליניות חמורות ביותר. תוצאות אלו יכולות להיות מקומיות, משלשול ועד לקוליטיס חמור, או מערכתיות, תלוי בפיזור הפטריות או הוירוסים. משך זמן הטיפול האנטיביוטי מהווה פקטור מהותי בתופעות בלתי רצויות אלו וחומרתן. שינוי צמחית המעיים משתנה זמן קצר  לאחר לקיחת האנטיביוטיקה, כאשר שמרים הינם הדיירים העיקריים. המחבר מונה סוגים שונים של אנטיביוטיקות וסוגי מיקרואורגנימים הבלתי רצויים אותם הן מעוררות. צמיחת יתר של מיקרואורגניזמים תגרום למעברם דרך מחסום המעי למקומות שונים בגוף. המחבר מתריע נגד שימוש חסר אבחנה באנטיביוטיקה, הקפדה בסוגים הנרשמים ובעיקר, נטילה במשך פרק הזמן הקצר ביותר האפשרי.

אין ויכוח כי אין מודעות מספקת לסיכון הנגרם ע"י אנטיביוטיקה במיוחד מצד רופאי ילדים ומשפחה. זיהומים באוזן התיכונה אצל ילדים למשל, מטופלת לרוב ע"י אנטיביוטיקה, למרות חוסר היעילות בטיפול  כזה. היות ובדיקות לגילוי פטריות ומטבוליטים שלהם לא הפכו לשגרה, אין מודעות מספקת הן לעובדה כי זיהום פטריתי נוצר מיד עם נטילת אנטיביוטיקה, וכי לזיהומים אלו יש תפקיד חשוב באטיולוגיה של מחלות רבות (yeast syndrome). מן המפורסמות היא, כי נטילת אנטיביוטיקה משויכת לחוסר סבילות ואלרגיות למזון. אין ספק כי השלמה של חיידקים המהווים חלק מהאוכלוסיה הטבעית של המעי, (לקטובצילוס, ביפידום, בולגריקוס ואצל פעוטות, גם טרמופילוס ואינפנטיס) תורמת משמעותית להפחתת תופעות הלוואי של אנטיביוטיקה. העורך.
European Journal of Surgery,1996;Suppl. 576:39-41.

יעקב עזרא הינו מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה). לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140 www.HealthNFit.org   www.Diet2all.org    www.Diet2all.net  

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

קובי עזרא, מומחה לרפואה נטורופטית, תזונאי ומאמן כושר. מר יעקב עזרא הינו מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים:
1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף.
2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.
3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוז...).
* דיאטה מהירה דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140
* מנהל האתר: ארגון הבריאות והכושר.
ארגון הבריאות והכושר הישראלי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יעקב קובי עזרא

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/03/201556 צפיות
קובי עזרא ויטמין D כנגד זיהומים - ויטמינים. לאחר התפרצויות שפעת H1N1 בשנת 2009, המליצו בחום על כל עובדי הבריאות והחולים להיבדק ולטפל במחסור בוויטמין D כדי למנוע החמרה של דלקות בדרכי הנשימה. ויטמין D מפחית גם את ייצור הציטוקינים הפרו-דלקתיים, מה שעלול להפחית את הסיכון לסערת ציטוקין בזיהום H1N1.48

מאת: יעקב קובי עזראבריאות ילדים15/09/191556 צפיות
גדילה לגובה וצמיחה במימדי הגוף - קובי עזרא. ראשית יש להבין שלוחית הגדילה ממוקמת בין האפיפיזה והמטפיזה ומורכבת משלושה אזורים (אזור מנוחה, ריבוי והיפרטרופי).

מאת: יעקב קובי עזראבריאות ורפואה כללי25/08/131844 צפיות
סוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים) סוכרת מסוג 2 בעבר כונתה סוכרת מבוגרים, היות ובעבר כמעט ורק מבוגרים ובעיקר שמנים סבלו ממנה. כיום עם מגפת ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער, חלה עלייה בתחלואה של סוכרת סוג 2 בילדים ונוער, זאת עקב ההשמנה אשר נובעת מתזונה בלתי נאותה וחוסר פעילות גופנית. בסוכרת סוג 2 נוצרת תופעה של תנגודת הגוף להורמון אינסולין וכך בהמשך הפרשת אינסולין מוגברת, ובסופו של דבר ירידה בכמות האינסולין המופרשת מבלוטת הלבלב, כך לנעשה נוכל להבחין בעליית רמות הסוכר בדם, מצב המכונה היפרגליקמיה והתפתחות סו

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה18/08/131535 צפיות
דיאטה, ודיאטות בלתי פעילות אם כן נשאלה השאלה מדוע דיאטות אינן פעילות? או לפחות אנו רואים ירידה במשקל בהתחלה, אך כעבור זמן קצר אנו נתקעים! הסיבה העיקרית שדיאטות לא עובדות היא שלכל תוכניות הדיאטה למיניהן יש הנחת יסוד שגויה המבוססת על טיפול בסימפטומים, בגורמים החיצוניים וללא התייחסות לקשר של גוף-נפש הסתכלות מלאה על החיים שלנו. דיאטת מתבססות על כוח רצון ומשמעת עצמית בעיקר בלי לבדוק למה מלכתחילה אוכלים יותר מידי. בנוסף, השינוי המוצע הוא מבחוץ פנימה במקום מפנים החוצה. כלומר, דיאטות מציעות שנשנה את הפ

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה01/08/131612 צפיות
דיאטת אטקינס: ד"ר אטקינס ממליץ בדיאטה שלו לצרוך בכמות כמעט בלתי מוגבלת, את המזונות הבאים: בשר, ביצים, גבינה ושומן, שמן וחמאה, וללא ספירת קלוריות. אך ישנו הצורך להגביל את צריכת הפחמימות מוגבלת לכ- 20 גרם ביום. דיאטה של אטקינס הינה ללא פחמימות לפחות בשלב הראשון. דיאטת אטקינס הידועה גם כדיאטה עתירת חלבונים ושומנים ודלה בפחמימות. למידע נוסף אודות דיאטת אטקינס. התיאוריה שאחרי הדיאטה, לדברי יודעי דבר ואטקינס הינה שלאורך התפתחות האדם, למעשה עד המהפכה החקלאית שחלה לפני כ- 10,000 שנה, האדם כמעט שלא ני

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/04/131773 צפיות
מחקר על השפעות של דיאטה ללא פחמימות על פי מחקרים תצפיתיים תוכננו רופאים ומדעני תזונה, נמצאו ביצועים גופניים בלתי תקינים הם נפוצה אך אינם מחייבים תוצאה של דיאטת דלת פחמימות או דיאטה ללא פחמימות. אך יחד עם זאת, שימוש טיפולי בדיאטות קטוגניות לא צריך לחייב הגבלה מכל עבודה פיזית או פעילות גופנית, עם הייחודיות שהיכולת האנאירובית היחידה היא מוגבלת, כגון הרמת משקולות. במקרה זה, בשל רמות הגליקוגן הנמוכים בדיאטה קטוגנית, ספורטאים תחרותיים קשה עד כדי שאינם מסוגלים לעקוב אחרי זה סוג של דיאטה. בשנת 1939 שני

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה03/04/131576 צפיות
מיץ טהור מכיל לא מעט סיבים תזונתיים, מיץ צם לעתים קרובות להשתמש בחוקן או משלשלי צמחים או מים מלוחים בתקופת צום יעילים לסלק פסולת מהמעיים והמעי הגס. שיטה נוספת להשגת אפקט זה כרוך קליפות פסיליום בערבוב עם המיץ הטבעי. בגלל שפסיליום אינו נספג לגוף, אך הוא סופח נוזלים באופן משמעות, כך הוא יוצר את העיקר הנחוץ כדי להקל על פינוי.

מאמרים נוספים בנושא פיזיולוגייה

מאת: אבי דוידיפיזיולוגייה13/07/161411 צפיות
בקצרה על מחקר אמריקאי בתחום המציג מבדק פשוט לאיתור אלצהיימר תסמינים באופן עצמאי.

מאת: נטלי אינטרדבפיזיולוגייה17/04/131617 צפיות
מקור המילה ארגונומיה היא מיוונית – ארגו פירוש עבודה ונומוס זה חוק. מדע הארגונומיה עוסק בחקר יחסי הגומלין בן האדם לסביבת העובדה היומית שלו ויישום כללים פרקטיים בהקשר זה. מטרתה של הארגונומיה היא לשפר ולהתאים את תנאי הסביבה (בעיקר בכל הקשור למכשור, לסביבת העבודה, למעטפת העבודה) לעובד (על פי נתוניו הפיזיולוגיים- גובה, משקל, מבנה גוף, יציבה) – זאת על מנת לשפר את תפקודו הפיזי, את מצבו הבריאותי, ובסופו של דבר את תפוקתו של העובד.

מאת: ג.ט קראוןפיזיולוגייה11/11/129339 צפיות
מה גורם לטינטון? נתחיל בחדשות הטובות - אנחנו יודעים מה גורם טינטון. ועכשיו לחדשות הרעות - מדע רפואה קונבנציונלי לא יכולה לרפא אותה. לא באופן קבוע לפחות. ואכן, הרופא שלך הייתי מציע כמה תרופות, וזה אולי נראה לך שאתה שומע את הרעשים הולכים למטה. כתוצאה מכך, אתה מתחיל להירגע להאמין שבעיה טורדנית נפתרה. אבל פתאום הצלילים לחזור שוב. מדובר בבעיה נפוצה מאוד למעשה.

מאת: אילנית מילרפיזיולוגייה27/06/1211473 צפיות
חשבת על כך שיכול להיות שהחברה הכי טובה שלך סובלת מבריחת שתן? יכול להיות שאמך וחמותך לא מספרות לך על העובדה שכבר כמה שנים הן מתמודדות עם בריחת שתן? יכול להיות, שאת קוראת את השורות האלה ומבינה היטב במה מדובר, משום שאת בעצמך שמת לב שלאחרונה את חשה בדליפת שתן בכל פעם שאת צוחקת או משתעלת.

מאת: יוסי קרמר פיזיולוגייה13/04/128727 צפיות
מהי תופעה פיזיולוגית? המשך במאמר...

מאת: יוסי קרמר פיזיולוגייה13/04/128641 צפיות
מהם היכולות של הגוף הפיזי האנושי? המשך במאמר...

מאת: יוסי קרמר פיזיולוגייה29/02/1215559 צפיות
מה בריא לגוף שלנו, פעילות גופנית או ספורטיבית? המשך במאמר...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica